Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.
“Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van 1/3 van de schoolexamens onvoldoende zijn. Scholen in het voortgezet onderwijs moeten de kwaliteit van hun schoolexamens beter en vooral stelselmatig bewaken”, aldus de Inspectie van het Onderwijs (okt. ’23).
Het is dus urgenter dan ooit dat scholen een grote kwaliteitsslag gaan maken o.g.v. de programma’s van toetsing en afsluiting. Maar wat betekent kwaliteitsborging, waar begin je en hoe geef je dit samen vorm? Dit heeft namelijk niet alleen impact op jouw rol als onderwijsprofessional, maar ook op jouw team, schoolleiding en het gehele curriculum. Zonder wrijving geen glans, maar hoe ga je om met de verandering en mogelijke weerstand? Waar ligt voor jou de verbeterslag?
Tijdens het Congres Toetsen & Beoordelen in het VO op 1 februari komen onderwijsprofessionals bijeen voor alle nieuwe ontwikkelingen binnen het toetslandschap in
het voortgezet onderwijs.
Ga aan de slag met jouw leerdoelen:
O.a. de volgende thema's komen aan bod:
- Taken & verantwoordelijkheden van de examencommissie
- Kwaliteitsborging: goede toets, afsluitend PTA, formatief evalueren en cyclisch werken in de examencommissie
- Samenwerking bevorderen tussen directie, examencommissie en onderwijsteams
- Formatief handelen en de rol van de leraar
- Innoveren kun je leren: diverse toetsvormen en de impact en praktische toepassing van AI in het beoordelingsproces.
Kom jij met 3 of meer personen? Ontvang dan korting!
Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Programma
09:00 – 09:15
Ontvangst & Registratie
09:15 – 09:30
Opening door de dagvoorzitter
Kristin Vanlommel
Lector ‘Organiseren van verandering in het onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
09:30 – 10:15
Keynote
HOGE EN POSITIEVE VERWACHTINGEN: VAN DENKEN NAAR DOEN
Hoge verwachtingen komen expliciet aan de orde in het toezicht op het pedagogisch-didactisch handelen van de leraar. Maar wat zijn hoge en positieve verwachtingen, hoe toon je deze verwachtingen, wat doet dit met het leerpotentieel en wat betekent dit in jouw rol als docent of beoordelaar? Hannah en Redwane combineren onderzoek met sprekende praktijkvoorbeelden.
Hannah Bijlsma
Leraar po, onderzoeker, schrijver, projectleider
Redwane Bouttaouane
Programmaleider, het Leerinstituut, docent Fontys, Master Educational Needs & auteur
10:15 – 10:45
Koffie- en theepauze
10:45 – 11:45
Breakouts | Ronde 1
Maak een keuze uit een van de volgende sessies:
Toetsen is een vak apart. Wat is nu eigenlijk een goede toets?
Ontwikkelen, afnemen en beoordelen van toetsen, het is nogal wat! In deze actieve sessie delen we ervaringen en gaan we aan de slag met:
- Wat zijn de kwaliteitscriteria van een goede toets?
- Hoe geef je de criteria concreet handen en voeten bij het beoordelen van de kwaliteit van een toets?
Tineke van Es, trainer en adviseur onderwijs, toetsing en examinering, eigenaar TopTien
Actualisatie van het VO-curriculum: kansen en uitdagingen
- Wat betekent de herziening van de kerndoelen onderbouw en examenprogramma’s voor toetsing en beoordeling, voor school- en centrale examinering?
- Welke kansen liggen er voor passende wijzen van afsluiten in vmbo, havo en vwo? Welke kwesties roept dit op?
Gerdineke van Silfout, curriculumexpert SLO, programmamanager
Praktijkervaring Cals College: MVT-breed geen cijfers, maar ERK-niveaus als beoordeling
In het schooljaar 2020-2021 is het Cals College in Nieuwegein afgestapt van het geven van cijfers bij de MVT (Engels, Duits en Frans) (m.u.v. in de examenklassen). Leerlingen krijgen sindsdien voor deze vakken geen (rapport)cijfers meer, maar ERK-niveaus als beoordeling. Welke implicaties heeft dat voor de lessen en de inrichting van het curriculum? Wat verandert er achter de schermen? Wat zijn de ervaringen van het docententeam, maar ook van de leerlingen? In deze presentatieronde wordt de ontwikkeling geschetst en antwoord gegeven op deze vragen.
Kees van Ruremonde, docent Duits & examensecretaris Cals College, lid Vakvernieuwingscommissie MVT SLO & Auteur TrabiTour
Kwaliteitsborging: formatief evalueren & cyclisch werken in de examencommissie, hoe dan?
- Wat betekent cyclisch werken voor de organisatie en positie van de examencommissie én voor de samenwerking tussen examencommissie, onderwijsteam en directie/bestuur?
- We reiken je concrete modellen en instrumenten aan om de kwaliteitsborging van cyclisch werken en formatief evalueren in jouw onderwijsinstelling vorm te geven en te verbeteren.
Olga de Bas & Mariska Krijgsman, sr. adviseurs Hobéon
De Storyline methodiek, een waardevol verhaal achter de cijfers!
Visualiseren met storylines: kom tot diepere gesprekken met je leerling en krijg een waardevoller beeld van wat jouw leerling beweegt dan cijfers alleen. Welk zichtbaar effect heeft dit op het curriculumontwerp?
Mieke Jaspers, Onderwijsadviseur, auditor, lid lectoraat Technology Enhanced Assessment Fontys
Jorik Arts, Lerarenopleider, onderzoeker, lid lectoraat Technology Enhanced Assessment Fontys
11:50 – 12:30
Keynote
AI EN ONDERWIJSONGELIJKHEID: EEN TWEESNIJDEND ZWAARD
Generatieve AI is tegenwoordig onvermijdelijk in het onderwijs en kent zowel positieve als negatieve aspecten. Waar het uitstekend ingezet kan worden voor formatief evalueren, roept het tegelijkertijd ethische vragen op bij summatieve (eind)beoordelingen. Hoewel het gelijke kansen kan bevorderen met kwalitatieve feedback en meertalige instructies, dreigt het ook belangrijke leerlingvaardigheden te verminderen en ontstaat er een ‘AI-kloof’ tussen welgestelde en andere scholen. Beleid en onderwijs moeten dit voorzien en AI ethisch integreren, met focus op AI-geletterdheid en het verminderen van onderwijsongelijkheid.
Orhan Agirdag
Professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en Academica UoAS; lid van de Jonge Academie en de Onderwijsraad
12:30 – 13:30
Lunchpauze
13:30 – 14:30
Breakouts | Ronde 2
Maak een keuze uit een van de volgende sessies:
Dilemma’s en uitdagingen binnen en buiten de examencommissie
Aan de hand van veelvoorkomende scenario’s binnen een school gaan wij aan de slag vanuit verschillende rollen met het bepalen van de gewenste richtlijnen om betreffende scenario’s te voorkomen, verbeteren of op te lossen.
- Welke richtlijnen heb jij nodig als docent, kwaliteitsmedewerker, examencommissielid, ondersteunende dienst of leerling om betreffende scenario op te lossen of te voorkomen?
Marieke Logtenberg, Hoofddocent, onderzoeker, voorzitter en trainer examencommissie(s), X6-Examencommissie en Saxion Hogeschool
Toetsen en het Cobra-effect
- Wat zijn mogelijk ongewenste effecten van ons omgaan met toetsgegevens?
- Kan het aanpakken van onvoldoende resultaten leiden tot een aanmerkelijke verschraling van het onderwijs?
Anne Bergsma, specialistisch Inspecteur vo, Ministerie van OCW
Chatbots, taalmodellen en toetsing: Hoe kunstmatige intelligentie ons toetssysteem uitdaagt
- Wat is de impact van grote taalmodellen en chatbots, zoals ChatGPT en Bard, op toetsing?
- Oplossingsrichtingen, behandelt inzichten uit onderzoek en geeft praktijkvoorbeelden worden behandeld en ook zelf ga je aan de slag met een analyseopdracht.
Barend Last, docent, manager en onderwijsmaker. Eigenaar Buro Mindshift en auteur. Expert onderwijsinnovatie, AI en blended learning
Formatief handelen in jouw curriculum en het toetsbouwwerk
- Op welke manier kun jij als docent formatief handelen in je lessen en hoe kun je dit verwerken in het toetsbouwwerk en curriculum?
- Wat vraagt dit van collega’s en de school als geheel en hoe werk je aan een collectieve visie op onderwijs en leren?.
Leon Anasagasti, docent VO en onderwijsadviseur, Vernieuwenderwijs
Juridische aspecten van bevordering, doubleren en doorstromen in het voortgezet onderwijs
De beslissing over bevorderen of doubleren van een leerling behoort tot de pedagogische autonomie van de docent en de school.
Zij gaan over de beoordeling van het kennen en kunnen van de leerling. De school moet de overgangsbeslissing wel zorgvuldig nemen
We bespreken aan welke wettelijke bepalingen een school moet voldoen.
We bespreken adviezen van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) over bevordering, doubleren en doorstromen.
Krista te Mebel, Jurist Stichting Onderwijsgeschillen
14:30 – 14:45
Recharge & Go; Pitstop
14:45 – 15:30
Get inspired!
Maak een keuze uit een van de volgende sessies:
(Vlaamse) centrale toetsen doen functioneren
Hoe kunnen gestandaardiseerde leerlingenevaluaties bijdragen aan onderwijskwaliteit en tegelijkertijd ongewenste gevolgen hebben bij ondoordacht gebruik? Jan en Glen nemen je mee in internationale ervaringen en Vlaams onderzoek.
Jan Vanhoof, hoogleraar Onderwijs- en Opleidingswetenschap, Universiteit Antwerpen, ExCEL UvAntwerpen
Glen Molenberghs, phD onderzoeker, Universiteit van Antwerpen en Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs (België)
Work in progress: geen cijfers, wel beoordelen
Beoordelen met levels, niet met cijfers, hoe dan? Luc neemt jullie mee hoe ze bij DENISE, een school voor po én vo met +- 1000 leerlingen, zo eerlijk mogelijk de leeropbrengsten en perspectief in kaart brengen.
Luc Sluijsmans, rector van DENISE: een PO/VO/ISK en IB World School
Hoe draagt onze toetscultuur bij aan gelijke kansen?
Hoe beïnvloeden toetsen de schoolcarrière van leerlingen? Welke mechanismen zorgen ervoor dat hun kansen verkleind of juist vergroot worden? En welke invloed heeft de toetsing op de leermotivatie van de leerlingen? Hoe moeten we verder als we met toetsen echt meer kansengelijkheid willen verwezenlijken?
Maxe de Rijk, Docent PrO & VMBO, politicoloog, schrijver, adviseur
Kwaliteitszorg uitspraken leerprestaties van leerlingen en onderwijskwaliteit
In Vlaanderen worden verschillende initiatieven van externe kwaliteitszorg georganiseerd om uitspraken te kunnen doen over de leerprestaties van leerlingen en onderwijskwaliteit op school- en systeemniveau. Aan de hand van internationale studies (PIRLS en PISA), peilingsonderzoek, centrale toetsen en onderzoek onderwijsinspectie, gaan we in deze sessie dieper in op verschillen in de resultaten en de mogelijke oorzaken daarvan.
Koen Aesaert, Prof. Onderwijseffectiviteit en –evaluatie, KU Leuven
Hoe creëer je een feedbackcultuur waarbij leerlingen spelenderwijs en haast onbewust leren?
Ben je op zoek naar tooling voor de PTA toetsen en de protocollen die erbij horen die ook nog leerzaam en interactief is voor leerlingen? In deze sessie neemt Alex Karlas, onderwijsverbeteraar, voormalig docent en oprichter van digitaal toets- en besprekingsplatform Test-Correct, je mee hoe je veel meer uit toetsing haalt. Alex deed onderzoek naar de meest effectieve methode om leren te stimuleren en ontwikkelde een aantal methodieken om daar vorm aan te geven. Deze methodieken worden door VO-scholen toegepast in de klas en o.a. de ervaringen, succesfactoren en valkuilen deelt Alex tijdens deze sessie.
Alex Karlas, Onderwijsverbeteraar, adviseur, voormalig docent en oprichter Test-Correct
15:30 – 16:15
Toetsen inside
LET’S RECAP & CHAT!
Welke spraakmakende inzichten neem jij mee naar huis? Na een intensieve dag is het tijd voor (inter)actie en uitwisseling tussen jou en diverse sprekers, zodat deze dag ook écht beklijft.
Kristin Vanlommel
Lector ‘Organiseren van verandering in het onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
16:15 – 17:30
Afsluiting & borrel
Data en locatie
Jouw investering
De investering voor dit congres bedraagt € 649,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en waardevol digitaal naslagwerk.
Mis het niet en schrijf je in voor Toetsen & Beoordelen in het VO 2024Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting bovenop de vroegboekkorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Voer hier het wachtwoord in
Partners van Toetsen & Beoordelen in het VO 2024
Partner worden van Toetsen en Beoordelen VO?
Karlijn Roset
Als partner heb je de mogelijkheid om:
- Je positie in de markt te verstevigen
- Je naamsbekendheid te vergroten
- Je doelgroep te ontmoeten en te netwerken
Meer informatie? Neem contact met mij op:
Deelnemers die je al voor zijn gegaan: