In februari is het 3,5 jaar geleden dat het verplicht werd om als onderwijsinstelling een examencommissie aan te stellen. Maar hoe staan we er eigenlijk voor? Fungeert de examencommissie al voldoende als kwaliteitsborgend en onafhankelijk orgaan?

Alleen door samenwerking tussen de verschillende organen, lukt het om een verbeterslag te maken in de kwaliteit van toetsen en beoordelen. Maar hoe pak je dit in de praktijk aan? Hoe creëer je draagvlak voor jouw visie? Wat maakt een toets echt van goede kwaliteit? En misschien wel het meest belangrijke, hoe zorg je ervoor dat het toetsen en beoordelen eerlijk en passend is voor iedere leerling?

Tijdens het congres Toetsen & Beoordelen in het VO op 4 februari komen onderwijsprofessionals uit het voortgezet onderwijs samen voor de nieuwste ontwikkelingen. Met praktische tips, inspirerende sessies en waardevolle voorbeelden kun je direct aan de slag met de kwaliteitsverbetering van het toetsen en beoordelen op jouw school.

Ga aan de slag met jouw leerdoelen:

O.a. de volgende thema's komen aan bod:

  • Kwaliteitsverbetering en -borging van toetsen, PTA’s, evaluaties en feedback
  • Toegankelijk toetsen en beoordelen: voor iedere leerling een passend beleid
  • Het huidige toetsbeleid vanuit de leerling gezien
  • De mogelijke rol van AI in het toetsen en beoordelen
  • De huidige status van de examencommissies en de samenwerking met o.a. docenten en directie

Het programma is nog in ontwikkeling. Houd de website in de gaten voor updates.

Programma Toetsen & Beoordelen in het VO

08:45 – 09:15

Ontvangst & Registratie

09:15 – 09:30

Opening

OPENING DOOR DAGVOORZITTER

Kristin Vanlommel

Lector Organiseren van verandering, Hogeschool Utrecht en Universiteit Antwerpen


09:30 – 10:10

Keynote

DE KRACHT VAN LEREN – OVER NEUROPLASTICITEIT

Altijd blijven bijleren… Zijn wij daar wel voor gemaakt? Tijdens deze keynote nemen we een kijkje in ons lerende brein. Ons brein is gebouwd om te leren. Er hangen alleen 4 belangrijke voorwaarden aan vast. Aan de hand van het Boost your brain framework bekijken we wat jij nodig hebt om jouw learning agility bij te schaven en aan de hand van voorbeelden ontdekken we de kracht van neuroplasticiteit.

Katelijn Nijsmans

Neurowetenschapper en CEO, How’s Work


10:10 – 10:45

Keynote panel

3,5 JAAR NA VERPLICHTSTELLING EXAMENCOMMISSIES VO, WAAR STAAN WE?

Met o.a.:

Anne Bergsma

Inspecteur vo, Ministerie van OCW


Huib van der Steen

Teamleider en Examensecretaris, Willem van Oranje College


10:45 – 11:15

Pauze

11:15 – 12:05

Inspiratiesessies

Maak een keuze uit één deze inspiratiesessies:

Een nieuw vo curriculum: denk mee over passende toetsing en examinering

Al ruim twee jaar werkt SLO met commissies van leraren, vak- en curriculumexperts aan het actualiseren van de kerndoelen onderbouw vo en de examenprogramma's in bovenbouw vo. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in het landelijk curriculum? Wat voor effect heeft dit op de syllabi en examinering, zowel centraal als op school? Waar liggen kansen en mogelijkheden? Zeker nu de fasen van beproeven en implementeren voor de deur staan, zijn dit belangrijke vragen. Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden gaan we daarover in gesprek.

Gerdineke van Silfhout, Programmamanager actualisatie examenprogramma’s vo, SLO


Students4Change! Leerlingen een stem geven bij evalueren en beoordelen

Hoe kunnen leerlingen een actieve rol spelen bij het evalueren en beoordelen van het geleerde? Kunnen en willen leerlingen dat eigenlijk wel? En wat doet het met leerlingen als zij een stem krijgen? Student voice, ofwel het bieden van mogelijkheden waarin leerlingen invloed kunnen uitoefenen op hun eigen onderwijs, is een veelbelovende aanpak om de leermotivatie van leerlingen te versterken. In plaats van praten óver leerlingen, praten we mét leerlingen om zo het onderwijs vorm te geven. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Emma Strating, Junior onderzoeker en Promovenda, Hogeschool Utrecht


Magister Dicht: Wat Doet Transparantie met Prestatiedruk?

In deze interactieve presentatie neem ik jullie mee in mijn onderzoek naar de invloed van ouderlijk Magister-gebruik op de prestatiedruk van leerlingen. Wat gebeurt er als we de cijfers afsluiten voor ouders? Samen verkennen we waarom we dingen doen zoals we ze doen, en welke impact dit heeft op het welzijn en de druk die leerlingen dagelijks ervaren.

Stijn Uittenbogaard, Docent economie, Jordan Montessori Lyceum Utrecht

12:10 – 12:50

Parallel plenair

TOEGANKELIJK TOETSEN

In deze workshop staat de toegankelijkheid van toetsen centraal. We zien dat een groeiende groep leerlingen behoefte heeft aan aanpassingen bij het toetsen. Waar kun je dan aan denken en hoe pak je dat aan? In deze workshop gaan we met interactieve werkvormen aan de slag om inzicht te geven in het belang van toegankelijk van toetsen. Ook krijg je hands-on tips waar je binnen je eigen school mee aan de slag kunt om de toetsen toegankelijker te maken.

Minne Bakker

Senior Adviseur, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO)


Hannelore Veltman

Senior Adviseur, ECIO


12:10 – 12:50

Parallel plenair

ALLE NEUZEN DEZELFDE KANT OP: ERVARINGEN, INZICHTEN EN OBSTAKELS BIJ HET OPSTELL

Stichting Vonk heeft 8 vmbo vestigingen. Deze 8 vmbo vestigingen hebben 1 gezamenlijke examencommissie, 1 afsluitend pta en maken allemaal dezelfde se-toetsen. Hoe krijg je dat voor elkaar, hoe ga je in de praktijk om met verschillende belangen en meningen en zorg je er tegelijkertijd voor dat de toetskwaliteit gewaarborgd wordt. Leo deelt ervaringen, inzichten en obstakels bij het opstellen van een toetsbeleid, waarin alle neuzen dezelfde kant opstaan.

Leo van Breugel

Beleidsadviseur vmbo examinering, Vonk


12:50 – 13:50

Lunchpauze

13:50 – 15:20

Workshops

Maak een keuze uit één van de volgende workshops:

AI in toetsen en beoordelen: De AI Toets Companion & Feedback Companion als krachtig hulpmiddel

In deze sessie wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden van AI bij het maken van toetsen en het geven van tussentijdse feedback. Ik demonstreer de kracht van de Feedback Companion als AI-tool om consistentie in feedback te bieden en dat dit de dialoog kan verbeteren. Verder licht ik de belangrijkste aspecten van de AI Act toe en laat ik zien hoe een lokale AI oplossing, zoals draaien op eigen een computer, kan bijdragen aan de privacy. Praktische voorbeelden worden besproken en als digitale toolkit meegegeven, zodat deelnemers AI direct kunnen inzetten in hun dagelijkse praktijk.

  • Inzet van de AI Companions om Toetsen te creëren en consistentie in Feedback te krijgen.
  • Overzicht van de AI Act en de impact op het onderwijs.
  • Hoe lokale AI draaien bijdraagt aan privacy en praktische toepasbaarheid in de klas.

Pascal Mariany, Senior docent, AI specialist & ontwikkelaar Onderwijs Orakel


Perfectionisme, een loodzwaar schild

Steeds meer studenten lijden onder perfectionisme, wat hun potentie in de weg staat. Wat is perfectionisme precies? Hoe help je studenten bij de voorbereiding, zodat ze hun uitstelgedrag of eindeloos studeren doorbreken en onnodige stress en uitputting voorkomen? Wat kun je als docent doen als een leerling tijdens een toets in paniek raakt? En wat hebben perfectionistische studenten nodig om meer te floreren? In deze workshop krijg je inzichten en direct toepasbare tips om je leerlingen hierin effectief te begeleiden.

  • Perfectionisme
  • Uitstelgedrag
  • Stress en paniek

Mariska Bosch, Spreker, docent en ACT therapeut, Inspire2tech.nl


Toetsmatrijs en AI: jouw sleutel tot betere toetsen 

Wil je jouw toetsen naar een hoger niveau tillen? Tijdens deze workshop leer je hoe je goede toetsen maakt aan de hand van toetstermen en een toetsmatrijs. We gaan praktisch aan de slag met het ontwerpen én verbeteren van toetsvragen. Ook laten we zien hoe AI je hierbij kan ondersteunen. Na deze workshop kun je vragen maken die perfect aansluiten op je toetsmatrijs en bestaande vragen optimaliseren.

  • Ontwerp toetsen die perfect aansluiten bij je leerdoelen met behulp van een toetsmatrijs. 
  • Verhoog de kwaliteit van je toetsen door te leren over de sterke en zwakke punten van verschillende vraagtypen.
  • Ontdek hoe je AI kunt inzetten bij het samenstellen van toetsvragen.

Jaap Brunnekreef, Adviseur onderwijs toetsing en examinering, Teelen


Formatief handelen in het VO, hoe borg je kwaliteit? 

Wat willen we graag bereiken: kwalitatief goed onderwijs en leerlingen die intrinsiek gemotiveerd zijn. Leerlingen die hard werken om (eigen en gestelde) doelen te behalen, omdat ze weten waarom ze deze doelen moeten en willen behalen. Dat leidt tot plezier in leren en een positieve mindset. Meer formatief handelen betekent minder summatief toetsen. Wanneer je formatief handelen slechts toevoegt aan het bestaande systeem verhoogt dat voor iedereen de werkdruk en niet het leerplezier. Als we minder meten, hoe kunnen we dan alles weten? 

  • Wat is formatief handelen? 
  • Hoe draagt dit bij aan het onderwijs en het leerproces van leerlingen?  
  • Op welke manier past dit in de PDCA-cyclus?
  • Wat is hierbij de rol van de examencommissie?

Olga de Bas, Senior adviseur, Hobéon
Mariska Krijgsman, Senior adviseur, Hobéon


Leerlingen volgen met rubrics 

Bij deze demo & workshop zullen wij van het Marcanti College tonen hoe wij zonder cijfers en met behulp van een leerdoelgerichte aanpak zo goed mogelijk in kaart brengen waar onze leerlingen staan in hun leerproces. Onze doelstelling is leerlingen kansrijker te maken dan het oorspronkelijk schooladvies dat zij hebben ontvangen. We laten deelnemers experimenteren met ons gedachtegoed en met plezier zien we daarbij ‘kritische vragen’ tegemoet. 

Linda Spierings, Adjuct directeur, Marcanti college

15:20 – 15:35

Korte pauze

15:35 – 16:10

Keynote interview

TOETSDRUK VERMINDEREN: LEERLINGEN AAN HET WOORD

Jesse en Hille, bestuursleden van het LAKS, geven antwoord op vragen over toets- en prestatiedruk bij middelbare scholieren. Hoe ervaren leerlingen dit binnen en buiten school? Welke actie(s) zijn er nodig om toetsdruk te verminderen en hoe ondersteunt LAKS dit?

Jesse Bosker

Vwo 6 leerling en Penningmeester, LAKS


Hille Hoefakker

Havo 5 leerling en Algemeen bestuurslid, LAKS


16:10 – 16:20

Afsluiting

AFSLUITING DOOR DAGVOORZITTER

Kristin Vanlommel

Lector Organiseren van verandering, Hogeschool Utrecht en Universiteit Antwerpen


16:20 – 17:15

Borrel

Sprekers Toetsen & Beoordelen in het VO 2025

img-Anne Bergsma
Anne Bergsma

Inspecteur vo, Ministerie van OCW

img-Leo van Breugel
Leo van Breugel

Beleidsadviseur vmbo examinering, Vonk

img-Kristin Vanlommel
Kristin Vanlommel

Lector Organiseren van verandering, Hogeschool Utrecht en Universiteit Antwerpen

img-Minne Bakker
Minne Bakker

Senior Adviseur, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO)

img-Hannelore Veltman
Hannelore Veltman

Senior Adviseur, ECIO

img-Mariska Bosch
Mariska Bosch

Spreker, docent en ACT therapeut, Inspire2teach.nl, Mindfitschool.nl en Praktijk Mariska Bosch

img-Pascal Mariany
Pascal Mariany

Senior docent, AI specialist & ontwikkelaar Onderwijs Orakel

img-Gerdineke van Silfhout
Gerdineke van Silfhout

Programmamanager actualisatie examenprogramma’s vo, SLO

img-Jesse Bosker
Jesse Bosker

Vwo 6 leerling en Penningmeester, LAKS

img-Hille Hoefakker
Hille Hoefakker

Havo 5 leerling en Algemeen bestuurslid, LAKS

img-Katelijn Nijsmans
Katelijn Nijsmans

Neurowetenschapper en CEO, How’s Work

img-Huib van der Steen
Huib van der Steen

Teamleider en Examensecretaris, Willem van Oranje College

img-Jaap Brunnekreef
Jaap Brunnekreef

Adviseur onderwijs toetsing en examinering, Teelen

img-Emma Straing
Emma Straing

Junior onderzoeker en Promovenda, Hogeschool Utrecht

img-Mariska Krijgsman
Mariska Krijgsman

Senior adviseur, Hobéon

img-Olga de Bas
Olga de Bas

Senior adviseur, Hobéon

img-Linda Spierings
Linda Spierings

Adjuct directeur, Marcanti college

img-Stijn Uittenbogaard
Stijn Uittenbogaard

Docent economie, Jordan Montessori Lyceum Utrecht

Data en locatie

Data: 4 februari 2025

Locatie: Jaarsbeurs Utrecht Meetup
Jaarbeursplein 6
3521 AL
Utrecht

Download het e-book / de brochure

Maak aub een keuze

Onze privacy-policy

Partners van Toetsen & Beoordelen in het VO 2025

Partner worden van Toetsen en Beoordelen VO?
 

Luc Giesen

Als partner heb je de mogelijkheid om:

  • Je positie in de markt te verstevigen
  • Je naamsbekendheid te vergroten
  • Je doelgroep te ontmoeten en te netwerken

Meer informatie? Neem contact met mij op:

Inschrijven

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!