Leertrack Data in Learning en Performance (Expert)

Maak een profileringsslag in je datakennis!

Hoe benut je data voor Learning & Performance?

Data en het slim benutten ervan, gaat steeds bij het vak van de L&D-er horen. Door digitalisering, het ver-onlinen van trainen en het toenemend gebruik van leerplatforms gaat er een wereld voor ons open. Met het juiste gebruik van data neem je betere beslissingen, zorg je voor hogere kwaliteit en hoger rendement. Het vraagt echter om een geheel nieuwe manier van kijken naar je eigen vak. Tijd om deze nieuwe vaardigheid te ontwikkelen!

Nog geen ervaring met Data? Meld je dan aan voor de Leertrack Data in Learning & Performance Basics.

Download de brochure Meld je direct aan!


Wat levert dit leertraject je op?


Tijdens deze leertrack maak je een profesionaliseringsslag in je data-kennis:

  • Hoe gebruik je leerdata optimaal?
  • Hoe combineer je (de juiste) data-sets?
Je werkt met data uit je eigen organisatie. Indien nodig zorgen wij voor aanvullende oefendata, zodat je je inzicht krijgt in de principes en aanpak.

Bekijk het programma


Heb je vragen?

Heb je een vraag of wil je meer inhoudelijke info, neem contact op met:

Sandra Donkers

Opleidingsadviseur

sandra.donkers@nextlearning.nl

040 - 297 27 70

Ank Dierckx

Conference manager

ank.dierckx@nextlearning.nl

06 – 22 78 04 39

Guusje Verhoeven

Branding- en eventmanager

guusje.verhoeven@nextlearning.nl

06 – 51 61 83 03

In vier interactieve online sessies van 2,5 uur verspreid over vier dagen, nemen we je mee in de professionele aanpak van data. Elke sessie heeft een kennis-deel, een praktijkcase en een werkdeel.

Bekijk hier het programma of download de brochure voor een handig overzicht.

Nog geen ervaring met Data? Meld je dan aan voor de Leertrack Data in Learning & Performance Basics.

Download

Voor een compleet overzicht van het programma raden we je aan de brochure te downloaden

Download (PDF)

Track 1 | Vrijdag 16 april

Kennis sessie: Data gekoppeld aan je doel // 13:00 - 14:00 uur

Om data op een goede manier te gebruiken, is het nodig om de doelstellingen van je organisatie en het leeraanbod scherp te stellen. Alleen met meetbare doelstellingen ben je in staat om de juiste data te verzamelen. En alleen met de juiste data kun je goede conclusies trekken.

In deze sessie leer je hoe je je doelen scherp formuleert:

  • Welke vraag wil je beantwoorden?
  • Tevens leer je over de noodzaak van het creëren van draagvlak.
  • Je krijgt zicht op het totaalplaatje, maar je leert ook hoe je begint.

Na deze sessie:

  • Beschik je over middelen om de impact van (leer)interventies meetbaar te maken
  • Heb je ervaring opgedaan met het kwantificeren van impact
  • Ken je laagdrempelige datavergaringsmethoden

Opdracht na deze sessiedag:

Definiëer een vraag/behoefte uit jouw organisatie en definiëer geschikte KPI’s

Door: Max Mertens,, data enthousiasteling, organisatiepsycholoog, onderwijswetenschapper en Data Scientist

 

Praktijk- en werksessie: Aan de slag met de leer- en organisatiedoelen // 14:15 - 15:30 uur

In deze werksessie krijg je inzicht door te doen. Je gaat bepalen welke data-sets je nodig hebt om aan te tonen of je met bepaalde training(en) de gestelde (organisatie-)doelen gehaald hebt. Na het zo concreet mogelijk formuleren van het organisatiedoel, bepaal je de meetbare kpi’s. Daarbij maak je niet alleen gebruik van ‘harde’ data, maar ook van zogenaamde ‘zachte’ inzichten. Hoe kwantificeer je die?

Bijvoorbeeld:

Je hebt als organisatie weinig middelen, capaciteiten en data beschikbaar maar wil je directie informeren over het rendement van een langverwachte compliance training. Hoe kwantificeer je zonder voldoende ‘harde’ data de mate waarin de doelen (niet) zijn behaald binnen dit lastige speelveld?

We bespreken diverse instrumenten.

Denk aan NPS (zou je deze training aanraden aan..) of klanttevredenheid (e.g., mijn probleem was snel verholpen; ik voelde mij gehoord; ik ben erg tevreden met de probleemoplossing). We bespreken hoe je de uitkomsten uit ‘zelfbeoordeling’ kunt kwantificeren.

Na deze sessie:

  • Kan je zelf aan de slag met het kwantificeren van de impact van losse leereenheden of -interventies


Track 2 | Vrijdag 30 april

Kennis sessie: Hoe zet je een gedegen onderzoek op? Hoe kom je tot betrouwbare en valide conclusies?
// 13:00 - 14:00 uur

Een scherpe doelstelling is voorwaardelijk voor een goede onderzoeksvraag. Als je de onderzoeksvraag goed hebt geformuleerd, Als je de onderzoeksvraag goed hebt geformuleerd, krijgt de rest van het onderzoek ook direct vorm. Je leert in deze sessie hoe je een goede onderzoeksvraag formuleert en hoe je je onderzoek opzet.

Met als doel: juiste conclusies trekken en juiste beslissingen nemen op basis van de juiste gegevens:

  • Wetenschappelijk of ‘journalistiek’ onderzoek?
  • Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
  • Vragenlijsten & het formuleren van vragen
  • Het experiment als onderzoeksinstrument
  • De statistische toets

Na deze sessie:

  • Kun je gedegen en toetsbare hypotheses formuleren

Opdracht na deze sessiedag:

Dataverzameling - Zet je ontwikkelde meetinstrument in in jouw praktijk

Door: Max Mertens,, data enthousiasteling, organisatiepsycholoog, onderwijswetenschapper en Data Scientist

 

Praktijk- en werksessie // 14:15 - 15:30 uur

Werksessie: aan de slag met een onderzoek in de eigen organisatie – ontwikkel een meetinstrument a.d.h.v. de door de deelnemer gedefinieerde KPI’s (zie huiswerkopdracht), focus op psychometrie.

  • Een praktijkspreker vertelt en legt een probleem voor en alle deelnemers denken mee.
  • We gaan daarnaast verder op de praktijkcase van sessie 1.
  • We vergelijken de impact van van twee verschillende trainingen met de in sessie 1 definieerde criteria.
  • Je beoordeelt welke training meer/minder effectief is en waarom.
  • Je leert welke conclusies/implicaties je hieruit kunt trekken.

Na deze sessie:

  • Kun je de impact van interventies met elkaar vergelijken
  • Kun je de meest effectieve interventies herleiden
  • Weet je wat een interventie nu precies effectief maakt


Track 3 | Vrijdag 21 mei

Kennis sessie: Analysetools en punten om op te letten // 13:00 - 14:00 uur

Als Leerprofessional wil je niet alleen beschikken over goede data, maar ook werken met de juiste analysetools. Je hebt een oplossing nodig die zowel effectief als efficiënt is. Tegelijkertijd wil je de software zo nauwkeurig mogelijk afstemmen op de wensen en de doelen.

We bespreken een aantal soorten tools:

  • Excel – een bekend systeem voor klein- én grootschalige datarapportages en -analyses. Waarvoor is Excel geschikt?
  • Learning Locker – een (open source) instrument, speciaal voor het verzamelen, analyseren en automatiseren op basis van leerdata.
  • Waves – volledig automatiseren van leren en ontwikkelen, zoals het beschikbaar stellen van content of het informeren van deelnemers.
  • Tableau - een schoolvoorbeeld van een self service BI oplossing (eigendom van Salesforce) en een zeer krachtig datavisualisatie instrument.
  • Microsoft’s Power BI - naadloos geïntegreerd in Office en een ware powertool op het gebied van dataverzameling, -manipulatie en –analyse.

Na deze sessie:

  • Weet je hoe je visualisaties (niet) moet lezen en/of presenteren

Opdracht na deze sessiedag:

Maak een analyse en vergelijk de impact van twee verschillende leerinterventies of -eenheden.

Door: Max Mertens,, data enthousiasteling, organisatiepsycholoog, onderwijswetenschapper en Data Scientist

 

Praktijk- en werksessie: Performance Support en werken met data bij Alrijne Ziekenhuis // 14:15 - 15:30 uur

Werksessie: analyse-vaardigheden en toepassen voor eigen organisatie Praktijkcase: praktijkspreker vertelt en legt probleem voor. Deelnemers denken mee

Creëer een dashboard om realtime zicht te krijgen over de activiteit in een leeromgeving en welke content zo goed mogelijk bijdraagt aan het behalen van de gestelde doelen (vergelijken van de impact van twee interventies).

Na deze sessie:

  • Heb je een praktische vertaling van abstracte modellen uit de kennissessie
  • Kun je met overzichtelijke, betekenisvolle en realtime dashboards in gesprek binnen je organisatie


Track 4 | Vrijdag 4 juni

Feedback op opdracht + bespreking & 10 Mogelijke vervolgstappen // 13:00 - 14:00 uur

Nadat de basis in voorgaande sessies is gelegd, kun je je verdiepen met je data-aanpak. We bespreken drie van de onderstaande vervolgstappen (keuze in overleg). We laten zien wat je kunt bereiken en wat er voor nodig is.

  • Machine learning (in algemene zin)
  • Supervised text classification (toepassing van machine learning)
  • Sociale netwerk analyses
  • Big data
  • Data mining
  • Data verzamelen, standaardiseren en combineren
  • Gevorderde visualisatiemogelijkheden
  • Data ontsluiten via API’s
  • Leren automatiseren (m.b..v. Waves)
  • Chatbot leren

Na deze sessie:

  • Heb je inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van data en de toepassingsmogelijkheden binnen leren en ontwikkelen.

Door: Max Mertens,, data enthousiasteling, organisatiepsycholoog, onderwijswetenschapper en Data Scientist

 

Fysieke terugkomdag | Woensdag 9 juni 2021
Utrecht | 09:30 - 13:00 uur (incl lunch)

Je kunt meedoen aan een LeerTrack die past bij je eigen behoefte en kennisniveau. Er zijn twee verschillende LeerTracks: ‘BASICS’ en ‘EXPERT’.

BASICS

Deze track helpt je op te starten en geeft je overzicht:

  • Wanneer kunnen data je helpen bij learning en performance? Wat is er voor nodig?
  • 3 praktijkcases van L&D-ers die begonnen zijn met werken met data
  • Geen voorkennis en ervaring vereist.

Na deze track weet je wat je eerstvolgende stappen zijn.

EXPERT

Een track voor gevorderden in - Learning Analytics.

  • Wat levert het op?
  • Meewerken aan de case van de sprekers
  • Concreet werken aan eigen case
  • Kennis en ervaring van Learning Analytics heeft de voorkeur
  • Inbreng verwacht
  • Opdrachten buiten de sessies


Max Mertens is data enthousiasteling, organisatiepsycholoog en op korte termijn onderwijswetenschapper. Als Consultant en Data Scientist adviseert en faciliteert hij organisaties bij de implementatie en optimalisatie van leerprocessen met moderne leer- en analysetechnologieën.





Met dank aan:

Innoveren van Leren; dat is waar Next Learning Valley voor staat. Zij hebben innovatieve leertechnologie en begeleiden organisaties en onderwijsinstellingen met de inzet daarvan. Zij houden zich o.a. bezig met gepersonaliseerd leren, social learning, chatbot learning, automated learning en learning analytics. Op het gebied van learning analytics (data gedreven leren) maken ze gebruik van de Learning Record Store: Learning Locker.

Data

  • 16 april, 30 april, 21 mei en 4 juni 2021 // Online
    13:00 - 15:30

  • 9 juni 2021 // locatie Utrecht
    09:30 - 13:00 uur (incl lunch)

 

Investering
De investering voor de leertrack bedraagt € 999,- p.p. (excl. BTW). Inclusief (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lessen, zoals video’s, artikelen en opdrachten. Je werkt als L&D-er in een organisatie. Inschrijvingen worden gescreend.

Meld je direct aan!

Nog geen ervaring met Data? Meld je dan aan voor de Leertrack Data in Learning & Performance Basics.

 

Gericht op jouw praktijk
Je kent je vak, maar in de praktijk is het toch vaak anders. Hoe ga jij en je medecursisten daarmee om? Je leert van anderen. Ook werk je met praktijkcases en -opdrachten. Na deelname ontvang je een certificaat van deelname. Hiermee maak je jouw ervaring zichtbaar: erg interessant voor jouw organisatie en CV.

 

Studiewijze
In vier interactieve online sessies van 2,5 uur verspreid over vier dagen, nemen we je mee in de professionele aanpak van data. Elke sessie heeft een kennis-deel, een praktijkcase en een werkdeel.

  • Je werkt mee aan de case van de praktijkspreker
  • Je werkt in deze LeerTrack met een demodataset. Het doel is om inzicht te krijgen in bruikbare principes die je kunt toepassen in je eigen organisatie.
  • Tussen de sessie-dagen werk je aan een opdracht met gegevens uit je eigen organisatie.

 

Ook interessant voor jou?

Heb je vragen?

Heb je een vraag of wil je meer inhoudelijke info, neem contact op met:

Sandra Donkers

Opleidingsadviseur

sandra.donkers@nextlearning.nl

040 - 297 27 70

Ank Dierckx

Conference manager

ank.dierckx@nextlearning.nl

06 – 22 78 04 39

Guusje Verhoeven

Branding- en eventmanager

guusje.verhoeven@nextlearning.nl

06 – 51 61 83 03


Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Leertrack Data in Learning en Performance (Expert)

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Leertrack Data in Learning en Performance (Expert) start op 16 april, 30 april, 21 mei, 4 en 9 juni 2021 in Online!

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Wil je, naast dit event, ook op de hoogte blijven van onze praktische werktips, events en opleidingen op je vakgebied?

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Leergang | 2021-04-16