Geef toekomstgericht onderwijs vorm en bevorder het leerproces en de studentmotivatie!
Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
Begeleid en stimuleer jouw studenten in het effectieve leerproces!
Studenten kampen tegenwoordig met vele uitdagingen in een systeem van hoge verwachtingen. Waarom verwachten we dat studenten volledig zelf de regie pakken in het leerproces? Waarom vinden we dat studenten gericht feedback moeten vragen? En waarom zijn we huiverig voor het gebruiken van onderwijstechnologie zoals AI terwijl onderwijsinnovatie onoverkomelijk is in een veranderende wereld? Is het eerlijk om zulke verwachtingen te hebben van studenten die zo verschillend zijn en wetende dat onderwijs maat- en mensenwerk is? Zijn jouw instructies dusdanig effectief dat je van de student mag verwachten zelfsturend te zijn in hun leerproces in een wereld vol afleiding? En wie wil jij zijn als docent/begeleider in het leerproces van studenten?
Van denken naar doen!
Deze dag wordt je onderzoekende houding aangewakkerd en ga je over tot realiteit en praktijk. Jij staat tenslotte met twee voeten in de figuurlijke klei en wilt bijdragen aan het onderwijs van nu en van de toekomst. Experts uit het VO, MBO en HO gaan het gesprek aan, je krijgt waardevolle evidence-based én evidence-informed inzichten die het verschil kunnen maken in je eigen onderwijs en daarmee het leerproces en de motivatie van je studenten. Met de geleerde do’s, don’ts en tools kan jij direct aan de slag!
Tijdens deze dag krijg jij antwoord op vragen als:
- Hoe begeleid ik mijn studenten in het verbeteren van de studievaardigheden?
- Welke tools, tips & tricks kan ik inzetten om studenten te motiveren tot zelfstandig leren?
- Hoe gebruik ik de (offline/online/blended) leeromgeving optimaal t.b.v. het leerproces?
- Hoe kan (interne) feedback met doelgerichte instructie het leerproces bevorderen?
- Hoe kan ik motiverend lesgeven?
- Hoe kan ik bijdragen aan toekomstgericht onderwijs?
- Wie ben jij als docent?
Met o.a. deze topsprekers:





Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je samen met 3 of meer collega's? Ontvang 10% groepskorting.
Vanaf 3 personen ontvang je 10% korting. Neem hiervoor met mij contact op. Ook help ik je graag verder bij vragen.
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Op zoek naar meer verdieping?
Zie, ken en bereik jij jouw studenten nog? Komen ze überhaupt nog naar de les, staat de camera aan en/of worden ze continue afgeleid? En weet jij het antwoord op een vraag van een student als: ‘waarom ben ik hier’? We experimenteren tegenwoordig massaal met nieuwe leervormen en leerstrategieën.
Tijdens de opleiding Zelfregulerend Leren in MBO & HO maak je de vertaalslag van theorie naar praktijk. Aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde kennis ga je direct aan de slag met praktijkopdrachten en zijn er 2 online intervisiemomenten om casuïstiek in groepsverband te behandelen.
Meer informatie op de opleiding Zelfregulerend leren in het MBO & HOProgramma | 3 oktober 2023
08:45 – 09:15
Ontvangst en registratie
09:15 – 09:30
OPENING DOOR DAGVOORZITTER: DE STUDENT ALS VERANDERAAR: HOE MOTIVEREND IS DAT?

Kristin Vanlommel
Lector van het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
09:30 – 10:15
KEYNOTE
MYTHES IN HET ONDERWIJS: DOODZONDE VOOR HET LEREN!

Paul A. Kirschner
Emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie Open Universiteit Nederland en gastprofessor aan de Thomas More Hogeschool (België), eigenaar kirschner-ED
10:15 – 11:00
KEYNOTE
EFFECTIEF LEREN IN DE PRAKTIJK

Gino Camp
Bijzonder hoogleraar Effectief leren, Open Universiteit Nederland
11:00 – 11:45
Koffie- en theepauze
11:45 – 12:30
Sessieronde 1
Workshop | Students4change! | VO & MBO
- Hoe geef je jouw leerlingen een stem bij het onderwijsontwerp?
- Hoe betrek je jouw leerlingen actief bij het leren en welke invloed heeft dit op de leermotivatie?
Workshop | Motiverend lesgeven met de Motivatie-motor | MBO & HO
- Motivatie vanuit de zelfdeterminatietheorie: autonomie, verbondenheid en competentie
- Motiverend lesgeven in onze eigen lessituaties en ons eigen handelen met de Motivatie-motor
Peter Verkoeijen, Lector Brein en Leren, Avans Hogeschool, hoofddocent Erasmus Universiteit Rotterdam
Lottie Raaijmakers, Adviseur Brein en Leren, Avans Hogeschool
Leertrack - Deel 1 | De kracht van interne feedback | VO, MBO & HO
- Studenten als feedbackgenerators
- ‘Inner-feedback’-ontwerp en doelgerichte instructie Bring your own device! (Wifi aanwezig).
Bas Trimbos, Leerplanontwikkelaar SLO, docent VO
David Nicol, (online) Prof. Teaching Excellence Initiative, Adam Smith Business School, Universiteit van Glasgow, Schotland
Leertrack - Deel 1 | Study smart: Hoe ondersteunen we studenten om slim te studeren? | MBO & HO
- Het effectief trainen van effectief leren
- Aan de slag met eigen praktijk en interactieve oefeningen uit het Study Smart-programma
Anique de Bruin, Hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs, Vice-directrice School SHE, Maastricht University & Voorzitter project Study Smart
Niklas Wenzel, PhD student, School of Health Professions Education, Maastricht University
Bootcamp - Deel 1 | SERIOUS!? GAMING?! HOW OVERCOOKED ARE YOU?!? | VO, MBO & HO
- Ervaar zelf het potentieel van gaming als een effectieve en boeiende manier om te leren en ontdek hoe een “gewoon” spel kan leiden tot buitengewone en onverwachte resultaten.
- Ervaring die de ogen opent, verbindt en bovenal veel plezier biedt, inherent aan het bevorderen van het leerproces.
Jeroen de Graauw, Innovatiedocent Serious Gaming | Graafschap College Docent-Onderzoeker | Lectoraat Design Driven Innovation en Serious Gaming | NHL Stenden Hogeschool
12:30 – 13:30
Lunchpauze
13:30 – 14:15
Sessieronde 2
Workshop | Zweet op de juiste rug! Hoe zet je studenten in de regie voor feedback tijdens klinisch handelen? | MBO & HO
- Hoe kun je als docent meer regie en verantwoordelijkheid voor feedback bij de studenten leggen?
- Inspiratie door succesvol praktijkvoorbeeld opleiding Mondzorgkunde, Hogeschool Utrecht
Alard Joosten, Docent, docentopleider MBO en HO, eigenaar de Docentenacademie voor effectief onderwijs.
Workshop | Zelfregulerend leren met leerstrategieën wat werkt en vooral: Hoe? | VO, MBO & HO
- Een leven lang leren door regie in het eigen leerproces: hoe?
- De 14 meest effectieve leerstrategieën en de betekenis daarvan voor jou als docent
Petra Bunnik-Tibbe, Onderwijskundig specialist, trainer en ontwikkelaar, Strategie voor Leren
Leertrack - Deel 2 | De kracht van interne feedback | VO, MBO & HO
- Studenten als feedbackgenerators
- ‘Inner-feedback’-ontwerp en doelgerichte instructie Bring your own device! (Wifi aanwezig).
Bas Trimbos, Leerplanontwikkelaar SLO, docent VO
David Nicol, (online) Prof. Teaching Excellence Initiative, Adam Smith Business School, Universiteit van Glasgow, Schotland
Leertrack - Deel 2 | Study smart: Hoe ondersteunen we studenten om slim te studeren? | MBO & HO
- Het effectief trainen van effectief leren
- Aan de slag met eigen praktijk en interactieve oefeningen uit het Study Smart-programma
Anique de Bruin, Hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs, Vice-directrice School SHE, Maastricht University & Voorzitter project Study Smart
Niklas Wenzel, PhD student, School of Health Professions Education, Maastricht University
Bootcamp - Deel 2 | SERIOUS!? GAMING?! HOW OVERCOOKED ARE YOU?!? | VO, MBO & HO
- Ervaar zelf het potentieel van gaming als een effectieve en boeiende manier om te leren en ontdek hoe een “gewoon” spel kan leiden tot buitengewone en onverwachte resultaten.
- Ervaring die de ogen opent, verbindt en bovenal veel plezier biedt, inherent aan het bevorderen van het leerproces.
Jeroen de Graauw, Innovatiedocent Serious Gaming | Graafschap College Docent-Onderzoeker | Lectoraat Design Driven Innovation en Serious Gaming | NHL Stenden Hogeschool
14:15 – 14:30
Koffie- en theepauze
14:45 – 15:15
KEYNOTE
HOGE POSITIEVE VERWACHTINGEN VAN ÍEDER KIND.

Redwane Bouttaouane
Programmaleider bij Het Leerinstituut Docent bij Fontys - Master Educational Needs
15:15 – 16:00
KEYNOTE
ZEKER BIJ ZELFREGULEREND LEREN DOET DE LERAAR ERTOE

Tine Hoof
Expert leerstrategieën bij het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL). docent VO, studiebegeleider, lector ‘Leercoach in het vo’, Thomas More Hogeschool België en promovendus Open Universiteit.

Tim Surma
Hoofd van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL), Thomas More Hogeschool België. Promovendus Effectieve leerstrategieën aan de Open Universiteit, lid expertcommissie Beter Onderwijs Vlaanderen en auteur
16:00 – 16:15
AFSLUITING DOOR DE DAGVOORZITTER

Kristin Vanlommel
Lector van het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
16:15 – 17:30
Netwerkborrel
Datum en locatie
Data: 3 oktober 2023
Locatie: Jaarbeurs Utrecht Meetup
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht
Jouw investering
€ 599 ,- (excl. btw)
De investering voor deelname aan dit congres is inclusief koffie en thee, lunch en borrel.
Tijdens de lunch zijn er altijd diverse vegetarische opties beschikbaar.
Heb je een dieetwens of een allergie? Geef dit dan uiterlijk 2 weken voor congresdatum aan ons door via adviseur Mariska Korewijk – tel: 040-2 972 751

Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je samen met 2 of meer collega's? Ontvang 10% groepskorting.
Vanaf 3 personen ontvang je 10% korting. Neem hiervoor met mij contact op. Ook help ik je graag verder bij vragen.
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Wie ontmoet je deze dag?
- Docenten
- Studeer-/leercoaches
- Studie(loopbaan)begeleiders
- Mentoren
- Coördinatoren
- Teamleiders
- Schoolleiders
- Onderwijskundigen
- Curriculumontwikkelaars
- Iedereen die een rol speelt en wilt spelen in de begeleiding van het leerproces van studenten
Partners van het congres leerstrategieën 2023












Partner worden van het congres Leerstrategieën?
Maak deel uit van dit unieke event met je organisatie!
Wil je zelf ook aanwezig zijn? Dan kun je contact opnemen om vrijblijvend de mogelijkheden door te spreken.

Tjerk Eijsink, Partnership Manager
Contact
Om te sparren over de mogelijkheden, of voor meer informatie kun je contact opnemen met:
Gratis webinar | Zelfregulerend Leren en Formatieve Evaluatie: werelden samenvoegen
- Zelfregulerend leren neemt een prominente plaats in binnen onderwijsonderzoek, doordat het licht schijnt op de werking van leerprocessen van studenten.
- Wereldwijd vormt beoordeling in de klas een cruciaal onderdeel bij het vormgeven van de doelen en intenties van studenten, waardoor het een diepgaande invloed heeft op de onderwijsresultaten.
- De integratie van beoordelingspraktijken met de principes van zelfregulerend leren biedt een robuust raamwerk voor het begrijpen van de veelzijdige dynamiek die zich dagelijks in klaslokalen voordoet.
Dit webinar wordt in het Engels gegeven
Door: Ernesto Panadero,Voorzitter Prometric in Assessment & Directeur CARPE (Centre for Assessment Research, Policy and Practice in Education) and prof. Educational psychology - Dublin City University
Wanneer is dit webinar?
- Op maandag 18 september van 15:30 uur tot 16:30 uur
Voor wie is dit webinar?
- Docenten, onderwijskundigen, studiecoaches, schoolleiding en studieloopbaanbegeleiders in het VO, MBO & HO
- Geïnteresseerden in het congres Leerstrategieen en Toetsen en Beoordelen in het VO
- Geïnteresseerden in de thema’s Zelfregulerend Leren en Formatieve Beoordeling

Voer hier het wachtwoord in.