Opleiding Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid

Complete opleiding tot veiligheidsregisseur in uw gemeente

  • Handvatten voor een integraal veiligheidsplan voor uw gemeente
  • Antwoord op al uw vragen gegeven door ervaringsdeskundigen
  • Unieke praktijkcases (o.a. vuurwerkramp Enschede & schietdrama Alphen aan den Rijn)
  • Inclusief certificaat van deelname
  • Wegens succes 9e editie! Vorige edities gemiddeld beoordeeld met een 8!

 Ook interessant voor u:

Nieuwe taken en verantwoordelijkheden op veiligheid

Met de totstandkoming van de Nationale Politie komt de regie op het lokaal veiligheidsbeleid meer en meer bij gemeenten te liggen. Een sleutelrol ligt bij u als beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid. Uw rol en verantwoordelijkheden als regisseur op het terrein van veiligheid nemen toe. Samen met uw veiligheidspartners moet u komen tot een goed lokaal integraal veiligheidsbeleid. Bent u goed voorbereid om deze taak op u te nemen?

 

De regie ligt in uw handen!

Om optimaal resultaat binnen uw gemeente te bereiken is uw actuele kennis van cruciaal belang. U moet voldoen aan hoge eisen als beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid.

 

Na deze opleiding kunt u:

  • Een lokaal integraal veiligheidsbeleid opstellen voor uw gemeente
  • Aan de slag met handvatten voor een optimale invulling van de regierol op veiligheid
  • Integraal samenwerken met veiligheidspartners binnen de Veiligheidsregio, het Veiligheidshuis en het RIEC
  • Adviseren tijdens crisissituaties
  • Een veiligheidsnetwerk opzetten en sturen
  • Beleid uitdragen en verdedigen richting partners, media en burgers

Bekijk het programma

 

De opleiding Beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid geeft u:

  • Handvatten voor een integraal veiligheidsplan voor uw gemeente
  • Antwoorden op al uw vragen gegeven door ervaringsdeskundigen
  • Verschillende praktijkcases en interactieve opdrachten door gastdocenten uit het werkveld
  • Diverse checklisten, modellen en casus, zodat u direct in uw eigen praktijk aan de slag kunt
  • Toegang tot een online leeromgeving, waar u ook na afloop van de opleiding contact kunt onderhouden met uw medecursisten
  • Een certificaat van deelname

 Download de brochure (pdf)

 

Speciaal ontwikkeld voor:

Beleidsmakers, -medewerkers, teamleiders, (programma) managers, coördinatoren, adviseurs en juristen openbare orde en veiligheid bij:

  • Gemeenten
  • Rijk en Provinciale overheden
  • Politie
  • Openbaar Ministerie
  • Lokale/regionale samenwerkingsverbanden (o.a. Veiligheidshuis, Veiligheidsregio, Regionale Informatie en Expertise Centra)

Programma van de opleiding Beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid

Iedere dag start om 09.30 uur (ontvangst om 09.00 uur) en eindigt om 16.30 uur.

 

Module 1

Openbare Orde en Veiligheid

Introductie en kennismaking

Marit Elders, zelfstandig veiligheidsadviseur en hoofddocent van de opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid en de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid

Gemeenten en Openbare Orde en Veiligheid

  • Wat is de rol van uw gemeente op het terrein van Openbare Orde en Veiligheid?
  • Hoe ziet de functie van u als beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid eruit?
  • Welke verschillende rollen (adviseur, regisseur, crisismanager) heeft u?
  • Welke positie heeft u in de gemeentelijke organisatie?
  • Waarom wordt de rol van u als beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid steeds belangrijker?

Patrick van den Brink, directeur van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, toonaangevend kenniscentrum dat instrumenten ontwikkelt en implementeert voor gemeenten om de veiligheid te vergroten


Module 2

De burgemeester en Openbare Orde en Veiligheid

Praktijkcase: Project X in Haren

  • Hoe voert u de regie tijdens een crisissituatie?
  • Hoe legt u ten tijde van de crisis verantwoording af richting de gemeenteraad over het besluitvormingsproces?
  • Hoe gaat u om met de pers vóór, tijdens en na de crisis?

Rob Bats, burgemeester van de gemeente Steenwijkerland en voormalig burgemeester van de gemeente Haren ten tijde van project X

Advisering van de burgemeester op het terrein van Openbare Orde en Veiligheid

  • Hoe adviseert u uw burgemeester over vraagstukken op het terrein van openbare orde en veiligheid?
  • Op welke manier verschaft u inzicht in veiligheidsrisico’s?
  • Hoe kunt u voorgestelde veiligheidsmaatregelen en adviezen uitdragen en verdedigen?

Marit Elders, zelfstandig veiligheidsadviseur en hoofddocent van de opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid en de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid


Module 3

Integraal Veiligheidsbeleid

Effectief en efficiënt veiligheidsbeleid

  • Met welke veiligheidsrisico’s heeft uw gemeente te maken? En wat is de aard, omvang en impact van deze veiligheidsrisico’s?
  • Op welke manier bepaalt u de meest aannemelijke veiligheidsrisico’s?
  • Onder welke omstandigheden kunnen deze veiligheidsrisico’s zich voordoen?
  • Wat is de kans op deze veiligheidsrisico’s? En wat is de (mogelijke) materiële en immateriële schade als gevolg daarvan?
  • Risico’s kennen kans en gevolg: hoe weegt u kleine kansen met grote gevolgen versus grote kansen met kleine gevolgen?
  • Hoe beoordeelt u of er sprake is van aanvaardbare veiligheidsrisico’s?
  • Welke veiligheidsmaatregelen treft u om de kans op het ontstaan van veiligheidsrisico’s te beperken en de (mogelijke) schade te reduceren?
  • Wat is het gewenste risiconiveau?
  • Welke veiligheidsrisico’s accepteert u? En hoe kunt u de restrisico’s verkleinen of op een aanvaardbaar niveau houden?

Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en voormalig hoogleraar Crisisbeheersing aan de Vrije Universiteit Amsterdam

Informatiepositie van de gemeente op Openbare Orde en Veiligheid

  • Hoe komt u tot een goede informatiepositie op het terrein van Openbare Orde en Veiligheid?
  • Welke manier behoudt en versterkt u uw informatiepositie in samenwerking met uw partners?
  • Welke rol speelt een integrale informatievoorziening in de organisatie van een sluitende aanpak van veiligheidsproblematiek?
  • Hoe zet uw organisatie en haar samenwerkingspartners haar capaciteit en middelen zo goed mogelijk in om veiligheidsproblematiek effectief aan te pakken?

Robert van Brakel, directeur van C3 Group, maakt complexe samenwerking succesvol met slimme communicatieprocessen en gemakkelijke ICT ondersteuning

Luc Hoogstraten, senior adviseur veiligheid bij C3 Group en voormalig beleidsmedewerker veiligheid bij de gemeenten Montfoort en IJsselstein

Rijker Verantwoorden in de veiligheidsaanpak

  • Hoe verantwoordt u zich over het werk in de netwerksamenleving?
  • Hoe maakt u uw werk zichtbaar, voor diverse stakeholders, op verschillende momenten en met verschillende media?
  • Praktisch aan de slag met het Public Value Plan.

Joost Vos, partner bij RONT Management Consultants


Het complete programma handig in één overzicht? Download de brochure


Module 4

Regionale veiligheidsnetwerken

Praktijkcase: Het Veiligheidshuis en de aanpak van overlast en criminaliteit

  • Wat is het Veiligheidshuis en wat kan het betekenen voor uw gemeente bij de aanpak van overlast en criminaliteit?
  • Hoe werkt u met justitiepartners en zorginstellingen samen onder één dak aan de aanpak van overlast en criminaliteit?
  • Het ontwikkelen van een integrale persoonsgerichte aanpak van complexe meervoudige problematiek: wie doet wat?
  • De combinatie van strafrecht, zorg, toezicht en bestuursrechtelijke handhaving bij de aanpak van overlast en criminaliteit: hoe gaat dit in de praktijk?

Kees Zeebregts, docent op de opleiding Overlastcoördinator en procesregisseur bij het Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond, waar gemeente, Openbaar Ministerie en zorginstellingen samenwerken aan de aanpak van complexe meervoudige problematiek

Praktijkcase: Strafrechtelijke én bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit door Regionale Informatie en Expertise Centra

  • Waarom is het RIEC in het leven geroepen?
  • Wat zijn de taken en bevoegdheden van het RIEC?
  • Hoe kan het RIEC uw gemeente ondersteunen bij de  strafrechtelijke en bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit?
  • Welke rol speelt het RIEC bij samenwerking en informatie uitwisseling tussen partners?

Ton Slingerland, docent op de cursus Bestuurlijke aanpak van georganiseerde misdaad en projectleider bij het RIEC Zuid-West Nederland, waar gemeenten, de provincie, het openbaar ministerie, de politie en de belastingdienst samenwerken aan de aanpak van georganiseerde misdaad

Praktijkcase: Samenwerken in de veiligheidsregio om crisissituaties te voorkomen en te bestrijden

  • Wat schrijft de Wet Veiligheidsregio’s voor over de bestuurlijke inbedding en de basisvereisten voor de organisatie van de hulpverleningsdiensten?
  • Wat zijn de taken van een veiligheidsregio? Hoe ziet het bestuur eruit? En hoe loopt de besluitvorming?
  • Hoe werkt u samen in de veiligheidsregio met hulpdiensten en crisispartners?
  • Hoe komt u gezamenlijk tot een effectieve voorbereiding op en bestrijding van crises en rampen?
  • Op welke manier werkt u bovenregionaal samen bij grensoverstijgende incidenten?
  • Wat betekent de nieuwe structuur van de politieorganisatie voor de positie van de veiligheidsregio’s?

Hugo Tempelman, specialist multidisciplinaire voorbereiding bij de Veiligheidsregio Flevoland, waar gemeenten, politie, brandweer en de GHOR samenwerken aan het voorkomen en bestrijden van crises en rampen


Module 5

Crisisbeheersing en rampenbestrijding

Veerkrachtige crisisbeheersing

  • Ontwikkelingen van ramp naar crisis: wat komt er op u af?
  • Belangrijke uitgangspunten en patronen/regelmatigheden: hoe kunt u hierop anticiperen?
  • Gewoon en bijzonder: wat gaat er vanzelf goed en wat niet?
  • Anticipatie en veerkracht: hoe pakt u de crisis aan?
  • Zelfredzaamheid: hoe kunt u zich zelf en anderen zo goed mogelijk voorbereiden op een crisis?
  • Pleidooi voor nuchterheid: mogelijkheden en beperkingen?

Menno van Duin, lector Crisisbeheersing bij het Instituut Fysieke Veiligheid en de Politieacademie, docent op de cursus Crisisbeheersing en Rampenbestrijding, en auteur van het boek ‘van rampen leren' en het boek ‘Lessen uit crises en mini-crises'

De rol van het Openbaar Ministerie in crisistijd

  • Wat zijn de rollen en taken van het OM in lokale en regionale crisisbeheersing?
  • Hoe gaat u om met tegengestelde belangen van het OM en die van andere partners?
  • Op welke manier kan het OM sneller en beter aansluiten bij crisisteams?

Peter Adriaens, docent op de cursus Bestuurlijke aanpak van radicalisering en terrorisme en beleidsadviseur crisismanagement bij het Openbaar Ministerie, richt zich op crisismanagement en het bewaken en beveiligen van (bedreigde) personen, objecten en diensten

Praktijkcase: Het schietdrama in Alpen aan den Rijn

  • Hoe organiseert u de crisiscommunicatie bij een grootschalig incident?
  • Op welke wijze informeert u bewoners over de oorsprong, omvang en de gevolgen van een grootschalig incident?
  • Wat is de rol van de media? Is dat informatie delen, opinie maken of kritische vragen stellen?
  • Communiceren versus strafrechtelijk opsporingsonderzoek: wat krijgt voorrang?
  • Wat betekent de nasleep van een incident voor slachtoffers, nabestaanden, media én hulpverleners?

Bas Eenhoorn, voormalig burgemeester van de gemeente Alphen aan den Rijn ten tijde van het schietdrama, uitgeroepen tot
beste bestuurder van 2011, schreef het boek “Drie minuten… een persoonlijk relaas over het schietdrama in Alphen aan den Rijn”


Module 6

Regie op veiligheid

Regierol van de gemeente op veiligheid

  • Wat betekent de versteviging van de regierol op veiligheid voor uw gemeente?
  • Hoe vult uw gemeente haar regierol in op het terrein van veiligheid?
  • Tegen welke problemen loopt u hierbij aan?
  • Wanneer pakt uw gemeente de regierol goed op? Wat doet u dan wél en wat niet?
  • Voeren andere partijen ook regie en hoe gaat u daarmee om?
  • Versterking positie burgemeester door uitbreiding wettelijke bevoegdheden én verantwoordelijkheden: hoe geeft u hier invulling aan?

Marit Elders, zelfstandig veiligheidsadviseur en hoofddocent van de opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid en de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid

Sturen van lokale veiligheidsnetwerken

  • Wat verwacht u van een lokaal veiligheidsnetwerk?
  • Hoe zet u een lokaal veiligheidsnetwerk op?
  • Hoe borgt u dat het netwerk duurzaam is?
  • Wat zijn belangrijke randvoorwaarden voor een goede samenwerking?
  • Wat kunt u leren als u kijkt vanuit het perspectief van andere partijen?
  • Hoe kunt u samenwerking tussen partijen organiseren?

Ino Kalker, bestuursondersteuner netwerken en ketensamenwerking bij de Nationale Politie eenheid Den Haag en docent Integrale Veiligheid aan de Academie Bestuurskunde, Recht en Veiligheid van de Haagse Hogeschool

Debbie Bruijn, hoofd beleid bij de gemeente Wierden en voormalig projectleider veiligheid bij de gemeente Hoogeveen


Module 7

Adviseren in een politiek-bestuurlijke omgeving

Lokale politiek en veiligheidsbeleid

  • Wat zijn de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en belangen van stakeholders?
  • Hoe kunt u beleid en adviezen uitdragen en verdedigen?
  • Welke verschillende rollen en stijlen van besturen kunt u hanteren?
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit, hoe voert u overleg op bestuurlijk-ambtelijk niveau?
  • Op welke manier communiceert u met partners, media en burgers?

Marit Elders, zelfstandig veiligheidsadviseur en hoofddocent van de opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid en de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid

Praktijkcase: De Vuurwerkramp in Enschede

  • Hoe neemt u de juiste beslissingen tijdens een crisissituatie?
  • Wat doet u bij een overvloed of een tekort aan informatie en beperkte opties?
  • Hoe legt u na afloop van de crisissituatie verantwoording af over de genomen besluiten?

Jan Mans, voormalig burgemeester van de gemeente Enschede ten tijde van de vuurwerkramp en waarnemend burgemeester in de gemeente Moerdijk tijdens de nasleep van de brand bij Chemiepack Moerdijk

Evaluatie en afsluiting

Marit Elders, zelfstandig veiligheidsadviseur en hoofddocent van de opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid en de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid

Uw docenten:

 

Marit Elders, zelfstandig adviseur veiligheid, hoofddocent van de opleiding Beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid en de cursus Wet- en regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid

Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en voormalig hoogleraar Crisisbeheersing
aan de Vrije Universiteit Amsterdam, expert op het terrein van crisisbeheersing en rampenbestrijding

Patrick van den Brink, directeur van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, toonaangevend kenniscentrum dat instrumenten ontwikkelt en implementeert voor gemeenten om de veiligheid te vergroten

Rob Bats, burgemeester van de gemeente Steenwijkerland en voormalig burgemeester van de gemeente Haren ten tijde van project X

Ton Slingerland, projectleider bij het RIEC Zuid-West Nederland, waar gemeenten, de provincie, het openbaar ministerie, de politie,
de belastingdienst en de douane samenwerken aan de aanpak van georganiseerde misdaad

Menno van Duin, lector Crisisbeheersing bij het gezamenlijke lectoraat Crisisbeheersing van het Instituut Fysieke Veiligheid en
de Politieacademie, medeoprichter van het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, richt zich al bijna 25 jaar op kennisontwikkeling en professionalisering op het terrein van crisisbeheersing en publiceerde het boek ‘van rampen leren’

Peter Adriaens, beleidsadviseur crisismanagement bij het Openbaar Ministerie, richt zich op crisismanagement en het bewaken en beveiligen van (bedreigde) personen, objecten en diensten

Bas Eenhoorn, voormalig burgemeester van de gemeente Alphen aan den Rijn ten tijde van het schietdrama, uitgeroepen tot beste bestuurder van 2011, schreef het boek “Drie minuten… een persoonlijk relaas over het schietdrama in Alphen aan den Rijn”

Jan Mans, voormalig burgemeester van de gemeente Enschede ten tijde van de vuurwerkramp en waarnemend burgemeester
in de gemeente Moerdijk tijdens de nasleep van de brand bij Chemiepack Moerdijk

Ino Kalker, bestuursondersteuner netwerken en ketensamenwerking bij de Nationale Politie eenheid Den Haag en docent Crisisbeheersing en Rampenbestrijding aan de Haagse Hogeschool

Debbie Bruijn, hoofd beleid bij de gemeente Wierden en voormalig projectleider veiligheid bij de gemeente Hoogeveen

Hugo Tempelman, specialist multidisciplinaire voorbereiding bij de Veiligheidsregio Flevoland, waar gemeenten, politie, brandweer en de GHOR samenwerken aan het voorkomen en bestrijden van crises en rampen

Kees Zeebregts, docent op de opleiding Overlastcoördinator en procesregisseur bij het Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond, waar gemeente, Openbaar Ministerie en zorginstellingen samenwerken aan de aanpak van overlast en criminaliteit

Algemene informatie over de opleiding Beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid

 

Data & locatie

1, 8, 15, 22, 29 november, 6 en 13 december 2018

La Vie Utrecht
Lange Viestraat 351
3511 BK Utrecht
Tel. 030 234 00 88
Routebeschrijving

 

Tijdschema alle modules

09.00 uur - Ontvangst met koffie en thee
09.30 uur - Aanvang ochtendprogramma, met tussentijdse koffie- en theepauze
12.30 uur - Lunchpauze
13.30 uur - Aanvang middagprogramma, met tussentijdse koffie- en theepauze
16.30 uur - Afsluiting van de module

 

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:

Beleidsmakers, -medewerkers, teamleiders, (programma)managers, coördinatoren, adviseurs en juristen veiligheid bij:

  • Gemeenten
  • Rijk en Provinciale overheden
  • Politie
  • Openbaar Ministerie
  • Lokale/regionale samenwerkingsverbanden (o.a. Veiligheidshuis, Veiligheidsregio, Regionale Informatie en Expertise Centra)

 

Uw investering

De investering voor deze 7-daagse opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid bedraagt € 3.999,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffi e, thee en lunches. Daarnaast heeft u toegang tot een online leeromgeving.

Combi-korting

Bent u geïnteresseerd in het volgen van deze opleiding én de Cursus Wet- en Regelgeving in Openbare Orde en Veiligheid? In dit geval hebben wij een interessante combi-korting voor u! Neem voor meer informatie over deze korting contact op met opleidingsadviseur Tonnie van Zanten, tel: 040 - 2972 780.

 

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maakt u, naast de bijeenkomsten, gebruik van een online leeromgeving. Hier vindt u (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video’s, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. De leeromgeving gebruikt u ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om uw profiel aan te maken.

 

Persoonlijk advies

Tonnie van Zanten
040 - 2 972 780

Verantwoordelijk voor het programma

Frank van Summeren
Opleidingsmanager

Annemiek Hendrix
Opleidingscoördinator


Belastingvoordeel

N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

Incompany training

Heeft u, samen met uw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op uw organisatie, uw situatie en uw wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met u mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van u en uw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje verhoeven Incompany Advies
Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
Email: g.verhoeven@Euroforum.nl
Telefoon: 040 297 49 77 / 06 516 18 303

Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor deze opleiding. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg uw deelname vast!
Opleiding Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid inschrijven

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan om de brochure te downloaden. Opleiding Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid start op 1, 8, 15, 22, 29 november, 6 en 13 december 2018 in Regardz La Vie Utrecht!

Opleiding beleidsmedewerker Openbare orde en veiligheid

Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: Opleiding
Prijs: €3.999,- excl. btw
Datum: 1, 8, 15, 22, 29 november, 6 en 13 december 2018
Beoordeling (38):
8,0 / 10
Locatie: Regardz La Vie Utrecht

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Aanmelden

Opleidingsadvies

Wilt u meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Tonnie van Zanten  

Opleidingsadviseur
Tonnie van Zanten

  

040 - 2 972 780

Bent u onze STAR?

Dan kunt u sparen voor een gratis opleidingsbudget bij ons!

Bekijk de voorwaarden

In samenwerking met: