E-learning Jongerenwelzijn Onderwijs

  • Speciaal voor onderwijsprofessionals binnen het VO, MBO, HO en WO
  • Praktijkgerichte insteek waarbij toepasbaarheid binnen jouw eigen school centraal staat
  • Geheel in jouw eigen tijd op een door jou gekozen moment
  • Word expert jongerenwelzijn en bewijs dit met het certificaat
  • Vraag het gratis e-book Jongerenwelzijn in het Onderwijs aan

Help jouw leerlingen en studenten: signaleer mentale of fysieke problemen en bied optimale steun

  • Leergang
  • 1 februari - 31 december 2024
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Waarom deze e-learning?

Steeds meer jongeren in Nederland krijgen te maken met psychische of lichamelijke klachten of zitten niet lekker in hun vel. We vragen veel van onze jongeren in een levensfase die al best lastig is en daar heeft corona nog een schep bovenop gedaan. De hevige impact van beperkte sociale contacten en thuisonderwijs is verontrustend.

Welke thema's passen het beste bij jouw vraagstukken?

Generatie van nu en motivatie Rouw, trauma en scheiding Perfectionisme en faalangst
ASS, ADD, ADHD en HSP Mentale gezondheid, depressie en angst Suïcide
Handig programma overzicht? Download de brochure

Wat zeggen oud-deelnemers?

img-Deelnemer Jongerenwelzijn

Deelnemer Jongerenwelzijn
Docent Hoger Onderwijs

Heel duidelijk, herkenbaar, gelijk toepasbaar in de praktijk en ook bevestigend of je wel/niet al goed bezig bent voor een student.

img-Deelnemer Jongerenwelzijn

Deelnemer Jongerenwelzijn
Docent Voortgezet Onderwijs

Mooie koppeling tussen theorie en praktijk. Los van betekenis voor studenten ook interessante reflectieve vragen!

Help jouw leerlingen en studenten: signaleer mentale of fysieke problemen en bied optimale steun

Tijdens de e-learning ga je aan de slag met diverse thematieken op het gebied van jongerenwelzijn, geheel op een door jou gekozen moment. Je ontwikkelt je als professional door middel van theoretische kennis, het signaleren van mentale en fysieke problemen en leert, aan de hand van gesprekstechnieken, hoe je deze leerlingen/studenten het beste benadert.

Tijdens elke de e-learning werken we met een vaste methode:

  1. Signaleren
  2. Gesprek aangaan
  3. Welke mensen/instanties benaderen voor doorverwijzing?
  4. Do’s and dont’s

Wat maakt deze e-learning uniek?

  • Speciaal voor onderwijsprofessionals binnen het VO, MBO, HO en WO
  • Praktijkgerichte insteek waarbij toepasbaarheid binnen jouw eigen school centraal staat
  • Geheel in jouw eigen tijd op een door jou gekozen moment
  • Gemakkelijk online te volgen vanuit huis of school

Thema 1

Generatie van nu en motivatie

Veel van de veranderingen in het leven vinden plaats als je jong bent. Van het kiezen van een
studierichting tot het zorgen voor jezelf. De motivatie bij leerlingen/studenten is soms ver te zoeken.
Het ABC van motiveren is erg bekend, maar toch is er meer dan autonomie, verbondenheid en
competentie. Hoe kun je jongeren van vandaag motiveren? En welke populaire ideeën zijn in hun
eenvoud niet altijd correct?

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Wat hebben de belangrijkste theorieën over motivatie met elkaar gemeen?
  • Hoe kan je effectief gebruik maken van de verschillende vormen van extrinsieke motivatie?
  • Wanneer is intrinsieke motivatie negatief?
  • Wanneer kan de zelfdeterminatietheorie demotiveren?
  • Hoe pas je dit alles toe in de dagelijkse praktijk?

Pedro de Bruyckere, Dr., pedagoog en onderzoeker Universiteit Utrecht


Thema 2

Mentale gezondheid, depressie en angst

Het gaat slechter dan ooit met de mentale gezondheid van jongeren in Nederland. De twee-jaardurende
pandemie deed daar nog een grote schep bovenop. Een sombere stemming, prikkelbaar gedrag, geen zin hebben in school of vermoeidheid kunnen langdurig voorkomen bij leerlingen/studenten. Wat kun jij als onderwijsprofessional doen om te helpen bij mentale gezondheidsproblemen en depressies bij jongeren?

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Hoe signaleer je vroegtijdig achteruitgang in de mentale gezondheid van jongeren?
  • Hoe kan een depressie zich toonbaar maken?
  • Wat zijn tekenen van angstklachten?
  • Hoe kun je deze jongeren het beste bijstaan?
  • Wat kun je het beste wel en niet doen?

Miek Crouzen, Psycholoog en eigenaar De Basis en adviseur/trainer bij Young Works


Thema 3

ASS, ADD, ADHD en HSP bij jongeren

Je kent ze vast wel, de schreeuwende stoertjes, de stille dromers, de ouder die al binnen is voordat
de deur open was, het kruipt onder je huid, het zet je aan, het maakt je onzeker en je wilt het zo graag
goed doen. Vaak wordt de aandacht gevestigd op de tekortkomingen van een leerling/student,
maar een behoefte is juist om te focussen op de sterke punten van de leerling/student. Hoe kun jij
jouw leerlingen/studenten het beste bijstaan?

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Bij welk gedrag moet je in actie komen?
  • Wat doet het met jou als onderwijsprofessional en hoe werkt tegenoverdracht in deze situaties?
  • Hoe ga je het gesprek aan met de leerling/student en/of ouders?
  • Waar kun jij terecht voor passend advies en ondersteuning?
  • Wat kun je beter niet doen en wat juist wel?

Manon Wennink, Autismecoach en voorzitter Mama Vita


Thema 4

Perfectionisme en faalangst

Jongeren zijn perfectionistisch en dat kán nare gevolgen hebben voor hun welzijn. Ze ervaren een
sterke sociale druk om perfect te zijn. Het dwangmatige ‘moeten’ krijgt de overhand en ze willen
alles onder controle hebben. Het patroon van perfectionisme is dan ook een belangrijke oorzaak van
stress en burn-out.

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Hoe ontstaat perfectionisme en faalangst?
  • Hoe herken ik perfectionisme en faalangst?
  • Wat zijn de belemmerende patronen?
  • Wat zijn de effecten van perfectionisme en faalangst?
  • Hoe kan ik leerlingen/studenten ondersteunen die last hebben van perfectionisme
    of faalangst?

Nicole Meijer, Mede-eigenaar en coach bij Puur Perfectionisme en coach bij DeKeuzeCoach


Thema 5

Rouw, scheiding & trauma

Veel jongeren krijgen te maken met ingrijpende gebeurtenissen die kunnen leiden tot veel stress of zelfs een trauma. Dit kan resulteren in problemen met zelfregulatie, sociale vaardigheden en concentratie. De school kan een veilige plek bieden voor de leerlingen/studenten waar zij stabiliteit en rust kunnen vinden. Voor onderwijsprofessionals is het belangrijk dat zij weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Maar hoe herken je de signalen en hoe reageer je hierop?

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Wat verstaan wij onder verlies, rouw en trauma?
  • Wat is gestapelde rouw?
  • Wat is coping en overlevingsstrategie?
  • Wanneer moet je je zorgen maken?
  • Hoe ga je het gesprek aan met de leerling/student en waar kun je terecht voor ondersteuning?

Wieke van der Veen, Eigenaar, coach en verlies- en rouwbegeleider bij Z-O-Wel


Thema 6

Suïcide

Afgelopen jaar hebben meer dan 300 jongeren onder de 30 jaar suïcide gepleegd, zo’n 15% meer dan het jaar daarvoor. Deze cijfers zijn zorgwekkend en verdrietig. Veel scholen worden een keer geconfronteerd met jongeren die denken aan zelfdoding, een poging doen tot of komen te overlijden. Wat kan jij als onderwijsprofessional doen om jongeren te ondersteunen en de weg naar hulp te wijzen?

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Hoe moet ik reageren als een jongere zich suïcidaal uit?
  • Hoe voer ik het gesprek?
  • Wanneer moet ik ouders betrekken?
  • Hoe kan ik het risico op een suicide of een poging beoordelen?
  • Wat kan ik doen om het gevaar te verminderen?

Jan Meerdinkveldboom, Jeugdpsychiater/systeemtherapeut niet praktiserend en auteur

Jouw experts:

img-Pedro de Bruyckere

Pedro de Bruyckere
Dr. pedagoog en onderzoeker Universiteit Utrecht

Pedro is pedagoog en docent aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Daarnaast is hij docent aan de Universiteit Utrecht. Hij schreef meerdere boeken waarin hij de meest hardnekkige mythes over onderwijs en opvoeding ontkracht.

img-Miek Crouzen

Miek Crouzen
Psycholoog en eigenaar De Basis en adviseur/trainer bij Young Works

Miek Crouzen is van huis uit psychologe - werkzaam als trainer en coach en gespecialiseerd in jongeren en mentale gezondheid. Haar visie luidt dat we als mensen op jonge leeftijd zouden moeten leren goed voor hun mentale gezondheid te zorgen en niet pas als het ‘misgaat’.

img-Manon Wennink

Manon Wennink
Autismecoach en voorzitter Mama Vita

Manon Wennink is moeder van vier kinderen waarvan twee met ASS. Ruim 15 jaar geleden was zij die moeder waarvan het kind niet functioneerde op school. Nu is zij als jeugd en gezinsprofessional werkzaam binnen iQ Coaches. Ook is zij voorzitter van stichting Mama Vita en bestuurslid bij vereniging Balans.

img-Nicole Meijer

Nicole Meijer
Mede-eigenaar en coach bij Puur Perfectionisme en coach bij DeKeuzeCoach

Nicole Meijer is perfectionismecoach en intervisor/procesbegeleider bij de opleiding voor perfectionismecoaches.

img-Wieke van der Veen

Wieke van der Veen
Eigenaar, coach en verlies- en rouwbegeleider bij Z-O-Wel

Wieke is verlies- en rouwbegeleider van praktijk Z-O-Wel – Zorg – Ontwikkeling - Welzijn. Zij begeleidt volwassenen, jongeren, kinderen en gezinnen. Daarnaast geeft ze advies aan onderwijs- en zorginstellingen. Naast het begeleiden verzorgt ze scholing rondom Verlies en Rouw bij *Verlies en Rouw op het werk*.

img-Jan Meerdinkveldboom

Jan Meerdinkveldboom
Jeugdpsychiater/systeemtherapeut niet praktiserend en auteur

Jan is Jeugdpsychiater/systeemtherapeut niet praktiserend. Hij houdt zich intensief bezig met suicidepreventie bij jongeren. Ook schreef hij het Handboek Suicidaal gedrag bij jongeren

Voor wie is deze masterclass bestemd?

  • Intern begeleiders
  • Docenten
  • Zorg- ondersteuningscoordinatoren
  • Vertrouwenspersonen
  • Teamleiders
  • Mentoren
  • Alle andere onderwijsprofessionals VO, MBO HO WO

De thema's van deze e-learning:

Generatie van nu en motivatie Rouw, trauma en scheiding Perfectionisme en faalangst
ASS, ADD, ADHD en HSP Mentale gezondheid, depressie en angst Suïcide

Jouw investering

De investering voor deze e-learning Jongerenwelzijn Onderwijs traject bedraagt € 199,00 (excl. btw). Je krijgt heel het jaar 2024 toegang tot de online leeromgeving. 

Schrijf je in voor deze e-learning

Ga gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk

Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:

Inhoud op maat

Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.

Borging van kennis

Kennis blijft beter behouden in de organisatie.

Kostenefficiënt

Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.

Binnen jullie schema

Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.

Bespreek de mogelijkheden

Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.

Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:

Download brochure

Onze privacy-policy

Vraag het gratis e-book aan

Maak aub een keuze

Onze privacy-policy

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 297 27 40 nicole.vonk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy