Motiveren vanuit het perspectief van jouw leerlingen

Zijn jouw leerlingen afwachtend? Moet jij harder werken om hen actief bij de les te betrekken? De sleutel ligt in hun motivatie om te leren. Samen met een aantal schoolleiders en docenten van het platform eigentijds onderwijs (Pleion) ontwikkelde Mark Langerwerf, interim schoolleider en onderwijsadviseur, de Motivatie-motor. Daarmee werk je samen met jouw leerlingen aan motivatie. Hoe werkt de Motivatie-motor …

Lees verder »

Vijf tips voor veilig werken met AI binnen de overheid

AI binnen de overheid

AI biedt grote voordelen voor vrijwel de gehele publiek sector. Van veiligheid en justitie tot aan de openbare ruimte en het sociaal domein, AI binnen de overheid leidt tot betere oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen en efficiënter werken. Met de toenemende beschikbaarheid van hoogwaardige data kunnen overheden AI steeds effectiever inzetten. De overheid wil bijblijven Uit recent onderzoek van de Thorbecke …

Lees verder »

Dreigingen tegen Nederland urgenter in een wereld van grote onveiligheid

Voor de veiligheid van Nederland heeft de AIVD in 2023 niet alleen veel maar vaak ook urgente dreigingen moeten onderzoeken. Het grimmige beeld dat de AIVD vorig jaar schetste is in veel opzichten slechter geworden. Dat stelt de AIVD in het jaarverslag 2023. Steeds vaker zijn nationale dreigingen verbonden met internationale ontwikkelingen. Er is sprake van twee grote conflicten, er …

Lees verder »

OM: Geregistreerde discriminatiefeiten in 2023 gestegen

Het Openbaar Ministerie (OM) registreerde in 2023 meer feiten op grond van een verdenking van discriminatie dan in 2022. Vorig jaar ging het in totaal om 535 discriminatiefeiten, in 2022 betrof het 417 discriminatiefeiten. Dat blijkt uit het rapport Strafbare Discriminatie in Beeld 2023 van het OM, dat is gepubliceerd. In Strafbare Discriminatie in Beeld wordt gerapporteerd over de aard en omvang van …

Lees verder »

Reactie NCAB op antisemitismecijfers OM en Politie: “Verharding antisemitisme. Het blijft niet meer bij woorden alleen”

De politie registreerde in 2023 880 gevallen van antisemitisme, tegen 549 het jaar daarvoor, blijkt uit nieuwe cijfers. Daarbinnen nam het aantal gevallen van antisemitisme waarbij sprake was van geweld of bedreiging toe. In 2023 registreerde de politie 43 gevallen van gewelddadig antisemitisme, tegen 28 in 2022. In 80 van de door de politie geregistreerde gevallen ging het antisemitisme gepaard …

Lees verder »

🎧 Podcast: De jonge aanwas op het mbo, een kans of bedreiging?

Beluister de podcast met Jochem Zwerus, Projectleider preventie op ondermijning in het mbo en projectleider Kennispact mbo Brabant Jochem deelt hierin zijn visie over het thema: De jonge aanwas op het mbo, een kans of bedreiging? In deze podcast krijg je antwoord op vragen als: Wat is de rol van het onderwijs t.a.v. preventie op jonge aanwas uit de criminaliteit? …

Lees verder »

Op deze vijf manieren gaat AI jouw werk als controller beïnvloeden

Zoals bij tal van andere bedrijfstakken is AI ook van invloed op de rol van controller. Hieronder worden vijf redenen, deels gemaakt met ChatGPT, gegeven hoe AI de controllersfunctie verandert. Automatisering van routinetaken: AI kan veel van de routinematige en tijdrovende taken automatiseren, zoals gegevensinvoer, transactieverwerking en zelfs sommige aspecten van financiële rapportage. Dit vermindert de kans op menselijke fouten …

Lees verder »

Moraal is van ons allemaal

Rinus Otte, Collegevoorzitter Openbaar Ministerie, over discriminatie en demonstratierecht. Wat is de rol van het strafrecht als het gaat om demonstratierecht of discriminatie? Wanneer treedt het Openbaar Ministerie op tegen kwetsende uitlatingen, of tegen het blokkeren van snelwegen? Het zijn vragen die het College van procureurs-generaal de laatste tijd vaak worden gesteld. Terechte vragen. Daarom tijd om daar op in …

Lees verder »

Waarom is leiderschap in het onderwijs nodig?

“Als je met docenten werkt, weet je dat zij goed opgeleid zijn én weten hoe onderwijs werkt. Je weet dan ook dat zij eigengereid én eigenwijs zijn. Goed leiderschap is nodig om teams aan te sturen, om processen te bewaken, faciliteren en begrenzen, zodat docenten kunnen focussen op het verzorgen van goed onderwijs”, zegt Paula Kaag, organisatieadviseur bij Kaag & …

Lees verder »

Zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Wat is het verschil?

Het is de meest gestelde vraag van startende zorg- en ondersteuningscoördinatoren in het VO en MBO: hoe heet mijn taak/functie eigenlijk? Is het zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Is het ene een taak en het ander een functie? En maakt het verschil hoe ik mezelf noem? Cherifa Hendriks, zorgcoördinator & trainer zal het alvast verklappen: semantics, semantics! Zorgcoördinator Voordat in 2014 de …

Lees verder »