Opleiding Rekencoördinator PO II

  • Til het rekenonderwijs op jouw school naar een nog hoger niveau
  • Zeer praktijkgerichte insteek

Wil je een volgende stap maken en Rekendiagnosticus worden? Kijk dan naar de opleiding Rekendiagnostiek.

Breid je kennis verder uit en verhoog het rekenniveau!

  • 3-daagse opleiding
  • 12 november 2024 - 15 januari 2025
  • Aristo Meeting Center Utrecht CS
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Verrijk jezelf als Rekencoordinator met nog meer kennis en verbeter daarmee het rekenonderwijs binnen jouw school!

De Post-Bachelor opleiding Rekencoordinator II is bestemd voor rekencoördinatoren die hun kennis verder willen uitbreiden om het rekenonderwijs binnen de school naar een hoger niveau willen tillen. Het is niet nodig om eerst Rekencoordinator PO te volgen. De opleiding kenmerkt zich door een zeer praktijkgerichte insteek. Met behulp van literatuur- en diverse huiswerkopdrachten ga je direct aan de slag met de vertaalslag van theorie naar praktijk. Je krijgt voldoende handvatten toegereikt om het rekenbeleid binnen jouw school te verbeteren. Tegelijkertijd werk je aan de verbetering van het rekenonderwijs binnen je eigen school.

Tijdens de Opleiding Rekencoördinator PO II krijg je o.a. kennis over:

  • Reken-wiskundige ontwikkeling in de kleutergroepen
  • De vertaalcirkel
  • De sterke rekenaar, de bovenpresteerder en hoogbegaafde
  • Strategiegebruik bij de basisvaardigheden
  • Enkele belangrijke leerlijnen uit de bovenbouw

Na deze opleiding:

  • Heb je inzicht in hoe de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen wordt bevorderd
  • Begrijp je en heb je inzicht in zwakke rekenaars
  • Weet je hoe de sterke rekenaar, bovenpresteerder en hoogbegaafde worden uitgedaagd
  • Weet je meer over strategiegebruik bij de basisvaardigheden
  • Ken je alles omtrent de belangrijke leerlijnen uit de bovenbouw

...en heb je handvatten om jouw beleidsplan van jouw school verder vorm te geven

Reacties over docente Ceciel Borghouts

  • "Enthousiaste docent, met veel vakkennis. Prettige en open werksfeer"
  • "Ceciel is een fantastische docente! De informatie was heel verhelderend en ik kan er uitstekend mee uit de voeten."
  • "Geweldig met een vleugje humor en haar afwisseling. Met name door haar manier van lesgeven. Mijn complimenten voor deze super docente!"

Programma van de opleiding Rekencoördinator PO II

Alle lesdagen starten om 09.30 uur en eindigen om 16.30 uur.

Module 1

Kennis over reken-wiskundige ontwikkeling in de kleutergroepen

Bij dit onderdeel bekijken we wat nodig is voor een goede start in groep 3.
We bespreken de rekendoelen zoals die door de SLO zijn geformuleerd.
Een paar van die doelen worden vaak niet gehaald en daar zoomen we op in.

Vertaalcirkel; werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers constateren regelmatig dat de CITO-toetsen rekenen en/of de contextopgaven uit de methode voor leerlingen problemen opleveren. Vaak wordt als oorzaak van deze problemen het talige karakter van de Cito-toets genoemd. Bij dit onderdeel bespreken we of de problemen niet wat dieper liggen.

Het probleem bij veel zwakke rekenaars is dat ze zich moeilijk een voorstelling kunnen maken bij bewerkingen, dat ze vaak niet begrijpen wat ze doen, dat ze bij contextopgaven niet weten wat ze moeten uitrekenen. Is het haalbaar dat kinderen, ook zwakke rekenaars, goed leren begrijpen wat ze doen? In de praktijk blijkt dat wanneer je hier specifiek aan werkt, dat alle kinderen er beter in worden. Dus ook de zwakke rekenaars. Het werken met de ‘vertaalcirkel’ leidt tot een beter begrip van de bewerkingen en van strategieën! Bij dit onderdeel maakt u kennis met de vertaalcirkel. U krijgt handreikingen hoe u aan het werk kunt om de kinderen meer grip te laten krijgen op de koppeling tussen contexten en de formele.


Module 2 

Kennis over de sterke rekenaar, de bovenpresteerder en de hoogbegaafde

Bij dit onderdeel staan de leerlingen centraal die meer uitdaging aan kunnen in de rekenleerstof en die dat regelmatig laten blijken in hun leervorderingen, leerstijl en/of leerhouding. We verkennen de materie die te maken heeft met de sterke rekenaars. We verkennen de inhoudelijke kant, maar kijken ook naar zaken als ‘vooruitlopen', ‘verrijken', ‘verbreden', ‘verdiepen', en ‘compacten'.

Leerlijn procenten

De leerlijn wordt besproken volgens de vier hoofdfasen van het protocol. Ook wordt gekeken wat er op 1F niveau wordt gevraagd binnen deze leerlijn.


Module 3

Kennis over strategiegebruik bij de basisvaardigheden

Bij dit onderdeel bekijken we het strategiegebruik bij de basisvaardigheden.

  • Wat zijn basisstrategieën?
  • Vind ik die ook helder terug in mijn methode?
  • En zo nee, wat moet ik dan aanpassen?
  • Welke varianten zijn nuttig en wanneer?
  • Wie doet mee met die varianten?
  • Zijn daar heldere afspraken over?
  • Allemaal vragen die een rekencoördinator kan beantwoorden in een beleidsplan na dit onderdeel.

Leerlijn breuken

De leerlijn wordt besproken volgens de vier hoofdfasen van het protocol. Ook wordt gekeken wat er op 1F niveau wordt gevraagd binnen deze leerlijn.

Docent:

img-Ceciel Borghouts - gemiddeld beoordeeld met een 8,7!

Ceciel Borghouts - gemiddeld beoordeeld met een 8,7!
Rekenspecialist

Ceciel Borghouts is als rekenspecialist al bijna 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Zij is mede auteur van het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie. Ceciel verzorgt landelijke trainingen over het protocol en over rekendiagnostiek in de lijn van het protocol. Daarnaast is zij ontwikkelaar van rekenmethoden en materialen.

Ceciel geeft workshops, lezingen en masterclasses over diverse rekenonderwerpen. Ook verzorgt zij als zelfstandige rekenverbetertrajecten.

“Rekenen is een prachtig vak, maar in de praktijk weerbarstig. De leerkracht speelt een heel belangrijke rol bij de kwaliteit van het rekenonderwijs.”

Reacties van deelnemers:

“Enthousiaste docent, met veel vakkennis. Prettige en open werksfeer”

“Ceciel is een fantastische docente! De informatie was heel verhelderend en ik kan er uitstekend mee uit de voeten”

“Geweldig met een vleugje humor en haar afwisseling. Met name door haar manier van lesgeven. Mijn complimenten voor deze super docente!”

Deze opleiding is bestemd voor:

  • Rekencoördinatoren die in het verleden de 5-daagse opleiding Rekencoördinator PO hebben gevolgd en/of
  • Rekencoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping

Eerdere deelname aan Rekencoördinator PO is niet vereist om deel te nemen aan Rekencoördinator PO II.

  • Geweldige verdieping van de kennis van het rekenonderwijs!
  • Vooral een heel praktische zinvolle opleiding. Meteen toepasbaar in de praktijk!
  • Inspirerende opleiding. Fijn om op deze manier met het vak bezig te zijn en nu aan de gang.

Algemene Informatie

Deze 3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij Aristo Meeting Center Utrecht CS te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

Aristo Meeting Center Utrecht CS
Godebaldkwartier 357
3511 DT
Utrecht
tel: 088 - 2301036

Dag Datum Tijd Locatie
Module 1 12 november 2024 09:30 - 16:30 Aristo Meeting Center Utrecht CS
Module 2 10 december 2024 09:30 - 16:30 Aristo Meeting Center Utrecht CS
Module 3 15 januari 2025 09:30 - 16:30 Aristo Meeting Center Utrecht CS

Jouw investering

De investering voor deze 3-daagse opleiding bedraagt € 1899,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

Oktober editie (volgeboekt)

Aristo Meeting Centre Utrecht CS
Godebaldkwartier 357
3511 DT Utrecht
tel: 088 - 2301036

 

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 9 oktober 2024 09:30 - 16:30 Aristo Meeting Centre Utrecht
Dag 2 6 november 2024 09:30 - 16:30 Aristo Meeting Centre Utrecht
Dag 3 27 november 2024 09:30 - 16:30 Aristo Meeting Centre Utrecht

Studiebelastingsuren

Het aantal studiebelastingsuren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 40 uren inclusief contacturen.

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Ga gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk

Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:

Inhoud op maat

Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.

Borging van kennis

Kennis blijft beter behouden in de organisatie.

Kostenefficiënt

Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.

Binnen jullie schema

Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.

Bespreek de mogelijkheden

Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.

Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:

Download brochure

Onze privacy-policy

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Veilig betalen

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 2 972 751 mariska.korewijk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy