Niet praten over, maar mét de leerling of student!

Helaas, deze productie heeft al plaatsgevonden.

Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.

Deze sprekers staan o.a. op het podium:

Jurre Geluk
Presentator & televisiemaker bij BNNVARA

Nina Hoek van Dijke
Jongerenexpert bij Jong & Je Wil Wat

Jolien Dopmeijer
Projectleider Studenten bij Trimbos-instituut & Docent/Onderzoeker PABO Windesheim

Wat maakt dit congres uniek?

Deze editie van jongerenwelzijn in het onderwijs bestaat niet uit 1, maar uit 2 dagen en 1 e-learning platform!

  • Congres: Tijdens deze dag word jij bijgepraat over een actueel onderwerp door een échte expert en ga tijdens interactieve sessies praktisch aan de slag
  • Masterclass: Tijdens de eendaagse masterclass zoek je de verdieping op in één thema naar keuze en ga je praktisch aan de slag
  • E-learning: Volg geheel in jouw eigen tijd verschillende e-learning sessies over thema's als: motivatie, mentale gezondheid, rouw, suïcide en nog veel meer

Data en locatie

Data: 11 april & 23 april 2024

Locatie congres 11 april: LocHal Tilburg
Burgemeester Brokxlaan 1000
5041 SG
Tilburg

Locatie masterclass 23 april: La Vie Utrecht
St Jacobsstraat 61
3511 BP
Utrecht

 

Programma Congres Jongerenwelzijn

08:45 – 09:15

Ontvangst en registratie

09:15 – 09:30

OPENING DOOR DAGVOORZITTER

Jurre Geluk

Presentator en televisiemaker bij BNNVARA


09:25 – 10:05

Groeien met

BRIDGING THE GAP: BEGRIJPEN VAN GENERATIE Z

Als je jongeren echt wil bereiken, zul je ze moeten begrijpen. Tijdens deze keynote duik je in de wereld van jongeren van 8-23 jaar: ook wel generatie Z genoemd. Je ontdekt welke generaties er zijn en tot welke generatie jezelf behoort. Je leert meer over de belevingswereld van Generatie Z en thema's die van invloed zijn op hun ontwikkeling: zoals de druk op mentale gezondheid, onrustige wereld en digitalisering. Na deze keynote begrijp je generatie Z beter en weet je op welke manier deze generatie behoefte aan heeft qua ondersteuning.

Nina Hoek van Dijke

Jongerenexpert bij Jong & Je Wil Wat


10:05 – 10:20

Groeien met

HOE OVERLEEF IK DE MIDDELBARE SCHOOL?

Tulsi en Robin nemen je mee in hun schoolervaring met mentale ziektes. Hoe is dit voor hen geweest en wat hebben de helpende docenten voor hen betekend?

Tulsi Dwarkasing

Ervaringsdeskundige bij ExpEx - Experience Experts


Robin Bruijn

Ervaringsdeskundige bij ExpEx - Experience Experts


10:20 – 10:50

Koffiepauze

10:50 – 11:30

Groeien met

ALTIJD BLIJVEN BIJLEREN.. ZIJN WIJ DAAR WEL VOOR GEMAAKT?

Tijdens deze keynote neem je een kijkje in het lerende brein. Ons brein is gebouwd om te leren. Er hangen alleen 4 belangrijke voorwaarden aan vast. Aan de hand van het Boost your brain framework bekijken we wat jij nodig hebt om jouw learning agility bij te schaven en aan de hand van voorbeelden ontdek je de kracht van neuroplasticiteit.

Katelijn Nijsmans

Neurowetenschapper, oprichter en auteur How's Work


11:30 – 12:30

Aan de slag met

Tijdens de 'aan de slag met' sessies ga je interactief aan de slag over een specifiek thema met een expert en de leerlingen/studenten.

1. Vergroten van de motivatie, aan deze knoppen kun je draaien

De motivatie van leerlingen na de pandemie is lager dan ooit. Ze zijn onrustiger, brutaler, aanzienlijk lastiger aan het werk te krijgen en presteren slechter dan voorheen. Hoe zorg je ervoor dat de ‘moetivatie’ verandert in ‘motivatie’? Judith neemt je mee in de knoppen waaraan je kunt draaien en hoe je dit kan toepassen in jouw praktijk.

Judith van Rooijen, Leidinggevende in het VO, adviseur, trainer en coach bij de Gooise Scholen Federatie en Juvaro


2. Alcohol- en drugspreventie in het onderwijs: signaleren, bespreken en voorkomen

Wat zijn de laatste cijfers en feiten rondom alcohol- en drugsgebruik onder jongeren? Hoe signaleer je en bespreek je (problematisch) alcohol- en drugsgebruik? Wat kan je lokaal doen om (problematisch) alcohol- en drugsgebruik te voorkomen? Allerlei vragen die aan bod komen tijdens deze sessie waarbij je handvatten en inzichten krijgt in het middelgebruik onder jongeren.

Michelle van der Horst, Projectleider Studenten & Middelengebruik bij Trimbos-instituut
Tess Franken, Voorzitter bij Stichting 'Door het Geluid'
Jens Gigase, Bestuurslid bij Waar Trek Jij de Lijn?


3. Omgaan met rouw en verlies binnen de school

Wat is rouw? Wat gebeurd er bij ingrijpend verlies met het brein? Wat heb je nodig bij het omgaan met iemand in rouw? Wat zijn binnen het onderwijs de dingen die je beter wel of liever niet kunt doen als het gaat om rouw en verlies? Tijdens deze workshop geeft Lieke je handvatten in dingen die je in contact met rouwende jongeren beter wel of juist liever niet kunt doen.

Lieke Jongenelen, Gespecialiseerd jeugdhulpverlener en rouwtherapeut bij ReMind Rouw&Verlies


4. Wat kunnen we leren uit onderzoek naar jeugdhulp op school?

Het Nederlands Jeugdinstituut heeft onderzoeken naar verschillende vormen van jeugdhulp op school sinds 2010 op een rijtje gezet en is op zoek gegaan naar de resultaten en werkzame elementen. We nemen je graag mee in onze bevindingen en gaan hier graag over in gesprek. 

Eva de Jong, Adviseur en projectleider Onderwijs bij Nederlands Jeugdinstituut

12:30 – 13:30

Lunchpauze

13:30 – 14:15

Praten met

JONGERENPANEL

De unieke gelegenheid om al jouw vragen direct te stellen aan de jongeren: niet praten over, maar met de studenten en leerlingen! Er zullen jongeren uit diverse leeftijdsgroepen deelnemen, zodat je waardevolle inzichten krijgt vanuit de eerste hand. 

Onder begeleiding van Jurre Geluk, Presentator & televisiemaker bij BNNVARA

Jurre Geluk

Presentator en televisiemaker bij BNNVARA


14:15 – 15:15

Delen van

Tijdens de 'delen van' sessies word je geïnspireerd door de praktijkervaringen van andere onderwijsinstellingen en ga je hierover met elkaar in gesprek.

1. Life Skills Coaching: Circles of Understanding for international students

Vanaf februari 2023 wordt er de nieuwe module ‘Life Skills Coaching’ gegeven voor eerstejaars internationale studenten bij de HAN International School of Business. Deze module omvat lessen over de Code of Understanding en aansluitend worden de studenten met de Circles of Understanding 100 dagen na het volgen van de lessen uitgedaagd met challenges. Tijdens deze sessie wordt het principe van de modules en challenges uitgelegd en ga je aan de slag met enkele challenges om te ervaren wat dit met studenten of leerlingen doet. 

Miriam Zwaan, Study Advisor en docent bij Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Ewald Theunisse, Directeur BegripsAcademie


2. De Startthermometer: reflectie- en welzijnsinstrument voor eerstejaars studenten

De Startthermometer is een online reflectie- en welzijnsinstrument ontwikkeld door Fontys dat eerstejaars na de eerste lesweken stil laat staan bij de eerste ervaringen, hun welzijn, studiekeuze en motivatie. De coach kan hiermee vroegtijdig studenten signaleren die twijfelen over de studiekeuze of die specifieke begeleiding nodig hebben. Ook biedt het waardevolle managementinformatie voor kwaliteitsverbetering in bijv. voorlichting, coaching en een zachte landing in het vervolgonderwijs (mbo en/of ho). Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en hoe jij dit binnen jouw school kan implementeren?

Linda Oosterwijk, Onderzoeker Fontys - lectoraat Leren floreren


3. Community-building om binding en studentenwelzijn te vergroten

De academie Hospitality Business School werkt binnen Saxion met zogeheten thuisgroepen (kleine communities) om de binding met elkaar, de opleiding en Saxion te vergroten en daarmee het studentenwelzijn te verbeteren. Ook werken zij sinds afgelopen jaar als eerste academie binnen Saxion met een huiskamer: een plek waar studenten even los kunnen komen van het onderwijs en kunnen chillen, elkaar ontmoeten en gesprekken kunnen voeren. Hoe doen zij dit en wat zijn de effecten? Ervaar wat het studenten oplevert om écht gezien te worden!

Esther Bosch, Docent & coördinator Studiecoaching bij Saxion – academie Hospitality Business School
Annouk van der Lely, Docent, coördinator Studiecoaching & Projectleider Huiskamer bij Saxion – academie Hospitality Business School


4. Een hardloopgroepje voor mentaal welzijn – van studenteninitiatief tot een structureel aanbod vanuit de universiteit

Na Erik zijn eigen depressie, richtte hij de hardloopgroep op voor studenten om het mentaal welzijn te verbeteren. Tijdens deze sessie neemt Erik je mee in zijn verhaal, de vele verhalen van studenten en de ervaringen die hij heeft opgedaan in de afgelopen vijf jaar tijdens de hardloopgroep. Ook gaat hij in op de manier waarop running therapie een rol kan spelen binnen een onderwijsinstelling bij het verbeteren van het mentaal welzijn en welke organisatorische facetten hierbij komen kijken.

Erik Kemp, Student Universiteit Twente

15:15 – 15:45

Koffiepauze

15:45 – 16:15

Groeien met

WELZIJN VAN STUDENTEN IN EEN WERELD DIE SCHUDT

Wat is studentenwelzijn en welke ontwikkelingen bij de student, in het onderwijs en in de maatschappij hebben hierop invloed? Met de nadruk op preventie, neemt ze je mee in hoe je het studentenwelzijn kan versterken. Ze zoomt hier in op het verminderen van prestatiedruk, het versterken van sense of belonging en mentale gezondheidsvaardigheden. 

Jolien Dopmeijer

Projectleider Studenten bij Trimbos-instituut & Docent/Onderzoeker PABO Windesheim


16:15 – 16:45

Theatervoorstelling

BENZIES & BATCHIES: RELATIES & SEKSUALITEIT

Een theatervoorstelling door jongeren over thema’s als zelfbeeld, consent, sexting en miscommunicatie. De voorstelling is onderdeel van een interventie, onderzocht door o.a. TNO en Movisie en staat in de database erkende leefstijlinterventies van het RIVM en in de databank effectieve jeugdinterventies van het NJI.

Piet Mars, Camila Zuluaga MuneraNicky Knispel, Lieke Wijsman & Lucas Chatelain, Jongerenexpert KiKiD

Prince Jibikila

Senior projectleider KiKiD


16:45 – 17:30

Afsluiting & borrel

Partners:

Kennispartners:

Partner worden van het Congres Jongerenwelzijn in het onderwijs?

Maak deel uit van dit unieke event met je organisatie!

Wil je zelf ook aanwezig zijn? Dan kun je contact opnemen om vrijblijvend de mogelijkheden door te spreken. Er zijn diverse en opvallende profileringsmogelijkheden om je organisatie marketing, - communicatie,- en PR technisch te presenteren voorafgaande, en tijdens het Congres Jongerenwelzijn in het Onderwijs. Je kunt hierbij denken aan logovermeldingen, advertenties, stand afname en andere eye-openers.
 

Petit Hovens, congres- en opleidingsmanager

Contact

Om te sparren over de mogelijkheden, of voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Download het e-book


Onze privacy-policy

Voer hier het wachtwoord in.

Deelnemers vanuit deze organisatie's waren erbij: