The (Next) Student

Congres over communicatie met de (aankomende) student

22 & 23 november 2016 | Jaarbeurs (Beatrixgebouw) Utrecht | In 2017 op 14 & 15 november!



Op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen?

Wenst u meer informatie over een eventuele nieuwe editie?
Laat uw gegevens achter en wij u graag.

The (Next) Student 2017

Houd me op de hoogte

The (Next) Student 2016 was een groot succes! In 2017 vindt The (Next) Student plaats op 14 & 15 november 2017. Zet deze datum alvast in jouw agenda! Op de hoogte blijven van programma ontwikkelingen? Laat dan hiernaast je gegevens achter.

 


Terugblik The (Next) Student 2016

We blikken graag met je terug op de succesvolle, eerste editie van The (Next) Student! Ben jij er volgend jaar ook bij?


Reacties The (Next) Student 2016 op Twitter


The Next Student logoThe (Next) Student

De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Het medialandschap verandert constant, maar ook de voorwaarden om te studeren. Het leenstelsel heeft ervoor gezorgd dat de student extra zorgvuldig zijn studie uitkiest. Moeilijk om te kiezen op deze jonge leeftijd, zo blijkt ook uit het percentage uitvallers. 1 op de 3 studenten houdt het voor gezien het eerste studiejaar. Volgens een grove schatting van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) kost dit ongeveer 6 miljard per jaar. Er is nog een grote slag te slaan om deze student de juiste studiekeuze te laten maken. Communicatie met de (aankomende) student speelt hierbij een centrale rol. Dit is dan ook precies waar het congres The (Next) Student over gaat!

 


Dag 1 | 2016

Aan onderwijsinstellingen is het de taak om studenten te helpen bij het maken van hun studiekeuze! Hoe? Dat hoor je op de eerste dag van het congres The (Next) Student!

Bekijk het programma van dag 1

Dag 2 | 2016

De tweede dag van The (Next) Student staat in het teken van de komende generatie(s) studenten en hoe je deze kunt bereiken. Hoe gaan de eerstvolgende generaties om met het medialandschap? Via welke social media is de student te bereiken en op welke manier zet je de kanalen zoals Snapchat en Youtube in?

Bekijk het programma van dag 2


onderwijscommunicatie

The (Next) Student | Dag 1

Tijdens de 1e dag van The (Next) Student 2016 stonden o.a. de volgende thema's centraal:

  • Studiekeuze en studiesucces
  • Bereikbaarheid van de Nederlandse en internationale student
  • Trending topics zoals Snapchat en Instagram

Je krijgt antwoord op o.a. deze vragen:

  • Het betrekken van de ouders: Hoe willen zij geïnformeerd worden?
  • Via welke kanalen wil de Nederlandse student bereikt worden?
  • MOOC's: welke best practices zijn er inmiddels te delen?
  • Hoe zorg je voor een goede positionering van jouw onderwijsinstelling?

Download de congresbrochure



Inspirerende keynote sprekers 2016



Aljan de Boer

Strateeg bij TrendsActive


Jo Caudron

Ondernemer met 20 jaar ervaring in de online wereld


Marco Derksen

Eigenaar Marketingfacts


Richard van Hooijdonk

Trendwatcher





Bekijk alle sprekers


The (Next) Student | Dag 2

Tijdens de 2e dag van The (Next) Student 2016 stonden de volgende thema's centraal:

  • Wie is de Next Student en waar kiezen ze voor?
  • Studiekeuze en selectieprocedure
  • Werken aan afstemming tussen voorlichting en opleiding
  • Het betrekken van studenten en collega's bij je marketing en communicatie
  • Trending topics zoals YouTube

Je krijgt antwoord op o.a. deze vragen:

  • Wat is het verschil in mediagebruik tussen Generatie X en Y?
  • Hoe organiseer je de open dag zo dat het in lijn ligt met de opleiding?

Download de congresbrochure

onderwijscommunicatie


De thema's van The (Next) Student zijn zeer actueel


Bijna één op de drie studenten heeft spijt van zijn studiekeuze

Onderzoek van het 1V Jongerenpanel van EenVandaag

De Studiekeuzecheck wordt nog niet gezien als een hulptool voor de student en haar studiekeuze

Onderzoek ISO, 2016

Millennials besteden een dag per week aan hun smartphone

Onderzoek Connected Life, T-Mobile

Gratis boek Digital Transformation

LEUK! Bij jouw inschrijving van The (Next) Student 2016 ontving je het boek Digital Transformation. Dit boek is geschreven door onze keynote sprekers Jo Caudron en Dado van Peteghem. Jo en Dado hielpen vele organisaties om zich klaar te maken voor de digitale revolutie. Daaruit ontstond hun Digitale Transformation-model waarover je alles kunt lezen in hun boek.

Programma The (Next) Student 2016

 

Download

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan de brochure te downloaden

Download (PDF)

Het congres The (Next) Student bestaat uit 2 congresdagen.

 The (Next) Student | 22 november 

Thema's die deze dag aan bod komen zijn:

  • Begeleiden van studenten bij hun studiekeuze en het verbeteren van het SKC traject
  • Stimuleren van studiesucces
  • Het bereiken en informeren van de Nederlandse student
  • Het bereiken en informeren van de internationale student
  • Trending topics (zoals Instagram en Snapchat)

Bekijk het programma van dag 1

 The (Next) Student | 23 november

Deze dag komen de volgende thema's voorbij:

  • Wie is de Next Student en waar kiezen ze voor?
  • Trending topics (zoals YouTube)
  • Begeleiden van studenten bij studiekeuze en het waarborgen van de selectieprocedure
  • Werken aan afstemming tussen voorlichting en opleiding
  • Het betrekken van studenten en collega's bij je marketing en communicatie

Bekijk het programma van dag 2

Of download het complete programma!


 

The (Next) Student | 22 november

The (Next) Student | 22 november

De centrale vraag van deze dag is:

Hoe zorg jij als onderwijsinstelling ervoor dat ik als
aankomend student de juiste studiekeuze maak
en jij mij de juiste informatie verstrekt?

Onze experts geven je gedurende de dag antwoord op deze vraag tijdens plenaire lezingen, interactieve lezingen, experttafels en workshops. 


Keynote presentatie: Richard van Hooijdonk

Trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk neemt je mee naar een inspirerende toekomst die leven, werken en ondernemen drastisch gaat veranderen. Nieuwe technologie zal impact hebben op alles wat we doen. Inmiddels zijn de spraakmakende inspiratiesessies bezocht door ruim 300.000 mensen en werkt hij samen met RTL, BNR en is hij gastdocent aan verschillende universiteiten. In 2013 werd zijn masterclass door RTL en Nyenrode verkozen tot RTL masterclass. Met zijn internationale research team onderzoekt hij ‘megatrends’ als robots, drones, internet-of-things, 3D/4D printing, big data, biomimcry en de effecten van nieuwe technologie op vele sectoren.

Lees Richard's blog over 6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie  


Keynote presentatie: Marco Derksen

Dat de wereld is veranderd door de komst van digitale media is inmiddels wel duidelijk. Digitale media hebben de laatste jaren gezorgd voor een enorme verschuiving in de manier waarop mensen informatie zoeken, kennis delen en met elkaar communiceren. Hoe kunnen onderwijsinstellingen gebruik maken van die nieuwe manier van communiceren en samenwerken? Wat kan het onderwijs leren van organisaties die nu al slim gebruik maken van digitale technologieen? Hoe realistisch is een Airbnb of Uber van het onderwijs?

Door: Marco Derksen, adviseur digitale transformatie, oprichter/partner van strategisch adviesbureau Upstream en oprichter/partner van Marketingfacts


Keynote presentatie: Marten van Garderen

  • Wat levert studeren eigenlijk op: voor de Student en voor de maatschappij?
  • Welke studies leveren al snel een baan op en welke zijn wat minder baangericht, nu en ook richting de toekomst?
  • Wat zijn eigenlijk de ‘banen van de toekomst’ , bestaan die wel en wat betekent dat voor studenten/ werkenden?

Door: Marten van Garderen, Senior Econoom ING Economisch Bureau


  Thema | Begeleiden van studenten bij hun studiekeuze en het verbeteren van het SKC traject

1. Een tussenjaar bij de START Academy - de eerste ervaringen

Samen met studenten van de Start Academy vertellen we u wat meer over onze filosofie, het programma, en zullen wij samen met studenten onze ervaringen met u delen. Er is voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen. En als we nog tijd over hebben, kunt u ook een beetje ervaren wat we doen.

Door: Ellen Kuipers, START Academy, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

 

2. Het betrekken van de ouders: Hoe willen zij geïnformeerd worden?

Voor de werving van studenten kan contentmarketing een nuttig instrument zijn. Bij contentmarketing gaat het erom dat je relevante content op het juiste moment aanbiedt aan je doelgroep. Met contentmarketing kun je als onderwijsinstelling dus heel goed inspelen op de specifieke vragen die studiekiezers hebben. De overkoepelende vraag van studiekiezers is: “hoe ziet mijn leven er volgend school- of collegejaar eruit?” en het antwoord daarop beantwoordt specifiekere vragen zoals: “welke vakken krijg ik, hoeveel uur per week heb ik college, hoe zijn de andere studenten, kun je er leuk uitgaan en moet ik op kamers?”

Maar een jongere die in het laatste jaar van de middelbare school zit, maakt de schoolkeuze zelden alleen. Meestal hebben de ouders invloed op de keuze. Maar ouders stellen heel andere vragen dan jongeren, bijvoorbeeld: wat is het beroepsperspectief, wat is de reputatie van de onderwijsinstelling en met welke kosten moeten we rekening houden? Worden deze vragen beantwoord door de hogere onderwijsinstellingen? Is er bijvoorbeeld een aparte ouders-portal op de website?

In deze sessie gaan we dieper in op de specifieke informatiebehoefte van ouders, en hoe je daarop in kunt spelen met contentmarketing.

Door: Suzanne de Bakker, Universiteit van Amsterdam

Lees Suzanne's blog over een vergeten doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders.

 

3. Een volwaardige studiekeuzecheck

In deze ronde nodig ik jullie uit om met mij (en elkaar) in gesprek te gaan over hoe een volwaardige studiekeuzecheck eruit zou moeten komen te zien en of de studiekeuzecheck aan minimale kwaliteitseisen zou moeten voldoen. De vorm van de studiekeuzecheck verschilt namelijk enorm per instelling; de ene instelling organiseert een uitgebreide dag met een persoonlijk gesprek, terwijl een andere instelling slechts een online vragenlijst stuurt, waarna de kandidaat een positief of negatief advies krijgt. Echter zou de studiekeuzecheck, mits goed uitgevoerd en duidelijk gecommuniceerd, de perfecte scharnier kunnen zijn tussen het LOB-traject in het voortgezet onderwijs en de verdere studieloopbaanbegeleiding in het hoger onderwijs. De studiekeuzecheck kan deze (soms moeilijke) overgang meer structuur geven. Ik ga vertellen over het onderzoek van ISO naar het studentenperspectief op de Studiekeuzecheck en de studiekeuzechecklist (een tienpuntenplan) die we hebben opgesteld samen met LAKS, decanenvereniging NVS-NVL, VVD, PvdA en CDA.

Door: Luc Nibbeling, ISO (Interstedelijk Studenten Overleg)

 

4. Welke informatie heeft de student nodig om de juiste studiekeuze te maken?

Bij deze gesprekstafel gaan we in op wat voor informatie studenten nodig hebben om de juiste studiekeuze te maken. Hoe maak je überhaupt een studiekeuze? Wie en wat zijn daarbij belangrijk? Wat verwacht je van je nieuwe school? Wat wil je van te voren weten en wat wil je zien? Marjolein de Jong daagt je uit om door de ogen van de aankomende student naar je voorlichting te kijken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het aansluit bij wat zij willen weten? En hoe betrek je studiezoekers daarbij? Er is tijdens het gesprek genoeg ruimte om ervaringen te delen en een concrete vraag uit jouw onderwijspraktijk te beantwoorden. 

Door: Marjolein de Jong, Young Inspiration 

 

5. De nationale DenkTank: een doordachte studiekeuze

De Nationale DenkTank werkt aan een oplossing om jongeren te helpen een beter doordachte studiekeuze te maken. Meer dan één op de vijf gediplomeerden ervaart spijt van de gemaakte studiekeuze bij het betreden van de arbeidsmarkt. Hoewel het aandeel jongeren dat achteraf spijt ervaart sterk wordt beïnvloed door de arbeidsmarktrelevantie van de gevolgde opleiding, spelen baankansen slechts een geringe rol in het studiekeuzeproces. Tijdens deze interactieve sessie willen we het publiek vragen om met ons mee te denken over wat er nodig is om dit probleem aan te pakken.

Door: Melline Somers en Daan de Jong


  Thema | Stimuleren van studiesucces

1. Studenten, de (toekomstige) arbeidsmarkt en het belang van studeren: de rol van hoger onderwijsinstellingen om de scholier hierover goed te informeren

Door: Hermien Miltenburg, University Wageningen University & Research, Ambassadeur ouderbetrokkenheid NVS-NVL

 

2. Hoe verminder je of voorkom je uitval onder studenten in het eerste studiejaar?

 

3. Studiekeuze en gamification

Door: Be Involved, serious game ontwikkelaar met de focus op onderwijs. Werken samen met o.a. de TU Delft en Hogeschool van Amsterdam. 


  Thema | Het bereiken en informeren van de Nederlandse student

1. Jongeren en hun studiekeuze - Case: defensie learn tot lead campagne

Vanuit doelgroeponderzoek en –inzichten vertellen Jari Kloppenburg en Paul Sikkema hoe dat voor jongeren werkt.
En ondersteunen dit met de inspirerende case ‘learn tot lead’ van defensie, gericht op hoger opgeleiden die officier kunnen worden.

Door: Jari Kloppenburg, strateeg, Nowsy jongerencommunicatie

 

2. Jongeren met gedragsproblematiek zoals autisme: hoe bereik je ze en welke communicatie pas je toe?

In deze interactieve lezing krijgt u informatie over communicatie tussen de persoon met autisme en de begeleider. Communicatie gaat immers twee kanten op en beide kanten komen aan bod. Onderwerpen die worden aangesneden zijn onder andere verwerking van informatie, regels voor communicatie en het proces van vragen stellen en beantwoorden. Natuurlijk is er voldoende ruimte om ook zelf onderwerpen aan te snijden en uw prangende vragen beantwoord te krijgen.

Door: Roy Houtkamp, eigenaar van Autastic, trainer en ervaringsdeskundige. Roy is daarnaast werkzaam bij Fontys Hogescholen en houdt zich o.a. bezig met de begeleiding van studenten met autisme. 

 

3. Hoe zorg je ervoor dat je het gewenste profiel jongeren bereikt?

In deze workshop gaan we samen aan de slag met doelbereik. We gaan samen op zoek naar welke student je zoekt. Wat is zijn/haar profiel? Daarnaast kijken we waar je hen kunt vinden en bereiken. Ten slotte kijken we ook naar passende communicatiemiddelen. Het is een interactieve workshop waar inzet van jou wordt verwacht en je daardoor na de workshop aan de slag kunt met het vinden en bereiken van de gewenste student. 

Door: Claudia de Graauw, senior onderzoeker bij onderzoeksbureau Claudia de Graauw Effectmeting & Doelbereik


  Thema | Het bereiken en informeren van de internationale student

1. De hobbelige weg van blended learning van MOOCs, SPOCs, MOORs en transformatie van ons reguliere, offline onderwijs

Rutger de Graaf hielp de afgelopen jaren bij het mainstream maken van blended learning binnen de UvA. Hij was docent en projectleider van de eerste Nederlandse Massive Open Online Course. Deze cursus, 'Introduction to Communication Science’, won diverse prijzen en is nog altijd één van de hoogst beoordeelde cursussen binnen haar vak. In deze presentatie gaat hij in op de hobbelige weg van blended learning van MOOCs, SPOCs, MOORs en transformatie van ons reguliere, offline onderwijs. 

Door: Rutger de Graaf, Universiteit van Amsterdam

 

2. Sociale media gebruik onder buitenlandse studenten

Internationalisering wordt voor veel instellingen steeds belangrijker, zo ook het werven van internationale studenten. Onder de naam Study in Holland promoot EP-Nuffic het Nederlandse hoger onderwijs in het buitenland. EP-Nuffic doet dit primair via de website www.studyinholland.nl, deelname aan onderwijsbeurzen en de inzet van Holland Alumni als ambassadeurs van het Nederlandse hoger onderwijs. Study in Holland is ook actief op een aantal social media kanalen. Social media is een kanaal om veel studenten te bereiken, maar het gaat hier juist om studiezoekers te binden. Content is hier belangrijk. Study in Holland maakt gebruik van een aantal internationale student reporters. Tijdens deze experttafel is naast Eduard Pupupin, marketingadviseur bij EP-Nuffic, ook een van de student reporters aanwezig. We gaan in gesprek over content creatie en de verspreiding via social media. Hoe bereik je internationale studenten via social media en hoe kun je ze binden?

Door: Eduard Pupupin, EP-Nuffic

 
3. Hoe zorg je ervoor dat de internationale student voor jouw opleiding kiest?

In this session you will gain insights from Marianne Harris-Bridge and Arjan Burgers, working with different universities in the UK and The Netherlands, how to successfully differentiate your institute and programmes and then to develop a smart contact strategy to guide and support the international student through the different phases of his/her decision journey; from enquiry to enrollment.
This session will explore 1). how you can differentiate your offer and match it to the international student’s needs; 2). Which media you use in the different stages of the international student recruitment funnel; and 3). How you can improve conversion rates from orientation to enrollment?

Door: Marianne Harris-Bridge, Managing Director Oysterjam Ltd. en Arjan Burgers, Makesence Concepting & Consulting

 

4. Het bereiken en informeren van de internationale student

Waarom kiezen Chinese studenten kiezen voor Nederland? Wat verwachten ze hier te vinden en komen die verwachtingen uit?

Door: Prof. Dr. Frank Pieke, Leiden Asia Centre, Universiteit Leiden


  Thema | Trending topics

1. Positionering wordt steeds belangrijker in het onderwijs

Het onderwijs wordt steeds kritischer bekeken. Van primair tot aan universitair onderwijs: rankings van scholen worden uitgebreid gepubliceerd. Sturen op het resultaat van onderwijs wordt daarmee steeds belangrijker. Belangrijke indicatoren voor het onderwijsrendement zijn voortijdige schoolverlaters en diplomarendement. Dit wordt niet alleen beïnvloed door de kwaliteit van het onderwijs, maar vooral door een goede aansluiting van opleiding en type onderwijsinstelling op de studenten. Kortom, de perfecte match.

De perfecte match begint bij een goede positionering: de (gewenste) identiteit van uw onderwijsinstelling in de perceptie van de student. De student krijgt een goed beeld van wie uw onderwijsinstelling is en wat hij kan verwachten. Dit gaat niet sec over de opleiding of het onderwijsmodel, maar over de wijze waarop docenten binnen uw onderwijsinstelling lesgeven, aansluitend bij de kernwaarden.

In deze interactieve lezing worden inzichten met betrekking tot het communicatie- en keuzegedrag van studenten gedeeld. Gekeken wordt hoe dit past bij de positionering en communicatie van onderwijsinstellingen.

Door: Angela Lijmbach, ICSB Marketing en Strategie

 

2. Social media contentcreatie met de student

Wie anders dan je eigen studenten kunnen vertellen en laten zien hoe het is en voelt om te studeren? Dit doen ze natuurlijk al op fysieke voorlichtingsmomenten, maar ze kunnen dit verhaal ook heel goed 365 dagen per jaar online vertellen. Deze sessie gaat over waarom je dit structureel zou moeten inzetten, wat je dat oplevert en hoe je dat eigenlijk organiseert.​ De opleiding Social Work van de Hogeschool Rotterdam werkt sinds een aantal weken met Social Media Ambassadeurs en komt haar ervaring delen.

Door: Karlijn de Wit, Noscura

 

3. ’The next student’ bereiken via social

 Door: Rik Spruijt, Youngworks 

 

4. Portfolio analyse: start van macrodoelmatig onderwijs aanbod

Vanuit eigen kracht is het goed om regelmatig het opleidingsaanbod tegen het licht te houden. Door het uitvoeren van een portfolioanalyse krijgt u zicht op de doeltreffendheid en doelmatigheid van uw opleidingen. Doeltreffende opleidingen hebben een goed diplomarendement, hoge studenttevredenheid en goede balans tussen onderwijskostprijs en bekostiging. Doelmatige opleidingen hebben een goed arbeidsmarktperspectief en een goede balans tussen opleidingsaanbod in de regio en aantallen studenten.

Voor veel onderwijsinstellingen geldt dat de informatie over studiekeuze onvoldoende aansluit bij de informatiebehoefte van de student, met onder andere lagere rendementscijfers tot gevolg. Een aantal opleidingen heeft een beperkt arbeidsmarktperspectief. Ook zijn er veel kleine opleidingen: een derde van de MBO opleidingen heeft minder dan 18 deelnemers, 10% van de bachelor opleidingen heeft minder dan 50 deelnemers.

Aan de expert tafel verkennen we met elkaar welke factoren relevant zijn om een goede portfolio analyse te maken. Niet alleen de interne factoren, maar ook de externe factoren.

Door: Angela Lijmbach, ICSB Marketing en Strategie


Dagvoorzitter

De dagvoorzitter van de eerste dag van The (Next) Student is Donatello Piras. Donatello is een veelgevraagd en succesvol presentator, moderator en dagvoorzitter met jarenlange ervaring in binnen- en buitenland. Donatello is overtuigexpert, studeerde Communicatie in Rotterdam en liep stage bij CDA spindoctor Jack de Vries in de Tweede Kamer. Daarna werkte hij bij KLM en Inholland als communicatieadviseur en woordvoerder. In deze tijd deed hij ervaring op met crisis-, interne- en corporate communicatie.


 

 

The (Next) Student | 23 november


De centrale vraag van deze dag is:

Wie ben ik als (Next) student en hoe benader je mij?

Onze experts geven je gedurende de dag antwoord op deze vraag tijdens plenaire lezingen, interactieve lezingen, experttafels en workshops. 


Openingslezing door keynote spreker Aljan de Boer

Binnen het onderwijs zijn vrijwel alle generaties vertegenwoordigd. Maar hoe gedragen generaties zich en waarom? Tijdens de presentatie van Aljan de Boer zoomen we in op generatietrends. Generatietrends zijn gebaseerd op belangrijke disruptieve gebeurtenissen tijdens de formatieve jaren: de jaren waarin de generatie tussen de 12 en 24 jaar oud was. Wat er in die tijd gebeurt, is bepalend voor hun mindset, hun behoeften en gedrag. Het geeft inzicht in waarom en hoe onderwijsinstellingen samenwerking tussen generaties kunnen stimuleren. 

Lees het interview met Aljan. Aljan vertelt meer over generatieverschillen en -trends.


Keynote presentatie: Jo Caudron & Dado van Peteghem

Voor bedrijven en organisaties zijn digitale en online activiteiten vandaag niet langer een bijkomstigheid. Het digitale verandert nu de essentie van een organisatie. Om bij te blijven moeten bedrijven dit integreren in hun bedrijfsstrategie. Uitstel is gewoonweg geen optie meer. 

Door: Jo Caudron en Dado van Peteghem

De laatste jaren hielpen Jo Caudron en Dado Van Peteghem talrijke organisaties om zich klaar te maken voor de digitale revolutie. Daaruit ontstond hun Digital Transformation-model, dat de impact van het digitale op de activiteiten van een organisatie verklaart en voorspelt. 

>>>> LEUK! Bij jouw inschrijving voor The (Next) Student ontvang je het boek Digital Transformation van Jo en Dado!


Interactieve keynote presentatie: Roos Smetsers

Stemmingmakers, het nieuwe onderzoeksbureau gelieerd aan Scholieren.com, introduceert zichzelf met de resultaten van het studiekeuze-onderzoek onder hun jongerenpanel. Stemmingmakers heeft een grote groep scholieren gevraagd wat zij verwachten van een vervolgopleiding tijdens hun studiekeuzeproces. We nemen een aantal Stemmingmakers mee om de resultaten toe te lichten en om vragen aan te stellen. En misschien hebben zij ook wel wat vragen voor jullie...

Door: Roos Smetsers, Algemeen directeur Scholieren.com


Afsluitende keynote presentatie: Tijl Koenderink

Het hoger onderwijs is al vele jaren bezig met het perfectioneren van hun didactische kant; betere kennis, betere experts uit de praktijk, het helderder krijgen van competenties en dit in kaart brengen en blijven volgen. Steeds meer lopen we echter tegen twee uitdagingen aan:

Enerzijds: Het beroepsleven verandert in een steeds sneller tempo. Van robots, die de logistieke wereld ondersteboven gooien, tot kunstmatige intelligentie, die zijn eerste stappen in gebieden als geneeskunde en juridisch advies neemt.

Anderzijds: Het blijkt dat je een briljante expert kunt afleveren, waarbij de plek waar die student uiteindelijk terecht komt niets met deze persoon kan, omdat hij/zij niet beschikt over de juiste houding en vaardigheden om het geleerde in de praktijk te brengen. Zaken als samenwerken, 'thinking on your feet' en vraaggericht aan de slag gaan blijken de grootste factoren te zijn die bepalen of een student succesvol kan deelnemen aan de arbeidsmarkt.

Tijl Koenderink van Levanimo schetst een helder beeld van de veranderingen die we de komende 5-10 jaar kunnen verwachten en hoe we het onderwijssysteem concreet de nodige upgrade kunnen geven om onze studenten goed voorbereid de wereld in te sturen. Puttend uit zijn praktijk van het opzetten van en begeleiden van tientallen scholen komt hij met praktische begeleidingsmodellen en een implementatieaanpak om dit naar de praktijk te vertalen.

Door: Tijl Koenderink, oprichter van Levanimo


  Thema | Wie is de Next Student en waar kiezen ze voor?

1. Het gebruik van een multichannel strategie waarbij content leidend is

Door: Carina de Walle, Erasmus University Rotterdam

 

2. Een onderzoek naar proefstuderen

Door: Marieke de Visser-Oomen, Radboud UMC

 

3. Waarom is het relevant leerlingen met een migrantenachtergrond te enthousiasmeren voor een kunst opleiding?

Waarom stromen er zo weinig in de kunst getalenteerde leerlingen met een migrantenachtergrond uit de stad Rotterdam door naar het kunstonderwijs? Waarom kiezen er zo weinig van deze leerlingen voor het docentschap? Is het van belang dat deze leerlingen kiezen voor het docentschap (beeldende kunst en vormgeving)? En zo ja, wat kan er dan ondernomen worden om de interesse voor de opleiding en het beroep te vergroten van deze groep leerlingen?

Deze vragen vormden het uitgangspunt van het Master onderzoek van Marleen van Arendonk. Literatuuronderzoek, projecten en enquêtes geven in het onderzoek antwoord op de vraag waarom het relevant is leerlingen met een migrantenachtergrond te enthousiasmeren voor een kunst opleiding. De gehanteerde enquête gaf ook antwoord op de vraag wie of wat de leerlingen gebruiken om informatie te krijgen over hun vervolgstudie.

Door: Marleen van Arendonk, docent Vakdidactiek, Hogeschool Rotterdam


  Thema | Trending topics

1. Vloggen
  • Wat doen jongeren online?
  • Wat is de belevingswereld van jongeren? Wat is er belangrijk voor ze en waarom?
  • Wat zijn de populairste apps en social media kanalen?    
  • Jongeren, vloggers en de invloeden hiervan op het dagelijks leven
  • Voorbeelden vloggers en jongerenmarkering-communicatie
  • Tips/ Do's en Dont's jongerencommunicatie.

Door: Tewatha Muller, Spreker Bureau Jeugd en Media, Digitale Jeugdcultuur

 

2. Influencer marketing

 

3. Het inzetten van Whatsapp als klantcontactkanaal

 

4. Het belang van goed luisteren naar wat er (online) over jouw onderwijsinstelling gezegd wordt

Online communicatie bestaat uit luisteren, interactie aangaan en contentcreatie waarbij luisteren de eerste stap is. Door online te luisteren weet wat, waar en hoe er over je hoger onderwijsinstelling en over je thema's, opleidingen, onderzoek, studenten wordt gesproken. Sentiment, frequentie, pieken en dalen, vragen die gesteld worden, discussies waarin je betrokken bent en gesprekken waar je je actief in kunt mengen. Het haalt de wereld buiten je instelling naar binnen.

Door: Karlijn de Wit, NosCura


  Thema | Begeleiden van studenten bij studiekeuze en het waarborgen van de selectieprocedure

1. Een blauwdruk voor een doorlopende begeleidingslijn

Een tevreden student die met goede resultaten zijn opleiding afrondt binnen de daarvoor gestelde termijn - welke opleiding wil dat nu niet? De realiteit is echter dat een grote groep studenten na jaar 1 van studie wisselt, de gestelde BSA niet haalt of met vertraging start in jaar 2. Veelal potentiële langstudeerders. Doorlopende begeleiding helpt zowel de student als de opleiding. Wie heeft de aandacht nodig? En welke aandacht is gewenst? Doelgroepen benoemen en fases erkennen; effectief en efficiënt. 

Door: Jolanda Mol, Studietalent, Onderwijskundig Adviseur LUMC

 

2. Passende begeleiding aan MBO doorstromers?

Bijna vijftig procent van de mbo 4 studenten stroomt door naar het hbo.  De helft daarvan valt vervolgens uit terwijl een deel daarvan in potentie de hbo opleiding zou kunnen halen. We weten dat mbo studenten gemiddeld genomen moeite hebben met bijvoorbeeld reflecterend vermogen. Maar geldt dat ook voor de student student Jan? Hij denkt namelijk dat zijn klasgenoot hierover struikelt, maar hij zelf niet. Hoe biedt je passende begeleiding aan een mbo doorstromer? 

Door: Jolanda Mol, Studietalent, Onderwijskundig Adviseur, LUMC

 

3. Decentrale selectie vanaf 2017/2018: Hoe waarborg je de toegankelijkheid

Bij de experttafel “Decentrale selectie vanaf 2017/2018: hoe waarborg je de toegankelijkheid?”, kun je verwachten dat we het zullen hebben over de nieuwe systematiek voor het selecteren en plaatsen van studenten bij opleidingen met een beperkte capaciteit. Een grote uitdaging voor met name hoger onderwijsinstellingen, want hoe rank je studenten ten opzichte van elkaar, terwijl je er ook voor zorgt dat alle type studenten een gelijke kans hebben op toelating? Instellingen moeten selecteren op basis van twee criteria, waarbij niet langer enkel cijfers kunnen meetellen in de score die een student krijgt. Het borgen van deze toegankelijkheid en het zorgen voor een inhoudelijke match tussen student en opleiding zullen centraal staan deze 45 minuten.

Door: Floor Veld, Studielink

 

4. Studiekeuze op basis van interesses

Uit onderzoek en ervaring is bewezen dat de interesses van een jongere de grootste rol speelt bij het kiezen van een opleiding. Toch is het niet zo simpel. Vele jongeren geven aan veel interesses te hebben, maar geen idee hebben welke ze willen kiezen om in te studeren.  Of ze vinden alles een beetje leuk, maar niets springt er voor ze uit. Hoe zorg je ervoor dat een jongere erachter komt wat hun interesse is? En hoe speel je als onderwijsinstelling hier op in? Er is ook tijd om ervaringen te delen en te onderzoeken hoe de voorstellen die gedaan worden vormgegeven kunnen worden in jouw onderwijspraktijk.

Door: Judith Gerdessen, Studiekeuzecoach KeuzeSprong 


  Thema | Werken aan afstemming tussen voorlichting en opleiding

1. “Wervend en toch eerlijk?”

Elke opleiding heeft sterke en zwakke kanten. En natuurlijk wil je in je voorlichting vooral je sterke kanten laten zien. Maar hoe blijft je daarbij wel realistisch? Hoe voorkom je dat studenten straks teleurgesteld en gedemotiveerd raken?

Bij het omgaan met deze spanning kan de Keuzegids handvatten bieden. Soms wordt deze gids gezien als louter een ‘lijstje’ beste hogescholen of universiteiten, maar hij biedt een veel grotere rijkdom aan informatie. De gids laat per vakgebied zien welke opleidingen op welke punten  sterk zijn. Hij geeft een actueel overzicht van toelating en selectie bij alle studies, en biedt ook de meest actuele feiten over het succes van afgestudeerden op de arbeidsmarkt.

Veel voorlichters checken de Keuzegids al, om te weten welke vragen van studiekiezers ze kunnen verwachten. Maar de vraag in deze workshop is of er met de informatie niet méér te doen is en wel proactief. Een uitdagende oefening in transparantie.

Door: Frank Steenkamp, directeur van C.H.O.I. en hoofdredacteur van de Keuzegids en Laura Toorop, onderzoeker-redacteur bij de Keuzegids.

 

2. Transparante voorlichting over de opleiding

Wat is de ervaring van de studenten zelf? Wat zijn mogelijke verbeterpunten?

 

3. Team-effort meer (technische) instroom?

Er is verschil van inzicht en verwachting tussen de verschillende onderwijsfuncties over de instroom van technische studenten, dat bleek uit een landelijke mbo-behoeftepeiling uitgevoerd door DUO onderwijsonderzoek in 2016. Dit najaar, houdt TechniekTalent.nu een hbo-behoefte peiling. De uitkomsten hiervan leggen we graag aan u voor als professional in het (hoger) onderwijs tijdens deze experttafel bijeenkomst.

De mbo-behoeftepeiling geeft als uitkomst dat de promotie van opleidingen voor meer instroom een ‘team-effort’ is. Het is vooral een inspanning tussen communicatieprofessionals, docenten en het management. Graag bespreken we wat volgens ú de belangen en verwachtingen zijn binnen de verschillende functies. En hoe je tot een gezamenlijke visie en succesvolle uitvoering, opleidingsbreed, kan komen.

Door: Marijn van Dongen van TechniekTalent.nu (gefinancierd vanuit de sociale partners). TechniekTalent.nu heeft de opdracht om professionals van het (hoger) onderwijs te faciliteren om zo meer technische instroom te realiseren.


  Thema | Het betrekken van studenten en collega's bij je marketing en communicatie

1. Zoek als medewerker van de school verbinding met je student. Hoe pak je dit aan?

Het betrekken van de doelgroep is hot in communicatieland. Waarom zou je studenten en collega's betrekken bij je communicatie? En als je dat doet, hoe doe je dat dan?  Wat kun je met deze informatie? Wat is de kracht van deze verbinding? En zou je dit ook met potentials kunnen doen? Nina Hoek van Dijke daagt je uit om te kijken naar de mogelijkheden van betrekken en verbinden. Je verlaat de workshop met concrete handvatten en hebt inspirerende voorbeelden gezien.

Door: Nina Hoek van Dijke, Jong & Je Wil Wat

Nina geeft alvast een voorproefje op haar presentatie. Lees het interview

 

2. Interne samenwerking tussen marketing- en communicatiemedewerkers binnen de onderwijsinstelling

“Focus op de student experience”

Deze sessie laat zien hoe de Radboud Universiteit nauwe samenwerking tussen marketingcommunicatie, (centrale) student services, faculteiten en de opleidingen inzet om de student experience te verbeteren in de verschillende fasen van de student life cycle.

Vragen die aan bod komen in deze sessie zijn:

  •  “Hoe zet je een productief cross-functioneel team op?”
  • “Hoe kom je tot een gezamenlijke keuze welke media er ingezet worden in de verschillende fasen van de student lifecycle?”
  • “Hoe kom je tot een goede rolverdeling tussen de verschillende afdelingen?”
  • “Hoe zorg je voor de juiste kwaliteit en tone-of-voice in elke stap van de student journey?”

Door: Arjan Burgers, Makesence Concepting & Consulting en Pim van Zanen, Directeur Marketing & Communicatie, Radboud Universiteit

 

3. Het inzetten van docenten en studenten als online ambassadeur

 


Dagvoorzitter

De dagvoorzitter van deze dag is Aljan de Boer MSc. Aljan is strateeg bij TrendsActive. Daarnaast is hij docent digitale marketing bij Beeckestijn Business School. Hij is bestuurslid bij PIM Platform Innovatie in Marketing en auteur van het jaarlijkse PIM trendrapport.

 


 

Sprekers The (Next) Student 2016

Donatello Piras

Dagvoorzitter dag 1

Donatello is een veelgevraagd en succesvol presentator, moderator en dagvoorzitter met jarenlange ervaring in binnen- en buitenland. Donatello is overtuigexpert, studeerde Communicatie in Rotterdam en liep stage bij CDA spindoctor Jack de Vries in de Tweede Kamer. Daarna werkte hij bij KLM en INHOLLAND als communicatieadviseur en woordvoerder. In deze tijd deed hij ervaring op met crisis-, interne- en corporate communicatie.

 

Richard van Hooijdonk

Keynote spreker dag 1

Richard zijn spraakmakende inspiratiesessies zijn bezocht door ruim 300.000 mensen. Richard werkt samen met RTL, BNR en is hij gastdocent aan verschillende universiteiten. In 2013 werd zijn masterclass door RTL en Nyenrode verkozen tot RTL masterclass. Met zijn internationale research team onderzoekt hij ‘megatrends’ als robots, drones, internet-of-things, 3D/4D printing, big data, biomimcry en de effecten van nieuwe technologie op vele sectoren.

>>>> Lees Richard's blog over 6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie

 

Prof. Dr. Frank Pieke

Spreker dag 1

Frank is werkzaam bij Leiden Asia Centre, Universiteit Leiden

 

Marco Derksen

Keynote spreker dag 1

Marco is adviseur digitale transformatie, oprichter/partner van strategisch adviesbureau Upstream en oprichter/partner van Marketingfacts. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en (digitale) media. Hij inspireert, adviseert en begeleidt organisaties met digitale transformatie, digitale strategie en de impact van digitale technologie op mens en maatschappij.

 

Aljan de Boer

Dagvoorzitter en keynote spreker dag 2

Aljan de Boer MSc. is strateeg bij TrendsActive. Daarnaast is hij docent digitale marketing bij Beeckestijn Business School. Hij is bestuurslid bij PIM Platform Innovatie in Marketing en auteur van het jaarlijkse PIM trendrapport.

TrendsActive is gespecialiseerd in trendonderzoek en in het praktisch vertalen van trends naar innovatie en marketing. Vandaar ook onze pay off: ‘Great trend! Now what?’ Onze trends zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat al meer dan tien jaar doorlopend wordt verzameld door onze sociaal-culturele onderzoekers. Ze geven duiding aan een snel veranderende en vaak complexe omgeving. Begrip van onze trends helpt organisaties relevant te blijven en aansluiting te vinden bij hun doelgroepen.

>>>> Lees het interview met Aljan over hoe cruciaal inzicht in generaties is voor begrip tussen docenten en studenten.

 

Jo Caudron

Keynote spreker dag 2

Jo Caudron is als ondernemer gepassioneerd door technologie en media. Vanuit zijn 20 jaar ervaring in de online wereld en als oprichter van talrijke internetbedrijven, is hij een veelgevraagd spreker op het vlak van digitale en sociale media en adviseert hij grote bedrijven in binnen- en buitenland.

 

Dado Van Peteghem

Keynote spreker dag 2

Dado Van Peteghem is Managing Partner bij Duval Union Consulting, waar hij bedrijven helpt bij het opbouwen van duurzame digitale, sociale en mobiele strategieën. Van Peteghem werkte eerder als consultant voor internationale merken uit verscheidene sectoren en is een veelgevraagd gastdocent en spreker.

 

Arjan Burgers

Founder Makesence B.V.

Arjan is specialist in het verbinden van belofte met bewijs. Hij helpt onderwijsinstellingen in het ontwerpen en realiseren van het juiste studentcontact dat aansluit bij de merkbelofte en studentwensen. Arjan deed zijn brede one-to-one marketing, customer service en CRM ervaring op in de tweede helft van de jaren 90 en in de jaren 00 bij Mercedes-Benz en Philips. Sinds 2011 werkt hij als full-time consultant en interim-manager voor verschillende instellingen in het onderwijs. Arjan heeft een masterdiploma in economie van Maastricht University, liep stage aan het Center for Customer-Driven Quality aan Purdue University in de VS, was lid van de jury van de Nationale Customer Service Award in de periode 2011 – 2015 en is een regelmatig spreker op congressen en seminars voor het hoger onderwijs in binnen- en buitenland.

 

Pim van Zanen

Directeur Marketing & Communicatie, Radboud Universiteit

Na zijn studie communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit, werkte Pim als Formulemanager bij ABN AMRO waar hij samen met een aantal collega’s verantwoordelijk was voor de klantbeleving en klanttevredenheid van degenen die contact hadden met het Customer Contact Center. Daarna was hij consultant bij full service reclamebureau Zandbeek. Eenmaal terug bij zijn alma mater is Pim, na verschillende functies binnen de afdeling Communicatie, sinds 2015 directeur Marketing & Communicatie.

 

Marianne Harris-Bridge

Managing Director Oysterjam Ltd.

Marianne has worked in the public, private and third sectors in Marketing and Business Development roles for many years. A consultant in strategy, development and change she has worked in many universities in England and Scotland and led teams involved in marketing, branding, employer engagement, communications and student recruitment (UK and International.) She has particularly focused on the experience from attraction to thriving as a student and developed strategies for international growth. Education experience has included Further Education college and Higher Education universities as well as volunteer roles with Schools.

 

Claudia de Graauw

Senior onderzoeker, onderzoeksbureau Claudia de Graauw Effectmeting & Doelbereik.

Claudia de Graauw is senior onderzoeker en verricht praktijkgerichte onderzoeken naar kunst & cultuur, cultuureducatie, wetenschaps- & techniekeducatie, sport en sociaal beleid samen met haar collega’s vanuit haar eigen onderzoeksbureau: Claudia de Graauw, Effectmeting & Doelbereik. Ze werkt samen met organisaties en overheden om doelen van beleid en programma’s te definiëren. Tevens verzorgt zij cursussen om onderzoek en onderzoek doen toegankelijk te maken voor professionals in onder andere de culturele sector en beleidsmedewerkers.

 

Suzanne de Bakker

Zelfstandig professional en Docent Master Corporate Communicatie, Universiteit van Amsterdam

Suzanne is als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Utrecht. Daar doceert ze cursussen op het gebied van corporate en commerciële communicatie en begeleidt ze studenten bij hun afstuderen. Onlangs heeft ze een boek voor HBO-studenten over contentmarketing geschreven dat in het voorjaar van 2017 verschijnt bij Noordhoff Uitgevers. Daarnaast geeft Suzanne als zelfstandig professional lezingen, workshops en masterclasses over contentmarketing en merkloyaliteit. Haar eigen inzichten en ideeën publiceert ze op Marketingfacts.nl. Je kunt met Suzanne connecten op LinkedIn of Twitter: @sdebakker.

>>>> Lees Suzanne's blog over een vergeten doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders.

 

Nina Hoek van Dijke

Jongerenexpert, bureau Jong & Je Wil Wat en docent, Fontys Hogeschool International Lifestyle Studies

Wat leeft er in de wereld van jongeren? En hoe kunnen bedrijven en organisaties jongeren bereiken op een leuke, creatieve maar verantwoorde manier? Op regelmatige basis gaat Nina in gesprek met jongeren en zet dit om tot marketingcommunicatie oplossingen waar jongeren blij van worden! Naast ondernemen heeft ze ook hart voor het onderwijs en staat ze voor de klas in het HBO.

>>> Lees het interview met Nina: "Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie"

 

Karlijn de Wit

Co-founder NosCura

Na tien jaar met verschillende marketing en communicatie functies in het hoger onderwijs, hebben de passie voor online en voor het ondernemen Karlijn er toe gezet om, samen met Rob Speekenbrink, een eigen bedrijf te starten. Met NosCura begeleiden zij onderwijsinstellingen die toe zijn aan een professionaliseringsslag op het gebied van online communicatie. Dit loopt uit een van het opstellen van een social media contentstrategie tot het vormen en trainen van een webcareteam. Naast al het online geweld staat Karlijn graag met haar voeten in de aarde in haar eigen moestuintje.

 

Rob Speekenbrink

Co-Founder NosCura

Rob beoefent het online communicatievak al bijna 20 jaar in verschillende functies en verschillende werkgevers waarvan het grootste deel voor of bij onderwijsinstellingen. Afgelopen jaar is Rob, samen met Karlijn de Wit, NosCura gestart. Met NosCura begeleiden Karlijn en Rob onderwijsinstellingen die toe zijn aan een professionaliseringsslag op het gebied van online communicatie. Dit loopt uit een van het opstellen van een social media contentstrategie tot het vormen en trainen van een webcareteam.

 

Rutger de Graaf

Universiteit Amsterdam

dr. Rutger de Graaf werkt als docent en adviseur innovatie voor de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam.

 

Drs. Angela Lijmbach

Senior adviseur en partner, ICSB Marketing en Strategie

Angela Lijmbach is senior adviseur en partner bij ICSB Marketing en Strategie. Zij ondersteunt organisaties bij het verbeteren van hun commerciële slagkracht. Haar motto is: denk van buiten naar binnen. Angela kijkt graag hoe de klantbeleving terugkomt in plannen en vooral in de praktijk. Als adviseur heeft zij ervaring op het gebied van marketing strategie, customer centricity en onderzoek.

Na haar studie bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft Angela de afgelopen 30 jaar brede kennis en ervaring opgebouwd bij grote en middelgrote bedrijven zowel in (senior) managementfuncties in marketing en sales als in de aansturing van operationele afdelingen en in de begeleiding van grote veranderingstrajecten. In het onderwijs heeft Angela o.a als interim directeur Marketing & Communicatie gewerkt bij ROC ID College. Als adviseur heeft zij o.a. opdrachten vervuld bij ROC Mondriaan en ROC Amsterdam.

 

Luc Nibbeling

Interstedelijk Studenten Overleg (ISO)

Ik ben Luc Nibbeling en ik ben hier namens het bestuur van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO); de belangenbehartiger van studenten in het Nederlands hoger onderwijs. Ik heb afgelopen jaar de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen afgerond aan Universiteit Utrecht en ben daarnaast bestuurslid van de aangesloten studievereniging en student-lid van het faculteitsbestuur Geesteswetenschappen geweest. Dit jaar zet ik me bij het ISO in voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs.

 

Rik Spruijt

Digital Manager, Youngworks

Rik Spruijt is Digital Manager bij Youngworks, het bureau voor jongerencommunicatie en -onderzoek. Hij werkte de afgelopen jaren aan campagnes voor onder meer Universiteit Maastricht, Avans Hogeschool, Wellantcollege, Walibi Holland, Albert Heijn en jongerenreisorganisatie X-travel.

 

Marleen van Arendonk

Docent Vakdidactiek, Hogeschool Rotterdam

Master Education in Art. Hogeschool docent Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving, Willem de Kooning Academie, Hogeschool Rotterdam. Doceert nu vakdidactiek aan voltijd en deeltijd studenten. Daarnaast is Marleen studieloopbaancoach aan de Docentenopleiding en de Associate Degree Arts & Crafts. Voorheen was zij docent beeldende vormgeving en kunstgeschiedenis aan de Wolfert v. Borselen Scholengroep, Rotterdam.

 

Ellen Kuipers

START Academy, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Ellen Kuipers is sinds 2003 werkzaam bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen als docent, studieloopbaanbegeleider en projectleider. Zij heeft een passie voor onderwijs aan jongeren in het algemeen en voor vernieuwend leren met alle digitale mogelijkheden in het bijzonder. Haar droom is om iets achter te laten op deze wereld waar anderen echt wat aan hebben. Zoals bijvoorbeeld de Start Academy. Als docent en studieloopbaanbegeleider zag zij jongeren in het eerste en tweede jaar van hun studie worstelen met de vraag ‘zit ik hier wel op mijn plek?’. Ellen vond dat daar iets aan moest gebeuren en kreeg de ruimte om de Start Academy op te zetten. Bij de Start Academy worden jongeren in een programma van 20 weken begeleid in het ontdekken van wie zij zijn, wat zij willen en wat zij kunnen. Deze inzichten zullen leiden tot een intrinsiek gemotiveerde keuze die werkelijk bij de student past.

 

Jari Kloppenburg

Strateeg, Nowsy jongerencommunicatie

Jari Kloppenburg is strateeg bij Nowsy jongerencommunicatie. Als sociaal psycholoog is zijn grootste uitdaging om theorie te vertalen naar praktijk. Wat drijft het gedrag van jongeren? Hoe zit het puberbrein nu echt in elkaar? En hoe maak je effectieve communicatie die jongeren in beweging brengt? Hij is ervan overtuigd dat je jongeren niet bereikt met toekomstdromen, vage beloftes of hippe praat. Jongeren leven in het hier en nu. Want morgen zien we wel weer verder.

 

Roos Smetsers

Algemeen directeur, Scholieren.com

 

 

Marten van Garderen

Senior Econoom ING Economisch Bureau

Marten van Garderen is econoom bij het ING Economisch Bureau. Marten ziet het als zijn passie om de soms ingewikkelde economie duidelijk uit te leggen en te vertalen naar dagelijkse voorbeelden. Hij kan goed uitleggen hoe de economie uw portemonnee beïnvloedt, bijvoorbeeld op het terrein van de arbeidsmarkt, de huizenmarkt, de inflatie of de rente. Voor ING doet hij onderzoek, schrijft artikelen en blogs, geeft presentaties en staat de media te woord.

 

Frank Steenkamp

Directeur van C.H.O.I. en hoofdredacteur van de Keuzegids

Frank Steenkamp (62) is directeur van C.H.O.I. en hoofdredacteur van de Keuzegids, een onafhankelijke consumentengids die opleidingen per vakgebied vergelijkt en beoordeelt. Steenkamp studeerde biologie in Leiden en is al veertig jaar betrokken bij de thema’s studiekeuze, onderwijskwaliteit en arbeidsmarktaansluiting.

 

Laura Toorop

Onderzoeker-redacteur bij de Keuzegids

Laura Toorop (24) is onderzoeker-redacteur bij de Keuzegids. Zij deed eerder de researchmaster geschiedenis bij de Universiteit van Amsterdam en nam in 2015 deel aan van de Nationale DenkTank, met als thema het leren van de toekomst.

 

Tijl Koenderink

Oprichter van Levanimo

Tijl Koenderink, oprichter van Levanimo, is een innovatie-expert die zich vanuit verschillende kanten bezighoudt met de ontwikkeling en ondersteuning van onderwijsinstellingen. Hij startte Novilo, dat zich met name bezighoudt met opleidingen en ondersteuning op het gebied van hoogbegaafdheid. Ook staat hij aan de wieg van Feniks Talent (voor hoogbegaafde drop-outs) en startte hij met andere pioniers een innovatieve onderwijsinstelling. Tijl is ervan overtuigd dat het onderwijs beter kan, en ziet innovatie en ontwikkeling als antwoord hierop.

 

Eduard Pupupin

Marketing Advisor EP-Nuffic

Eduard Pupupin, creatieve en ondernemende onderwijsmarketeer in hart en nieren. Studeerde in 2004 af bij de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente. Al tijdens zijn studie betrokken bij de voorlichting van zijn opleiding en na zijn studie direct begonnen als communicatiemedewerker. Na ruim 10 jaar verschillende centrale en decentrale functies te hebben bekleed werd het tijd om verder te gaan. Sinds kort verhuisd naar Den Haag om te gaan werken voor EP-Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Als marketingadviseur lid van het Study In Holland team, verantwoordelijk voor de generieke promotie van het Nederlands Hoger onderwijs in het buitenland om studenten te werven.

 

Floor Veld

Studielink

Begonnen bij de studentenhelpdesk van Studielink ondergebracht in het pand van DUO in Groningen, werk ik nu alweer bijna 5 jaar bij Stichting Studielink in Utrecht. Aldaar heb ik inmiddels verschillende functies bekleed, waar onder die van tester om nieuwe versies van de Studielink applicatie uitgebreid te testen in de keten. Daarna ben ik als projectondersteuner onder andere betrokken geweest bij het project Selectie & Plaatsing, wat de lotingsystematiek moest vervangen. Inmiddels ben ik bij dat project betrokken als projectleider en heb ik de uitwerking van het proces tot en met de uitvoering er van helpen in goede banen te leiden. Daarnaast ben ik bezig met de master Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Experttafel

 

Melline Somers

Deelnemer Nationale DenkTank 2016

Melline Somers is deelnemer van De Nationale DenkTank. Melline studeerde International Business Economics aan de Universiteit van Maastricht en heeft de masteropleiding Management of Leaning afgerond. Voor haar masterscriptie heeft ze onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de studiekeuze van schoolverlaters. Momenteel is ze als promovendus verbonden aan het Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER) en doet ze onderzoek naar mismatch tussen onder wijs en arbeidsmarkt.

 

Daan de Jong

Deelnemer Nationale DenkTank 2016

Daan de Jong is deelnemer van Nationale DenkTank 2016, met als thema de toekomst van het beroepsonderwijs. Hierin wordt vier maanden intensief onderzoek gedaan naar het beroepsonderwijs, met als doel met creatieve oplossingen het veld nog sterker te maken. Als deelnemer en met een achtergrond in technische geneeskunde combineert hij de frisse blik van een buitenstaander met kennis uit het veld.

 

 
Marijn van Dongen

Werkzaam bij TechniekTalent.nu

Marijn is verantwoordelijk voor het faciliteren van professionals in het mbo en hbo, o.a. rond beeldvorming. Met als doel meer jongens en meiden te enthousiasmeren voor een technische studie.

 

Ook spreken voor jou op het The (Next) Student podium:

  • Jolanda de Mol, Studietalent, L&D Support
  • Stefan Mol, Universiteit van Amsterdam
  • Tewatha Muller, Spreker Bureau Jeugd en Media, Digitale Jeugdcultuur
  • Marjolein de Jong, Young Inspiration
  • Be Involved, serious game ontwikkelaar met focus op onderwijs
  • Roy Houtkamp, eigenaar Autastic, trainer en ervaringsdeskundige
  • Judith Gerdessen, Studiekeuzecoach KeuzeSprong

Deze organisaties zijn kennispartner van The (Next) Student 2016:

                                                                           

Data en locatie

14 & 15 november 2017

Jaarbeurs, Beatrixgebouw Utrecht
Jaarbeursplein
3521 AL Utrecht
Tel: 030 - 295 5911
Routebeschrijving

 


Voor wie?

Voor wie is The Next Student interessant?

  • Marketingprofessionals
  • Communicatieprofessionals
  • Docenten
  • Decanen
  • Opleidingsmanagers
  • Studieloopbaanbegeleiders

Werkzaam in het VO, MBO, HO en WO. En natuurlijk alle aanverwante functies


Inschrijven

 

Normale prijs

1 congresdag

€ 499,-

2 congresdagen

€ 899,-

 Deze prijs is exclusief BTW en inclusief koffie, thee, en lunch

 

Inschrijven

 

 

 


Belastingvoordeel

N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

Partner worden van The (Next) Student?

Tijdens dit congres staat het helpen van de student bij het maken van de juiste studiekeuze centraal.

Wat zijn de mogelijkheden voor partners bij The (Next) Student?

  • Presenteer jouw klant- of praktijkcase en breng zo jouw organisatie, producten en diensten onder de aandacht
  • Uw whitepaper op de website zorgt voor exposure en leads!
  • Vaar mee op de marketingactiviteiten van het event

Meer weten en/of aanmelden?

Sharon van Rooij
Sales Manager
Tel: 040 - 2 974 846


Partner:

 

The (Next) Student = vol!

Wilt u op de wachtlijst geplaatst worden? Neem dan contact op met congresadviseur Betty van den Berk | 040 - 2 9748 37

 


Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg uw deelname vast!
The (Next) Student
Brochure Download
Inlogcode:

Contact

Meer informatie

Wil je meer informatie over The (Next) Student?
Neem dan contact op met onze adviseur

Mitch Verkuil
Tel: 040 - 2 972 740
E-mail: m.verkuil@sbo.nl