Jaarrekeningactualiteiten Gemeenten & Provincies
Dé jaarlijkse update met alle regelgeving, inzichten en actualiteiten voor het opstellen van de jaarrekening!
Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
HEB JIJ EEN ONDERWERP DAT NIET MAG ONTBREKEN TIJDENS DE EDITIE IN 2023?
Heb je ideeën over welke sprekers en thema’s niet mogen missen op deze dag? Of zou je zelf een rol willen spelen? Laat het ons weten!
In 2022 hebben verschillende ontwikkelingen plaatsgevonden die impact hebben op de jaarrekening van gemeenten en provincies. Gedurende dit seminar gaan we dan ook in op zowel financiële als niet-financiële onderwerpen, gerelateerd aan de jaarrekening. Om je goed voor te kunnen bereiden op het opstellen van de jaarrekening, krijg je in 1 dag alle ins en outs te horen over de relevante thema’s die hierbij komen kijken. Ook is er ruimte om kennis en ervaringen uit te wisselen met andere gemeenten en provincies. We sluiten hierbij aan op de actualiteit.
Presenteer een complete en leesbare jaarrekening
Het afwisselende programma van theorie en praktijk, op heldere en enthousiaste wijze gebracht door de sprekers, maakt dat je na het seminar veel tijd kunt besparen en een complete en leesbare jaarrekening kunt presenteren. In één dag ben je volledig op de hoogte.
Onze sprekers zijn verslaggeving-experts. Door de combinatie van theorie met sprekende praktijkvoorbeelden ontvang je een volledig overzicht en kun je direct aan de slag met jouw jaarrekening.
Deze onderwerpen krijgen extra aandacht:
- Overzicht ontwikkelingen Besluit Begroting en Verantwoording
- Maximaal inzetten op subsidies om de jaarrekening positief te beïnvloeden
- Het versnellen van het jaarrekeningproces
- De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording
- Trendanalyses
O.a. deze experts zetten alles op een rij:
Bastiaan de Deckere,
Programmacontroller Energietransitie, Gemeente Hilversum
Michiel Dijkstra
Data-analyst, Ministerie van BZK
David van Hooff
Voorzitter, Commissie BBV
David Zijlmans
Partner, Baker Tilly Advisory
6 redenen om deel te nemen
- Je krijgt op heldere wijze een volledig overzicht van alle ontwikkelingen, inzichten en wijzigingen
- Concrete voorbeelden uit de praktijk worden behandeld door sprekers van gemeenten
- Veel interactie; je krijgt direct concrete handvatten voor je eigen jaarrekening
- Inbreng van je eigen vraagstukken is mogelijk, er is ruimschoots gelegenheid voor het stellen van vragen
- Het seminar vindt plaats bij Inntel Hotels Utrecht Centre. Centraal gelegen, goed bereikbaar met het openbaar vervoer
- Deelname aan het seminar en de praktijk sessies is een waardevolle toevoeging aan je PE-portfolio!
Interactie
Je hebt de gelegenheid met vakgenoten kennis en ervaringen te delen! De verdiepingstafels bieden je de mogelijkheid om van collega’s te horen wat hun ervaringen en ideeën zijn. Ga samen in gesprek en krijg concrete handvatten waar je zelf mee aan de slag kunt!
Virtuele Praktijk Sessies
Tijdens de optionele praktijk sessies ga je onder begeleiding van experts aan de slag met een aantal onderwerpen die actueel zijn. Tijdens 3 interactieve sessies van 2 uur krijg je alle ins en outs te horen en ga je vervolgens samen met je collega’s zelf aan de slag.
📢 Dit zeggen deelnemers over het seminar:
Peter van Kriekingen, Internal Audit, Gemeente Den Haag
Bennita Freriks, Concern Controller, Gemeente Winterswijk

HEB JIJ EEN ONDERWERP DAT NIET MAG ONTBREKEN TIJDENS DE EDITIE IN 2023?
Heb je ideeën over welke sprekers en thema’s niet mogen missen op deze dag? Of zou je zelf een rol willen spelen? Laat het ons weten!
Seminar: 10 november 2022
09.30
Opening en welkom door de dagvoorzitter
Hans Smit, Docent en Adviseur
09.45
Overzicht ontwikkelingen Besluit Begroting en Verantwoording
- Actualiteiten BBV 2022
- Wijzigingen in het BBV, wat kan beter?
- Stand van zaken invoering rechtmatigheidsverantwoording
David van Hooff, Voorzitter, Commissie BBV
TIP: Lees ook het interview met David van Hooff: 'Controller moet meer de organisatie in'
10.45
Koffie- en theepauze
11.15
Trendanalyse
- Samenhang van kengetallen voor inzicht in en toelichting op de financiële positie
- Scenario denken
- De mogelijkheden van een online analyse tool
Michiel Dijkstra, Data-analyst, Ministerie van BZK
12.30
Lunch
13.30
Plenaire expertsessie:
Het versnellen van het jaarrekeningproces
Waar het versnellen van het jaarrekeningproces nog bij meerdere gemeenten in de kinderschoenen lijkt te staan, zijn er wel al veel ervaringen en ideeën uit te wisselen om zo van elkaar te leren.
Tijdens deze sessie geven Ghasem en Ruben hun visie vanuit hun gemeenten weer.
- Wat hebben we gedaan, waar liepen we tegenaan en wat zijn de leerpunten?
- Wat zijn de volgende stappen?
Ghasem Nosrati, Concern Controller, Gemeente Rucphen
Ruben Bakema, Controller, Gemeente Westland
Hans Smit, Dagvoorzitter als moderator
13.50
Praktijksessie:
Het versnellen van het jaarrekeningproces
Er worden verschillende stellingen voorgelegd, waar je gezamenlijk met je groep over in gesprek gaat. Vervolgens vindt hier een plenaire terugkoppeling over plaats. Zo leer je van en met elkaar.
14.30
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording
- Visie en ambitie
- Kaderstelling
- Tips en tricks in de praktijk
Jolanda van Tongeren, Strategisch adviseur business accounting, Gemeente Almere
15.15
Koffie- en theepauze
15.30
Best practice workshops
Wat kunnen we van elkaar leren? Wat zijn de ervaringen van andere gemeenten en provincies? Tijdens deze workshops ga je onder leiding van de tafel host in een interactieve setting samen met collega’s in gesprek over een onderwerp naar keuze. Wissel kennis en ervaringen uit met elkaar en kom tot nieuwe ideeën en inzichten over:
- Ontwikkelingen Besluit Begroting en Verantwoording:
David van Hooff, Voorzitter, Commissie BBV - Trendanalyse:
David Zijlmans, partner, Baker Tilly Advisory - Het versnellen van het jaarrekeningproces:
Ghasem Nosrati, Concern Controller, Gemeente Rucphen
Ruben Bakema, Controller, Gemeente Westland - De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording:
Jolanda van Tongeren, Strategisch adviseur business accounting, Gemeente Almere. Gedurende deze workshop behandelt Jolanda een case uit de praktijk over politieke bewustwording en het opstellen van de verantwoording.
Je kunt zelf een keuze maken uit één van de vier onderwerpen
16.15
Vooruitblik actualiteiten 2023
Wat staat ons te wachten? We sluiten hierbij aan op de actualiteit.
Enkele onderwerpen die aan bod komen, zijn:
- Fraude risicobeheersing en continuïteit, wat betekent dit voor de gemeente?
- Opstapeling van crises: wat is hiervan de impact op de jaarrekening?
- Verantwoorden over duurzaamheid (ESG/SDG)
David Zijlmans, Partner, Baker Tilly Advisory
17.00
Afsluiting
Algemene Informatie
Het seminar Van der Valk Hotel Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.
Datum & Locatie:
23 november 2023
Van der Valk Hotel Utrecht
Winthontlaan 4-6
3526 KV Utrecht
+31 (0) 30-8000888
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Seminar | 23 november 2023 | 09:30 - 16:30 | Van der Valk Hotel Utrecht |
Jouw investering |
||
Seminar | € 1.399,- |
Deze bedragen zijn excl. BTW en incl. koffie, thee en lunch. Daarnaast krijg je tevens toegang tot de digitale syllabus.
PE-portfolio
Met het PE-model geef je zelf vorm aan je beroepsontwikkeling. Je stelt zelf je PE-portfolio
samen waarin je aangeeft hoe je je kennis en vaardigheden ontwikkelt. Het seminar en de
virtuele praktijksessies dragen hieraan bij!
Om je te ondersteunen hebben we alvast een aantal mogelijke leerdoelen voor je geformuleerd:
- Je bent in staat een volledige en leesbare jaarrekening samen te stellen, rekening houdend
met de laatste regelgeving, inzichten en actualiteiten - Je brengt verdieping aan in je functie door je te bekwamen in het samenstellen van de jaarrekening
- Je weet hoe je maximaal subsidies kunt inzetten om de jaarrekening positief te beïnvloeden
- Je weet welke voorbereidingen je moet treffen voor de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording

Virtuele Praktijk Sessies
14, 24 november en 12 december 2022 | 09:30 - 11:30 uur
N.B. - sessies zijn gratis en per sessie boekbaar!
De financiële uitdagingen van gemeenten bij het opstellen van de jaarrekening
Gemeenten hebben binnen hun financiële positie te maken met verschillende uitdagingen.
Waar Nederland voor grote maatschappelijke opgaven staat, moeten gemeenten hier effectief hun rol in pakken. Wat doe je als gemeente momenteel al, waar liggen de valkuilen en waar liggen juist de kansen? Waar rapporteer je over? En waar moet je dan op letten bij de financiële kengetallen in de jaarrekening? Tijdens deze verdiepingssessies krijg je hier uitgebreid antwoord op.
Je gaat hands on aan de slag en hoort alle ins en outs over hoe je kunt omgaan met deze 3 uitdagingen. Gedurende de sessies ontdek en leer je hoe andere gemeenten hun rol hierin pakken en welke stappen jullie als gemeente nog kunnen zetten op weg naar financiële weerbaarheid. Hierbij staan interactie en praktijkvoorbeelden centraal!
Thema’s;
1. Toepasbaarheid van Rechtmatigheid
- De praktische vertaling naar de organisatie toe: taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden
- Hoe pak je dit efficiënt en effectief aan met de interne controle, VIC en accountant?
- Hoe breng je financiële en niet-financiële rechtmatigheid samen?
- Hoe maak je het proces van rechtmatigheid eenvoudiger?
Francisco Montilla Dorrego, Manager, Baker Tilly Advisory
Steven Muiser, Registeraccountant, interim controller (met uitgebreide ervaring in het uitvoeren van en
adviseren over de verbijzonderde interne controle bij verschillende organisaties).
2. De Energietransitie: Samenwerken voor een integrale aanpak
- Onderzoek Rekenkamer van Hilversum: de wijze waarop het gemeentebestuur invulling geeft aan de energie- en warmtetransitie
- Welke processtappen hebben we doorlopen en waar liepen we dan tegenaan?
- Energietransitie in de jaarrekening: bevindingen en acties
Bastiaan de Deckere, Programmacontroller Energietransitie, Gemeente Hilversum
3. Investeringen in woningbouw vaak nog amper zichtbaar in de jaarrekening
- Investeren in woningbouw als een van de 3 belangrijkste opgaven de afgelopen 4 jaren
- Meerjarige beleidskaders
- Voorbeelden van concrete oplossingen die steeds meer zichtbaar zijn geworden
- Financiële mogelijkheden en beperkingen van de gemeente bij woningbouw
- Hoe ga je om met co-financiering: beperkingen en kansen
- Effect van de aanwijzing tot woningdealregio: financieel en praktisch
Willem-Jan Stegeman, Wethouder Financiën, Gemeente Amersfoort
Voer hier het wachtwoord in.