HOE WERF EN BEHOUD JE DE STUDENT VAN DE TOEKOMST?

De wereld van het onderwijs verandert razendsnel. Naast Generatie Z komt nu ook Generatie Alpha om de hoek kijken. Als onderwijsinstelling heb je te maken met nieuwe verwachtingen. Digitale innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en concurrentie tussen onderwijsinstellingen neemt toe. 

Uit onderzoek van het NIDI, het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut, blijkt dat jongeren steeds vaker twijfelen over hun studiekeuze en langer de tijd nemen om zich te oriënteren. Tegelijkertijd groeit de invloed van digitalisering en social media op de studiekeuze. Welke marketing- en communicatieaanpak werkt écht? Op welke kanalen bevindt jouw doelgroep zich? Hoe zorg jij ervoor dat jouw instelling aantrekkelijk blijft voor (toekomstige) studenten?

  • Keynotes van inspirerende sprekers
  • Actuele cijfers en trends over studentwerving, social media, studiekeuzeprocessen en studie-uitval 
  • Succesvolle praktijkcases van onderwijsinstellingen die met slimme strategieën studenten werven en binden
  • Workshops over AI, de student journey, gepersonaliseerde communicatie en studentenwelzijn

Ontdek het tijdens The Next Student op 30 september 2025! 
 

BENIEUWD WAT JIJ KAN VERWACHTEN? DIT WAS THE NEXT STUDENT 2025:

Programma Next Student

08:45 – 09:15

Ontvangst en registratie

09:15 – 09:30

Opening door dagvoorzitter (Auditorium)

Tim Senders

Presentator, televisiemaker en Youtuber


09:30 – 10:15

Keynote (Auditorium)

(ON)BEWUSTE KEUZES MAKEN

Hoe kiest een student en wat drijft twijfel? Ontdek hoe je via gedragspsychologie en neuromarketing slim inspeelt op onbewuste keuzes.

  • Het meest onderschatte element dat elke keuze direct makkelijker maakt
  • Hoe 1 kleine aanpassing gedrag met 26% laat stijgen
  • De techniek die 'is dit wel mijn studie-twijfel' voorkomt
  • De verrassend makkelijke manier om (studie)plezier in 2 minuten te verhogen.

Chantal van den Berg

Neurowetenschapper en -marketingexpert


10:15 – 10:45

Keynote (Auditorium)

GENERATIE ALPHA IS ONDERWEG: BEN JIJ AL VOORBEREID?

  • Een kijkje in de belevingswereld van de nieuwste generatie.
  • Welke (mogelijke) invloed heeft dit op onderwijsmarketing?
  • Wat weten we nu al over de toekomst van studies en werk? 

Nina Hoek van Dijke

Jongerenexpert en Founder, Jong & Je Wil Wat


10:45 – 11:15

Koffiepauze

11:15 – 12:00

Inspiratiesessies

Maak één keuze tussen de verschillende inspiratiesessies:

1. Kansrijke doorstroom mbo-hbo: de noodzaak van effectieve begeleiding (Breakout Room 2)

  • Studenten ervaren na een overstap ze – bewust of onbewust –niet op hun volledige potentieel worden beoordeeld.
  • Hoe bevorderen we het zelfvertrouwen, de motivatie en het toekomstperspectief van studenten voor, tijdens en na hun overstap?
  • Hoe kun je als docent, coach of team bewuster worden van je eigen verwachtingen én hoe kun je een leeromgeving creëren waarin een positieve benadering de norm is?

Martijn Peters, Onderzoeker, HAN


2. Hoe benut je optimaal het talent van studenten met een ondersteuningsbehoefte? (Breakout Room 3)

  • Hoe kun je de student als onderwijsinstelling op een inclusieve manier benaderen en ondersteunen? Van studiekeuze tot eerste jaar op de onderwijsinstelling.
  • Wat is er nodig om studenten met een ondersteuningsbehoefte in jouw onderwijsinstelling te laten landen.
  • Praktische tips en inzichten voor de instroom van studenten met een ondersteuningsbehoefte.

Minne Bakker, adviseur en onderzoeker inclusief onderwijs, ECIO
Tom de Beer, adviseur inclusief onderwijs, ECIO


3. De rol van ouders bij de studie(keuze) van hun kind (Media Arena)

  • Ouders blijven belangrijke raadgevers voor studerende kinderen.
  • De rol van ouders bij de studiekeuze, de schoolloopbaan en de financiële zaken die geregeld moeten zijn om een studie succesvol te kunnen afronden.
  • Hoe kun je ouders effectief ondersteunen bij de studie(keuze) van hun kind.

Mariëtte Lusse, Lector Samenwerken met ouders & Kinderarmoede, Hogeschool Rotterdam
Tülay Dalmis, Studiekeuzebegeleider, Hogeschool Rotterdam


4. Studiekeuze voor een sector: aansluiting op werk en samenleving (Skytheater 1)

  • De samenleving staat voor uitdagingen in allerlei sectoren, met gevolgen voor onderwijs en arbeidsmarkt.
  • Hoe zorgen we voor een betere aansluiting van leerlingen op de toekomstige arbeidsmarkt?
  • Hoe maken leerlingen een goede studiekeuze in een overvloed aan opleidingen?

Bas Postma, Programmaleider curio connect, Curio


5. Hoe maatschappelijke ontwikkelingen doorwerken in de studiekeuze van jongeren (Auditorium)

  • In hoeverre spelen maatschappelijke thema's een rol in de studiekeuze van jongeren?
  • Verwachten jongeren een maatschappelijke rol van onderwijsinstellingen?
  • Wat voor rol spelen geldzorgen in de studiekeuze van jongeren?

Leon Geboers, Client Consultant, Markteffect

12:10 – 12:40

Parallel plenair (Auditorium)

'TRUE STORIES': VERHALEN DIE VERBINDEN

  • Hoe zorg je ervoor dat studenten zich niet alleen welkom voelen, maar ook écht gezien, gehoord en verbonden?
  • True Stories: een vorm van storytelling gericht op studentwelzijn.
  • Een krachtig platform waar studenten de ruimte krijgen om échte verhalen te delen.

Yvette Dortu

Studentendecaan, Tilburg University


Ferenc Jongejan

Dual Career Officer, Tilburg University


12:10 – 12:40

Parallel plenair (Media Arena)

KRIJG GRIP OP DE REIS VAN DE STUDENT

Hoe je als onderwijsinstelling inspeelt op het veranderende oriëntatieproces
De zoektocht naar een passende opleiding is voor studenten complexer dan ooit. De oriëntatiefase duurt langer, keuzes worden sterk beïnvloed door social media, en studenten verwachten persoonlijke, snelle communicatie via hun voorkeurskanalen.

Hoe speel je hier als onderwijsinstelling slim op in?
In deze sessie laten we zien hoe je grip krijgt op de volledige reis van de student, van eerste interesse tot inschrijving en daarna als alumnus. Je leert hoe je interesses vastlegt, opvolging personaliseert en met data en technologie de juiste touchpoints inricht. En zodra een student afstudeert, begint de reis opnieuw, als alumnus. Hoe blijf je relevant en houd je het contact warm?

In 30 minuten leer je:

  • Hoe je de studentreis visualiseert en structureert
  • Welke touchpoints er zijn, en hoe je ze effectief benut
  • Waarom centrale, goed beheerde data cruciaal is voor succes
  • Hoe je personalisatie toepast zonder dat het complex wordt
  • Hoe je studenten de funnel in krijgt en houdt

 

Bert Doedens

Sales Manager, BEND CRM


Marc Borker

Product Manager, BEND CRM


12:40 – 13:30

Lunchpauze

13:30 – 15:00

Workshops

Maak één keuze tussen de verschillende inspiratiesessies:

1. Autonomie en motivatie bij studenten (Media Arena)

  • Hoe motiveer je studenten vanuit zichzelf?
  • De achtergronden van autonomie-ondersteuning.
  • Hoe kun jij meer autonomie en motivatie in je interactie met studenten bereiken?

Deena Versluis, Lectoraatsondersteuner, Fontys
Karen Schreurs, Onderwijsvernieuwer, onderzoeker en kennisdeler, Fontys


2. Dé AI & Digital skills die jou een voorsprong geven! (Breakout Room 2)

  • De belangrijkste AI-ontwikkelingen voor jouw onderwijsinstelling.
  • Welke kennis heb jij nodig om de veranderingen in jouw werk bij te kunnen houden. 
  • Praktisch aan de slag met AI-oefeningen die jouw werk makkelijker maken.

Bart Meerdink, Managing Partner, Beeckestijn Business School


3. Hoe zorg je dat jouw content écht rendeert online? (Skytheater)

  • Het belang van creatieve uitingen
  • Hoe heeft AI de spelregels van online advertising veranderd?
  • Hoe kun je het algoritme in jouw voordeel laten werken?
  • Aan de slag met content die scoort en overtuig

Joris Hoogenboom, Head of Paid Media, Happy Horizon


4. De student journey: hoe maak je impact op de momenten die er echt toe doen? (Auditorium)

  • Je leert de student journey visueel te maken en verbeterkansen te zien.
  • Je ontdekt hoe je focust op wat telt voor de student en hoe je tegelijkertijd je merkbeleving versterkt.
  • Je leert waarom piekmomenten en contrast zorgen voor impactvolle ervaringen.

Kees Kerkvliet, Managing Director, TOTE-M


5. Stop met zenden, start het gesprek: Hoe Avans en Abbi de studiekeuze journey transformeren (Breakout Room 3)

Wil je ontdekken hoe slimme digitale communicatie écht het verschil maakt in studiekeuze? Avans Hogeschool en Abbi nemen je mee in hun gezamenlijke succesverhaal.

  • Concrete inzichten in kanaalstrategieën met impact en de kracht van WhatsApp
  • Slimme manieren om data te verzamelen en toe te passen voor persoonlijke communicatie
  • Voorbeelden van digitale gesprekken die potentiële studenten helpen kiezen én zich betrokken voelen

Margot Diepen-Nobelen, Adviseur en regisseur team Studiekeuze bij Avans Hogeschool
Marco Wolters, Managing Partner en Oprichter Abbi

15:00 – 15:10

Zaalwissel

15:10 – 15:55

Keynote (Auditorium)

OP WELKE KANALEN VINDEN WE DE (TOEKOMSTIGE) STUDENT

  • Hoe bereik je potentiële nieuwe studenten nu echt?
  • Hoe blijven huidige studenten aangehaakt bij jouw onderwijsinstelling?
  • Waar moet jij als onderwijsinstelling zijn en hoe kun je dit in je werving gebruiken?

Maarten Leyts

Founder/CEO, Trendwolves


15:55 – 16:00

Afsluiting en wrap up

Tim Senders

Presentator, televisiemaker en Youtuber


16:00 – 16:45

Netwerkborrel

Voer hier het wachtwoord in.

Partners van de The Next Student 2025

Partner worden van The Next Student?

Maak deel uit van dit unieke event met je organisatie!

Wil je zelf ook aanwezig zijn? Dan kun je contact opnemen om vrijblijvend de mogelijkheden door te spreken. Er zijn diverse en opvallende profileringsmogelijkheden om je organisatie marketing, - communicatie,- en PR technisch te presenteren voorafgaande, en tijdens the Next Student. Je kunt hierbij denken aan logovermeldingen, advertenties, stand afname en andere eye-openers.
 

Luc Giesen, partnermanager

Als partner heb je de mogelijkheid om:

  • Je positie in de markt te verstevigen
  • Je naamsbekendheid te vergroten
  • Je doelgroep te ontmoeten en te netwerken

Meer informatie? Neem contact met mij op:

Deelnemers die je al voor zijn gegaan: