VAL OP TUSSEN DE OVERLOAD AAN INFORMATIE

Hoe val je op bij een doelgroep die razendsnel switcht tussen verschillende informatiestromen? Het internet is aan het TikTokificeren, waardoor de concentratieboog van Generatie Z alleen maar korter wordt. Om de aandacht van deze (toekomstige) studenten echt vast te houden, moet je als onderwijsinstelling eerst begrijpen wat hen drijft. Welke afwegingen maken zij bij het kiezen voor een bepaalde studie en onderwijsinstelling? En hoe kun je bij huidige studenten bijdragen aan studentsucces?

Deze doelgroep wil gezien worden en op een persoonlijke en authentieke manier benaderd worden. Thema’s als mentale gezondheid, duurzaamheid en diversiteit spelen hierbij een grote rol. Tegelijkertijd worden jongeren onder de 18 jaar steeds meer beschermd tegen online marketing en communicatie uitingen en wordt scholen opgedragen om te stoppen met het werven van internationale studenten. Hoe ga je hier als school mee om?

Deze editie van The Next student bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen!

  • Congres op 24 september: Na een bezoek aan het congres ben je bijgepraat over de drijfveren en behoeftes van Generatie Z en de nieuwste trends op het gebied van marketing en communicatie. Met inspirerende keynotes en verdiepende sessies, kun je het congres naar eigen leerbehoefte invullen.
  • Masterclasses op 15 oktober: Tijdens de masterclasses neem je jouw eigen praktijk mee en ga je aan de slag met een plan die je meteen kan implementeren! Je kunt kiezen uit twee masterclasses.
Bekijk hier het volledige programma

Benieuwd wat jij kan verwachten? Dit was The Next Student 2023:

Deze editie van The Next student bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen!

  • Congres op 24 september: Na een bezoek aan het congres ben je bijgepraat over de drijfveren en behoeftes van Generatie Z en de nieuwste trends op het gebied van marketing en communicatie. Met inspirerende keynotes en verdiepende sessies, kun je het congres naar eigen leerbehoefte invullen.
Bekijk hier het programma van 24 september: Congres
  • Masterclasses op 15 oktober: Tijdens de masterclasses neem je jouw eigen praktijk mee en duik je de diepte in. Ga actief aan de slag met een plan dat je meteen kan implementeren binnen jouw onderwijsinstelling. Je kunt kiezen uit twee masterclasses.
Bekijk hier het programma van 15 oktober: Masterclasses

Sprekers Congres

img-Melanie Bosveld
Melanie Bosveld

Founder, Kult&Ace

img-Bart Meerdink
Bart Meerdink

Bart Meerdink | Digital Strategist en Partner, Beeckestijn Business School

img-Nina Hoek van Dijke
Nina Hoek van Dijke

Jongerenexpert en Founder, Jong & Je Wil Wat

img-René Hollemans
René Hollemans

Docent Pulsed Academie, Fontys

img-Nicolien Hendrickx
Nicolien Hendrickx

Projectmanager DDSZ, Logistics Community Brabant

img-Davy Zwegers
Davy Zwegers

Business Development Manager, Studiekeuzelab

img-Kees Kerkvliet
Kees Kerkvliet

Eigenaar en Customer Journey trainer, TOTE-M

img-Suzanne van Gorp
Suzanne van Gorp

Studiekeuze- en loopbaanadviseur, Fontys Hogeschool

img-Bart Kampschreur
Bart Kampschreur

Commercial Director, Happy Horizon

Bart Kampschreur werkt ruim 10 jaar binnen social media met bekende consumentenmerken als De Sims, Walibi en Assassin’s Creed, maar ook met onderwijsinstellingen zoals Landelijk Centrum Studiekeuze en de Haagse Hogeschool. Hij is oprichter van Vortex Agency, het gespecialiseerde social label van bureaugroep Happy Horizon, en hij doceert binnen verschillende post-hbo-opleidingen aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen. 

img-Maurice Palmen
Maurice Palmen

Managing Partner, Beautiful Lives

img-Maureen van Ravenhorst
Maureen van Ravenhorst

Communicatieadviseur Bachelorvoorlichting, TU Delft

img-Sjoerd de Kreij
Sjoerd de Kreij

Oprichter en CEO, Typetone

img-Mieke van Bergen
Mieke van Bergen

Research Expert Onderwijs, Markteffect

img-Ellen Hoeben
Ellen Hoeben

Teamleider Marketing & Communicatie, Gilde Opleidingen

img-Sue Poos
Sue Poos

Teamleider Marketing & Communicatie, Gilde Opleidingen

img-Robbert van Empel
Robbert van Empel

Oprichter/eigenaar, Stoer

img-Myrna Hofman
Myrna Hofman

Senior Marketing Advisor, Universiteit Twente

img-Tim Senders
Tim Senders

Presentator, televisiemaker en Youtuber

img-Fiona Vanderbroeck
Fiona Vanderbroeck

Marketing Manager Ecommerce, Bol

img-Steven de Jong
Steven de Jong

Directeur, Olifant Media

img-Marc Borker
Marc Borker

Directeur, BEND

Marc is founder, directeur en product manager bij BEND. Hij vertaalt klantbehoefte in de oplossingen die BEND biedt voor het onderwijs zoals Student Life Cycle & Coursemanagement. Het fundament van beide oplossingen is Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement.

img-Bert Doedens
Bert Doedens

Directeur, BEND

Bert is founder, directeur en business developer bij BEND. In zijn rol adviseert en begeleidt hij klant bij de digitalisering van hun onderwijsinstelling. Dit doet hij met behulp van Microsoft Dynamics 365 technologie en de oplossingen van BEND: Student Life Cycle & Course Management.

img-Krista Kleinveld
Krista Kleinveld

Jongerenexpert en oprichter, FamilyFactor

img-Maartje van Osch
Maartje van Osch

Jongerenexpert en oprichter, FamilyFactor

img-Joyce van der Wegen
Joyce van der Wegen

Programmamanager externe relaties, Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO)

img-Bas van Nuland
Bas van Nuland

Eigenaar/spelmaker, The Barn/Eventrum

img-Rianne de Jong
Rianne de Jong

Docent en onderzoeker, Saxion

img-Lotte van der Most-Gilbers
Lotte van der Most-Gilbers

Assistent onderwijs en onderzoek, Saxion

img-Dennis Baas
Dennis Baas

Strategisch adviseur Internationale Marketing & Recruitment, TU Eindhoven

Sprekers Masterclasses

img-Kees Kerkvliet
Kees Kerkvliet

Eigenaar en Customer Journey trainer, TOTE-M

img-Bart Kampschreur
Bart Kampschreur

Commercial Director, Happy Horizon

img-Judith Bannink
Judith Bannink

Av-specialist bij social label Vortex Agency

Voer hier het wachtwoord in.

Programma The Next Student

08:45 – 09:15

Ontvangst en registratie

09:15 – 09:30

OPENING DOOR DAGVOORZITTER

Tim Senders

Presentator, televisiemaker en Youtuber


09:30 – 10:00

Keynote

GEN Z REVEALED: HOE BEREIK JE DEZE ONGRIJPBARE GENERATIE?

Welkom bij deze sneak peek in het leven van Generatie Z. Ontdek de diverse kenmerken die deze generatie definiëren, inclusief fascinerende inzichten in hun diversiteit. Leer praktische tips en trucs om effectief met hen te communiceren en te verbinden. 

  • Kenmerken van Gen Z
  • Gen Z en diversity
  • Tips en tricks om Gen Z te bereiken en binden

Melanie Bosveld

Founder, Kult&Ace & PACT United Foundation


10:00 – 10:45

Keynote

STUDENTPARTICIPATIE: DE DO’S EN DONT’S BIJ HET BETREKKEN VAN STUDENTEN

» MET: studentenpanel, bestaande uit toekomstige en huidige studenten

Als je jongeren wil bereiken, dan zul je ze moeten begrijpen. En dat kan alleen door ze te betrekken. Nina Hoek van Dijke van Jong & Je Wil Wat neemt je mee in een praktisch stappenplan voor studentparticipatie. Daaropvolgend kun je al je vragen stellen over studiekeuze of participatie aan een panel van studenten.

  • Studentparticipatie
  • Stappenplan
  • In gesprek met panel

Nina Hoek van Dijke

Jongerenexpert en Founder, Jong & Je Wil Wat


10:45 – 11:15

Pauze

11:15 – 12:00

SESSIERONDE 1

Tijdens de sessierondes ga je interactief aan de slag of word je geïnspireerd door een expert.  

Dreigende uitval door studietwijfel? De meerwaarde van studentbegeleidingsprogramma’s, zoals Fontys’ Empower!

Een kijkje in de keuken van studentbegeleidingsprogramma’s binnen Fontys Hogeschool. 

  • Empower
  • Explore
  • Individuele coaching

Suzanne van Gorp, Studiekeuze- en loopbaanadviseur, Fontys Hogeschool
René Hollemans, Coördinator Empower, Fontys Hogeschool


De studiekeuze journey van binnenuit - Wat drijft en motiveert bachelor en masterkiezers?

Elk studiejaar zetten talloze ambitieuze studenten een nieuwe stap in hun academische carrière. Een reis vol uitdagingen en verwachtingen. De inzichten uit een onderzoek onder aankomend bachelor- en masterstudenten vormden de bouwstenen voor nieuwe initiatieven van de TU Delft. 

  • Beautiful Lives en TU Delft doken samen met aankomend bachelor- en masterstudenten in hun studiekeuze journey.
  • Wat drijft hen op hun zoektocht naar die ene studie? En hoe navigeren ze door dit keuzeproces?
  • Beautiful Lives en TU Delft delen deze inzichten en de vertaling ervan naar concrete actie.

Maurice Palmen, Managing Partner, Beautiful Lives
Maureen van Ravenhorst, Communicatieadviseur Bachelorvoorlichting, TU Delft


Grip op de Student Life Cycle: Digitalisering & Personalisatie in het onderwijs

Het onderwijsveld is in beweging. Dat gaat gepaard met grote uitdagingen: de concurrentie neemt toe, studenten worden veeleisender en verwachten steeds vaker maatwerk. Als onderwijsinstelling doe je je best om deze ontwikkelingen bij te houden, maar op het vlak van digitalisering en persoonlijke communicatie is nog veel winst te halen. In deze break-out sessie laten we zien hoe je grip krijgt op de hele Student Life Cycle van studiekiezers tot Alumni. 

  • Digitalisering van de Student Life Cycle
  • Personalisatie van je communicatie in de Student Life Cycle
  • Grip op je instroom, conversie en behoud 

Marc Borker, Founder & Product Manager, Bend
Bert Doedens, Founder & Business Developer, Bend


Generatie Z: Pijlers voor waardengedreven strategie en impactvolle communicatie

Waarden verbinden en geven richting. Wat maakt werken met waarden waarde(n)vol voor jouw onderwijsinstelling en (communicatie)strategie? Hoe zet je dit in voor optimaal bereik, behoud en werven van studenten? Wat komt daar allemaal bij kijken, welke stappen horen daarbij en hoe verhoudt dit zich tot jongerenparticipatie? 

Laat je inspireren en ga mee op reis met de WaardenWerelden van FamilyFactor. Een model met waarden die van betekenis zijn voor (toekomstige) studenten en medewerkers, die aansluiten bij relevante trends en waarmee je verbinding maakt met daar waar jouw onderwijsinstelling voor staat.

Krista Kleinveld, Jongerenexpert en oprichter, FamilyFactor
Maartje van Osch, Jongerenexpert en oprichter, FamilyFactor


AI & Content marketing in het onderwijs

Hoe zet je AI in voor de content marketing van jouw onderwijsinstelling? Sjoerd de Kreij, oprichter en CEO van Typetone, neemt je mee in de toekomst van werk en AI en leert je hoe je AI inzet buiten ChatGPT. 

  • Welke tools zet je in?
  • Hoe groeit je bereik met 300%
  • Naar 100% automatisering

Sjoerd de Kreij, oprichter en CEO, Typetone

12:10 – 12:40

Parallel plenair

DE DIGITAL MARKETING & AI SKILLS DIE JIJ NODIG HEBT IN 2025

Help, je ziet je werk en je vak veranderen. We willen niet achterblijven met AI maar mogen ook de marketingfundamenten niet vergeten. Zoveel ontwikkelingen, zoveel mogelijkheden! Wat betekent dit voor jou? Wat zijn de 7 digital en AI skills die jij nodig hebt in je carrière?

  • 7 praktische digital & AI skills
  • Hoe blijf je zelf future proof?
  • Sessie vol energie
     

Bart Meerdink

Digital Strategist en Partner, Beeckestijn Business School


12:10 – 12:40

Parallel plenair

HET TEGENGAAN VAN STUDIE UITVAL DOOR HET VERSTERKEN VAN STUDENTENWELZIJN

Uit de Landelijke Monitor Mentale Gezondheid en Middelengebruik Studenten hoger onderwijs blijkt dat de helft van de studenten psychische klachten ervaart (zoals angst en somberheid), van wie 12 procent in ernstige mate. Deze groep ondervindt stress, prestatiedruk en slaapproblemen, en er is een sterke samenhang tussen deze factoren en een verminderde mentale gezondheid.

Uit onderzoek blijkt dat 75% van de psychische problemen voor het 24e levensjaar ontstaan, en vaak voor het eerst tot uiting komt in de leeftijdscategorie van 16-25 jaar. Het onderwijs speelt een belangrijke rol in het leven van een student en is daarom een belangrijke plek om te werken aan preventie. 

  • Het welzijn van studenten staat onder druk. Studentenwelzijn is een belangrijke randvoorwaarde om te kunnen leren en functioneren. In het tegengaan van studieuitval is het versterken van mentale gezondheid een belangrijk thema. 
  • Leer in deze sessie hoe je kan werken aan studentenwelzijn en welke initiatieven er al zijn voor een beter studentenwelzijn. 
  • De sessie is interactief! Wissel uit met gelijkgestemden uit het onderwijs.

Joyce van der Wegen

Programmamanager externe relaties, Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO)


12:40 – 13:40

Lunchpauze

13:40 – 14:25

SESSIERONDE 2

Tijdens de sessierondes ga je interactief aan de slag of word je geïnspireerd door een expert.  

Hoe bereik je Gen Z met influencer marketing?

Om Gen Z aan te spreken is influencer marketing een interessant middel in je marketingstrategie. Maar met wie wil je samenwerken? Hoe zet je dit goed in? En hoe maak je optimaal gebruik van hun content? Steven deelt praktische tips en voorbeeldcases, waarmee je zelf aan de slag kan. 

  • Welke kansen biedt influencermarketing?
  • Wat maakt iemand een goede influencer?
  • Hoe benut je deze content maximaal?

Steven de Jong, Directeur, Olifant Media


Het positieve effect van huiskamers en thuisgroepen op uitval en studierendement

Bij de academie Hospitality Business School van Saxion hebben wij de beschikking over een huiskamer voor studenten. Daarnaast werken we met thuisgroepen. Deze beide tools hebben een positief effect op uitval en studierendement (en kunnen dit hebben in de toekomst). In deze sessie nemen we je mee in wat de huiskamer en de thuisgroepen zijn en wat we hiermee proberen te bereiken.  

  • Binding en studentenwelzijn verbeteren door huiskamer en thuisgroepen
  • Uitval verminderen
  • Studierendement verhogen

Rianne de Jong, Docent en onderzoeker, Saxion
Lotte van der Most-Gilbers, Assistent onderwijs en onderzoek, Saxion


Impact maken met de Student Journey. Hoe dan?!

Elke opleidingsorganisatie is op een of andere wijze wel bezig om zicht te verdiepen in de student beleving. Maar hoe zorg je ervoor dat je aansluit bij de verwachtingen van de student, dat ze voor jou kiezen en je vervolgens echt impact maakt op je eigen unieke manier, je wilt tenslotte onderscheidend zijn, toch?

Kees Kerkvliet, Managing Director, TOTE-M

Echt praktisch aan de slag met de student journey van jouw onderwijsinstelling? Kees geeft op 15 oktober een masterclass.


Studiekiezers in persona’s indelen, een hype of een must voor iedere onderwijsinstelling?

De wijze waarop studiekiezers zich oriënteren en laten voorlichten om een studiekeuze te maken verandert in een sneltreinvaart. Dit zorgt ervoor dat onderwijsinstellingen steeds meer een persoonsgerichte aanpak moeten hanteren om te kunnen voldoen aan de behoeften van studiekiezers. Het herkennen van de fase van het studiekeuzeproces en de specifieke informatiebehoeften van bepaalde typen studiekiezers kan helpen om de juiste communicatie op het juiste moment uit te serveren. Markteffect heeft onderzoek gedaan naar diverse persona’s als het gaat om studiekeuze. In deze sessie delen we de resultaten en vertellen we hoe je als onderwijsinstelling persona’s kunt inzetten om de organisatie en je communicatie te bevorderen.

  • Studiekiezers
  • Persona’s
  • Werving & voorlichting

Davy Zwegers, Business Development Manager, Studiekeuzelab
Mieke van Bergen, Research Expert Onderwijs, Markteffect


Online en hybride open dagen

Het organiseren van een online open dag is een mooie manier om de doelgroep te bereiken. Helemaal in combinatie met een fysieke open dag. Daarbij is het wel belangrijk om het organiseren van een online open dag voldoende aandacht te geven. Niet alleen in de voorbereiding, maar ook tijdens de open dag zelf.

In de sessie geven we een demo van het platform Eventrum. Dit platform is gemaakt om bezoekers actief te betrekken in de online omgeving. Aan de hand van dit platform laten we zien wat er nodig is om een online open dag te organiseren.

  • We laten zien wat de toegevoegde waarde van online open dagen is.
  • Wat komt er kijken bij de organisatie van online open dagen.
  • Eventrum als platform voor online open dagen.

Bas van Nuland, Eigenaar/spelmaker, The Barn/Eventrum

14:25 – 14:45

Korte pauze

14:45 – 15:30

SESSIERONDE 3

Tijdens de sessierondes ga je interactief aan de slag of word je geïnspireerd door een expert.  

Jongeren enthousiasmeren voor een sector – Project ‘’Zonder jou geen logistiek’’

Veel sectoren ervaren personeelstekorten en er gaan in de toekomst veel medewerkers met pensioen, zo ook in de logistiek. Projectleider Nicolien Hendrickx en jongerencommunicatie-expert Nina Hoek van Dijke nemen je mee in het project ‘Zonder jou geen logistiek’. We delen de successen, maar ook onze learnings over het bereiken van jongeren vanuit sectorperspectief.

  • Werving
  • Case
  • Sectorkeuze

Nina Hoek van Dijke, Jongerenexpert en Founder, Jong & Je Wil Wat
Nicolien Hendrickx, Projectmanager DDSZ, Logistics Community Brabant


Vandaag maak ik een keuze! Een creatieve communicatiecampagne om het thema studiekeuze een positieve lading te geven 

In deze sessie wordt een inkijk gegeven in de casus van Gilde Opleidingen, waarom het van belang is om het thema studiekeuze een positieve lading te geven.

  • Studiekeuze
  • Wervingscampagne
  • Ontdek je perfecte match

Ellen Hoeben, Teamleider Marketing & Communicatie, Gilde Opleidingen
Sue Poos, Teamleider Marketing & Communicatie, Gilde Opleidingen


Effectieve schoolwebsites: meer dan alleen informatie

  • Leer hoe je een schoolwebsite boeiend maakt — Ontdek methoden om binnen 15 seconden de aandacht van leerlingen en studenten te trekken.
  • Converteer bezoekers naar deelnemers — Pas strategieën toe om websitebezoekers aan te moedigen zich aan te melden voor open dagen, rondleidingen en proeflessen.
  • Gebruik geavanceerde technieken — Zet tools zoals heatmaps en SEO-optimalisatie in om jouw schoolwebsite effectiever te maken in het bereiken en betrekken van potentiële leerlingen.

Robbert van Empel, Oprichter/eigenaar, Stoer


Veranderende grenzen: internationale studentenvoorlichting in een nieuw perspectief

In deze sessie bespreken we de evolutie van internationale studentenwerving aan Nederlandse universiteiten en hogescholen. Eerder werden opleidingen deels omgezet naar het Engels en er kwam beleid om actief internationale studenten te werven. Tegenwoordig zien we strengere regels en beperkingen aan de horizon. Politieke besluitvorming speelt hierbij een cruciale rol. Hoe navigeren universiteiten en hogescholen door deze complexe realiteit? Waarom blijven internationale studenten desondanks cruciaal voor zowel onze onderwijssector als de Nederlandse economie?

We bieden een inzicht in de huidige uitdagingen en strategieën van onderwijsinstellingen in deze onzekere tijden.

  • Evolutie van internationalisering: Hoe de internationalisering van het hoger onderwijs in de jaren 2000 en 2010 vorm kreeg met Engelstalige opleidingen en actief wervingsbeleid
  • Huidige beleidsveranderingen: Impact van regelgeving zoals de Wet Internationalisering in Balans en project Beethoven op internationale studentenwerving
  • Strategieën en belang: Huidige uitdagingen en strategieën van onderwijsinstellingen, en het blijvende belang van internationale studenten voor Nederland

Dennis Baas, Strategisch adviseur Internationale Marketing & Recruitment, TU Eindhoven
Myrna Hofman, Senior Marketing Advisor, Universiteit Twente


Studentenwerving in 2024: over TikTok, Reels en Shorts!

Hoe zet je social media in voor jouw studentenwerving? TikTok-expert Bart Kampschreur neemt je mee in de wereld van vlogs, algoritmes én de learnings uit het Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2024. 

  • Leer over de nieuwste social trends
  • Wat betekent dit voor de studiekeuze?
  • Doe inspiratie op voor jouw eigen content

Bart Kampschreur, Commercial Director, Happy Horizon

Echt praktisch aan de slag met content voor social media, zoals TikTok en Instagram reels? Bart geeft op 15 oktober een masterclass.

15:40 – 16:15

Keynote

EEN INKIJKJE IN HOE BOL DE FEESTDAGEN RELEVANT MAAKT VOOR “ONS ALLEMAAL”

  • Het merk bol in de feestdagen
  • Van consumenteninzicht tot ideeën
  • Onderzoeken en hoogover resultaten

Fiona Vanderbroeck

Marketing Manager Ecommerce, Bol


16:15 – 16:30

AFSLUITING EN WRAP UP DOOR DE DAGVOORZITTER

Tim Senders

Presentator, televisiemaker en Youtuber


16:30 – 17:30

Borrel

Download de brochure

Onze privacy-policy

Dit e-book bevat de volgende 6 artikelen:

  • AI playbook: in 5 stappen naar een echte AI cultuur (Beeckestijn Business School)
  • Wat drijft de Bachelorkiezer? Een diepgaand inzicht. (TU Delft en Beautiful Lives)
  • Een verkeerde studiekeuze? Wat nu? (Fontys Empower)
  • Een verkeerde studiekeuze maken is helemaal niet fout! (Gilde opleidingen)
  • Gen Z: het bereiken van een ongrijpbare generatie. (Kult and Ace)
  • Gedrag studiekiezers mogelijk minder grillig en onvoorspelbaar dan gedacht. (Studiekeuzelab x Markteffect)

Vraag het gratis e-book aan

Maak aub een keuze

Onze privacy-policy

Partners van The Next Student
 

Kennispartners van The Next Student
 

Partner worden van The Next Student?

Maak deel uit van dit unieke event met je organisatie!

Wil je zelf ook aanwezig zijn? Dan kun je contact opnemen om vrijblijvend de mogelijkheden door te spreken. Er zijn diverse en opvallende profileringsmogelijkheden om je organisatie marketing, - communicatie,- en PR technisch te presenteren voorafgaande, en tijdens the Next Student. Je kunt hierbij denken aan logovermeldingen, advertenties, stand afname en andere eye-openers.
 

Karlijn Roset, partnermanager

Als partner heb je de mogelijkheid om:

  • Je positie in de markt te verstevigen
  • Je naamsbekendheid te vergroten
  • Je doelgroep te ontmoeten en te netwerken

Meer informatie? Neem contact met mij op:

Deelnemers die je al voor zijn gegaan: 

 

Inschrijven

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!