Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
Ga van moeten naar willen leren!
Zie, ken en bereik jij jouw studenten nog? Komen ze überhaupt nog naar de les, staat de camera aan en/of worden ze continue afgeleid? En weet jij het antwoord op een vraag van een student als: ‘waarom ben ik hier’? We experimenteren tegenwoordig massaal met nieuwe leervormen en leerstrategieën.
Zelfregulerend leren, leerstrategieën en motivatie zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Tijdens de opleiding Zelfregulerend Leren in MBO & HO maak je de vertaalslag van theorie naar praktijk. Aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde kennis ga je direct aan de slag met praktijkopdrachten en zijn er 2 online intervisiemomenten om casuïstiek in groepsverband te behandelen.
Wat leer jij in 4 dagen?
- Jouw onderwijs naar een hoger niveau tillen door gebruik van (meta)cognitieve leerstrategieën en vaardigheden, passend bij jouw studenten.
- Het bieden van structuur en het begeleiden van jouw studenten in plannen, reflecteren en kritischer denken/handelen
- De Autonomie, Binding en Competentie van studenten bevorderen
Opleiding voor jou:
Til jouw onderwijs naar een hoger niveau en laat jouw studenten de regie (her) pakken:
- Wil jij jouw studenten zien, boeien, motiveren én hun verantwoordelijkheidsgevoel aanwakkeren?
- Wil jij jouw les door middel van een unieke opdracht in beeld brengen?
Opleiding voor jouw organisatie:
Leer samen met jouw onderwijsteam op maat!
- Inhoudelijk maatwerk:
- Eigen casuistiek, met de praktijk aan de slag
- Organisatorisch maatwerk:
- Eigen gekozen locatie, tijdstip en vorm van onderwijs (online of fysiek)
Unieke opdracht, jouw les in beeld!
Deze opleiding is écht bedoeld om als docent een verandering teweeg te brengen, bij je studenten én bij jezelf. Zo ga je met opnames van jouw les aan de slag om te leren reflecteren en observeren. Want hoe draag jij bij aan de motivatie van studenten?
Ook interessant voor jou?
- Formatief handelen - Creëer een feedbackcultuur en geef meer richting aan jouw lessen op school!
- Leerlijn Digitale Didactiek - Bouw je eigen lesontwerp: online, offline, blended of hybride
Module 1
Leren studeren, hoe dan?!
Wat is zelfregulerend leren, waarom is het belangrijk en wat is de relatie met gedrag, motivatie en prestatie? Antwoord op deze vragen is essentieel om je studenten te begrijpen en te begeleiden in zelfregulerend leren en studeren. Je leert in deze module hoe je cognitieve leerstrategieën effectief inzet om jouw onderwijs (online of offline) aantrekkelijker te maken en om het beter aan te sluiten op het gedrag en de belevingswereld van studenten. Hiermee behaal je gezamenlijke leerdoelen.
Aan bod komt:
- Zelfregulerend leren: begripsverheldering en belang
- Wetenschappelijke modellen achter zelfregulerend leren
- Wat zou je als docent graag willen zien?
- Relatie tussen zelfregulerend leren en studentsucces
- Wat zijn effectieve cognitieve leerstrategieën?
- Zelfstudie: wat doen studenten?
- Gedrag van je studenten herkennen en begrijpen tijdens zelfstudie
- Effectieve leerstrategieën bevorderen in je eigen onderwijs
Jouw docent: Peter Verkoeijen
Module 2
Plannen, monitoren en reflecteren
Van taakoriëntatie, leerdoelen stellen en plannen tot aan systematisch werken, monitoren, evalueren en reflecteren. Deze metacognitieve vaardigheden zijn essentieel om zelfregulerend leren te managen. Als jouw studenten deze vaardigheden ontwikkelen, krijgen ze regie in het leerproces en voeren ze opdrachten effectiever uit. Jij hebt als docent hierin een voorbeeldrol. In deze module pas je wetenschappelijke kennis praktisch toe en leer je hoe metacognitie het zelfregulerend leren en jouw onderwijs kan bevorderen.
Aan bod komt:
- Metacognitie: waarom is metacognitie essentieel in het management van het eigen leren?
- Zelfregulerend leren: metacognitieve vaardigheden, kennis en motivatie
- Plannen: hoe bevordert beter plannen het zelfregulerend vermogen?
- Monitoren: waarom en hoe doe je dat?
- Reflecteren: hoe gebruik je dit in jouw onderwijs en hoe draagt dit bij aan motivatie?
- Metacognitieve vaardigheden bevorderen in de praktijk – aan de slag!
Jouw docent: Peter Verkoeijen
Online intervisie
1 uur online intervisie in groepsverband om casuïstiek te behandelen.
Module 3
Studenten verleiden tot leren
Durf jij hardop te zeggen dat jouw studenten de urgentie of meerwaarde voelen om je les bij te wonen? Verliezen zij hun aandacht vaak, waardoor ze letterlijk en figuurlijk niet bij de les zijn? Aan de hand van het boek ‘Studenten verleiden tot leren’ leer je in deze module alles over motivatie. Met de Motivatie-ABC en de Motivatie-motor gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie leer je reflecteren op je huidige manier van lesgeven en hoe A-Autonomie, B-Binding en C-Competentie in je onderwijssituatie ondersteund worden. In deze module stel je jouw rol scherp en raak je geïnspireerd je huidige handelen aan te passen. Welke vragen kun je de student stellen om leren te stimuleren en hoe zorg je ervoor dat de student de regie (autonomie) herpakt over het eigen leren?
Aan bod komt:
- ‘Hoe verleid je studenten tot leren?’
- Gemotiveerde studenten: fabel of realiteit?
- Het motivatie-ABC
- Hoe gebruik je het motivatie-ABC in relatie tot jouw docenttaken?
- Lesgeven met reflectie-instrument de Motivatie-motor
- Hoe bevorder je autonomie bij je studenten?
- Hoe leg je de regie en verantwoordelijkheid
- De 6 aspecten van autonomie
- Welke keuzemogelijkheden kun je de studenten bieden?
- Welke vragen stel je de student om leren te stimuleren?
Jouw docent: Alard Joosten
Online intervisie
1 uur online intervisie in groepsverband om casuïstiek te behandelen.
Module 4
Motivatie en Feedback
In deze laatste module gaan we verder met de motivatie- ABC. Hoe zorg je er als docent voor dat jouw studenten zich meer verbonden en competent voelen en de drive hebben om te willen leren en ontwikkelen? Je leert tijdens deze afsluitende les hoe je regels en afspraken maakt, hoe je structuur biedt en hoe je een veilige en vertrouwde omgeving realiseert om ontwikkelingsgericht te evalueren middels feedback.
Aan bod komt:
- Hoe bevorder je binding bij je studenten?
- Veiligheid op nummer 1
- De 6 aspecten van binding
- Welke regels en afspraken kun je maken, naleven en handhaven?
- Jij als voorbeeld
- Hoe bevorder je competentie bij je studenten?
- Hoe je vertrouwen naar elkaar kan uitspreken
- De 6 aspecten van competentie
- Het belang van structuur en hoe je structuur kan bieden
- Formatief evalueren: feedup, feedback en feedforward
Jouw docent: Alard Joosten
Deze opleiding is bestemd voor:
- Docenten
- Onderwijsassistenten
- Studiecoaches
- Studie(loopbaan)begeleiders
- Onderwijsontwikkelaars
Inclusief boek: "Studenten verleiden tot leren"
Bij deelname aan de opleiding ontvang jij ‘Studenten verleiden tot leren’. Hét praktijkboek voor docenten in het hoger onderwijs van Alard Joosten.
Ik schrijf me graag in voor de opleidingOndersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Inclusief boek: "Studenten verleiden tot leren"
Bij deelname aan de opleiding ontvang jij ‘Studenten verleiden tot leren’. Hét praktijkboek voor docenten in het hoger onderwijs van Alard Joosten.
Ik schrijf me graag in voor de opleidingPersoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.