The (Next) Student

Congres over communicatie met de (aankomende) student

14 & 15 november 2017 | Jaarbeurs (Beatrixgebouw) Utrecht

The (Next) Student

Congres over communicatie met de (aankomende) studentThe Next Student logo
De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Het medialandschap verandert constant, maar ook de voorwaarden om te studeren. Het leenstelsel heeft ervoor gezorgd dat de student extra zorgvuldig zijn studie uitkiest. Moeilijk om te kiezen op deze jonge leeftijd, zo blijkt ook uit het percentage uitvallers. 1 op de 3 studenten houdt het voor gezien het eerste studiejaar. Volgens een grove schatting van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) kost dit ongeveer 6 miljard per jaar. Er is nog een grote slag te slaan om deze student de juiste studiekeuze te laten maken. Communicatie met de (aankomende) student speelt hierbij een centrale rol. Dit is dan ook precies waar het congres The (Next) Student over gaat!

The (Next) Student was met een uitverkochte editie in 2016 een groot succes!
Dit jaar vindt The (Next) Student plaats op 14 & 15 november 2017. Ben jij er ook bij?

Ja, ik wil me aanmelden


Inspirerende keynote sprekers 2017



Marinka Kuijpers

Hoogleraar ‘Leeromgeving en Leerloopbanen in het (V)MBO’ aan de Open Universiteit


Jelle Jolles

Universiteits- hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam


Bjorn Teeuwen

Radboud Universiteit, Nijmegen


Machteld de Jong

Lector Diversiteitvraagstukken aan Hogeschool Inholland en docent onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam

Bekijk alle sprekers


Thema's dag 1


Op dag 1 van The (Next) Student hoor je meer over:

  • Invloed van en communicatie met ouders
  • Het inzetten van (online) kanalen om the next student te bereiken
  • Inzicht krijgen in het keuzemotief en keuzegedrag van the (next) student
  • Bouwen aan een online strategie
  • Werken aan de juiste voorlichting en benadering van de voltijd- en deeltijdstudent
  • The (next) student zelf aan het woord

Download het volledige programma

logo next higher education


logo next higher education

Thema's dag 2


Tijdens de 2e dag van The (Next) Student kom je alles te weten over:

  • Het stimuleren en inzichtelijk maken van studiesucces
  • Het bouwen aan een relatie met de student
  • Het verbeteren van de communicatie met de (internationale) student
  • Het werken aan je positionering en strategie
  • Het uitdagen van de student
  • Het begeleiden van langstudeerders en achterblijvers

Bekijk het volledige programma



Samen met scholieren en studenten aan de slag

Samen met Scholieren.com en Jong & Je Wil Wat trekken wij een blik scholieren en studenten open om voor alle deelnemers een co-creatie ronde te organiseren. Tijdens deze co-creatie ga je in kleine groepjes aan de slag met allerlei vraagstukken waar je als onderwijsinstelling graag antwoord op wil krijgen.

co-cratie the next student

Blogs in de spotlight



Bjorn Teeuwen

"Er is altijd nieuws"

Lees het interview


Cécile Cremer

"Zie onderwijs als een saladebar"

Lees het interview


Nina Hoek van Dijk

Betrek jongeren bij de communicatie over de school

Lees het blog


TU Delft

"15 tips om studenten succesvoller te laten studeren"

Lees het blog


Wist je dat.....?

Er grote verschillen zijn in studiesucces tussen groepen studenten? Mannen doen het minder goed dan vrouwen. En in het hbo hebben studenten van ouders met een lager inkomen minder studiesucces.

Bron: Staat van het Onderwijs

70 % van de havo- en vwo-leerlingen die eindexamen moeten doen, het lastig vindt de juiste opleiding te kiezen. Een kwart stopt in het eerste jaar, één op de vijf stapt over naar een andere studie

Bron: Dutchcowboys



Docenten bepalen mede het studiesucces van studenten.

Bron: Staat van het Onderwijs


boek tienerbrein

Ontvang het boek
Het Tienerbrein

 

Alle deelnemers ontvangen  tijdens het congres gratis het nieuwste boek 'Het Tienerbrein' van spreker Jelle Jolles!

Inschrijven


Reeds aangemeld

De experts van de volgende onderwijsinstellingen zullen o.a. aanwezig zijn:


Terugblik The (Next) Student 2016

We blikken graag met je terug op de succesvolle, eerste editie van The (Next) Student! Ben jij er in 2017 bij?


Reacties The (Next) Student 2016 op Twitter


Nieuwsgierig naar het programma van The (Next) Student? Bekijk het programma hieronder óf download hiernaast de congresbrochure! Wanneer je de brochure download heb je alles makkelijk bij elkaar in één overzicht en een pdf die je uit kunt printen.

Dagprogramma 14 november 2017 Dagprogramma 15 november 2017

Download

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan de brochure te downloaden

Download (PDF)

 

 

Programma The (Next) Student 2017

Na een succesvolle, uitverkochte 1e editie van The (Next) Student zijn wij vol energie aan de slag gegaan met het programma van dit jaar. Tip! Houd de website in de gaten voor nieuwe updates!


Het congres The (Next) Student bestaat uit 2 congresdagen.

 The (Next) Student | 14 november

Thema's die deze dag aan bod komen zijn:

  • Invloed van en communicatie met ouders
  • Het inzetten van (online) kanalen om the next student te bereiken
  • Inzicht krijgen in het keuzemotief en keuzegedrag van the (next) student
  • Bouwen aan een online strategie
  • Werken aan de juiste voorlichting en benadering van de voltijd- en deeltijdstudent
  • The (next) student zelf aan het woord

Bekijk het programma van dag 1

 The (Next) Student | 15 november

Deze dag komen de volgende thema's voorbij:

  • Het stimuleren en inzichtelijk maken van studiesucces
  • Het bouwen aan een relatie met de student
  • Het verbeteren van de communicatie met de (internationale) student
  • Het werken aan je positionering en strategie
  • Het uitwisselen en ophalen van informatie
  • Het begeleiden van langstudeerders en achterblijvers

Bekijk het programma van dag 2

 

 


 

The (Next) Student | 14 november

Laat je 14 november inspireren door de volgende keynotes:

Keynote presentatie: Cécile Cremer

Trendwatcher en futurist Cécile neemt je mee in de (onderwijs)trends van de toekomst en de bijbehorende strategie om hiermee om te gaan. Vanuit haar passie voor de toekomst en haar doel om vandaag morgen te begrijpen, inspireert en ondersteunt ze bedrijven en onderwijsinstellingen met het bevatten van de toekomst en het vertalen van deze toekomst naar levensvatbare en inspirerende concepten, strategieën of producten.


Keynote presentatie Stemmingmakers (van Scholieren.com) | Roos Smetsers & Nina Hoek van Dijke

Het jongerenpanel Stemmingmakers is een initiatief van Scholieren.com. Vorig jaar hebben zij Stemmingmakers op ons congres The (Next) Student gelanceerd. De afgelopen maanden is het panel al gegroeid naar 2000 leden. Speciaal voor The (Next) Student zal Roos Smetsers nieuw onderzoek verrichten onder deze leden en presenteren op ons congres! 


Keynote presentatie: Marinka Kuijpers

Marinka is sinds 1 april 2012 werkzaam als bijzonder hoogleraar ‘Leeromgeving en Leerloopbanen in het (V)MBO’ aan de Open Universiteit. Zij werkt vanaf maart 2007 als lector ‘Pedagogiek van de beroepsvorming’ aan de Haagse Hogeschool. Al vanaf 2003 doet zij onderzoek naar loopbaan ontwikkeling en -begeleiding van leerlingen in het vmbo, mbo en hbo. 


 

Overige presentaties deze dag:

Thema: Invloed van en communicatie met ouders

1. Het inzetten van online hulpmiddelen in de oudercommunicatie

Communicatie met ouders is belangrijk maar kost veel tijd. Binnen de decanenkring Arnhem hebben we gekeken naar online oplossingen. Ons doel was duurzame producten te leveren die ook zinvol zijn voor andere LOB professionals.
We hebben geïnventariseerd welke vragen van ouders vaak terugkomen. Deze onderwerpen bespreken we in een blog voor ouders van (as.) studenten. (2 artikelen per week). Bij de populairste onderwerpen hebben we webinars en infographics gemaakt. Het blog www.studiekeuzekind.nl is een platform geworden waar veel LOB professionals een bijdrage aan leveren en dat goed gelezen wordt. De filmpjes (webinars) en infographics worden ook bekeken door ouders met weinig onderwijservaring.

Tijdens de sessie laat ik voorbeelden zien van blogartikelen, reacties van ouders, webinars en infographics. Ik geef een lijst van de meest gelezen onderwerpen. Doel is kennismaking met online materialen voor ouders waarover u vrij kunt beschikken. Wellicht kan ik u uitdagen zelf online bijdragen m.b.t. oudercommunicatie te ontwerpen en te delen.

Door: Hermien Miltenburg, Oudervoorlichting & relatiemarketeer WUR, ambassadeur ouderbetrokkenheid NVS-NVL

  


Thema: Het inzetten van (online) kanalen om the next student te bereiken

1. Communiceren met de eigen student binnen de Radboud Universiteit

Bjorn Teeuwen houdt zich namens een van de zeven faculteiten op de Radboud Universiteit in Nijmegen bezig met het werven van aankomende studenten en met het communiceren met eigen studenten en gebruikt daarvoor steeds meer verschillende vormen van communicatie. In deze workshop licht hij zijn ervaringen toe die hij de laatste jaren heeft opgedaan en geeft hij inzicht in de manier waarop hij probeert in te spelen op trends en hypes.?

Door: Bjorn Teeuwen, Medewerker Voorlichting en Comminicatie bij Faculteit der Managementwetenschappen RU Nijmegen

>>>> Lees het interview met Bjorn waarin hij stelt 'er is altijd nieuws'!

 

2. Hoe kun je een social ambassadors program opzetten?

Nu aankomende studenten steeds sceptischer worden over de professionele marketingboodschap die organisaties de wereld insturen, wordt het gebruiken van user-generated content in campagnes van levensbelang. User-generated content zorgt voor authentieke content. Het vervaagt de grens tussen inhoud en reclame door een persoonlijke touch aan de content toe te voegen en die te gebruiken als sociaal bewijs om de geloofwaardigheid van content te vergroten.  Het opzetten van een social ambassadors programma kan een goede manier zijn om op een kosteneffectieve manier authentieke en relevante content te creëren. In deze sessie leer je vanuit twee verschillende invalshoeken hoe je een social ambassadors programma kunt opzetten en krijg je inzicht in de geleerde lessen van zowel Nuffic voor het merk Study in Holland als Universiteit Twente voor het voorlichten van studiezoekers.

Door: Desiré van den Beld, online marketeer Universiteit Twente en Eduard Pupupin, Marketing adviseur Nuffic

 


 Thema: Inzicht krijgen in het keuzemotief en keuzegedrag van the next student 

1. Voor je kiezen: keuzemotieven, voorlichting en studiekeuzecheck

Hoe kiezen studenten hun opleiding en instelling en welke voorlichting heeft de meeste invloed? Waarom is eigenlijk de aanmelddatum voor hbo en wo vervroegd en de studiekeuzecheck ingevoerd? Wat levert de studiekeuzecheck op, en hoe krijgen we die goed georganiseerd? En gebeurt er ook nog iets na 1 september? Op basis van onder meer de Startmonitor geeft Jules antwoord op deze en andere vragen rond studiekeuze en studiesucces.

Door: Jules Warps, senior onderzoeker bij ResearchNed 

  

2. Hoe ziet het oriëntatiegedrag van de aankomende student eruit?

Door: Remko van den Berg, NOA - VU

 

3. Wat is het gedrag van scholieren/studenten en hogescholen op Facebook in de cruciale studiekeuzeperiode?

Veel scholieren doen hun zoektocht naar een nieuwe opleiding via social media. Meestal vindt het cruciale beslismoment (“Welke opleiding kies ik?”) plaats in de kerstvakantie. Leerlingen hebben de tijd om samen met ouders te kijken naar een mogelijke studie van keuze en hoe deze gefinancierd zou moeten worden. Samen met studenten van de Hogeschool Rotterdam heeft Noscura onderzoek uitgevoerd naar dit cruciale beslismoment. Zowel het proces als de uitkomsten van het onderzoek zijn erg interessant. De uitkomsten van dit onderzoek presenteren zij op dit congres.

Door: Komala Mazarant, Hogeschool Rotterdam & Rob Speekenbrink, Noscura 

 


Thema: Bouwen aan een online strategie 

1. De integratie van Instagram binnen het MBO, HBO en WO

Voor onderwijsinstellingen worden social media steeds belangrijker voor het contact met (potentiële) studenten. Hebben zij Instagram ook volledig omarmd en zijn zij in staat om via dit platform deze jonge doelgroep te bereiken om met hen de interactie aan te gaan? OBI4wan en NosCura deden in het eerste kwartaal van 2017 onderzoek naar de activiteit van mbo's, hbo's en universiteiten op Instagram. In deze sessie delen we de inzichten uit dit onderzoek met jullie en vertalen we deze naar praktische tips.

Door: Karlijn de wit, Noscura & Angelique Koosman, online community manager van ROC Midden Nederland

 

2. Hoe implementeer je een peer-to-peer benadering op Snapchat, YouTube & Instagram

Samen met onze social reporters vertellen wij over de stappen die de Hogeschool van Amsterdam heeft gezet om een peer-to-peer aanpak te implementeren op Snapchat, YouTube en Instagram stories. Deze aanpak betekent letterlijk dat studenten deze kanalen ‘overnemen’ en van content voorzien. We spreken openhartig over de uitdagingen die we moesten overkomen en laten studenten vertellen over hun kijk op deze aanpak en hun bijdrage als Snapchatter of YouTuber.
Het doel van de peer-to-peer aanpak is om studiekiezers en studenten via eigen social influencers (nog meer) te binden aan de HvA door studenten hun eigen verhaal over de HvA, hun studie en Amsterdam te laten vertellen. Benieuwd naar onze ervaringen en tips?
Of hoor je ze liever van onze studenten? Kan allebei!

Door: Thijs van de Reep en Chantal Schmidt-Giphart, Hogeschool van Amsterdam

 

3. Insights in jongerencommunicatie

Hoe pelt een aap een banaan?! Met andere woorden waar loop ik met mijn jongerencommunicatie bureau tegen aan? Ik merk dat veel bedrijven op zoek zijn naar een soort 'heilige graal’  als het gaat over hoe jongeren te bereiken. Sommigen hopen het te vinden in Vloggers, andere zetten in op gaming of influencers en zo zijn we allemaal heel hard ons best aan het doen om jongeren te begrijpen en te bereiken. Maar is er misschien ook nog een andere manier om jongeren te bereiken? Ik vraag mij dit hardop af en ga samen met de bezoekers op zoek naar het antwoord. Kortom, hoe pelt een aap een banaan!

 Door: Andre Merlijn, Bureau Coen, Jongerencommunicatie

 


Thema: Werken aan de juiste voorlichting en benadering van de voltijd- en deeltijdstudent

1. Gesprekstechnieken en (loopbaan)begeleiding binnen het MBO, HBO en WO

Deze workshop is bestemd voor mensen die direct contact hebben met hun studenten.We bespreken hierbij een gespreksstructuur en technieken waarmee je in korte tijd met studenten tot de kern kunt komen en hun zelf écht een stap vooruit kunt laten nemen. De structuur en technieken zijn de volgende dag al direct toepasbaar in de schoolpraktijk.

Door: Michiel Keurentjes, September Onderwijs

2. Een leven lang leren, een leven lang Fontys

Hoe bindt en boei je je klanten een leven lang? Niet ad hoc en aanbodgericht maar door het uit te dagen een leven lang te leren en te bouwen aan een professioneel netwerk. Fontys ontwikkelde de Fontys Public Academy, een open podium voor iedereen die zijn of haar kennis wil vergroten, zich wil laten inspireren, zijn of haar netwerk wil vergroten. Fontys Public Academy is een instrument om het relatiebeheer van de toekomst vorm te geven. Erwin Hoeks en Bram Broess vertellen je er graag meer over.

Door: Erwin Hoeks & Bram Broess, dienst Marketing & Communicatie, Fontys


Thema: The next student zelf aan het woord

Vorig jaar waren enkele scholieren op The (Next) Student aanwezig om samen met alle deelnemers enkele vraagstukken te bespreken en van gedachten te wisselen. Dit jaar pakken we nog meer uit! Samen met Scholieren.com en Jongenjewilwat zullen we een blik scholieren en studenten opentrekken en speciaal een co-creatieronde organiseren voor alle deelnemers. Tijdens deze co-creatieronde gaan we in kleine groepjes aan de slag gaan met allerlei vraagstukken waar jullie als onderwijsinstelling graag antwoord op willen krijgen. Hierbij kan gedacht worden aan:

  • Hoe ziet de ideale open dag eruit voor de toekomstige student?
  • Jongeren en opleidingen van de toekomst (vraaggesprek)
  • Het gebruik van branded vlogs – pakken onderwijsinstellingen het goed aan?
  • Welke social media moet je wel/niet gebruiken als onderwijsinstelling en op welke manier?
  • De ultieme test: campagnes van onderwijsinstellingen worden door de scholier onder de loep genomen. Geslaagd of niet?

Door: Dit allen onder leiding van diverse jongerenexperts waaronder Roos Smetsers en Nina Hoek van Dijke.

 


Dagvoorzitter

Teun Aarden (26), freelance presentator en dagvoorzitter. Zijn onuitputtelijke energie, bevlogenheid, bravoure en oprechte interesse in zijn publiek en haar onderwerpen kenmerken deze spreker. Zijn affiniteit met jongeren is onder andere te zien in zijn werk en opdrachtgevers van de afgelopen jaren. Zo was hij als presentator betrokken bij de web-serie ‘Project Aap’, waarbij hij met een groep MBO-scholieren een nieuw dierenverblijf realiseerde in Dierenpark Amersfoort, maar hij is ook het gezicht van verschillende jongerencampagnes voor o.a. Unie van Waterschappen en Bouwend Nederland. Afgelopen jaar was hij als dagvoorzitter verbonden aan de International Junior Science Olympiade (IJSO), Hilversum Media Campus (Beeld en Geluid) en velen andere evenementen. Teun schitterde op Festival Mundial, in het AFAS-stadion, en was onlangs te zien als woordvoerder bij het RTL7-programma ‘Greenproject’.

 

 


 

 

The (Next) Student | 15 november

 

Laat je 15 november inspireren door de volgende keynotes:

Keynote presentatie: Jelle Jolles

Jelle is universiteits- hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren. Hij houdt zich bezig met onderwijsinnovatie en talentontwikkeling en cognitieve veroudering.


Keynote presentatie: Polle de Maagt

Polle de Maagt maakte beide studies waar hij ooit aan begon nooit af. Tot grote spijt van hemzelf en zijn ouders. Desondanks werkte hij de afgelopen tien jaar op marketing/digitale projecten voor bedrijven als KLM Royal Dutch Airlines, Starbucks, Nike, IKEA en Heineken. Het leerde hem wat werkt in digital, maar vooral ook wat niet. Polle deelt als kritische professional, maar vooral ook als kritische consument (een grote reisorganisatie noemde hem ooit “de grootste zeurkous van twitter") wat voor ontwikkelingen op ons afkomen maar bovenal: wat we morgen anders kunnen doen.


Jaarlijkse keynote presentatie: Aljan de Boer

De meeste organisaties zetten nog volop in op millennials als de consument van de toekomst. Ondertussen beginnen de waarden en behoeften van de volgende generatie al steeds duidelijkere vormen aan te nemen. Generatie Z (1992 - heden) wordt volwassen en nee, zij zijn geen ge-extrapoleerde millennials. We hebben te maken met een nieuwe generatie die weer nieuwe
verwachtingen en gezichtspunten met zich meebrengt. Een bewuste en eigengereide generatie die graag het roer overneemt wanneer ze zich niet begrepen of vertegenwoordigd voelen. Aljan deelt in zijn presentatie zijn meest recente inzichten over deze opkomende generatie.

Vorig jaar kreeg Aljan een 8,7 voor zijn presentatie!

 


Overige presentaties deze dag:

Thema: Het stimuleren en inzichtelijk maken van studiesucces

1. Meer inzicht in aankomende studenten met Student Analytics

Door: Theo Bakker, Strategisch Beleidsadviseur Studiesucces en Projectleider Student Analytics.
Esmee van den Boer, Communicatieadviseur Marketing

Al enige jaren verdiept de Vrije Universiteit zich in de onderwijsdata van haar studenten onder de noemer ‘Student Analytics’. De VU wil hiermee de instroom, doorstroom en uitstroom van studenten verbeteren. In dit project hebben we allerlei data gecombineerd die ontstaan in het voortraject: data over middelbare scholen, de geschiedenis van studenten op de middelbare school, hun oriëntatie, aanmelding in Studielink, ervaring van matching, etc. Door deze gegevens te combineren en te analyseren hebben we een veel beter beeld gekregen van onze studenten en hun achtergrond. Die informatie gebruiken we voor verbetering van de voorlichting en aansluiting.

In deze sessie zal Theo Bakker meer vertellen over de data de aanpak en inzichten en zal communicatieadviseur, Esmée van den Boer, vertellen hoe zij deze informatie gebruikt in haar dagelijkse werk bij de werving van studenten.

 

2. Welke onderwijs- en persoonsfactoren spelen een rol bij het studiesucces aan de Hogeschool Rotterdam?

Door: Ellen Klatter, Hogeschool Rotterdam

 

3. Studiesucces en de rol van de docent

Door: Daniel van Middelkoop, Hogeschool van Amsterdam

Studiesucces, rendementsdenken en kwaliteit van het onderwijs: het debat hierover wordt de laatste jaren volop gevoerd. Docenten, studenten, managers en Tweede Kamerleden: iedereen heeft een mening over deze onderwerpen. Maar wat wordt er eigenlijk met het begrip studiesucces bedoeld? Welke definities worden door wie gebruikt en waarom? En wat heeft het te maken met de cultuur van meten en verantwoorden die het onderwijsveld heeft doordrongen? En welke bijdrage kunnen wij leveren om studiekeuzes en doorstroming van studenten te verbeteren, de kwaliteit van hun onderwijs en hun leren te bevorderen en voortijdige uitval te bestrijden? Over deze vragen gaan we in de workshop met elkaar in discussie.


Thema: Het bouwen aan een relatie met de student

1. Van instroom naar customer journey: hoe kun je scholieren aan je blijven binden als ze nog niet zijn gestart, maar zich al wel hebben aangemeld?

Door: Wesley Put, NHTV

Onlangs heeft NHTV University of Applied Sciences uit Breda onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van de student vanaf het moment van aanmelden tot het moment van plaatsnemen in de schoolbanken met als uiteindelijk doel de student het aanmeld- en inschrijfproces als prettig en overzichtelijk te laten beleven en zich vanaf het moment van aanmelding verbonden te laten voelen met de NHTV community. Daarnaast zijn de interne processen rondom aanmelding goed doorgelicht en beter op elkaar afgestemd. Met jaarlijks ruim 3000 aanmelders is dit best een uitdaging. Het streven is om het instroomproces door de student qua proces als eenvoudig en snel te laten ervaren en daarnaast voldoende boeiend qua inhoud om daadwerkelijk aan de gekozen opleiding bij NHTV te starten. Ben jij benieuwd hoe wij deze projecten intern hebben uitgevoerd, dan delen wij onze successen graag met jou tijdens onze workshop.

2. Het succesvol binden van alumni: hoe doe je dit?

Door: Mechteld Bous, Nuffic

3. Studeren met psychische klachten en de rol van het onderwijs

Veel psychische klachten komen tijdens de studietijd voor het eerst tot uiting. Soms waren psychische klachten al latent aanwezig en worden ze tijdens de studie zichtbaar. Ook kunnen studenten tijdens de studie moeilijkheden ervaren waardoor er psychische problemen ontstaan. Studenten, die al eerder te maken hebben gehad met psychische problemen, melden dit vaak niet of laat. Angst voor stigmatisering is één van de redenen waarom een student niet open is over zijn problemen. Het onderwijs kan de eerste plek zijn, waar men signaleert ‘dat er iets aan de hand is.’

In deze workshop gaat Sietske Sportel kort in op de achtergrond en doelgroep. Daarnaast besteed ze aandacht aan vragen als: hoe signaleer je, wat is je rol als studiebegeleider, wat is van belang in de samenwerking?

Door: Sietske Sportel, Handicap + Studie

 

 


Thema: Het verbeteren van de communicatie met de (internationale) student

1.Hoe bouw je een relatie op met internationale alumni?

Door: Lisanne Evers, Projectmanager Internationale Alumni Relaties Rijksuniversiteit Groningen

De RUG heeft meer dan 10 internationale alumnikringen* over de hele wereld: van Brussel tot Hong Kong en van Zürich naar San Francisco, overal wonen en/of werken alumni van de universiteit. Hoe vind en bind je deze alumni? Deze vraag zal Lisanne beantwoorden tijdens haar presentatie.

 

2. Hoe zet je vlogs op een juiste manier in bij je communicatie? De Universiteit Wageningen geeft je tips!

Nick en Henrieke richten zich in hun workshop op vloggen in het onderwijs. Volgens hen is vloggen ‘hot & happening’ en was gisteren het perfecte moment om ermee te beginnen. Voor degenen die het gevoel hebben dat een paar do’s en don’ts handig kunnen zijn, zullen Nick en Henrieke hun ervaringen delen en vertellen ze openhartig over de lessen die ze hebben geleerd.

Door: Nick Rensen & Henrieke Bruins,  Universiteit Wageningen

 

3. Strategisch werven van de internationale student

Frederika Cazemier, International Recruitment Manager, Rijksuniversiteit Groningen

 


Thema: Het werken aan je positionering en strategie

1.Het strategisch inzetten van social

Door: Sylvia van Gils, Avans Hogeschool

 

 

 


Thema: Het uitwisselen en ophalen van informatie

1.Uitwisseling met studentenvakbonden LSvB, ISO en JOB

 

2. Techniek & technologie: wat zeggen jongeren?

Doekle Terpstra verwoordde het onlangs heel mooi: ‘Het nieuwe kabinet ziet techniek als ruggengraat voor maatschappelijke verandering.' Jongeren die kiezen voor techniek zijn de aanjagers van deze verandering. Techniek zit in alles om ons heen. In de zorg, transport & logistiek, bouw, de duurzame sector… Met een opleiding in de techniek kun je alle kanten op. TechniekTalent.nu voerde in oktober dit jaar een onderzoek uit onder meer dan 1000 jongeren (9 t/m 17 jaar) welke associaties zij hebben met techniek & technologie. In deze sessie gaan we kort in op het belang van associaties in keuzeprocessen en welke kansrijke associaties we zien bij de bovenbouw leerlingen van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) om meer jongeren enthousiast te maken voor de techniek.

Door: Marijn van Dongen, Techniektalent

 


Thema: Het begeleiden van langstudeerders en achterblijvers

1. Diversiteit en studiesucces

Het hoger onderwijs is het afgelopen decennium aanzienlijk divers geworden. Deze toegenomen diversiteit heeft er ook voor gezorgd dat er nieuwe vraagstukken zijn ontstaan. Nog altijd bestaat er een kennislacune wat betreft een effectieve omgang en communicatie tussen docenten en studenten in een diverse hogeronderwijsomgeving. In deze bijdrage wordt een koppeling gemaakt tussen theoretische bevindingen en praktische toepassingen voor het hoger onderwijs als het gaat om diversiteitvraagstukken met antwoorden op vragen als: op welke manier kan ik op een effectieve wijze lesgeven aan een diverse groep? Hoe kan ik mijn relatie met een diverse studentengroep verbeteren? Wat heb ik nodig om mijn handelingsverlegenheid richting een diverse studentengroep te beperken? Welke vooroordelen hebben docenten en studenten over elkaar en hoe beinvloedt dit het onderlinge contact? Hoe kan ik groepsvorming op basis van etniciteit doorbreken?

Door: Machteld de Jong, Hogeschool Inholland en Huub Nelis, Youngworks

 

2. Langstudeerders op het juiste spoor

In november 2016 heeft hogeschool Inholland het boekje ‘Langstuderen: Op het juiste spoor’ gepubliceerd. In dit boekje worden de interventies en de resultaten van de aanpak zichtbaar gemaakt aan de hand van persoonlijke verhalen van studenten en begeleiders.
Tijdens een interactieve workshop kunnen de deelnemers kennis nemen van de achtergronden en aanpak van het langstuderen (beleidsmatig) en denken zij actief mee over de interventies tijdens de studieloopbaan van een (fictieve) student.

Door: Jacqueline Hoogenboom & Irene Witteman, Hogeschool Inholland

 


 

Dagvoorzitter

De dagvoorzitter van deze dag is Frenk van der Linden. Frénk van der Linden (59), freelance journalist, werkt voor de NTR-radio (Kunststof), KRO/NCRV-televisie en de Volkskrant. Hij publiceerde sinds eind jaren zeventig talloze interviews, reportages en documentaires. Frénk was de afgelopen jaren regelmatig te gast in De Wereld Draait Door en het Mediaforum op Radio 1. Hij is initiatiefnemer en presentator van het jaarlijkse Grote InterviewGala in de Amsterdamse Stadsschouwburg. 

 


 

Mis het niet!

Vorig jaar ontmoeten 250 onderwijsexperts elkaar tijdens de uitverkochte, 1e editie van The (Next) Student! Wil jij erbij zijn dit jaar? Schrijf je dan snel in. Bovendien ontvang je tijdens het congres gratis het nieuwste boek 'Het Tienerbrein' van spreker Jelle Jolles.

 

Ja, ik wil me inschrijven!

Sprekers The (Next) Student 2017 | 14 november

 
Teun Aarden

Dagvoorzitter dag 1

Teun Aarden (26), freelance presentator en dagvoorzitter. Zijn onuitputtelijke energie, bevlogenheid, bravoure en oprechte interesse in zijn publiek en haar onderwerpen kenmerken deze spreker. Zijn affiniteit met jongeren is onder andere te zien in zijn werk en opdrachtgevers van de afgelopen jaren. Zo was hij als presentator betrokken bij de web-serie ‘Project Aap’, waarbij hij met een groep MBO-scholieren een nieuw dierenverblijf realiseerde in Dierenpark Amersfoort, maar hij is ook het gezicht van verschillende jongerencampagnes voor o.a. Unie van Waterschappen en Bouwend Nederland. Afgelopen jaar was hij als dagvoorzitter verbonden aan de International Junior Science Olympiade (IJSO), Hilversum Media Campus (Beeld en Geluid) en velen andere evenementen. Teun schitterde op Festival Mundial, in het AFAS-stadion, en was onlangs te zien als woordvoerder bij het RTL7-programma ‘Greenproject’.

 

 
Cécile Cremers

Keynote spreker dag 1

Cécile Cremer (1988) is de gedreven founder van Wandering the Future - International Trends n Agency. Cécile studeerde aan de Academy of Creative Industries, waar ze in 2014 als pionier het eerste Europees erkende Bachelor diploma for Trend Research Concept Design mocht ontvangen. Vanuit haar passie voor de toekomst en haar doel om vandaag morgen te begrijpen, inspireert en ondersteunt ze bedrijven en onderwijsinstellingen met het bevatten van de toekomst en het vertalen van deze toekomst naar levensvatbare en inspirerende concepten, strategieën of producten.

>>>> Lees het interview met Cécile: Zie onderwijs als een saladebar

 

Roos Smetsers

Keynote spreker dag 1

Roos is werkzaam bij Scholieren.com. Speciaal voor The (Next) Student doet Roos onderzoek onder het jongerenpanel Stemmingmakers waarvan zij de resultaten op het congres zal presenteren.

 

Nina Hoek van Dijke

Keynote spreker dag 1

Het jongerenpanel Stemmingmakers is een initiatief van Scholieren.com. Vorig jaar hebben zij Stemmingmakers op ons congres The (Next) Student gelanceerd. De afgelopen maanden is het panel al gegroeid naar 2000 leden.

>>>> Lees het artikel van Nina: Betrek jongeren bij de communicatie over de school

 

Marinka Kuijpers

Keynote spreker dag 1

Marinka is sinds 1 april 2012 werkzaam als bijzonder hoogleraar ‘Leeromgeving en Leerloopbanen in het (V)MBO’ aan de Open Universiteit. Zij werkt vanaf maart 2007 als lector ‘Pedagogiek van de beroepsvorming’ aan de Haagse Hogeschool. Al vanaf 2003 doet zij onderzoek naar loopbaan ontwikkeling en -begeleiding van leerlingen in het vmbo, mbo en hbo.

 

Jules Warps

Spreker dag 1

Jules Warps is senior onderzoeker bij bureau ResearchNed. Rode draad in zijn werk zijn transities in onderwijs: hoe maken leerlingen en studenten hun keuzes bij het doorstromen en opstromen in vo, mbo en ho, hoe kunnen we hen daarin voorbereiden, wat kan er mis gaan en hoe kunnen we daarbij helpen – zowel bij het maken van de keuze zelf als daarna? In dat kader heeft hij ook de Startmonitor ontwikkeld, waarmee sinds 2008 landelijk de instroom in het hoger onderwijs wordt gevolgd. Maar ook in diverse andere thema's doet Jules onderzoek voor overheid en instellingen: van medezeggenschap tot studiefinanciering, van internationalisering tot instellingsreputatie.

 

Bjorn Teeuwen

Spreker dag 1

Bjorn Teeuwen houdt zich namens een van de zeven faculteiten op de Radboud Universiteit in Nijmegen bezig met het werven van aankomende studenten en met het communiceren met eigen studenten en gebruikt daarvoor steeds meer verschillende vormen van communicatie. In deze workshop licht hij zijn ervaringen toe die hij de laatste jaren heeft opgedaan en geeft hij inzicht in de manier waarop hij probeert in te spelen op trends en hypes. 

>>>> Lees het interview met Bjorn waarin hij stelt 'er is altijd nieuws'!

 
Hermien Miltenburg

Spreker dag 1

Wageningen Universiteit

 
Desiré van den Beld

Spreker dag 1

Desiré van den Beld (29) is online marketeer bij de Universiteit Twente, gespecialiseerd in social media. Voor de Universiteit Twente lanceerde zij in oktober 2015 een Snapchat-account en ontwikkelde ze een programma voor social media ambassadeurs, vanuit waar Snapchat en Instagram take-overs georganiseerd worden. Onderdeel van het programma is ook een team van 11 internationale studenten die officiële Facebook- en webpagina’s van de UT beheren in hun eigen taal. Vanuit de trial-and-error gedachte verkent ze nieuwe social media kansen voor de universiteit. Tijdens haar presentatie licht ze samen met Eduard Pupupin van Nuffic toe hoe je een social ambassadors programma opstelt en welke lessen zij hierin geleerd hebben.

 

 
Eduard Pupupin

Spreker dag 1

Nuffic

Michiel Keurentjes

Spreker dag 1

September Onderwijs

 
Remko van den Berg

Spreker dag 1

Noa-VU

Sietske Sportel

Spreker dag 1

Steeds meer studenten ervaren psychische klachten tijdens het studeren. Soms waren psychische klachten al (latent) aanwezig en komen ze tijdens de studie tot uiting. Ook kunnen studenten tijdens de studie moeilijkheden ervaren waardoor psychische problemen ontstaan. De toegenomen prestatiedruk kan hierbij een belangrijke rol spelen. Tijdig melding maken van problemen door studenten is noodzakelijk, echter trekken zij vaak pas laat aan de bel. Wat is daar op van invloed? Welke rol speelt het al dan niet hebben van een diagnose? En wat is je opdracht als onderwijsinstelling? Naast achtergrondinformatie en onderlinge uitwisseling zal een student zijn ervaringen delen over StuDent. StuDent is interventie in het Hoger onderwijs waarbij ervaringsdeskundige studenten gespreksgroepen begeleiden voor studenten met depressieve klachten.

Sietske Sportel is als consultant werkzaam bij Expertisecentrum handicap + studie. Als expertisecentrum voor onderwijs en handicap, stimuleert handicap + studie dat jongeren met een functiebeperking succesvol kunnen studeren in een opleiding van hun keuze in het hoger onderwijs. In samenwerking met het hoger onderwijs ontwikkelt en implementeert handicap + studie innovatieve en praktische oplossingen voor inclusiever hoger onderwijs. Met een klankbordgroep van studenten, onderwijsprofessionals en professionals uit de hulpverlening schreef zij in 2015 "Studeren met psychische klachten, handleiding voor studiebegeleiders”

http://www.handicap-studie.nl/downloads.aspx
 
Karlijn de Wit

Spreker dag 1

Na tien jaar met verschillende marketing en communicatie functies in het hoger onderwijs, hebben de passie voor online en voor het ondernemen Karlijn er toe gezet om, samen met Rob Speekenbrink, een eigen bedrijf te starten. Met NosCura begeleiden zij onderwijsinstellingen die toe zijn aan een professionaliseringsslag op het gebied van online communicatie. Dit loopt uit een van het opstellen van een social media contentstrategie tot het vormen en trainen van een webcareteam. Naast al het online geweld staat Karlijn graag met haar voeten in de aarde in haar eigen moestuintje.

>>>> Lees het interview met Karlijn: Jongeren minder op Facebook en meer op Instagram

 
Rob Speekenbrink

Spreker dag 1

Noscura

 
Thijs van de Reep

Spreker dag 1

Als corporate social media manager bij de HvA is Thijs verantwoordelijk voor het onderhouden en doorontwikkelen van de social media strategie en kanalen. Hij is een enthousiaste, openhartige en soms confronterende spreker die zijn ervaringen graag deelt met collega’s, studenten en jou.

 
Chantal Schmidt-Giphart

Spreker dag 1

Chantal is een bevlogen communicatie professional die zich gespecialiseerd heeft in studiekeuze communicatie. Zelf communiceert ze op een open, eerlijke en authentieke manier. Ze gelooft in de kracht van communicatie door studenten zelf en gebruikt populaire sociale media om jongeren te bereiken.

Sprekers The (Next) Student | 15 november

Frenk van der Linden

Dagvoorzitter dag 2

Frénk van der Linden (59), freelance journalist, werkt voor de NTR-radio (Kunststof), KRO/NCRV-televisie en de Volkskrant. Hij publiceerde sinds eind jaren zeventig talloze interviews, reportages en documentaires. Frénk was de afgelopen jaren regelmatig te gast in De Wereld Draait Door en het Mediaforum op Radio 1. Hij is initiatiefnemer en presentator van het jaarlijkse Grote InterviewGala in de Amsterdamse Stadsschouwburg. 

 

Jelle Jolles

Keynote spreker dag 2

Jelle is universiteits- hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren. Hij houdt zich bezig met onderwijsinnovatie en talentontwikkeling en cognitieve veroudering. 

 

Polle de Maagt

Keynote spreker dag 2

Polle is expert op het gebied van digital en branding. Eerder werkzaam voor het bureau Trendwolves in Belgie, nu vooral als onafhankelijk expert werkzaam voor grote organisaties zoals Rabobank, Nike en KLM.

 

Aljan de Boer

Keynote spreker dag 2

Aljan werkt als strateeg bij TrendsActive, een internationaal innovatiebureau dat sociaal-cultureel onderzoek doet naar wereldwijde trends. De inzichten uit deze trends vertaalt Aljan naar merken, producten en marketingcommunicatie. TrendsActive werkt voor B2B en B2C merken in binnen- en buitenland en geeft trendpresentaties over de hele wereld!

 

Ellen Klatter

Spreker dag 2

Ellen is lector versterking beroepsonderwijs en studiesucces Hogeschool Rotterdam

 

Theo Bakker

Spreker dag 2

Theo is Strategisch Beleidsadviseur Studiesucces en Projectleider Student Analytics bij de Vrije Universiteit Amsterdam.

 


 

Marco Derksen

Spreker dag 2

Marco is Partner Upstream en oprichter Marketingfacts

 


 

Jacqueline Hoogenboom

Spreker dag 2

Jacqueline is programmamanager Langstuderen bij afdeling onderwijsbeleid hogeschool Inholland

 


 

Irene Witteman

Spreker dag 2

Irene is beleidsmedewerker Langstuderen bij afdeling onderwijsbeleid hogeschool Inholland

 

Daniel van Middelkoop

Spreker dag 2

Docent Bedrijfskunde en senior onderzoeker bij het lectoraat gedifferentieerd HRM van de Hogeschool van Amsterdam. Hij doet onderzoek naar studiesucces, diversiteit en de professionele ontwikkeling van docententeams.

Wesley Put

Spreker dag 2

Werkzaam als Coordinator Bachelor Track Tourist Experience bij de Academie voor Toerisme van NHTV in Breda. Zij heeft een achtergrond in marketing en marktonderzoek en thema’s die haar in het bachelor onderwijs met name inspireren zijn (online) consumer behaviour en customer engagement management. Het was een mooie kans voor haar om betrokken te zijn bij een grootschalig customer journey project wat NHTV breed werd uitgevoerd. De opgedane inzichten wil zij tijdens het congres graag met jullie delen. 

Machteld de Jong

Spreker dag 2

Machteld de Jong (1972) is werkzaam als Lector Diversiteitvraagstukken aan Hogeschool Inholland en als docent onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze doet sinds 2003 onderzoek naar thema’s rondom diversiteit en studiesucces en is in 2012 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Haar proefschrift heeft als titel Ik ben die Marokkaan niet! en gaat in op identiteitsvorming van hoogopgeleide Marokkaans-Nederlandse jongeren. In 2014 verscheen haar boek Diversiteit in het hoger onderwijs waarin ze ingaat op de sociale relaties tussen docenten en studenten binnen de hoger onderwijscontext. In 2017 verscheen de brievenbundel Welkom in Nederland? waarin bekende en onbekende Nederlanders een fictieve vluchteling een brief schreven. Begin 2018 verschijnt Help! Mijn school is gekleurd! een boek over diversiteitissues in het Nederlandse onderwijs dat ze samen met Huub Nelis van Young Works heeft geschreven voor Nijgh en Van Ditmar. Op dit moment werkt ze aan een onderzoek naar Beeldvorming en Studiesucces en de ervaringen van Syrische Vluchtelingen in Nederlanders organisaties.

 
Mechteld Bous

Spreker dag 2

Nuffic

 
Huub Nelis

Spreker dag 2

Youngworks

Lisanne Evers

Spreker dag 2

Lisanne beheert de internationale alumnirelaties van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en is daar werkzaam als project manager. Het woord 'internationaal' keert vaak terug op haar cv. Lisanne heeft internationale werkervaring opgedaan in onder andere New York en Lissabon en zowel haar bachelor als master studie zijn internationaal georiënteerd.

De RUG heeft meer dan 10 internationale alumnikringen* over de hele wereld: van Brussel tot Hong Kong en van Zürich naar San Francisco, overal wonen en/of werken alumni van de universiteit. Hoe vind en bind je deze alumni? Deze vraag zal Lisanne beantwoorden tijdens haar presentatie. Op alumnibijeenkomsten delen reizend personeel en bestuursleden van de RUG ontwikkelingen van de universiteit. Bovendien verzorgen professoren van de RUG interactieve lezingen en presenteren ze projecten die alumni financieel kunnen ondersteunen. Hiernaast organiseert Lisanne regelmatig netwerkbijeenkomsten en bezoekt ze bedrijven waar alumni werkzaam zijn om de betrokkenheid van alumni te vergroten. Social media ziet Lisanne als dé tool om de afstand tussen alumni in het buitenland en de RUG te verkleinen. Ze kijkt er naar uit om haar ervaringen te delen met anderen in het vakgebied. *Een alumnikring is een netwerk van alumni in een bepaalde regio waar de universiteit regelmatig contact mee heeft.

 

 


Kennispartners

De kennispartners van The (Next) Student zijn:

    


Sprekers gezocht

Heeft u suggesties of zou u willen spreken op ons congres? Neem gerust contact op met: José Kolk


Data en locatie

14 & 15 november 2017
Jaarbeurs, Beatrixgebouw Utrecht
Jaarbeursplein
3521 AL Utrecht
Tel: 030 - 295 5911
Routebeschrijving

 


Voor wie?

Voor wie is The Next Student interessant?

  • Marketingprofessionals
  • Communicatieprofessionals
  • Docenten
  • Decanen
  • Opleidingsmanagers
  • Studieloopbaanbegeleiders

Werkzaam in het VO, MBO, HO en WO. En natuurlijk alle aanverwante functies


Ontvang gratis het boek Het Tienerbrein

Alle deelnemers aan The (Next) Student ontvangen tijdens het congres
gratis het nieuwste boek 'Het Tienerbrein' van spreker Jelle Jolles!

 


Inschrijven

1 congresdag € 499,-
2 congresdagen € 899,-

 Deze prijs is exclusief BTW en inclusief koffie, thee, en lunch.

 

Inschrijven

 

 


Reeds aangemeld

De experts van de volgende onderwijsinstellingen zullen o.a. aanwezig zijn:


 

 

 


Belastingvoordeel

N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

Kennispartners

Studentenvakbond

Partner worden van The (Next) Student?

Tijdens dit congres staat het helpen van de student bij het maken van de juiste studiekeuze centraal.

Wat zijn de mogelijkheden voor partners bij The (Next) Student?

  • Presenteer jouw klant- of praktijkcase en breng zo jouw organisatie, producten en diensten onder de aandacht
  • Uw whitepaper op de website zorgt voor exposure en leads!
  • Vaar mee op de marketingactiviteiten van het event

Meer weten en/of aanmelden?

Sharon van Rooij
Sales Manager
Tel: 040 - 2 974 846

Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg uw deelname vast!
 The (Next) Student

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan om de brochure te downloaden. The (Next) Student start op 14 & 15 november 2017 in Jaarbeurs Utrecht!

Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

Inlogcode:
Contact

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer informatie over The (Next) Student?
Neem dan contact op met onze adviseur

Dina Abbou
Tel: 040 - 2 972 740
E-mail: d.abbou@sbo.nl