1. Samen werken aan toetskwaliteit: het spel van borgen en zorgen
Tineke van Es, Trainer & adviseur Leren & Toetsen, Eigenaar TopTien
2. Digitaal of analoog? Bewust kiezen in toetsen
Marissa Heiltjes, Specialist Digitale Didactiek
3. Masterstudenten aan het woord
4. Weg met de kennistoets? Adaptief leren als alternatief
In deze workshop laten we zien wat drie jaar wetenschappelijk onderzoek vertelt over adaptief leren als mogelijke vervanger van de kennistoets. We demonstreren hoe een algoritme, gebaseerd op het spreidingseffect en actief ophalen, de beheersing van feitenkennis tijdens het oefenen kan inschatten. Je ervaart zelf hoe zo’n oefening werkt en welke gegevens die oplevert voor onderbouwde toetsbeslissingen. We bespreken hoe dit kan bijdragen aan formatief handelen en kansengelijkheid. Tot slot gaan we in gesprek: kan dit de traditionele kennistoets vervangen?
dr. Maarten van der Velde, Senior wetenschapper bij MemoryLab
dr. Gesa van den Broek, Assistent-professor Onderwijswetenschappen, Universiteit Utrecht
Marijn van der Meer, Docent aardrijkskunde en Coderclass, Metis Montessori Lyceum