Congres Toetsen en Examineren in het MBO

Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief toets- en examenlandschap?

10 december 2024

Hoe doen we met toetsen en examens recht aan de ontwikkeling van de student, de dynamiek van de beroepspraktijk én de herkenbare waarde van het diploma?

Het MBO is volop in beweging. Scholen willen hun onderwijs flexibiliseren en personaliseren en daarnaast inspelen op de veranderende vraag van arbeidsmarkt en studenten. Onderwijsteams onderzoeken welke ruimte bestaande kaders bieden om het diplomabesluit anders te verantwoorden en zoeken naar hoe toetsen onderdeel kunnen zijn van het leerproces, met een goede balans tussen wat en hoeveel er gemeten wordt.
De sector werkt met het Referentiewaardenmodel aan een eigen systematiek van kwaliteitszorg- en borging. En ook recente ontwikkelingen in de samenleving, zoals de snelle ontwikkeling van generatieve AI, vragen om aandacht. 

Die dynamiek brengt uitdagingen met zich mee. Hoe kan de examinering aansluiten bij een flexibeler MBO? Hoe kan de keuzevrijheid van studenten worden vergroot? Hoe blijven we kwaliteit borgen? En hoe nemen we eigenaarschap over onderwijskwaliteit? 

Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het MBO zoeken we de verbinding tussen onderwijs en examinering, doen en denken, kennis en vakmanschap, borgen en zorgen, wettelijke regels en professionele ruimte, authenticiteit en betrouwbaarheid. Dat doen we samen! Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, verantwoord en innovatief toets- en examenlandschap?

Speciaal ontwikkeld voor:

Iedereen die werkzaam is in het MBO en zich bezighoudt met toetsen en examineren zoals:

  • Examencoördinatoren
  • Examenconstructeurs
  • Auditoren
  • Praktijkbeoordelaars, assessoren & examinatoren
  • Docenten, praktijkopleiders & instructeurs
  • Onderwijskundigen
  • Beleidsmedewerkers
  • Teamleiders, managers & directieleden

Programma congres Toetsen en Examineren in het MBO

Het programma van het congres Toetsen en Examineren in het MBO bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen!

Kies hoe jij wil leren:

  • Leertracks >> In twee aansluitende sessies verdiepend aan de slag
  • Live podcasts >> Luister mee en stel jouw vragen
  • Inspiratiesessies >> Leer van goede voorbeelden uit de praktijk
  • Workshop >> Actief aan de slag met het thema van jouw keuze

 

Sprekers:

img-Berend van der Kolk

Berend van der Kolk
Auteur "De Meetmaatschappij"

Dr. Berend van der Kolk doet al meer dan tien jaar onderzoek naar de impact van meten en becijferen op mensen. Hierover publiceerde hij in internationale wetenschappelijke tijdschriften, maar ook bij o.a. Follow The Money en The Guardian. Hij gaf les aan universiteiten in Madrid en Londen en is momenteel verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2021 verscheen zijn boek "De Meetmaatschappij", waarin hij uiteenzet waarom we zoveel meten en wat dat met ons en onze maatschappij doet.

img-Erdinç Saçan

Erdinç Saçan
Senior Docent en Onderzoeker, Practor ROC Tilburg & lid van Kenniscentrum AI van Fontys

Erdinç Saçan is docent en onderzoeker bij Fontys Hogeschool ICT en daarnaast Practor bij ROC Tilburg. Hij is expert in educational technology, inclusieve artificiële intelligente en generatieve AI. Saçan schrijft boeken, blogs en artikelen over actuele technologische ontwikkelingen en het onderwijs.

img-Barend Last

Barend Last
Specialist Blended Learning, schrijver & onderwijsadviseur

img-Valentina Devid

Valentina Devid
Onderwijsadviseur en oprichter Toetsrevolutie

Valentina Devid is van oorsprong docent geschiedenis en levensbeschouwing. Ze heeft verschillende taken en rollen gehad binnen het VO en HBO. Zo is zij teamleider havo, brugklascoördinator en onderwijskundig leider geweest. Daarnaast heeft Valentina in het HBO als toetsdeskundige gewerkt bij de lerarenopleidingen van de HU. Samen met René Kneyber en Dominique Sluijsmans heeft zij Toetsrevolutie opgericht om organisaties systematisch en onderbouwd te kunnen assisteren met het professionaliseren rondom formatief handelen. Met René Kneyber en Flemming van de Graaf maakt ze met veel (nerden)plezier de LLEARN-podcast.

img-Frans Goenee

Frans Goenee
Inspiratiemanager Gastvrijheid Efteling

Frans is sinds 1989 in dienst bij het sprookjesachtige Efteling in Kaatsheuvel. In 2009 is hij aan de slag gegaan als conceptmanager horeca. Daar geeft hij creatieve invulling aan nieuwe en bestaande horeca-concepten. Hij maakt al lange tijd deel uit van unieke horecaconcepten die een belangrijk onderdeel vormen van de Efteling. In het jaar 2014 is hij op eigen initiatief naast conceptmanager ook inspiratiemanager geworden. Zijn kracht zit hem in de mens en hun laten zien wat echte passie is. Op een authentieke wijze het verhaal vertellen over cultuur, DNA en het bewandelen van kromme wegen. Op 62-jarige leeftijd barst hij nog van de ambitie en met zijn Brabantse gastvrijheid en echtheid wil hij graag medewerkers begeleiden om superfans te creëren. 

img-Karina Visscher

Karina Visscher
Bestuurder Kwaliteitsnetwerk mbo

img-Rinske Stelwagen

Rinske Stelwagen
Begeleiding en organisatie proeftuinen

img-Marleen van de Wiel

Marleen van de Wiel
Adviseur Examinering Mbo Advies

Marleen is adviseur in het MBO, expert op het gebied van examinering en kwaliteitsborging en voormalig projectleider bij het Servicepunt Examinering van de MBO Raad. Vanwege de diversiteit van haar werkzaamheden (strategisch-operationeel, borgen-zorgen) kan zij de verbinding maken tussen de diverse sectoren en lagen in het MBO. Marleen vindt het belangrijk om te zoeken naar de balans tussen ‘moeten’ (wet) en ‘mogen’ (professionele ruimte).

img-Pedro de Bruyckere

Pedro de Bruyckere
Onderwijswetenschapper & auteur

Pedro is onderwijswetenschapper, pedagoog en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en hoofd van het Vlaamse Leerpunt. Hij promoveerde op authenticiteit in onderwijs. Als onderwijs mythbuster bekend van Jongens zijn Slimmer dan Meisjes en Juffen zijn Toffer dan Meesters. Hij is ook een actieve blogger op XyofEinstein.be en TheEconomyOfMeaning.com

img-Paula Kaag

Paula Kaag
Organisatieadviseur, procesbegeleider- systeemdenker & teamcoach

Paula is gespecialiseerd in het begeleiden van professionals, teams en organisaties. Iedere professional, team en organisatie heeft zijn eigen verhaal en dat is wat Paula boeit. Paula is enthousiast, doortastend, methodisch, praktisch met een positieve kijk op leer- en verandertrajecten. Momenteel doet ze een grootschalig cultuuronderzoek binnen het Mbo, werkt ze als (organisatie)begeleider bij NHLStenden en heeft ze haar eigen bedrijf Kaag & Partners.

img-Derek Otte

Derek Otte
Dichter, Spoken Word-Artiest & docent Hogeschool Rotterdam

Derek is dichter en spoken word-artiest. Eén van de grondleggers van de huidige spoken word-gemeenschap in Nederland. Ex-stotteraar. Stadsdichter van Rotterdam in 2017 en 2018. Docent spoken word aan de Hogeschool Rotterdam. In zijn eigen woorden:

“Mijn naam is Derek Otte. Mijn liefde voor pen en papier is ooit geboren uit stotteren. Wat ik gesproken niet kwijt kon, lukte geschreven wel. Taal is alles; alles is taal. Zelfstandig én in samenwerking met partijen die bij me passen, bereiken mijn woorden nog steeds de meest uiteenlopende mensen. Daar ben ik trots op. Ik schrijf niet alleen om m’n eigen gedachten en gevoelens te uiten, maar ook in een poging de wereld om ons heen te vangen in taal. Ik hoop dat m’n werk weet te raken. Onderweg deel ik mijn liefde voor taal graag met jongeren via workshops, lezingen en scholenbezoeken. Ik vertel ze mijn verhaal. Zolang mijn zinnen leven, heeft mijn leven zin.”
 

img-Sander van Acht

Sander van Acht
Onderwijskundige en eigenaar Flooow

img-Dieter Möckelmann

Dieter Möckelmann
Expert impact technologie op leren

img-Jan-Wolter Smit

Jan-Wolter Smit
Head of Education LessonUp

Jan-Wolter is een veelgevraagd spreker en gesprekspartner als het gaat om te begrijpen wat het onderwijs nu écht is. Zijn kleurrijke ervaringen als leraar, educatief auteur, projectleider en curriculumontwikkelaar komen allemaal samen in dat ene doel: het streven naar de ideale onderwijsbeleving van leerlingen en leraren. In alle disciplines zoekt hij een optimale balans tussen inhoud, opbrengst, motivatie en innovatie.

img-Serge de Beer

Serge de Beer
Videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren

Serge de Beer heeft meer dan 25 jaar ervaring met het ontwikkelen van digitale leerervaringen en het verzorgen van trainingen op het gebied van educatieve video en digitaal leren. Zijn achtergrond in de wereld van de audiovisuele media combineert hij met een passie voor leren en presteren. Serge is gespecialiseerd in het ontwikkelen van technische instructievideo’s. Daarnaast ontwikkelt hij, met behulp van AI, tools voor learning analytics en het digitaal ondersteunen van leren en presteren. Serge werkt als zelfstandig specialist voor scholen, bedrijven en de overheid.

img-Dirk Megens

Dirk Megens
Onderwijsontwikkelaar Meneer Megens

Dirk Megens is docent (verpleegkundig) rekenen en economie. Sinds 2010 staat hij voor de klas op het MBO. In 2013 is hij begonnen, op verzoek van studenten, met het opnemen van zijn rekenuitleg. Hierdoor is hij online beter bekend geworden als ‘MeneerMegens’ In 2016 is hij de website www.meneermegens.nl begonnen wat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste gratis toegankelijke crossmediale rekenplatform van Nederland met maandelijks 100.000 paginabezoekers. In 2018 won hij de wedstrijd ‘Beste Rekenidee MBO’ en in 2019 is hij uitgeroepen tot ‘Leraar van het Jaar’ van het MBO.

img-Ilse Hofman

Ilse Hofman
Expert Examinering, Hofman Onderwijsadvies en -innovatie

Ilse Hofman is een ervaren professional in het onderwijs met meer dan 15 jaar expertise in het mbo. Haar carrière omvat diverse functies, van docent en teammanager tot programmamanager en beleidsadviseur. Als Master toetsdeskundige heeft Ilse diepgaande kennis opgebouwd op het gebied van toetsing en examinering. Ze staat bekend om haar praktische aanpak, enthousiasme en vermogen om complexe onderwerpen toegankelijk te maken. Ilse is de oprichter van Hofman Onderwijsadvies en -Innovatie, waar ze haar passie voor het verbeteren van onderwijspraktijken en innovatie in de onderwijssector voortzet.

img-Wessel Peeters

Wessel Peeters
Onderwijskundige & oprichter, Vernieuwenderwijs

img-Marlous Hodes

Marlous Hodes
Productmanager TOA Bureau ICE

Marlous is Neerlandica, taalwetenschapper en onderwijskundige, en heeft een fascinatie voor toetsen. Niet toetsen om te vergelijken, maar juist om de individuele groei in kaart te brengen. Met TOA zetten wij ons in om de basisvaardigheden aan te pakken in het mbo. Marlous is graag in gesprek met verschillende functies in het onderwijs om die basisvaardigheden vanuit alle hoeken aan te pakken.

img-Janneke Helsloot

Janneke Helsloot
Manager productmanagement Bureau ICE

Janneke Helsloot heeft een achtergrond in de algemene taal- en cultuurwetenschappen. Ze is vrijwel haar hele werkende leven bezig met toetsing en digitalisering. Dit deed ze voorheen als consultant voor diverse opdrachtgevers in het bedrijfsleven. De laatste 10 jaar doet ze dit vol energie bij Bureau ICE en gebruikt ze haar kennis en ervaring om binnen het onderwijs met elkaar het goede gesprek te voeren over de rol van toetsing en examinering binnen het onderwijs. Toetsen zijn niet om af te rekenen maar geven zicht op ontwikkeling.  

img-Ruud Duvekot

Ruud Duvekot
Lector Centre for Lifelong Learning Services CL3S

Dr. Ruud Duvekot (1960) is initiator en ontwikkelaar van de EVC-systematiek in Nederland. Hij onderzoekt en creëert 'leermogelijkheden' voor iedere lerende. Hij werkt als (1) Lector ‘Valideren en Werkplekleren’. NCOI, (2) Onderzoeker, Centre for Lifelong Learning Services (CL3S), advies en onderzoek naar de duurzame ontwikkeling van 'het lerende individu’, (3) hogeschoolhoofddocent, Hogeschool Utrecht, valideren en gepersonaliseerd leren in de lerarenopleidingen, (4) UNESCO Research Fellow, UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg, research on Recognition, Validation & Accreditation of Prior Learning. Zie voor publicaties: https://cl3s.nl 

img-Hans Swart

Hans Swart
Programmamanager NED MBO Digitaal

Hans Swart, wonend in Groningen. Al 20 jaar werkzaam in het MBO (Alfa-college). Eerst als Manager Financiën en administratie, vanaf 2014 als programmamanager. In de tussentijd nog manager geweest van het Shared Service Center Peoplesoft (een samenwerkingsverband van 4 MBO scholen). Vanaf 2020 ben ik aangesloten bij landelijke programma’s als Doorpakken op Digitalisering en nu bij Npuls (hub Wendbaar georganiseerd onderwijs) als programmamanager van het project OKE.

img-Mariëtte Nauta-Admiraal

Mariëtte Nauta-Admiraal
Master Toetsdeskundige Toets-Alert

Mariëtte Nauta-Admiraal is verpleegkundige, docent, beleidsmedewerker examinering, Master Toetsdeskundige en eigenaar van Toets-Alert. Met behulp van het door haarzelf ontwikkelde spel ‘De Toetsing Getoetst, editie mbo’ probeert zij  zoveel mogelijk collega’s op het mbo bewust te maken van het belang en de kracht van kwaliteit van toetsing.

img-Ton Eimers

Ton Eimers
Directeur / senioronderzoeker, KBA Nijmegen

Ton Eimers is socioloog en ruim dertig jaar werkzaam als onderzoeker op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt. Rode draad in het onderzoekswerk vormt de aandacht voor kwetsbare groepen in het onderwijs en in de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt. Ton heeft als projectleider meegewerkt aan monitoring en evaluaties van wetgeving en beleid, waaronder passend onderwijs, voortijdig schoolverlaten en verschillende vernieuwingen in het mbo. Hij is tevens algemeen directeur van KBA Nijmegen.

img-Esther Klaster

Esther Klaster
Adviseur samenwerken & netwerken, Common Eye

img-Jaap Brunnekreef

Jaap Brunnekreef
Adviseur leren en toetsen, Teelen BV

Als trainer & adviseur heeft Jaap ruime ervaring op het gebied van onderwijs, toetsing en examinering. Jaap is nauw betrokken bij de borging van de kwaliteit van de toetsing in het onderwijs, onder andere in de rol van trainer. Zo geeft hij met grote regelmaat trainingen aan examencommissies over hoe zij de kwaliteit van de schoolexamens kunnen borgen. Over dit thema schreef hij onlangs ook een blogserie.

Daarnaast was Jaap enkele jaren voorzitter van een examencommissie in het hbo. In deze rol heeft hij veel ervaring opgedaan met het borgen van de toetskwaliteit aan de hand van het toetsweb, het opstellen van examenreglementen, het werken met een PDCA-cyclus en het opstellen van activiteitenplannen. Jaap kent verschillende manieren om de kwaliteit van de toetsing in de praktijk te borgen. Zo ontwikkelde hij een zelfevaluatie-instrument voor examinatoren. 
 

Dagvoorzitter:

img-Annemieke Bosshardt

Annemieke Bosshardt
Beleidsadviseur onderwijs en trainer bij Zeg het helder

Data en locatie

Data: 10 & 11 december 2024
Locatie:
Jaarbeurs Utrecht - Meetup
Jaarbeursplein 6
3503 RM, Utrecht
Tijd:
Ontvangst: 09.00 uur
Start: 09.30 uur
Afsluiting: 17.00 uur

(Kennis-)partners

Tijdens Toetsen & Examineren in het MBO op 12 & 13 december 2023 zoeken we de verbinding tussen onderwijs en examinering, doen en denken, kennis en vakmanschap, borgen en zorgen, wettelijke regels en professionele ruimte, authenticiteit en betrouwbaarheid. Dat doen we samen!

Werk jij ook mee aan een ontwikkelingsgericht, verantwoord en innovatief toets- en examenlandschap?

Bekijk het programma van dag 2 | 13 december 2023

Programma 12 december

Bekijk het programma van dag 1 | 12 december 2023

Programma 13 december

Vraag het gratis e-book aan

Maak aub een keuze

Onze privacy-policy

Inschrijven

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!