Cursus Crisiscommunicatie

Krijg met een goed crisiscommunicatieplan grip op de (sociale) media

  • Hoe je intern (communicatie)processen voorbereid op potentiele risico’s, incidenten en crisissituaties
  • Alles over hoe om te gaan met de druk van (sociale) media
  • Hoe te handelen bij situaties als een groot datalek, interne fraude of een ernstig ongeval
  • Publiek en de media te woord staan tijdens een dreigend incident
  • Antwoord op al je vragen gegeven door experts/ ervaringdeskundigen
  • Via de online leeromgeving in contact met medecursisten en docenten

Crisiscommunicatie in de praktijk

Jouw organisatie staat dagelijks bloot aan diverse risico's die de continuïteit van de bedrijfsvoering kunnen verstoren. Wanneer zich een situatie voordoet als een groot datalek, interne fraude, een misbruik zaak of een ernstig ongeval moet jouw organisatie zich verantwoorden richting de buitenwereld. Wat is jouw rol naar de media en het publiek?

Bekijk het volledige programma

 

Belangrijke thema's tijdens de cursus zijn:

    • De impact van communicatie op de bestuurlijke besluitvorming
    • Opereren met botsende belangen binnen veiligheid, publieke beeldvorming, openheid en organisatiebelangen
    • (Crisis)communicatie in grensgebieden van verantwoordelijkheid
    • Publiek en de media te woord staan tijdens een dreigend incident
    • Opschaling in GRIP niveau en het uit handen geven van communicatie

Download hier de brochure (pdf)!

 

Tijdens deze cursus leer je:

  • Hoe je intern (communicatie)processen voorbereid op potentiele risico’s, incidenten en crisissituaties
  • Welke acties je wel/niet onderneemt wanneer een incident dreigt te escaleren
  • Op welke manier je omgaat met de druk van (sociale) media
  • Welke aanpak je kiest bij situaties als een groot datalek, interne fraude of een ernstig ongeval
  • Welke informatie je wel/niet deelt voor, tijdens en na afloop van een dreigende situatie
  • Hoe je hardnekkige geruchten in de buitenwereld ontkracht om organisatiebelangen te beschermen 

 

Programma van de Cursus Crisiscommunicatie

 

Dag 1

Incidenten en crisis

Incidenten en bedreiging van jouw reputatie

  • Met welke mogelijke incidenten en crises kan jouw organisatie te maken krijgen?
  • Hoe herkent je risico's en incidenten die kunnen escaleren?
  • Uit welke fasen bestaat een (dreigend) incident?
  • Hoe en waarom wordt een gebeurtenis een incident of een crisis?
  • Crisis- of reputatie management?
  • Waarom moet jij je voorbereiden op een mogelijk incident dat zich kan voordoen bij jouw organisatie?
  • Waarop dien jij je voor te bereiden?
  • Wat zijn de meest aannemelijke risico's voor jouw organisatie? En onder welke omstandigheden kunnen deze risico's zich voordoen?

 

Crisiscommunicatieprocessen

  • Waarom wordt crisiscommunicatiemanagement steeds belangrijker?
  • Welke rol speelt crisiscommunicatiemanagement bij een (dreigend) incident?
  • Waarom is het van het grootste belang dat je crisiscommunicatiemanagement in jouw organisatie op orde hebt?
  • Welke eisen worden er gesteld aan jouw organisatie waardoor crisiscommunicatiemanagement noodzakelijk is?

 

Impactcommunicatie

  • Wat is de impact van crisiscommunicatie op het besluitvormingsproces?
  • Wanneer treed je zelf naar buiten en wanneer stel jij je reactief op?
  • Hoe informeer je tijdig alle betrokkenen en wanneer schaal je op?
  • Op welke manier verloopt crisiscommunicatie in grensgebieden van verantwoordelijkheid?
  • Wat doet je bij opschaling in GRIP niveau wanneer je de communicatie uit handen moet geven?
  • Wat zijn de formele rollen en bevoegdheden van de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties bij een crisissituatie?

 


Download de brochure in PDF (tip: dit is handig als je alle informatie overzichtelijk wilt uitprinten)


 

Dag 2

Afwegingen en dillema's

Dilemma's, afwegingen, voorbereiding en belangen

  • Welke politieke en zakelijke belangen spelen een rol tijdens een (dreigende) crisis?
  • Wat zijn de consequenties van landelijke publiciteit?
  • Welke weerstand kun je verwachten?
  • Hoe kan scenario denken je helpen bij de omgang met dillema's en afwegingen?
  • Hoe regisseer je consistente crisiscommunicatie bij een (dreigend) incident waarbij meerdere partijen betrokken zijn?
  • Procescommunicatie bij incidenten; wat doe je als er nog niets te vertellen is aan de buitenwereld?
  • Wat is het belang van een goede omgevingsanalyse?


Media en framing

  • Hoe ga je om met de druk van (sociale) media?
  • Als escalatie dreigt… wat is jouw rol naar de media en het publiek?
  • Wat doe je wanneer je ongewild slachtoffer wordt door publieke beeldvorming?
  • Hoe reageer je op fake nieuws?
  • Wat is een beter alternatief voor ‘geen commentaar'?
  • Wat kun je leren van goede en slechte voorbeelden uit de praktijk?
    En nog belangrijker; wat kun je hiervan leren?

 

Dag 3

Communicatie bij incidenten en crises

Dilemma's, afwegingen, voorbereiding en belangen

  • Op welke manier sta je de media te woord voor, tijdens en na afloop van een (dreigend) incident?
  • Hoe informeer je belangstellenden over de oorsprong, omvang en de gevolgen van een incident?
  • Op welke manier kom je tot een eenduidige communicatiestrategie?
  • Hoe communiceer je consequent, eenduidig, volledig, duidelijk en betrouwbaar?
  • Op welke manier reageer je op kritiek in sociale media?
  • Wat zijn valkuilen bij woordvoering?
  • Hoe formuleer je een goede kernboodschap?
  • Focus op social media of traditionele media bij een crisissituatie?
  • Hoe voorkom je met social media dat een issue een crisis wordt?
  • Wat is de rolverdeling en wie is waarvoor verantwoordelijk bij opschaling en bij crises met meerdere betrokken partijen?

Praktijkcase: Als de pers belt…

In module 3 oefen je na een introductie over woordvoering in de praktijk, daadwerkelijk met scenario's voor de camera, waarbij je door een ervaren journalist bevraagd wordt. Aan de hand van de beelden, ontvang je ‘tips & tops' en er is ruimte voor reflectie met de andere cursisten. Op deze manier ga je als cursist praktisch zelf aan de slag waarbij de eerder verkregen kennis en vaardigheden (opgedaan in module 1 t/m 3) op de proef worden gesteld.

 

 


Klaas Wilting,
mediatrainer en voormalig hoofd voorlichting en woordvoerder, korpsleiding politie

 

 

 


  

 

 

Roland Classen, hoofddocent cursus crisiscommunicatie en voorlichter, Chemelot

 

 

 


 

 

 

Margreet Reijntjes, media- en presentatietrainer

Algemene informatie van de cursus Crisiscommunicatie

 

Data en Locatie

12, 19 en 26 maart 2020

BCN Utrecht

Sint Jacobsstraat 61
3511BP Utrecht
Tel. 030 234 0088

Routebeschrijving

Tijdschema alle dagen

09.00 uur - Ontvangst
09.30 uur - Aanvang ochtendprogramma
12.30 uur - Lunchpauze
13.30 uur - Aanvang middagprogramma
16.30 uur - Einde van de opleidingsdag

Tussendoor wordt het programma onderbroken voor koffie, thee en lunchpauzes.

 

Voor wie bestemd?

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor communicatieadviseurs, directieleden, risicomanagers, woordvoerders, persvoorlichters,
veiligheidsadviseurs en ondersteuners van bestuurders werkzaam bij verschillende organisaties. Meer informatie: Download hier de brochure (pdf).

 

Jouw investering

De kosten van deze cursus bedragen e2.499,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee,
lunches en toegang tot de online leeromgeving.

 


Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

 

Naar Mijn Online Leeromgeving
Cursus Crisiscommunicatie


Incompany training

Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje verhoeven Incompany Advies
Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
Email: g.verhoeven@Euroforum.nl
Telefoon: 040 297 49 77 / 06 516 18 303

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor deze cursus. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Cursus Crisiscommunicatie

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Cursus Crisiscommunicatie start op 12, 19 en 26 maart 2020 in BCN Utrecht !

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: 3-daagse cursus
Prijs: €2499,- excl. btw
Datum: 12, 19 en 26 maart 2020
Locatie: BCN Utrecht
Route: Beschrijving

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Aanmelden

Opleidingsadvies

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Tonnie van Zanten  

Opleidingsadviseur
Tonnie van Zanten

  

040 - 2 972 780