- 3-daagse opleiding
- 24 september - 12 november 2025
- Aristo Meeting Center Lunetten
- ,- (excl. btw)
- Contact
Van ‘begrijpend lezen’ naar onderwijs in tekstbegrip
Veel scholen willen af van het traditionele begrijpend leesonderwijs en zetten in op rijke teksten. Redenen hiervoor zijn vaak:
- De tegenvallende resultaten op de toetsen van het LOVS
- De geringe motivatie van leerlingen (en collega’s) voor het ‘vak’ begrijpend lezen
- Nieuwe inzichten met betrekking tot de didactiek van begrijpend leesonderwijs
- Het besef dat begrijpend lezen geen vak is, maar een vaardigheid: een vaardigheid die een rol speelt bij vrijwel alle schoolvakken en cruciaal is voor schoolsucces
In deze 3-daagse opleiding Specialist Tekstbegrip werk je stap voor stap aan het vernieuwen van je onderwijs. Je leert begrijpend lezen te integreren met luisteren en kijken, in samenhang met andere vakken zoals wereldoriëntatie. Zo maak je de overstap van een los vak naar betekenisvol en functioneel onderwijs.
Wat kan jij verwachten van deze opleiding?
Wat leer jij in 3 dagen?
- Hoe je tekstbegrip integreert in je lessen
- De samenhang met andere domeinen: Close Reading +
- Hoe formatief & summatief te toetsen, stimuleren van leesplezier en de rol van de leerkracht hierin
- Hoe je een verbetertraject ‘begrijpend lezen/luisteren’ voorbereidt en uitvoert
- Wat in de nieuwe kerndoelen staat over lezen, luisteren en kijken in samenhang met andere vakken
Opleiding voor jou:
Veel scholen puzzelen met de inhoud en aanpak van hun begrijpend leesonderwijs:
- Wil jij op een betekenisvolle wijze invulling geven aan je eigen 'begrijpend leesles'?
- Wil jij je collega's mee kunnen nemen in een kwaliteitsverbeteringstraject?
Opleiding voor jouw organisatie:
Leer samen met jouw onderwijsteam op maat!
- Inhoudelijk maatwerk:
- Eigen casuistiek, met de praktijk aan de slag
- Organisatorisch maatwerk:
- Eigen gekozen locatie, tijdstip en vorm van onderwijs (online of fysiek)
Wat zeggen oud-deelnemers?

Deelnemer Specialist Tekstbegrip
Intern begeleider & leerkracht groep 7 & 8, basisschool Amsterdam
"Na deze opleiding ben ik enthousiast om het begrijpend lees onderwijs bij ons op school te veranderen / aan te passen. Ik heb veel inspiratie opgedaan!"

Deelnemer Specialist Tekstbegrip
Taalcoördinator/groepsleerkracht, basisschool Den Haag
"De opleiding heeft mij precies gebracht wat ik er van gehoopt had. Het schoolteam is er van overtuigd dat dit wel eens de juiste manier zou kunnen zijn. We hebben een voorzichtige start gemaakt en hopen over een jaar een flink aantal rijke teksten met zinvolle, diepgaande vragen klaar te hebben liggen."
Doel van deze opleiding:
Je kunt na het volgen van de opleiding op een betekenisvolle wijze invulling geven aan je eigen ‘begrijpend leesles’ en ben je in staat om aan de hand van inzichten en inspirerende voorbeelden, collega’s binnen de eigen school mee te nemen in een kwaliteitsverbeteringstraject op het gebied van ‘begrijpend lezen’. Indien gewenst kunnen de docenten van de opleiding bij een vervolgtraject ondersteunen. Meer informatie hierover is te vinden op www.opleidingentaal.nl
Certificaat van deelname
Na het volgen van deze opleiding ontvang je ook het Specialist Tekstbegrip certificaat van ons. Hiermee kan je jouw expertise op school aantonen.

Maximale groepsgrootte
In verband met het interactieve karakter van de cursus, is de maximale groepsgrootte 16 deelnemers.
Wil je gegarandeerd een plek, dan raden wij jou aan spoedig te reserveren.
Ook interessant voor jou
Heb je Taalcoördinator PO al gevolgd of wil je hem nog gaan volgen? Neem contact op met Mariska Korewijk | 040 - 2 972 751 voor een aangepast programma!
Programma van de opleiding Specialist Tekstbegrip
- De nieuwe kerndoelen: wat verandert er en wat betekent dit concreet voor jouw onderwijs?
- Het vaststellen van de essentie van begrijpend lezen en wat dit betekend voor de aanpak in de klas.
- De afweging tussen strategie-instructie en tekstgerichte aanpak: wat werkt wanneer?
- Inzichten uit PISA en PIRLS: wat zeggen internationale onderzoeken over begrijpend lezen?
- Het belang van werken met rijke teksten: hoe selecteer je deze en waarom zijn ze cruciaal?
- Het verschil en de kracht van close reading en verdiepend lezen.
- De rol van hogere en lagere orde denkvaardigheden in tekstbegrip.
- Hoe je leerlingen met elkaar in gesprek brengt over teksten via gerichte denkvragen.
- Gebruik van een methode versus het creëren van een zelf beredeneerd aanbod
- Je analyseert een begrijpend lees- of luisterles met de kijkwijzer ‘Denkvaardig’ (Opleidingentaal, 2019) en leert hoe je leerlingen uitdaagt tot diepere denkvragen. Ook bespreek je hoe je deze kijkwijzer kunt inzetten in je eigen school.
- Pleidooi: We laten zien dat in de groepen 3 en 4 het denkniveau van kinderen vaak veel hoger ligt dan hun technisch leesniveau en dat kinderen uitgedaagd moeten worden om na te denken over leeftijdsadequate teksten
- Enkele inspirerende voorbeelden
- Je leert welke samenhang tussen leerdomeinen écht effectief is volgens SLO en waarom technisch en begrijpend lezen daarbij als aparte vaardigheden benaderd moeten worden.
- Je leert hoe je begrijpend lezen effectief verbindt met andere taaldomeinen, zoals schrijven, spreken-luisteren en woordenschat – met inzichten uit effectonderzoek en praktische implicaties voor je school.
- Close reading +
- Op dit moment wordt veel ingezet op Close reading. Hoe voorkomen we dat Close Reading ertoe leidt dat begrijpend lezen een apart vak blijft? Hoe kom je van Close Reading naar close reading +?, waarbij er sprake is van een referentieniveaus kerndoeldekkend en beredeneerd aanbod en hoe kunnen we daarop sturen?
- Verkenning tekstbegrip en thematisch werken. Een toekomstperspectief voor onze school? Zo ja, hoe zouden we daaraan kunnen werken?
- Relatie met zaakvakken. Welke kansen biedt dit (niet)?
- In groepen aan de slag met het opzetten van functionele, betekenisvolle begrijpend lees-, luister-, en/of kijkactiviteiten in samenhang
- Enkele inspirerende voorbeelden voor koppeling aan andere (taal)domeinen
- Summatief en formatief toetsen
- We gaan in op het summatief toetsen, zowel methode-afhankelijk als methodeonafhankelijk en gaan na welke consequenties dit mogelijk heeft voor de praktijk.
- We bespreken toetsgegevens van de eigen school/groep en laten zien welke verklaringen hieraan ten grondslag kunnen liggen en welke interventies wel en niet wenselijk zijn.
- We verkennen het formatief toetsen. Wat is het? Hoe kan het ingezet worden? Wat zijn voor- en nadelen.
- Het voeren van leesgesprekken, als aanvulling op het formatief toetsen.
- Werken aan literaire competenties vanaf groep 1: hoe kunnen we hierin werken aan een doorgaande lijn? Wat maakt boeken geschikt?
- Leesbevordering
- Uit onderzoek blijkt dat leerlingen steeds minder lezen en minder plezier hebben in lezen. We laten zien dat leesplezier samenhangt met de kwaliteit van het aanbod en de vaardigheden van de leerkracht. We laten zien dat idealiter lessen tekstbegrip niet alleen bijdragen aan het vergroten van leesplezier, maar ook aan leesvoldoening.
- We geven een overzicht van actuele boeken en laten zien hoe leesplezier gestimuleerd wordt.
- We bespreken de voors- en tegens van de inzet van AI-apps zoals ChatGPT en Deep Seek voor het ontwikkelen van tekstbegrip bij leerlingen.
- We oefenen samen hoe we teksten en boeken tot leven wekken, door gevarieerde werkvormen in te zetten, die niet alleen leiden tot meer leesplezier, maar ook tot beter begrip van teksten
Docenten:

Harald Weessles
zelfstandig onderwijsadviseur
Harald is vanaf 2007 zelfstandig onderwijsadviseur en werkte o.a. als taal-leesexpert voor de POraad (projectbureau Kwaliteit), en als lid van de toetswijzercommissie Taal voor de Centrale Eindtoets (College voor Toetsen en Examens). Studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en specialiseerde zich in de didactiek van begrijpend lezen. Samen met Tjalling richtte hij in 2018 Opleidingentaal op voor het basisonderwijs.

Tjalling Brouwer
Taalleesspecialist
Tjalling is een bevlogen taalleesspecialist en ondersteunt als zelfstandig onderwijsadviseur met passie scholen bij het optimaliseren van hun taal- en leesonderwijs. Hij staat als conceptauteur aan de basis van enkele taal- en leesmethodes. Daarnaast is hij eigenaar van een dyslexiepraktijk. Hij was jarenlang voorzitter van de redactie van JSW, schreef zelf ook veel artikelen en columns en is voorzitter van de Vereniging van Taalspecialisten.
Voor wie bestemd?
Deze opleiding is bestemd voor leerkrachten in het Primair Onderwijs die een leidende rol ambiëren bij het verbeteren van de kwaliteit van het taal-/leesonderwijs, taalcoördinatoren, intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren.
Algemene Informatie
Deze
3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
Aristo Meeting Center Lunetten te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
Aristo Meeting Center Lunetten
Brennerbaan
150
3524 BN
Utrecht
tel: 088-2301030
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 24 september 2025 | 09:30 - 16:30 | Aristo Meeting Center Lunetten |
Dag 2 | 8 oktober 2025 | 09:30 - 16:30 | Aristo Meeting Center Lunetten |
Dag 3 | 12 november 2025 | 09:30 - 16:30 | Aristo Meeting Center Lunetten |
Jouw investering
De investering voor
deze
3-daagse opleiding bedraagt
€ 1999,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
Heb jij Taalcoördinator PO (5- of 8-daagse opleiding) gevolgd, dan krijg je € 250 ,- korting voor specialist begrijpend lezen. Neem voor de korting contact op met Mariska Korewijk.
Tijdens de opleiding ontvang je een actueel boek, dat wij lokaal aankopen. Laat je verrassen!

Schrijf je in en ontvang een bol.com bon t.w.v. € 50 ,-
Schrijf je in voor deze opleiding ontvang een bol.com bon t.w.v. € 50 ,-.
Deze actie is geldig t/m 31 augustus 2025*.
- Schrijf je in vóór 31 augustus 2025.
- De cadeaubon wordt binnen 14 dagen vóór de start van de opleiding verstuurd.
- De cadeaubon vervalt bij annulering van de opleiding.
Maximale groepsgrootte
In verband met het interactieve karakter van de cursus, is de maximale groepsgrootte 16 deelnemers. Wil je gegarandeerd een plek, dan raden wij je aan spoedig te reserveren.
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Ga aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Opleiding Specialist Tekstbegrip is ook op maat te volgen. De maatwerkopleidingen worden gemiddeld met een 8,6 beoordeeld, omdat de inhoud, zowel theorie als praktijkvoorbeelden, volledig wordt afgestemd op de unieke leerdoelen en de praktijksituatie van jouw organisatie.
Jouw team ervaart hierdoor diverse voordelen:

Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Kennisborging
Kennis wordt gedeeld en blijft behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënt investeren in het kennisniveau van de organisatie.
Ideale planning
Gepland om in jullie agenda te passen, ook qua locatie.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!


Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.