AI in toetsen en beoordelen: De AI Toets Companion & Feedback Companion als krachtig hulpmiddel
In deze sessie wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden van AI bij het maken van toetsen en het geven van tussentijdse feedback. Ik demonstreer de kracht van de Feedback Companion als AI-tool om consistentie in feedback te bieden en dat dit de dialoog kan verbeteren. Verder licht ik de belangrijkste aspecten van de AI Act toe en laat ik zien hoe een lokale AI oplossing, zoals draaien op eigen een computer, kan bijdragen aan de privacy. Praktische voorbeelden worden besproken en als digitale toolkit meegegeven, zodat deelnemers AI direct kunnen inzetten in hun dagelijkse praktijk.
- Inzet van de AI Companions om Toetsen te creëren en consistentie in Feedback te krijgen.
- Overzicht van de AI Act en de impact op het onderwijs.
- Hoe lokale AI draaien bijdraagt aan privacy en praktische toepasbaarheid in de klas.
Pascal Mariany, Senior docent, AI specialist & ontwikkelaar Onderwijs Orakel
Perfectionisme, een loodzwaar schild
Steeds meer studenten lijden onder perfectionisme, wat hun potentie in de weg staat. Wat is perfectionisme precies? Hoe help je studenten bij de voorbereiding, zodat ze hun uitstelgedrag of eindeloos studeren doorbreken en onnodige stress en uitputting voorkomen? Wat kun je als docent doen als een leerling tijdens een toets in paniek raakt? En wat hebben perfectionistische studenten nodig om meer te floreren? In deze workshop krijg je inzichten en direct toepasbare tips om je leerlingen hierin effectief te begeleiden.
- Perfectionisme
- Uitstelgedrag
- Stress en paniek
Mariska Bosch, Spreker, docent en ACT therapeut, Inspire2tech.nl
Toetsmatrijs en AI: jouw sleutel tot betere toetsen
Wil je jouw toetsen naar een hoger niveau tillen? Tijdens deze workshop leer je hoe je goede toetsen maakt aan de hand van toetstermen en een toetsmatrijs. We gaan praktisch aan de slag met het ontwerpen én verbeteren van toetsvragen. Ook laten we zien hoe AI je hierbij kan ondersteunen. Na deze workshop kun je vragen maken die perfect aansluiten op je toetsmatrijs en bestaande vragen optimaliseren.
- Ontwerp toetsen die perfect aansluiten bij je leerdoelen met behulp van een toetsmatrijs.
- Verhoog de kwaliteit van je toetsen door te leren over de sterke en zwakke punten van verschillende vraagtypen.
- Ontdek hoe je AI kunt inzetten bij het samenstellen van toetsvragen.
Jaap Brunnekreef, Adviseur onderwijs toetsing en examinering, Teelen
Formatief handelen in het VO, hoe borg je kwaliteit?
Wat willen we graag bereiken: kwalitatief goed onderwijs en leerlingen die intrinsiek gemotiveerd zijn. Leerlingen die hard werken om (eigen en gestelde) doelen te behalen, omdat ze weten waarom ze deze doelen moeten en willen behalen. Dat leidt tot plezier in leren en een positieve mindset. Meer formatief handelen betekent minder summatief toetsen. Wanneer je formatief handelen slechts toevoegt aan het bestaande systeem verhoogt dat voor iedereen de werkdruk en niet het leerplezier. Als we minder meten, hoe kunnen we dan alles weten?
- Wat is formatief handelen?
- Hoe draagt dit bij aan het onderwijs en het leerproces van leerlingen?
- Op welke manier past dit in de PDCA-cyclus?
- Wat is hierbij de rol van de examencommissie?
Olga de Bas, Senior adviseur, Hobéon
Mariska Krijgsman, Senior adviseur, Hobéon
Leerlingen volgen met rubrics
Bij deze demo & workshop zullen wij van het Marcanti College tonen hoe wij zonder cijfers en met behulp van een leerdoelgerichte aanpak zo goed mogelijk in kaart brengen waar onze leerlingen staan in hun leerproces. Onze doelstelling is leerlingen kansrijker te maken dan het oorspronkelijk schooladvies dat zij hebben ontvangen. We laten deelnemers experimenteren met ons gedachtegoed en met plezier zien we daarbij ‘kritische vragen’ tegemoet.
Linda Spierings, Adjuct directeur, Marcanti college