Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief toets- en examenlandschap?
Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
Hoe doen we met toetsen en examens recht aan de ontwikkeling van de student, de dynamiek van de beroepspraktijk én de herkenbare waarde van het diploma?
Het MBO is volop in beweging. Scholen willen hun onderwijs flexibiliseren en personaliseren en daarnaast inspelen op de veranderende vraag van arbeidsmarkt en studenten. Onderwijsteams onderzoeken welke ruimte bestaande kaders bieden om het diplomabesluit anders te verantwoorden en zoeken naar hoe toetsen onderdeel kunnen zijn van het leerproces, met een goede balans tussen wat en hoeveel er gemeten wordt.
De sector werkt met het Referentiewaardenmodel aan een eigen systematiek van kwaliteitszorg- en borging. En ook recente ontwikkelingen in de samenleving, zoals de snelle ontwikkeling van generatieve AI, vragen om aandacht.
Die dynamiek brengt uitdagingen met zich mee. Hoe kan de examinering aansluiten bij een flexibeler MBO? Hoe kan de keuzevrijheid van studenten worden vergroot? Hoe blijven we kwaliteit borgen? En hoe nemen we eigenaarschap over onderwijskwaliteit?
Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het MBO zoeken we de verbinding tussen onderwijs en examinering, doen en denken, kennis en vakmanschap, borgen en zorgen, wettelijke regels en professionele ruimte, authenticiteit en betrouwbaarheid. Dat doen we samen! Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, verantwoord en innovatief toets- en examenlandschap?
Deelnemer editie 2022"Duidelijke rode draad. Verschillende invalshoeken van waaruit toetsing/examinering kan worden benaderd. Stof tot nadenken!"
Speciaal ontwikkeld voor:
Iedereen die werkzaam is in het MBO en zich bezighoudt met toetsen en examineren zoals:
- Examencoördinatoren
- Examenconstructeurs
- Auditoren
- Praktijkbeoordelaars, assessoren & examinatoren
- Docenten, praktijkopleiders & instructeurs
- Onderwijskundigen
- Beleidsmedewerkers
- Teamleiders, managers & directieleden
Nicole Vonk
Persoonlijk congresadvies
Kom samen met jouw collega's!
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: nicole.vonk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 740.
Programma congres Toetsen en Examineren in het MBO
Het programma van het congres Toetsen en Examineren in het MBO bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen!
Kies hoe jij wil leren:
- Leertracks >> In twee aansluitende sessies verdiepend aan de slag
- Live podcasts >> Luister mee en stel jouw vragen
- Inspiratiesessies >> Leer van goede voorbeelden uit de praktijk
- Workshop >> Actief aan de slag met het thema van jouw keuze
Data en locatie
Data: 12 & 13 december 2023
Locatie:
Jaarbeurs Utrecht - Mediaplaza
Jaarbeursplein 6
3503 RM, Utrecht
Tijd:
Ontvangst: 09.00 uur
Start: 09.30 uur
Afsluiting: 17.00 uur
Op 28 november ontvang je via de mail een formulier waarin je kunt aangeven bij welke sessies jij aan wilt sluiten.
Ontvang het boek 'Chatten met Napoleon - werken met generatieve AI in het Onderwijs'
In Chatten met Napoleon lees je hoe je met hulp van generatieve AI een virtueel gesprek kunt voeren met historische figuren, van Cleopatra tot Einstein. En dat niet alleen, want de mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI, zoals ChatGPT en andere tools, zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én verantwoorde manier gebruik van maken? Dit boek geeft antwoord op die vraag.
De eerste 125 aanmeldingen ontvangen het boek 'Chatten met Napoleon - werken met generatieve AI in het onderwijs'
Jouw investering
12 december 2023 |
13 december 2023 |
12 & 13 december 2023 |
---|---|---|
€ 699,00 excl. btw | € 699,00 excl. btw | € 1.199,00 excl. btw |
De investering voor deelname aan dit congres is inclusief koffie en thee, lunch en borrel.
Nicole Vonk
Persoonlijk congresadvies
Kom samen met jouw collega's!
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: nicole.vonk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 740.
(Kennis-)partners
Tijdens Toetsen & Examineren in het MBO op 12 & 13 december 2023 zoeken we de verbinding tussen onderwijs en examinering, doen en denken, kennis en vakmanschap, borgen en zorgen, wettelijke regels en professionele ruimte, authenticiteit en betrouwbaarheid. Dat doen we samen!
Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, verantwoord en innovatief toets- en examenlandschap?
Wil jij als partner ruim 200 onderwijsprofessionals ontmoeten?
Karlijn Roset
Neem contact met mij op, zodat ik kan kijken wat ik voor jouw organisatie kan betekenen!
Mail: karlijn.roset@sbo.nl
Telefoonnummer: 06 - 81 10 66 11.
Programma 12 december
Keynote | Waarom we zoveel becijferen en wat dat met ons doet
Kijkcijfers, bestsellerlijsten, kwaliteitsindicatoren, schoolcijfers, stappen en Cito-scores: wat meten we eigenlijk niet? We vergelijken onze prestaties met die van anderen en stellen ranglijsten op van de beste opleidingen, hoogst scorende leerlingen en sportiefste vrienden. Maar waarom doen we dat? En is dat wel zo’n goed idee? Dr. Berend van der Kolk laat zien wat meten en becijferen met ons doet, individueel en als maatschappij. We leggen de meetlat alsmaar hoger, de druk om te presteren neemt toe, en ondertussen verliezen we de werkelijke doelen uit het oog. Hoe gaan we verstandig met cijfers en metingen om?
Berend van der Kolk, Auteur "De Meetmaatschappij"
Keynote | Referentiewaarden uitgewerkt in proeftuinen in het mbo
Namens de sector en op verzoek van het ministerie van OCW heeft het Kwaliteitsnetwerk een sector-eigen kijk op toekomstgerichte kwaliteit ontwikkeld, gericht op het borgen en ontwikkelen van de onderwijskwaliteit door zich te richten op eigenaarschap, rekenschap, vertrouwen en de horizontale en verticale dialoog, de zogeheten referentiewaarden. Dit model beoogt de sector een gezamenlijke taal en referentiekader te geven dat zowel ontwikkelingsgericht als beoordelend ingezet kan worden. Dit model en bijbehorend instrumentarium wordt momenteel getest in proeftuinen, waar ongeveer de helft van de mbo’s aan deelnemen. In deze keynote worden ervaringen met en inzichten uit de proeftuinen uitgelicht.
Karina Visscher, Bestuurder Kwaliteitsnetwerk mbo
Rinske Stelwagen, Begeleiding en organisatie proeftuinen
DUO Keynote | Generatieve AI zoals ChatGPT in relatie tot toetsing
Ontdek hoe kunstmatige intelligentie het leerlandschap transformeert en nieuwe leermogelijkheden creëert.
Erdiç Saçan, Senior Docent en Onderzoeker, Practor ROC Tilburg & lid van Kenniscentrum AI van Fontys
Barend Last, Specialist Blended Learning, schrijver & onderwijsadviseur
Creatieve afsluiting in spoken word | Taal is alles; alles is taal.
Derek Otte, Dichter, Spoken Word-Artiest & docent Hogeschool Rotterdam
1. Leertrack | De balans tussen zorgen en borgen bij exameninnovaties in het mbo
Deel 1: Wat moet en wat mag?
Deel 2: Taken van de examencommissie en Anders Verantwoorden, programmatisch toetsen & valideren bewijsmateriaal LLO
In de leertrack ‘De balans tussen zorgen en borgen bij exameninnovaties in het mbo’ gaan we ons verdiepen in de wettelijke taken van de examencommissie in relatie tot een aantal actuele innovaties in de onderwijs- en toetspraktijk. Welke innovaties zijn actueel, welke kaders gelden daarvoor en welke ruimte is er? Als leren en examineren meer verweven wordt, wie is dan waarvan? En hoe voer je als examencommissie je borgende taken dan uit?
Ilse Hofman, Expert Examinering, Hofman Onderwijsadvies en -innovatie
2. Leertrack | Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?
Maak kennis met je nieuwe collega! Ontdek de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie in het onderwijs met onze inspirerende en praktische AI-workshop! Zelfs zonder eerdere ervaring met AI zullen je aan het einde van deze mini AI-leertrack in staat zijn om AI-tools op een effectieve en verantwoorde manier te gebruiken, zowel om de samenwerking te versterken als om het onderwijs zelf te innoveren. Ook kijken we naar wat dit betekent voor toetsen. Hoe zorg je dat je AI inzet om leren te versterken?
Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow
Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren
3. Workshop | Waarom kun je tandpasta niet eten?! AI als hulpmiddel om lesdoelen te bereiken
“Wie weet wat…?”.
Het lijkt zo simpel: een goede vraag stellen tijdens de les. Maar stellen wij als docent eigenlijk wel relevante vragen? In deze sessie gaan we dieper in op hoe je tijdens een les een goede vraag kunt stellen, die zijn doel ook bereikt. En waarbij studenten ook daadwerkelijk een waardevol leermoment ervaren. Nadenken en leren over de verschillende manieren van vragen stellen en hoe jij dat gemakkelijk kunt toepassen.
Een toets mag geen afstraf-moment zijn, maar de beloning van een mooi proces dat al in hoofdstuk 0 begint.
En soms…kan AI daar ook een beetje bij helpen.
Jan-Wolter Smit , Head of Education LessonUp
4. Inspiratiesessie | Basisvaardigheden in ontwikkeling & persoonlijke leerroutes: welkom bij de evaluatieroute van TOA!
Meedoen in onze samenleving kan niet zonder een goede beheersing van de basisvaardigheden. Vaardig zijn in taal, rekenen en burgerschap vergroot de zelfstandigheid en bereid je beter voor op de veranderende toekomst. Het versterken van de kwaliteit van toetsen en examinering is een belangrijke voorwaarde. TOA draagt daaraan bij met een evaluatieroute voor Taal en Rekenen. Toetsen om van te leren dus. In deze sessie wordt de evaluatieroute toegelicht aan de hand van de nieuwe rekenexamens in TOA!
Marlous Hodes, Productmanager TOA Bureau ICE
5. Workshop | Wat maakt samenwerken soms zo ingewikkeld – en wat kunnen we doen om de kans op succes te vergroten
Esther Klaster, Adviseur samenwerken & netwerken Common Eye
6. Workshop | De docent als AI-trainer
Docenten zijn goed in het trainen van AI. Zij zijn bijvoorbeeld gewend om duidelijke instructies te geven en heldere leerdoelen op bepalen. Heel handige vaardigheden om betere resultaten te krijgen met AI. In deze workshop bekijken we hoe je leerresultaten kan voorspellen, leerstrategieën kunt prompten en hoe je jouw eigen model traint.
Serge de Beer, Videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren
7. Workshop | De Toetsing Getoetst op het mbo
Bij Anders Verantwoorden Diplomabesluit worden tijdens de onderwijsperiode bewijzen verzameld om een uitspraak te doen of de student voldoet aan (een deel van) de kwalificatie-eisen.
Maar zijn deze bewijzen altijd valide en betrouwbaar genoeg?
Wie bepaalt eigenlijk welke bewijzen gebruikt kunnen worden en zijn docenten deskundig genoeg om bewijzen te ontwikkelen of op waarde te schatten?
Ga hierover met collega’s in gesprek en breng met behulp van het spel ‘De Toetsing Getoetst Editie mbo’ de huidige kwaliteit van toetsing in beeld, bepaal jullie doelstelling en verbeter waar het kan!
Kwaliteit van toetsing hoort tenslotte bij goed onderwijs!
Mariëtte Nauta-Admiraal, Master Toetsdeskundige Toets-Alert
8. Live podcasts
- Erdiç Saçan - AI is nu vooral AH: ad hoc. Welke stappen zijn nodig?
- Annemieke Bosshardt - AI bij Saxion: sAxI als AI-studiecoach voor studente
- Jan-Wolter Smit - Lesdoelen bereiken? Laat AI je helpen!
Programma 13 december
Keynote | Formatief handelen en programmatisch toetsen, hoe zit het nou precies?
Programmatisch toetsen en formatief handelen, het zijn populaire concepten in veel gebieden van het onderwijs. In de dagelijkse praktijk vinden we alleen veel misvattingen rondom beide zaken. Deze misvattingen zitten succesvolle implementatie vaak in de weg. Ook zijn er veel vragen over waar deze concepten overlappen en waar ze verschillen. Tijdens deze interactieve lezing zullen we ons verdiepen in de theorie en praktijk van formatief handelen en programmatisch toetsen zodat het duidelijk wordt wat de mogelijke meerwaarde ervan is voor het onderwijs en waartoe het kan worden ingezet.
Valentina Devid, Onderwijsadviseur en oprichter Toetsrevolutie
Keynote | Het belang van formatief evalueren in studentmotivatie
Volgens de Nederlandse docenten is motivatie momenteel een van de belangrijkste uitdagingen bij hun studenten. Hoe kunnen we hen nog bereiken én boeien? Pedro De Bruyckere staat bij stil bij de mogelijke antwoorden op deze vraag. Hierbij legt hij de link met onder andere het belang van (formatief) evalueren.
Pedro de Bruyckere, Onderwijswetenschapper & auteur
Afsluitende Keynote | Betover je studenten: over talentontwikkeling & eigenaarschap
Wat kun jij als onderwijsprofessional leren van het creatieve gedachtengoed van Anton Pieck en zijn filosofie? In de Efteling wist hij om elke bocht een verrassing te veroorzaken. Frans Goenee, Inspiratiemanager Gastvrijheid, geeft je een uniek kijkje in de cultuur van de Efteling. Hij deelt zijn succesformule waarbij hij missie en visie centraal stelt om de stippen aan de horizon te bereiken. Door te focussen op de talentontwikkeling, eigenaarschap en passie van werknemers, weten zij elke dag weer een glimlach op het gezicht van de gast te krijgen. Betoveren, noemen ze dat.
Met deze werkwijze is de Efteling verkozen tot winnaar van het Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Frans deelt in deze sessie vol passie en praktijkvoorbeelden hoe je de essentie van deze “kromme wegen theorie” in jouw onderwijs kunt toepassen. Hoe faciliteer je processen naar het verhaal? Hoe draag je als bij aan het verhaal van jouw leerlingen?
Frans Goenee, Inspiratiemanager Gastvrijheid Efteling
1. Leertrack | Examencommissies mbo
Deel 1: Samen werken aan examenkwaliteit
Wat is de taak als examencommissie in het mbo en wat is de bijdrage van de examencommissie aan de examenkwaliteit? Wat is de taak van een onderwijsteam? Aan de hand van een verschillende voorbeelden uit de praktijk wordt het begrip examenkwaliteit samen verkend. Wanneer is de examenkwaliteit voldoende? Wanneer onvoldoende? En zijn de gemaakte keuzes op het gebied van examinering voldoende onderbouwd? Welk houvast bieden de kwaliteitseisen examinering? In deze werksessie wordt informatie gegeven en ga je zelf aan de slag.
Doelgroep: iedereen met belangstelling voor examencommissies in het mbo
Deel 2: Risico's signaleren en bespreken
In de tweede, verdiepende werksessie gaan we samen verkennen op welke manier je als examencommissie risico’s bij examinering kan onderzoeken en signaleren. Wat zijn risico’s bij examenkwaliteit eigenlijk? En is het hebben van risico’s erg of hoort het bij examinering in het mbo? Met behulp van examenstandaard BA2 en de kwaliteitskaart examinering duiden en onderbouwen we risico’s, zodat we als examencommissie met een onderwijsteam constructief in gesprek kunnen over examenkwaliteit..
Doelgroep: leden van examencommissies in het mbo
Marleen van de Wiel, Adviseur Examinering Mbo Advies
2. Leertrack | Programmatisch toetsen
Hoe kun je een toetsprogramma ontwerpen, waarbij je tot betekenisvolle beoordeling en beslissingen kunt komen? Veel mbo-opleidingen houden zich bezig met die vraag. Een begrip wat hierbij steeds meer naar voren komt, is programmatisch toetsen. Tijdens deze learntrack ga je leren waarom het concept programmatisch toetsen van meerwaarde kan zijn, wat programmatisch toetsen (niet) is en hoe je verschillende uitgangspunten ervan kunt implementeren in je curriculum, ongeacht of je nu met het concept aan de slag wilt of niet.
Tijdens het eerst deel van de learntrack staat het 'waarom' en 'wat' centraal: je leert alles over het begrip programmatisch toetsen, zowel vanuit wetenschappelijk onderzoek als praktijkvoorbeelden.
Tijdens het tweede deel van de learntrack gaat we vooral aan de slag met het 'hoe': je gaat in groepen aan de slag met het reflecteren op je eigen curriculum en het vertalen van de verschillende uitgangspunten naar jouw praktijk.
Aan het einde van de learntrack heb je je kennis over toetsing verrijkt, nieuwe contacten opgedaan, materiaal om mee terug te nemen naar je opleiding en inspiratie en ideeën om met dit alles aan de slag te gaan.
Wessel Peeters, Onderwijskundige en oprichter, Vernieuwenderwijs
3. Inspiratiesessie | Studenten met elkaar vergelijken? Niet doen!
Bureau ICE heeft al 35 jaar ervaring op het gebied van toetsen en examens in het onderwijs, voor de overheid en het bedrijfsleven. Toetsen kunnen inzicht geven in ieders ontwikkeling. Daarbij moet de student centraal staan.
Niets is zo demotiverend voor een student als horen dat je ‘ondergemiddeld’ presteert. Het huidige systeem van studenten met elkaar vergelijken doet geen recht aan de ontwikkeling van studenten. Want wat zegt de positie van een studenten t.o.v. het landelijke gemiddelde over de individuele ontwikkeling van een student? Niets!
In deze sessie laten we zien welke keuzes we maken als het gaat om toetsing, hoe belangrijk het verhaal achter het cijfer is, en hoe toetsen een hulpmiddel kunnen zijn om inzicht te krijgen in ontwikkeling zonder te vergelijken.
Janneke Helsloot, Manager productmanagement Bureau ICE
4. Workshop | Vandaag is het 2040 Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap
De wereld om ons heen verandert snel. De komende jaren gaan we de gevolgen merken van klimaatverandering, vergrijzing en migratie, geopolitieke en technologische ontwikkelingen. Wat betekenen die veranderingen voor het onderwijs? Hoe kan het mbo inspelen op de maatschappelijke veranderingen en wat verwachten we van het mbo in de toekomst?
In de Toekomstverkenning 2024 is verkend wat de grote vraagstukken voor het mbo zijn en welke antwoorden mogelijk zijn op die vragen. Hoe het mbo eruit komt te zien is ook afhankelijk van de keuzes die we maken. De toekomstverkenning schets drie verschillende perspectieven, met andere uitwerkingen voor certificering en diplomering, voor leven lang ontwikkelen, voor de aansluiting met vmbo en met hbo.
Tijdens de sessie worden de belangrijkste uitkomsten gepresenteerd en is er ruimte voor vragen en discussie.
Ton Eimers, Directeur / senioronderzoeker, KBA Nijmegen
5. Workshop | Verbeter de kwaliteitsbewaking: een zelfevaluatieinstrument voor examinatoren
Samenvatting/ omschrijving presentatie Goede examinatoren zijn cruciaal voor de kwaliteit van de toetsing binnen het mbo. Immers, voor een succesvolle uitvoering van het toetsprogramma zijn bekwame examinatoren nodig. Zij zijn degenen die uitvoering geven aan de examens. Maar wanneer is iemand een goede examinator? En hoe bevorder je de bewustwording van die rol? Tijdens deze sessie staat het door Jaap ontwikkelde zelfevaluatie-instrument voor examinatoren centraal. Hij laat zien hoe dit instrument kan bijdragen aan verbetering van de kwaliteitsbewaking en het vergroten van de bewustwording van de (belangrijke) rol van examinator.
Jaap Brunnekreef, Adviseur leren en toetsen, Teelen BV
6. Workshop | Een samenwerkingscultuur in jouw team: aan de slag met systeemdenken
Hoe is de cultuur in jouw team? Werkt het onderwijsteam goed samen met de examencommissie? Soms lopen zaken niet vanzelf, maar krijg je er de vinger niet achter waar dit aan ligt. Wat je ook doet of adviseert, het lijkt vast te zitten. In deze workshop neemt Paula je mee in het kijken door een systeembril: door naar het hele systeem te kijken in plaats van naar een geïsoleerd deel kun je grip krijgen op een vastgelopen situatie. Wat speelt er zich af onder water? Hoe kom je tot de beste oplossing? En wat voor soort cultuur willen jullie in het team ontwikkelen?
Paula Kaag, organisatieadviseur, procesbegeleider- systeemdenker & teamcoach
7. Workshop | Aan de slag met het nieuwe rekenexamen in het MBO
Meneer Megens staat sinds 2010 voor de klas in het MBO. Nu er per 1-8-2022 nieuwe rekeneisen in het MBO van toepassing zijn geeft dit bij instellingen, docenten en studenten spanningen. De aandacht voor rekenen stond niet bij een ieder bovenaan de prioriteitenlijst, terwijl er wel veel waarde wordt gehecht aan goed rekenonderwijs.
In deze presentatie deelt Meneer Megens hoe hij met zijn studenten toewerkt naar het nieuwe rekenexamen. Met ook een kijkje naar nieuwe examen, welke dingen zijn er anders ten opzichte van het ‘oude’ 2F/3F verhaal.
Gewoon een gezellig en praktisch verhaal over het belang van goed rekenonderwijs.
Dirk Megens, Onderwijsontwikkelaar Meneer Megens
8. Workshop | Dialogisch Valideren zet mij als lerende echt centraal!
Dialogisch Valideren is het leerwegonafhankelijk beoordelen van ‘wat ik al heb geleerd, mijn’ leerervaringen, en het adviseren over verder leren, om een gewenst leereffect te realiseren. Hoe deze dialoog werkt tussen mij als (levenlang) lerende met anderen zoals de assessor of docent, trainer, of de werkgever, teamleider of HR-medewerker, leg ik uit in deze workshop. Daarna gaan we oefenen met het leren verwoorden van ‘je eigen stem’ in deze dialoog, zodat ook jij je eigen inbreng kunt hebben over (verder) leren ten behoeve van kwalificering, opscholing, loopbaanvorming of gewoon omdat je iets leren leuk vindt.
Ruud Duvekot, Lector Centre for Lifelong Learning Services CL3S
9. Workshop | Wat verandert er als gevolg van het digitaliseren van het examenproces?
Vanuit het Netwerk Examinering en Digitalisering (NED) weren we met scholen en leveranciers en partners aan de digitalisering van het examenproces voor de MBO sector middels de realisatie van koppelvlakken o.b.v. de standaard OOAPI. Dit lijkt een hele technische klus te zijn, maar niets is minder waar. Weliswaar komt er veel techniek bij kijken, maar de impact van deze digitalisering komt veel meer te liggen bij veranderingen in je beleid (examenhandboek), organisatie (examencommissie) en processen (van data-entry naar controle). Over deze veranderingen gaat deze workshop.
Hans Swart, Programmamanager NED MBO Digitaal
Let op: lukt het niet om in te loggen? Probeer het later nog eens of probeer het eens via deze link
Voer hier het wachtwoord in.