Geef toekomstgericht onderwijs vorm en bevorder het leerproces en de studentmotivatie!
3 oktober 2024
Begeleid en stimuleer jouw studenten in het effectieve leerproces!
Als onderwijsprofessional met hart voor jouw studenten wil jij ervoor zorgen dat studenten een leven lang kunnen én willen leren. Experts uit het PO, VO, MBO en HO gaan het gesprek aan, geven waardevolle inzichten en zorgen ervoor dat je onderzoekende houding wordt aangewakkerd.
Een eerste greep uit de thema's:
- Hoe bevorder je samen het reguleren van leren?
- Hoe kan je m.b.v. AI flashcards genereren, de leerling overhoren of helpen bij het plannen van het studieproces?
- Hoe kun je innovatieve tools als docent in je les opzetten?
- Hoe kan (culturele) diversiteit ingezet worden als een leer- en onderwijsstrategie om kansengelijkheid te bevorderen?
- Welke tools, tips & tricks kan ik inzetten om studenten te motiveren tot zelfstandig leren?
- Wie ben jij als docent?
Van denken naar doen!
Deze dag word je onderzoekende houding aangewakkerd en ga je over tot realiteit en praktijk. Jij staat tenslotte met twee voeten in de figuurlijke klei en wilt bijdragen aan het onderwijs van nu en van de toekomst. Experts uit het PO, VO, MBO en HO gaan het gesprek aan, je krijgt waardevolle evidence-based én evidence-informed inzichten die het verschil kunnen maken in je eigen onderwijs en daarmee het leerproces en de motivatie van je studenten. Met de geleerde do’s, don’ts en tools kan jij direct aan de slag!
"Uitstekende workshops en veel ruimte voor discussie en constructieve gesprekken"
De eerste sprekers zijn bekend!
Derk Bransen
Co-Creatie Manager Education Lab NL & specialist in reguleren van leren
Orhan Agirdag
Professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en Academica UoAS; lid van de Jonge Academie en de Onderwijsraad
Barend Last
Docent, manager en onderwijsmaker, Eigenaar Buro Mindshift en auteur, Expert onderwijsinnovatie, AI en blended learning
Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je samen met 3 of meer collega's? Ontvang 10% groepskorting.
Vanaf 3 personen ontvang je 10% korting. Neem hiervoor met mij contact op. Ook help ik je graag verder bij vragen.
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Samen leren reguleren: Aan de slag met zelf- en co-regulerend leren.
Voor veel leerlingen en studenten, maar ook voor docenten en professionals, blijkt het reguleren van leeractiviteiten en leerprocessen een behoorlijke uitdaging. Reguleren van leren bestaat uit diverse, op zichzelf complexe concepten, die vaak lastig blijken om met elkaar te bespreken. In deze sessie behandelen we verschillende vormen van reguleren van leren (e.g. zelfregulerend leren en co-regulerend leren) en gaan we aan de slag om de complexe concepten rondom reguleren van leren bespreekbaar te maken, zodat ze onderdeel worden van expliciete ontwikkeling.
Derk Bransen, Co-Creatie Manager Education Lab NL & specialist in reguleren van leren
Kansengelijkheid bevorderen met culturele diversiteit als leer- en onderwijsstrategie
In deze sessie leer je hoe (culturele) diversiteit kan ingezet worden als een leer- en onderwijsstrategie om kansengelijkheid te bevorderen in VO, MBO, en HO en hoe het integreren van de culturele diversiteit direct impact heeft op de leerprestaties. Waarbij ingehaakt wordt op diverse culturele bagage. Visuele illustraties en concrete onderzoeksresultaten zullen gedeeld worden en geven nieuwe inzichten om direct in je eigen onderwijspraktijk toe te passen.
Orhan Agirdag, Professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en Academica UoAS; lid van de Jonge Academie en de Onderwijsraad
Direct je leerstrategieën ondersteunen met AI.
Aan de slag! Hoe kan je met behulp van AI flashcards genereren, de leerling overhoren of helpen bij het plannen van het studieproces en hoe kun je dat als docent in je les opzetten.
Barend Last, Docent, manager en onderwijsmaker. Eigenaar Buro Mindshift en auteur. Expert onderwijsinnovatie, AI en blended learning
Momenteel zijn we druk bezig met het programma van 2024. Hieronder vind je het programma van 2023, zodat jij een indruk krijgt wat je kan verwachten.
Programma | 3 oktober 2023
08:45 – 09:15
Ontvangst en registratie
09:15 – 09:30
OPENING DOOR DAGVOORZITTER: DE STUDENT ALS VERANDERAAR: HOE MOTIVEREND IS DAT?
Kristin Vanlommel
Lector van het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
09:30 – 10:15
KEYNOTE
MYTHES IN HET ONDERWIJS: DOODZONDE VOOR HET LEREN!
Paul A. Kirschner
Emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie Open Universiteit Nederland en gastprofessor aan de Thomas More Hogeschool (België), eigenaar kirschner-ED
10:15 – 11:00
KEYNOTE
EFFECTIEF LEREN IN DE PRAKTIJK
Gino Camp
Bijzonder hoogleraar Effectief leren, Open Universiteit Nederland
11:00 – 11:45
Koffie- en theepauze
11:45 – 12:30
Sessieronde 1
Workshop | Students4change! | VO & MBO
- Hoe geef je jouw leerlingen een stem bij het onderwijsontwerp?
- Hoe betrek je jouw leerlingen actief bij het leren en welke invloed heeft dit op de leermotivatie?
Workshop | Motiverend lesgeven met de Motivatie-motor | MBO & HO
- Motivatie vanuit de zelfdeterminatietheorie: autonomie, verbondenheid en competentie
- Motiverend lesgeven in onze eigen lessituaties en ons eigen handelen met de Motivatie-motor
Peter Verkoeijen, Lector Brein en Leren, Avans Hogeschool, hoofddocent Erasmus Universiteit Rotterdam
Lottie Raaijmakers, Adviseur Brein en Leren, Avans Hogeschool
Leertrack - Deel 1 | De kracht van interne feedback | VO, MBO & HO
- Studenten als feedbackgenerators
- ‘Inner-feedback’-ontwerp en doelgerichte instructie Bring your own device! (Wifi aanwezig).
Bas Trimbos, Leerplanontwikkelaar SLO, docent VO
David Nicol, (online) Prof. Teaching Excellence Initiative, Adam Smith Business School, Universiteit van Glasgow, Schotland
Leertrack - Deel 1 | Study smart: Hoe ondersteunen we studenten om slim te studeren? | MBO & HO
- Het effectief trainen van effectief leren
- Aan de slag met eigen praktijk en interactieve oefeningen uit het Study Smart-programma
Anique de Bruin, Hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs, Vice-directrice School SHE, Maastricht University & Voorzitter project Study Smart
Niklas Wenzel, PhD student, School of Health Professions Education, Maastricht University
Bootcamp - Deel 1 | SERIOUS!? GAMING?! HOW OVERCOOKED ARE YOU?!? | VO, MBO & HO
- Ervaar zelf het potentieel van gaming als een effectieve en boeiende manier om te leren en ontdek hoe een “gewoon” spel kan leiden tot buitengewone en onverwachte resultaten.
- Ervaring die de ogen opent, verbindt en bovenal veel plezier biedt, inherent aan het bevorderen van het leerproces.
Jeroen de Graauw, Innovatiedocent Serious Gaming | Graafschap College Docent-Onderzoeker | Lectoraat Design Driven Innovation en Serious Gaming | NHL Stenden Hogeschool
12:30 – 13:30
Lunchpauze
13:30 – 14:15
Sessieronde 2
Workshop | Zweet op de juiste rug! Hoe zet je studenten in de regie voor feedback tijdens klinisch handelen? | MBO & HO
- Hoe kun je als docent meer regie en verantwoordelijkheid voor feedback bij de studenten leggen?
- Inspiratie door succesvol praktijkvoorbeeld opleiding Mondzorgkunde, Hogeschool Utrecht
Alard Joosten, Docent, docentopleider MBO en HO, eigenaar de Docentenacademie voor effectief onderwijs.
Workshop | Zelfregulerend leren met leerstrategieën wat werkt en vooral: Hoe? | VO, MBO & HO
- Een leven lang leren door regie in het eigen leerproces: hoe?
- De 14 meest effectieve leerstrategieën en de betekenis daarvan voor jou als docent
Petra Bunnik-Tibbe, Onderwijskundig specialist, trainer en ontwikkelaar, Strategie voor Leren
Leertrack - Deel 2 | De kracht van interne feedback | VO, MBO & HO
- Studenten als feedbackgenerators
- ‘Inner-feedback’-ontwerp en doelgerichte instructie Bring your own device! (Wifi aanwezig).
Bas Trimbos, Leerplanontwikkelaar SLO, docent VO
David Nicol, (online) Prof. Teaching Excellence Initiative, Adam Smith Business School, Universiteit van Glasgow, Schotland
Leertrack - Deel 2 | Study smart: Hoe ondersteunen we studenten om slim te studeren? | MBO & HO
- Het effectief trainen van effectief leren
- Aan de slag met eigen praktijk en interactieve oefeningen uit het Study Smart-programma
Anique de Bruin, Hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs, Vice-directrice School SHE, Maastricht University & Voorzitter project Study Smart
Niklas Wenzel, PhD student, School of Health Professions Education, Maastricht University
Bootcamp - Deel 2 | SERIOUS!? GAMING?! HOW OVERCOOKED ARE YOU?!? | VO, MBO & HO
- Ervaar zelf het potentieel van gaming als een effectieve en boeiende manier om te leren en ontdek hoe een “gewoon” spel kan leiden tot buitengewone en onverwachte resultaten.
- Ervaring die de ogen opent, verbindt en bovenal veel plezier biedt, inherent aan het bevorderen van het leerproces.
Jeroen de Graauw, Innovatiedocent Serious Gaming | Graafschap College Docent-Onderzoeker | Lectoraat Design Driven Innovation en Serious Gaming | NHL Stenden Hogeschool
14:15 – 14:30
Koffie- en theepauze
14:45 – 15:15
KEYNOTE
HOGE POSITIEVE VERWACHTINGEN VAN ÍEDER KIND.
Redwane Bouttaouane
Programmaleider bij Het Leerinstituut Docent bij Fontys - Master Educational Needs
15:15 – 16:00
KEYNOTE
ZEKER BIJ ZELFREGULEREND LEREN DOET DE LERAAR ERTOE
Tine Hoof
Expert leerstrategieën bij het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL). docent VO, studiebegeleider, lector ‘Leercoach in het vo’, Thomas More Hogeschool België en promovendus Open Universiteit.
Tim Surma
Hoofd van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL), Thomas More Hogeschool België. Promovendus Effectieve leerstrategieën aan de Open Universiteit, lid expertcommissie Beter Onderwijs Vlaanderen en auteur
16:00 – 16:15
AFSLUITING DOOR DE DAGVOORZITTER
Kristin Vanlommel
Lector van het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
16:15 – 17:30
Netwerkborrel
Sprekers op het congres Leerstrategieën PO, VO, MBO & HO:
Derk Bransen
Co-Creatie Manager Education Lab NL & specialist in reguleren van leren
Orhan Agirdag
Professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en Academica UoAS; lid van de Jonge Academie en de Onderwijsraad
Barend Last
Docent, manager en onderwijsmaker, Eigenaar Buro Mindshift en auteur, Expert onderwijsinnovatie, AI en blended learning
Momenteel zijn we druk bezig met het programma van 2024. Hieronder vind je de sprekers van 2023, zodat jij een indruk krijgt wat je kan verwachten.
Dit waren de sprekers van vorig jaar:
Kristin Vanlommel
Lector van het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
Paul A. Kirschner
Emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie Open Universiteit Nederland en gastprofessor aan de Thomas More Hogeschool (België), eigenaar kirschner-ED
Gino Camp
Bijzonder hoogleraar Effectief leren, Open Universiteit Nederland
Tine Hoof
Expert leerstrategieën bij het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL). docent VO, studiebegeleider, lector ‘Leercoach in het vo’, Thomas More Hogeschool België en promovendus Open Universiteit.
Tim Surma
Hoofd van het Expertisecentrum voor Effectief Leren (ExCEL), Thomas More Hogeschool België. Promovendus Effectieve leerstrategieën aan de Open Universiteit, lid expertcommissie Beter Onderwijs Vlaanderen en auteur
Redwane Bouttaouane
Programmaleider bij Het Leerinstituut Docent bij Fontys - Master Educational Needs
Anique de Bruin
Hoogleraar Zelfregulatie in het Hoger Onderwijs, Vice-directrice School SHE, Maastricht University & Voorzitter project Study Smart
Niklas Wenzel
Promovendus aan de School of Health Professions Education, Universiteit Maastricht. Aandacht reguleren en hoe pauzes het leerproces effectiever kunnen maken.
Bas Trimbos
Leerplanontwikkelaar SLO, docent VO. Formative assessment, inner feedback en zelfregulatie
David Nicol
Prof. Teaching Excellence Initiative, Adam Smith Business School, Universiteit van Glasgow, Schotland
Peter Verkoeijen
Lector Brein en Leren, Expertisecentrum Future Proof Education, Avans Hogeschool, Hoofddocent onderwijspsychologie en methoden en technieken, Erasmus Universiteit Rotterdam
Lottie Raaijmakers
Adviseur Brein en Leren, Expertisecentrum Future Proof Education, Avans Hogeschool
Jeroen de Graauw
Innovatiedocent Serious Gaming | Graafschap College Docent-Onderzoeker | Lectoraat Design Driven Innovation en Serious Gaming | NHL Stenden Hogeschool
Alard Joosten
Docent, docentopleider MBO en HO, eigenaar de Docentenacademie voor effectief onderwijs.
Petra Bunnik-Tibbe
Onderwijskundig specialist, trainer en ontwikkelaar, Strategie voor Leren
Emma Strating
Docent Engels VO, onderzoeker en promovenda Lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’
Emma de Nooij
MBO ambassadeur ROC van Twente, student HU
Datum en locatie
Data: 3 oktober 2024
Locatie: Jaarbeurs Utrecht Meetup
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht
Jouw investering
Tot 1 juni 2024 Vanaf 1 juni 2024 Ticket Congres Leerstrategieën € 599 ,- (excl. BTW) € 649 ,- (excl. BTW)
Tijdens de lunch zijn er altijd diverse vegetarische opties beschikbaar.
Heb je een dieetwens of een allergie? Geef dit dan uiterlijk 2 weken voor congresdatum aan ons door via adviseur – tel:
Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je samen met 2 of meer collega's? Ontvang 10% groepskorting.
Vanaf 3 personen ontvang je 10% korting. Neem hiervoor met mij contact op. Ook help ik je graag verder bij vragen.
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Wie ontmoet je deze dag?
- Docenten
- Studeer-/leercoaches
- Studie(loopbaan)begeleiders
- Mentoren
- Coördinatoren
- Teamleiders
- Schoolleiders
- Onderwijskundigen
- Curriculumontwikkelaars
- Iedereen die een rol speelt en wilt spelen in de begeleiding van het leerproces van studenten
Partners van het congres leerstrategieën 2023
Partner worden van het congres Leerstrategieën?
Maak deel uit van dit unieke event met je organisatie!
Wil je zelf ook aanwezig zijn? Dan kun je contact opnemen om vrijblijvend de mogelijkheden door te spreken.
Karlijn Roset
Contact
Om te sparren over de mogelijkheden, of voor meer informatie kun je contact opnemen met: