The (Next) Student

Congres over communicatie met de (aankomende) student

13 & 14 november 2018 | Jaarbeurs (Beatrixgebouw) Utrecht

The (Next) Student 

Congres over communicatie met de (aankomende) student

De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Het medialandschap verandert constant, maar ook de voorwaarden om te studeren. Het leenstelsel heeft ervoor gezorgd dat de student extra zorgvuldig zijn studie uitkiest. Moeilijk om te kiezen op deze jonge leeftijd, zo blijkt ook uit het percentage uitvallers. 1 op de 3 studenten houdt het voor gezien het eerste studiejaar. Volgens een grove schatting van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) kost dit ongeveer 6 miljard per jaar. Er is nog een grote slag te slaan om deze student de juiste studiekeuze te laten maken. Communicatie met de (aankomende) student speelt hierbij een centrale rol. Dit is dan ook precies waar het congres The (Next) Student over gaat!

The (Next) Student was met een uitverkochte editie in 2017 een groot succes!
Dit jaar vindt The (Next) Student plaats op 13 & 14 november 2018. Ben jij er ook bij?

Download de Brochure  Ja, ik meld me aan!


Word geïnspireerd door:

Ruud Veltenaar

Filosoof – trendwatcher

Ria van Dinteren

Organisatie- en onderwijskundige

Leo Bormans

Schrijver en inspirator

Suzanne Dölle

Onderzoeker Youngworks samen met de SBB

Bekijk alle sprekers


Daarom wil je erbij zijn:


  • Praktische vraagstukken specifiek gericht op het MBO en HO
  • Ga beide dagen aan de slag met scholieren en studenten gericht op de thema’s van de dag!
  • Kom in contact met andere onderwijscollega’s: speeddates tijdens de lunchpauze

Bekijk het programma


Wist je dat.....?

Er grote verschillen zijn in studiesucces tussen groepen studenten? Mannen doen het minder goed dan vrouwen. En in het hbo hebben studenten van ouders met een lager inkomen minder studiesucces.

Bron: Staat van het Onderwijs

70 % van de havo- en vwo-leerlingen die eindexamen moeten doen, het lastig vindt de juiste opleiding te kiezen. Een kwart stopt in het eerste jaar, één op de vijf stapt over naar een andere studie

Bron: Dutchcowboys



Docenten bepalen mede het studiesucces van studenten.

Bron: Staat van het Onderwijs

Download

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan de brochure te downloaden

Download (PDF)

08.45 | Inloop en registratie

09.30 | Opening dagvoorzitter Rocky Hehakaija

09.40 | Openingslezing

10.10 | Debat met de deelnemers

10.45 | Koffiepauze

11.10 | Expertsessies

12.10 | Lunchpauze

In de pauze kunt u rustig genieten van de lunch en indien wenselijk aansluiten bij de speeddates waar u collega’s ontmoet van andere onderwijsinstellingen

12.55 | Plenaire lezing

13.30 | Ronde tafelsessies toegespitst op het MBO, HO of gecombineerd met koffiepauze tussendoor

15.30 | Werksessies: samen met studenten en scholieren aan de slag

16.45 | Afsluiting congresdag en borrel

Nieuwsgierig naar de thema's? Bekijk hieronder het programma per dag.

13 november 2018

Bekijk het programma

14 november 2018

Bekijk het programma


Onze dagvoorzitter:

Roxanne Hehakaija

(Rocky)

Biografie

Roxanne Hehakaij, beter bekend als Rocky, is een bekend gezicht in de wereld van de internationale straatvoetbal. Als enige vrouwelijke member van de Street Legends, het beste street football team in de wereld, geeft ze veel internationale demonstraties en clinics. Tevens speelde ze in Jong Oranje. Nadat ze de opleiding Marketing en communicatie afgerond had, begon ze te werken bij het jongerenbureau Youngworks. Op dit moment is ze de mede-eigenaar van de Favela Street Foundation om jonge vrouwen te inspireren aan de hand van voetbalskills en als rolmodel. Tevens verzorgt Rocky veel presentaties, ontwerpt speciale programma’s om jonge mensen te motiveren en werkt als consultant voor o.a. Nike, Plan Nederland en de KNVB.

Onze sprekers:

Ruud Veltenaar

Filosoof – trendwatcher

Biografie

Ruud Veltenaar is: filosoof – professioneel spreker – trendwatcher – inspirator – blogger – columnist – dagvoorzitter – moderator – ‘impact investor’ – ‘serial entrepreneur’– bijzonder hoogleraar, gastdocent of spreker op o.a. London Business School, IBO Business School, Nyenrode, INSEAD, UvA, VU, TUe, Universiteit Twente, Universiteit Utrecht en IMD; – friskijker en dwarsdenker voor ‘board rooms’

... maar bovenal is hij een gepassioneerd mens die zich bezighoudt met de trends en ontwikkelingen met impact op onze welvaart, welzijn, leven en werk. Hij focust vooral op wat mensen zouden moeten doen in onze wereld die in sneltreinvaart transformeert naar een volgende fase in onze beschaving. Wat betekent het om te leiden en te innoveren vanuit een ontketende toekomst? Hoe kun je in plaats van succes, maximale meerwaarde creëren voor jezelf en anderen?

Ria van Dinteren

Organisatie- en onderwijskundige

Biografie

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Ria zal tijdens The Next Student een lezing verzorgen over hoe we leren kunnen bevorderen en de werking van het brein.

Leo Bormans

Schrijver en inspirator

Biografie

Leo Bormans reist de wereld rond als Ambassadeur van Geluk / Ambassador of Happiness & Quality of Life. Hij is schrijver en inspirator. Hij heeft een Master in Talen & Wijsbegeerte en is auteur van de internationale bestseller “The World Book of Happiness”.

Marjolein de Jong

Jongerenspecialist Young Inspiration

Kasia Bruning

Communicatie adviseur bij Nuffic

Suzanne Dölle

Onderzoeker Youngworks samen met de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en bedrijfsleven)

Rob Speekenbrink

Oprichter Noscura, communicatiebureau voor non-profit organisaties

Nicole Hayen

Marketing & Communicatie adviseur bij het Arcus College

Janine Winkens

Marketing & Communicatie adviseur bij het Arcus College

Leroy van Limbeek

Werkzaam bij Influencer Marketing Agency DEPT en bedenker van NOS Kort

Michelle Gerlach

Intermijn

Marieke Bakema

MB advies & Expertisepunt LOB

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter, Wageningen University

Simone Marks

Marketing- en communicatieadviseur
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Tanja de Bie

Projectcoordinator & community manager Digital Learning Lab, Centre for Innovation, Leiden University

Miek Crouzen

Trainer/adviseur
Youngworks

Marike Lammers

Programmadirecteur Toptalent
Saxion Hogescholen

Nina de Winter

Bestuurslid ISO
Landelijk Studentenoverleg

Dr. Peter Vonk

Studentarts
Universiteit van Amsterdam

Rutger van den Berg

Onderzoeker
Youngworks

Jeroen van der Schaaf

Online Marketeer
Maastricht University

Biografie

J. van der Schaaf (45) begon ooit in de IT met het ontwikkelen van linux-gebassered internetoplossingen voor internproviders en automatiseringsbedrijven. Gedreven door de wens om meer met de voorkant van online toepassingen bezig te zijn nam hij in 2006 de uitdaging aan om de stad Maastricht online als dé toeristische bestemming op de kaart te zetten. Sinds 2011 richt hij zich als online marketing adviseur bij de Universiteit Maastricht (UM) op het online werven van studenten waarbij het speelveld de hele wereld beslaat.

Michiel Keurentjes

Eigenaar en trainer
September Onderwijs

Evelyne Meens

Onderzoeker en beleidsadviseur studie(keuze)succes
Fontys Hogescholen

Biografie
Evelyne Meens is onderzoeker en beleidsadviseur studie(keuze)succes op Fontys Hogescholen en combineert deze baan met haar bijna afgeronde promotieonderzoek op Tilburg Universiteit. In haar onderzoek richt ze zich voornamelijk op individuele verschillen tussen studenten m.b.t. motivatie, studie(keuze)succes en studentenwelzijn. Met haar onderzoeksresultaten onderbouwt of ontkracht ze bestaande vermoedens en ‘onderbuikgevoelens’. Daarnaast ontwikkelt ze valide tools en instrumenten waar zowel studenten als docenten hun voordeel mee kunnen doen.

Rutger Kappe

Lector studiesucces


Anneke Velthuis

Accountmanager Communicatie
Saxion

Jantine de Groot

Communicatieadviseur
Hogeschool van Amsterdam

Jodie Staphorst

Marktmanager
HAN Deeltijdstudies

Mis het niet!

Vorig jaar ontmoeten 250 onderwijsexperts elkaar tijdens de uitverkochte, 2e editie van The (Next) Student! Wil jij erbij zijn dit jaar? Schrijf je in en wij houden je op de hoogte. 

Ja, ik meld me aan!

Data en locatie

13 & 14 november 2018

Jaarbeurs, Beatrixgebouw Utrecht
Jaarbeursplein
3521 AL Utrecht
Tel: 030 - 295 5911
Routebeschrijving

 

Inschrijven

1 congresdag € 499,-
2 congresdagen € 899,-

Deze prijs is exclusief BTW en inclusief koffie, thee, en lunch. Daarbij ontvang je bij aanmelding gratis het praktijkboek '20 wegen naar geluk' van Leo Bormans.

Kom je met 4 personen of meer? Dan krijg je 25% korting op de toegangsprijs

Inschrijven

 

 

 

 



Belastingvoordeel

N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

Dinsdag 13 november
De student en het onderwijs van nu

Wat is de huidige stand van zaken? Welke problematiek lopen we nu tegenaan en hoe kunnen we dit oplossen? Wat vraagt The Next Student van ons als onderwijsinstelling en hoe kunnen we hieraan tegemoet komen?

Op deze dag staan we stil bij het onderwijs en de problematiek van nu. Op deze dag komen alle onderwijsprofessionals samen die te maken hebben met deze (aankomende) student om ervaringen met elkaar te delen, problematiek te bespreken en inspiratie op te doen van elkaar. Tevens zijn er dit jaar vele scholieren aanwezig afkomstig uit het VMBO, HAVO, VWO, MBO, HBO en WO. Ga met elkaar in gesprek, zorg dat de magie ontstaat en we met elkaar tot mooie ideeën komen!

Bekijk hier het volledige dagprogramma (PDF).


8.45
Inloop en registratie – ophalen badge + informatie dagprogramma

9.30

Welkomstwoord dagvoorzitter Rocky Hehaijaka

Rocky Hahaijaka is jongerenexpert en adviseert tal van organisaties op het gebied van motivatie van jonge mensen. Rocky is daarnaast een bekend gezicht in de wereld van straatvoetbal en voetbal eerder bij Jong Oranje.


9.40

Openingslezing huidige actualiteit

Rutger Kappe, Lector studiesucces


10.15

De toekomst door jonge ogen...

Jongeren hebben nog een heel leven voor zich. Hoe denken ze daar zelf eigenlijk over? Rutger van den Berg, onderzoeker jongeren & trends bij Youngworks, neemt je mee in de leefwereld van jongeren, vol individuele ambities, jeugdig idealisme en gezamenlijke verantwoordelijkheden. Hij laat zien hoe dominant het geloof in de maakbaarheid van je eigen succes en geluk is onder hedendaagse jongeren. Wat betekent dit voor hun persoonlijk en voor onze maatschappij als geheel? En hoe kan je daar als onderwijsinstelling een rol van betekenis in spelen?

Rutger van den Berg, Onderzoeker Youngworks


10.45
Koffiepauze met iets lekkers

11.10
Debat over studentenwelzijn, internationalisering & doorstroom

11.40
Interactieve sessieronde
Lees meer over de interactieve sessies

1. Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders

Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Voor laaggeletterde ouders en ouders die niet goed Nederlands spreken is dit lastig. In samenwerking met schooldecanen en studieadviseurs heeft Hermien beelden gemaakt van verschillende stappen in het studiekeuzeproces. Tijdens de workshop bespreekt zij het gemaakte (s)TR(r)IPBOEK en bespreekt de tips en achterliggende artikelen. Tevens ontvangt zij graag feedback hierop.

Hermien Miltenburg – Oudervoorlichter, Wageningen University


2. Studentparticipatie: leer studenten van nu anders betrekken

Wie wil er nu niet weten wat er leeft en speelt bij studenten? Als je je doelgroep beter begrijpt, kun je immers beter aansluiten bij wat zij willen en nodig hebben. Hoe krijgen we de student van nu op het puntje van zijn stoel? Hoe zorgen we dat studenten met ons meedenken en zich thuis voelen op school? Duik mee in de wereld van studenten! In deze workshop kom je erachter wat de student van nu kenmerkt en hoe je hen betrekt bij het onderwijs. De workshop is praktisch en geeft je concrete handvatten om studenten direct te betrekken.

Marjolein de Jong - Jongerenspecialist Young Inspiration


3. Inzetten van een online ambassadeursteam op social

Een tevreden klant is een van je beste ambassadeurs en zo is het ook met studenten. Wie is er beter in staat om uit te leggen hoe het is om te wonen in jouw studentenstad en om jouw opleiding te volgen, dan iemand die voor dezelfde uitdagingen heeft gestaan? De Universiteit Maastricht (UM) zet studenten op verschillende manieren in als online ambassadeurs van de universiteit, of beter gezegd: als online ambassadeur van hun ervaring in Maastricht. Waar vind je deze studenten en wat kunnen ze voor je instelling betekenen? Hoe ver ga je in de aansturing en hoe hou je zicht op hun activiteiten? Hoe communiceer je met ze en wat hebben ze nodig? Graag deel ik in deze sessie onze ervaringen, tips, successen en ja, ook onze mislukkingen.

Jeroen van der Schaaf – Online Marketeer, Maastricht University



4. Hoe ontwerp je een goedwerkende customer journey inclusief storytelling?

We laten het niet gebeuren…

Eind 2016 stond Arcus op een kruispunt. De terugloop van het aantal studenten was vele malen groter dan begroot. Er werd een task force in het leven geroepen. De afdeling Marketing & Communicatie kreeg hierin een prominente rol. Het inrichten van de customer journey en een goed contactmomentenregistratiesysteem was het vertrekpunt. We kiezen sinds 2016 doelbewuste momenten en boodschappen waarbij voorlichting, bewustwording, warme en persoonlijke band en vertrouwen belangrijke pijlers zijn. Janine Winkens en Nicole Hayen zullen jullie stap voor stap mee nemen in hun reis en de uiteindelijke opbrengst van hun verhaal.

Nicole Hayens & Janine Winkens - Communicatieadviseurs Arcus College


5. Hoe zorg je ervoor dat LOB inspirerend en motiverend is en duurzaam verankerd wordt in de school?

LOB is geen hype of trend. Langzamerhand is iedereen ervan doordrongen dat LOB een belangrijke plek dient in te nemen in het onderwijs. Ook vanuit OCW zijn er de nodige wettelijke kaders vastgesteld. Deze workshop gaat over inspirerend en duurzaam LOB. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen enthousiast worden en gemotiveerd raken van LOB? Wat zijn de randvoorwaarden om LOB duurzaam te verankeren? Aan de hand van een inspirerend praktijkvoorbeeld bespreken we de randvoorwaarden voor goed LOB. Naar aanleiding van het interactieve gedeelte van de workshop krijgt u inzicht van LOB bij u op school en de mogelijke verbeteringen.

Marieke Bakema - MB advies & Expertisepunt LOB


12.40
Lunchpauze

Wil je je collega’s beter leren kennen? Sluit dan aan bij de speeddates die starten om 13.00 uur


13.35

Grip op de puber!

De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Technische ontwikkelingen, globalisering en robots om er maar een paar te noemen, zijn de zichtbare gevolgen. De invloed op leren en ons brein is er ook. Nooit eerder leek de kloof tussen opleiding en de jongere zo groot. Wat vandaag aansluit is de volgende dag al weer achterhaald. Ook ligt kennis, wat vroeger het domein van opleidingen was, op straat of beter gezegd het staat op google. Gelukkig ontwikkelt de wetenschap zich ook in een zelfde tempo en weten we inmiddels heel veel van het brein van de jongere en zijn drijfveren. In deze keynote staat het brein van de puber/adolescent centraal en wat dit betekent voor gedrag en leren. Tevens worden er handvatten aangereikt om de jongere beter te beïnvloeden en te begeleiden.

Ria van Dinteren, Organisatie- en onderwijskundige


14.15
Interactieve sessieronde 2
Lees meer over de interactieve sessies

1. Motiverende gesprekstechnieken

Hoe zorg je ervoor dat mensen intrinsiek gemotiveerd raken? Hoe betrek je de ander actief bij zijn eigen toekomst? Deze workshop 'Motiverende Gesprekstechnieken' van September Onderwijs geeft je praktische handvaten, waarmee je direct aan de slag kunt. We bespreken een gespreksstructuur en technieken waarmee je in korte tijd tot de kern komt en de ander zelf een stap vooruit kunt laten nemen. De inhoud is de volgende dag direct toepasbaar in de praktijk. Deze workshop is voor iedereen die studenten en/of collega’s begeleidt.

Michiel Keurentjes, - Eigenaar en trainer, September Onderwijs


2. Een onderzoek naar studiekeuzes onder VMBO-ers: de ontwikkeling van een MBO Portal

Jongeren op het vmbo hebben veel moeite om een mbo-opleiding te kiezen (er zijn meer dan 500 opleidingen). Op sites van ROC’s zien ze vaak door de bomen het bos niet meer, de info op deze sites is niet altijd objectief en begrijpelijk. Om jongeren te ondersteunen bij hun studiekeuze ontwikkelt SBB in opdracht van het ministerie van OCW een mbo portal met studie- en beroepskeuze informatie. Dit onafhankelijke ‘mbo portal’ moet leerlingen, ouders en decanen helpen bij het kiezen van een studie. Het portal zal in het najaar 2018 worden gelanceerd. In de presentatie vertellen zij meer over de inzichten uit het onderzoek (type studiekiezers en hun drijfveren, touchpoints, behoeften) en over de ontwikkeling van het portal en de rol die jongeren hierin hebben gespeeld. Ze delen de do’s en don’ts en valkuilen: wat werkt wel en niet met oog op deze doelgroep.

Suzanne Dölle - Onderzoeker Youngworks & Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB)


3. Het studiekeuzeproces tijdens het tussenjaar

Het tussenjaar neemt toe in populariteit. Studiekeuzeorganisatie Intermijn ontwikkelde een intensief programma van drie maanden, speciaal voor studenten met een tussenjaar, met als doel meer zelfkennis, zelfvertrouwen en een gefundeerde studiekeuze. Bedrijfsbezoeken, workshops, samenwerkingsopdrachten en coaching maken deel uit van dit programma. Intermijn bestaat dit jaar 5 jaar en we delen graag onze kennis en ervaring. Wie zijn de studiekiezers van 2018 nu precies? Wat beweegt ze? Hoe maken zij keuzes? Wie of wat beïnvloeden deze keuzes? Wat maakt het kiezen van een studie anno 2018 nu zo ingewikkeld? En: wat helpt? We bieden een inkijk in onze visie op studiekeuze en onze aanpak.

Michelle Gerlach - Studiekeuzeorganisatie Intermijn


4. Een methode voor het voorkomen van uitval bij risicostudenten

Saxion heeft in 2018 de Comenius Leadership Fellow beurs ontvangen voor een project om studie-uitval terug te dringen. Met het geld werken studenten met risico op uitval in kleine groepjes aan persoonlijke ontwikkeling en vertrouwen in eigen kunnen. Deze methodiek heeft Saxion eerder met succes toegepast bij de Top Talent studenten. In deze sessie zal Marike Lammers meer vertellen over de speciale methode die zij hebben ontwikkeld en hoe zij dit in de praktijk hebben gebracht.

Marike Lammers - Programmadirecteur Toptalent Saxion Hogescholen


5. Het creëren van persoonlijke waardevolle ontmoetingen in de student journey

Tijdens deze sessie krijg je, aan de hand van een praktijkcase van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, een inkijkje in de Customer Journey Mapping-methodiek van TOTE-M. Hoe zorg je dat een ontmoeting memorabel is? Hoe onderzoek je de student journey en hoe stel je prioriteiten bij het optimaliseren van de journey? Vervolgens zoomen we in op het project Personal Video, een van de gekozen oplossingen waarbij de HAN 12000 aanmelders persoonlijke hulp biedt en alle startende studenten verwelkomt. Storyteq neemt je mee in de mogelijkheden van data-driven video creatie. Je gaat naar huis met een stukje kennis en inspiratie op het gebied van customer journey mapping en de inzet van dynamische video. Daarnaast krijg je tips voor succesvolle implementatie.

  • Simone Marks - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
  • Simon Blok - Storyteq
  • Katja van Wel - TOTE-M

15.15
Koffiepauze met een gezonde snack

15.45
Werksessies met studenten

Ga samen met de studenten aan de slag. U kunt kiezen uit o.a. de volgende thema's:

  • Vanaf welke leeftijd en hoe oriënteren scholieren zich op een studie?
  • Wat heeft de huidige student nodig om binding te houden met de studie?
  • Wat heeft de aankomende student nodig in de studiekeuzebegeleiding?
  • Het beoordelen van de campagnes uit 2017 + het meedenken met de campagnes voor 2019
  • Welke social media zet je (niet) in en hoe benader je ze?

16.50
Afsluiting met borrel en friet

Woensdag 14 november
De student en het onderwijs van de toekomst

Deze dag staat in het teken van de student en het onderwijs van de toekomst. Hoe ziet de volgende generatie eruit? Hoe zorgen we ervoor dat het onderwijsmodel ook meegroeit met de student van de toekomst? Een goede doorlopende leerlijn, aansluiting bij de banen van de toekomst en natuurlijk tegemoetkomend aan de wensen van de aankomende student. Welke (kleine) veranderingen kunnen wij nu al in gang zetten?

Tevens zijn er verschillende werksessies met studenten afkomstig uit VMBO, HAVO, VWO, MBO, HBO en WO.

Bekijk hier het volledige dagprogramma (PDF).


8.45
Inloop en registratie – ophalen badge + informatie dagprogramma

9.30

Welkomstwoord dagvoorzitter Rocky Hehaijaka

Rocky Hahaijaka is jongerenexpert en adviseert tal van organisaties op het gebied van motivatie van jonge mensen. Rocky is daarnaast een bekend gezicht in de wereld van straatvoetbal en voetbal eerder bij Jong Oranje.


9.40

Shift Happens

De transformatie van onze wereld naar een volgende fase in onze beschaving heeft grote impact op het onderwijs en de toekomst van leren. Nog nooit heeft de mensheid voor zulke grote uitdagingen gestaan als de huidige en toekomstige generaties. De klimaatverandering met impact op onze leefomgeving, de toenemende ongelijkheid en de herverdeling van werk en vermogen, de technologische revolutie in relatie tot maatschappelijk nut, de globalisering en internationalisering en technologisering van arbeid. Het zijn maar een paar voorbeelden waarom onze kinderen anders moeten leren denken en handelen dan wij. Het onderwijs staat voor een fascinerende uitdaging en zal uiteindelijk, in het belang van studenten en onze gemeenschappelijke toekomst, drastisch transformeren, waarbij de focus verschuift van collectief onderwijzen naar gepersonaliseerd leren.

Openingslezing door Futurist Ruud Veltenaar


10.30
Koffiepauze met iets lekkers

11.00
Interactieve sessieronde 1
Lees meer over de interactieve sessies

1. Hoe een chatbot scholieren helpt bij het kiezen voor ROC West-Brabant

Met 9 mbo colleges met 25.000 leerlingen en studenten en 380 opleidingen is ROC West-Brabant een van de grootste ROC's in Nederland. Om het instroomproces te verbeteren en beter aan te laten sluiten bij de behoefte ontwikkelde en ROC West Brabant en OBI4wan een chatbot waarmee leerlingen met natural language worden geholpen. In een live-chat omgeving kunnen praten met de chatbot totdat de bot opleidingen kan matchen bij de persoon. Hoe dat werkt laten Marjon Sunderman van het ROC en Rob Speekenbrink van Noscura tijdens The Next Student zien.

Rob Speekenbrink - oprichter Communicatiebureau Noscura & Marjon Sunderman – Webmaster, ROC West-Brabant


2. Stress rondom studie en manieren om deze het hoofd te bieden

Deze tijd wordt gekenmerkt door steeds grotere aantallen jongeren die burned-out raken. Maar wat is een burn-out nou eigenlijk? Valt die wel te definiëren? En waarom zijn jongeren vatbaarder voor een burn-out? Moeten we toewerken naar een stressvrije school, of juist niet? Allemaal vragen die ons als onderwijsprofessionals bezighouden. Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar antwoorden en eindigen we met een moment van reflectie. Hoe ziet het vitaliteitsbeleid van jouw onderwijsinstelling eruit? Is die er überhaupt al? Wat gaat er al goed en waar ligt de behoefte voor de toekomst?

Miek Crouzen, training & development specialist, sociaal psycholoog en werkzaam als trainer/adviseur bij Youngworks


3. Inclusiviteit en uitgaande mobiliteit

Nederland scoort beneden gemiddeld als het gaat om de inclusiviteit van uitgaande mobiliteit. Dit is onwenselijk, omdat internationalisering juist beoogt studenten vanuit verschillende culturele achtergronden en sociaaleconomische milieus met elkaar in contact te brengen. Gelukkig komt steeds meer aandacht voor de inclusiviteit en de buitenlandervaring. Tijdens deze sessie gaan we dit thema verder uitdiepen. We zullen o.a. de volgende vragen beatwoorden. Welke groepen studenten blijven ondervertegenwoordigd? Met welke boodschap kunnen we die specifieke doelgroepen bereiken? Wat werkt wel en wat werkt niet. Hoe doen andere landen dit?

Kasia Bruning - Communicatieadviseur bij Nuffic


4. Omgangvormen op social onder jongeren: hoe speel je als onderwijsinstelling hierop in?

Hoe bereik je tieners? Leroy van Limbeek bedacht NOS Kort en geeft handige tips. Ook gaat hij dieper in op de omgangsvormen van tieners op social media. Een must voor iedereen die iets met deze doelgroep wil doen.

Leroy van Limbeek, Social Media Lead Nieuws Talpa Network


12.00
Lunchpauze

Wil je je collega’s beter leren kennen? Sluit dan aan bij de speeddates die starten om 12.15 uur


13.00

Positief Onderwijs: gelukkige leerlingen in gelukkige scholen dankzij gelukkige docenten & ouders

De geluksprofessor Leo bormans is inspirator, sprekers en reist de wereld rond als ambassador of happiness en quality of life. Hij voerde samen met de Universiteit van Leuven een grootschalig onderzoek uit naar de maakbaarheid van geluk. Daaraan namen meer dan 7000 proefpersonen deel. Uit het onderzoek komen verrassende, bruikbare en concrete inzichten naar voren. Hij is een succesrijk spreker en adviseur van regeringen, managers, universiteiten, welzijnswerkers en leraren over de hele wereld. Bijzondere aandacht gaat naar dat deeltje van geluk en levenskwaliteit dat ‘maakbaar’ is bij individuen, in teams en organisaties.

Leo Bormans, Geluksprofessor


14.00
Interactieve sessieronde 2
Lees meer over de interactieve sessies

1. Interactie in online communities

Hoe geef je je online publiek een ware campus ervaring, zodat zij gemotiveerd blijven en de waarde van jouw onderwijsinstelling inzien? En hoe zorg je ervoor dat de campus studenten in verbinding komen met jouw online community?

Tanja de Bie – Projectcoördinator Digital Learning Lab, Leiden University


2. Signaleren van zelfmoordrisico onder studenten

Zelfmoord is een van de meest voorkomende doodsoorzaken onder jongeren en studenten. Daarom heeft het Bureau Studentenartsen van de UvA een protocol ter preventie opgesteld. In deze sessie zal Dr. Peter Vonk met u de belangrijkste signalen van zelfmoordrisico bespreken.

Dr. Peter Vonk – Studentarts Universiteit van Amsterdam


3. Studentwelzijn en employability

Nina de Winter, bestuurslid van het Interstedelijk Studentenoverleg, zal in haar presentatie de link leggen tussen studiesucces, het huidige studieklimaat en de aandacht voor ‘employability’ in het studieprogramma. De arbeidsmarkt verlangt steeds meer specifieke vaardigheden van afgestudeerden. Studenten doen deze vaardigheden nu veelal op in extra-curriculaire activiteiten, maar ook de instellingen dragen de verantwoordelijkheid studenten deze vaardigheden aan te leren in de onderwijsprogramma’s. Zeker omdat de druk op studenten toeneemt; de basisbeurs is afgeschaft, studenten moeten een BSA halen en een toenemend aantal (master)opleidingen selecteert. Toch ziet het ISO hier ook kansen; het huidige studieklimaat vraagt onderwijsprogramma’s om te innoveren en studenten om zich breder te ontwikkelen. Hoe hiermee om te gaan is een interessant gesprek om met elkaar te voeren.

Nina de Winter – Bestuurslid ISO Landelijk Studentenoverleg



4. De kracht van het netwerk: Samenwerking hogescholen bij deeltijdwerving

Hoe zet je de Nederlandse hogescholen op de kaart zetten als dé aanbieder van deeltijdonderwijs voor werkend Nederland?. Door samen te werken! Door over de verschillen heen te stappen en een gezamenlijk kader te bieden waarbinnen ruimte is voor ieders eigenheid. De landelijke wervingscampagne Heel Veel in Deeltijd werd het platform voor de 18 deelnemende hogescholen. En met succes! Doorstromers, verdiepers en switchers werden bereikt en conversie op ieders eigen websites was het resultaat. Hoe start je zo’n samenwerking op? Hoe ga je om met praktische zaken zoals kosten en hoe maak je besluiten?

  • Ronald Wielens: Online marketeer bij Avans Deeltijd
  • Anneke Velthuis: Accountmanager Communicatie Saxion
  • Jantine de Groot: Communicatieadviseur Hogeschool van Amsterdam
  • Jodie Staphorst: Marktmanager HAN Deeltijdstudies

5. Wat je kiest, ben je zelf

In deze sessie zal Evelyne Meens jullie meenemen in hoe identiteit en keuzes maken met elkaar samenhangen en hoe dat bij onze eigen Nederlandse jongeren zit. Hoe verloopt identiteitsontwikkeling eigenlijk? Hoe zit dat bij onze aankomende studenten? En hoe maak je een ‘goede’ keuze? Ze zal je kennis aanvullen door haar eigen onderzoek en wetenschappelijke theorieën te verweven met de dagelijkse praktijk. Met als gevolg dat je misschien ook je eigen keuzes nog eens onder de loep gaat nemen…

Evelyne Meens – Onderzoeker en beleidsadviseur studie(keuze)succes Fontys Hogescholen


15.00
Koffiepauze met een gezonde snack

15.30
Werksessies met studenten

Ga samen met de studenten aan de slag. U kunt kiezen uit o.a. de volgende thema’s:

  • Hoe ziet de ideale proefstudeerdag eruit?
  • Hoe ziet de ideale student eruit over tien jaar?
  • Hoe ziet de ideale docent eruit?
  • Hoe ziet de student de rol van technologie in het onderwijs?
  • Hoe wil de student dat er gecommuniceerd wordt met hem/haar tijdens het studiekeuzeproces?

16.45
Afsluiting met borrel en friet

Informatiemarkt

Wilt u meer informatie over het deelnemen aan de infomarkt op het congres? 
Download dan hier onze PDF.

Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg uw deelname vast!
 The (Next) Student

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: The (Next) Student start op 13 & 14 november 2018 in Jaarbeurs Utrecht!

 The (Next) Student

Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:
Contact

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer informatie over The (Next) Student?
Neem dan contact op met onze adviseur

Wendy Bekkers
Tel: 040 - 297 27 60
E-mail: w.bekkers@sbo.nl