1 februari 2024
“Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van 1/3 van de schoolexamens onvoldoende zijn. Scholen in het voortgezet onderwijs moeten de kwaliteit van hun schoolexamens beter en vooral stelselmatig bewaken”, aldus de Inspectie van het Onderwijs (okt. ’23).
Het is dus urgenter dan ooit dat scholen een grote kwaliteitsslag gaan maken o.g.v. de programma’s van toetsing en afsluiting. Maar wat betekent kwaliteitsborging, waar begin je en hoe geef je dit samen vorm? Dit heeft namelijk niet alleen impact op jouw rol als onderwijsprofessional, maar ook op jouw team, schoolleiding en het gehele curriculum. Zonder wrijving geen glans, maar hoe ga je om met de verandering en mogelijke weerstand? Waar ligt voor jou de verbeterslag?
Tijdens het Congres Toetsen & Beoordelen in het VO op 1 februari komen onderwijsprofessionals bijeen voor alle nieuwe ontwikkelingen binnen het toetslandschap in
het voortgezet onderwijs.

Ga aan de slag met jouw leerdoelen:
O.a. de volgende thema's komen aan bod:
- Taken & verantwoordelijkheden van de examencommissie
- Kwaliteitsborging: goede toets, afsluitend PTA, formatief evalueren en cyclisch werken in de examencommissie
- Samenwerking bevorderen tussen directie, examencommissie en onderwijsteams
- Formatief handelen en de rol van de leraar
- Innoveren kun je leren: diverse toetsvormen en de impact en praktische toepassing van AI in het beoordelingsproces.
Kom jij met 3 of meer personen? Ontvang dan korting!

Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Programma
09:00 – 09:15
Ontvangst & Registratie
09:15 – 09:30
Opening door de dagvoorzitter

Kristin Van lommel
Lector ‘Organiseren van verandering in het onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
09:30 – 10:15
Keynote
HOGE EN POSITIEVE VERWACHTINGEN: VAN DENKEN NAAR DOEN
Hoge verwachtingen komen expliciet aan de orde in het toezicht op het pedagogisch-didactisch handelen van de leraar. Maar wat zijn hoge en positieve verwachtingen, hoe toon je deze verwachtingen, wat doet dit met het leerpotentieel en wat betekent dit in jouw rol als docent of beoordelaar? Hannah en Redwane combineren onderzoek met sprekende praktijkvoorbeelden.

Hannah Bijlsma
Leraar po, onderzoeker, schrijver, projectleider

Redwane Bouttaouane
Programmaleider, het Leerinstituut, docent Fontys, Master Educational Needs & auteur
10:15 – 10:45
Koffie- en theepauze
10:45 – 11:45
Breakouts | Ronde 1
Maak een keuze uit een van de volgende sessies:
Toetsen is een vak apart. Wat is nu eigenlijk een goede toets?
Ontwikkelen, afnemen en beoordelen van toetsen, het is nogal wat! In deze actieve sessie delen we ervaringen en gaan we aan de slag met:
- Wat zijn de kwaliteitscriteria van een goede toets?
- Hoe geef je de criteria concreet handen en voeten bij het beoordelen van de kwaliteit van een toets?
Tineke van Es, trainer en adviseur onderwijs, toetsing en examinering, eigenaar TopTien
Actualisatie van het VO-curriculum: kansen en uitdagingen
- Wat betekent de herziening van de kerndoelen onderbouw en examenprogramma’s voor toetsing en beoordeling, voor school- en centrale examinering?
- Welke kansen liggen er voor passende wijzen van afsluiten in vmbo, havo en vwo? Welke kwesties roept dit op?
Gerdineke van Silfout, curriculumexpert SLO, programmamanager
Formatieve koers: geen cijfers maar ERK-niveaus
- Van cijfers naar ERK-niveaus, een vernieuwde blik op onderwijs. Hoe pak je dit achter de schermen en in de praktijk aan?
- Welk effect heeft deze verandering op het leerproces en de motivatie?
Kees van Ruremonde, docent Duits & examensecretaris Cals College, lid Vakvernieuwingscommissie MVT SLO & Auteur TrabiTour
Kwaliteitsborging: formatief evalueren & cyclisch werken in de examencommissie, hoe dan?
- Wat betekent cyclisch werken voor de organisatie en positie van de examencommissie én voor de samenwerking tussen examencommissie, onderwijsteam en directie/bestuur?
- We reiken je concrete modellen en instrumenten aan om de kwaliteitsborging van cyclisch werken en formatief evalueren in jouw onderwijsinstelling vorm te geven en te verbeteren.
Olga de Bas & Mariska Krijgsman, sr. adviseurs Hobéon
11:50 – 12:30
Keynote
AI EN ONDERWIJSONGELIJKHEID: EEN TWEESNIJDEND ZWAARD
Generatieve AI is tegenwoordig onvermijdelijk in het onderwijs en kent zowel positieve als negatieve aspecten. Waar het uitstekend ingezet kan worden voor formatief evalueren, roept het tegelijkertijd ethische vragen op bij summatieve (eind)beoordelingen. Hoewel het gelijke kansen kan bevorderen met kwalitatieve feedback en meertalige instructies, dreigt het ook belangrijke leerlingvaardigheden te verminderen en ontstaat er een ‘AI-kloof’ tussen welgestelde en andere scholen. Beleid en onderwijs moeten dit voorzien en AI ethisch integreren, met focus op AI-geletterdheid en het verminderen van onderwijsongelijkheid.

Orhan Agirdag
Professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en Academica UoAS; lid van de Jonge Academie en de Onderwijsraad
12:30 – 13:30
Lunchpauze
13:30 – 14:30
Breakouts | Ronde 2
Maak een keuze uit een van de volgende sessies:
Dilemma’s en uitdagingen in de examencommissie: wie doet wat?
- Wat is de rol van de examencommissie, wat zou je wel en niet moeten oppakken?
- Wat is de rol van de andere betrokkenen in het toetsproces??
Marieke Logtenberg, Hoofddocent, onderzoeker, voorzitter en trainer examencommissie(s), X6-Examencommissie en Saxion Hogeschool
Toetsen en het Cobra-effect
- Wat zijn mogelijk ongewenste effecten van ons omgaan met toetsgegevens?
- Kan het aanpakken van onvoldoende resultaten leiden tot een aanmerkelijke verschraling van het onderwijs?
Anne Bergsma, specialistisch Inspecteur vo, Ministerie van OCW
Chatbots, taalmodellen en toetsing: Hoe kunstmatige intelligentie ons toetssysteem uitdaagt
- Wat is de impact van grote taalmodellen en chatbots, zoals ChatGPT en Bard, op toetsing?
- Oplossingsrichtingen, behandelt inzichten uit onderzoek en geeft praktijkvoorbeelden worden behandeld en ook zelf ga je aan de slag met een analyseopdracht.
Barend Last, docent, manager en onderwijsmaker. Eigenaar Buro Mindshift en auteur. Expert onderwijsinnovatie, AI en blended learning
Formatief handelen in jouw curriculum en het toetsbouwwerk
- Op welke manier kun jij als docent formatief handelen in je lessen en hoe kun je dit verwerken in het toetsbouwwerk en curriculum?
- Wat vraagt dit van collega’s en de school als geheel en hoe werk je aan een collectieve visie op onderwijs en leren?.
Leon Anasagasti, docent VO en onderwijsadviseur, Vernieuwenderwijs
14:30 – 14:45
Recharge & Go; Pitstop
14:45 – 15:35
Get inspired!
Maak een keuze uit een van de volgende sessies:
(Vlaamse) centrale toetsen doen functioneren
Hoe kunnen gestandaardiseerde leerlingenevaluaties bijdragen aan onderwijskwaliteit en tegelijkertijd ongewenste gevolgen hebben bij ondoordacht gebruik? Jan en Glen nemen je mee in internationale ervaringen en Vlaams onderzoek.
Jan Vanhoof, hoogleraar Onderwijs- en Opleidingswetenschap, Universiteit Antwerpen, ExCEL UvAntwerpen
Glen Molenberghs, phD onderzoeker, Universiteit van Antwerpen en Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs (België)
Work in progress: geen cijfers, wel beoordelen
Beoordelen met levels, niet met cijfers, hoe dan? Luc neemt jullie mee hoe ze bij DENISE, een school voor po én vo met +- 1000 leerlingen, zo eerlijk mogelijk de leeropbrengsten en perspectief in kaart brengen.
Luc Sluijsmans, rector van DENISE: een PO/VO/ISK en IB World School
15:35 – 16:15
Keynote
HOE DRAAGT ONZE TOETSCULTUUR BIJ AAN GELIJKE KANSEN?
Hoe beïnvloeden toetsen de schoolcarrière van leerlingen? Welke mechanismen zorgen ervoor dat hun kansen verkleind of juist vergroot worden? En welke invloed heeft de toetsing op de leermotivatie van de leerlingen? Hoe moeten we verder als we met toetsen echt meer kansengelijkheid willen verwezenlijken?

Maxe de Rijk
Docent PrO & VMBO, politicoloog, schrijver, adviseur
16:15 – 17:30
Afsluiting & borrel
Dagvoorzitter

Kristin Vanlommel
Lector ‘Organiseren van verandering in het onderwijs’, Hogeschool Utrecht & gastprofessor, Universiteit Antwerpen
Sprekers Toetsen & Beoordelen in het VO 2024

Redwane Bouttaouane
Programmaleider het Leerinstituut Docent Fontys, Master Educational Needs en Auteur ‘Benut het leerpotentieel van alle leerlingen’

Hannah Bijlsma
Leraar po, onderzoeker, schrijver, projectleider

Anne Bergsma
Inspecteur voortgezet onderwijs, Inspectie van het Onderwijs

Tineke van Es
Trainer & adviseur Leren & Toetsen, Eigenaar TopTien

Marieke Logtenberg
Hoofddocent, onderzoeker, voorzitter en trainer examencommissie(s), X6-Examencommissie en Saxion Hogeschool

Maxe de Rijk
Docent PrO & VMBO, politicoloog, schrijver, adviseur

Gerdineke van Silfout
Curriculumexpert SLO, programmamanager

Olga de Bas
Sr. adviseurs Hobéon

Mariska Krijgsman
Sr. adviseurs Hobéon

Orhan Agirdag
Professor pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven en Academica UoAS; lid van de Jonge Academie en de Onderwijsraad

Barend Last
Docent, manager en onderwijsmaker. Eigenaar Buro Mindshift en auteur. Expert onderwijsinnovatie, AI en blended learning

Leon Anasagasti
Docent VO en onderwijsadviseur, Vernieuwenderwijs

Glen Molenberghs
PhD onderzoeker, Universiteit van Antwerpen en Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs (België)

Luc Sluijsmans
Rector van DENISE: een PO/VO/ISK en IB World School
Data en locatie
Jouw investering
De investering voor dit congres bedraagt € 649,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en waardevol digitaal naslagwerk.
Mis het niet en schrijf je in voor Toetsen & Beoordelen in het VO 2024
Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies
Kom je met 3 personen of meer dan krijg je 10% groepskorting bovenop de vroegboekkorting. Neem hiervoor contact met mij op:
Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.
Voer hier het wachtwoord in
Partners van Toetsen & Beoordelen in het VO 2024
Partner worden van Toetsen en Beoordelen VO?

Karlijn Roset
Als partner heb je de mogelijkheid om:
- Je positie in de markt te verstevigen
- Je naamsbekendheid te vergroten
- Je doelgroep te ontmoeten en te netwerken
Meer informatie? Neem contact met mij op:
Deelnemers die je al voor zijn gegaan:























