Sleuteloverdracht

 

Wie ontmoet je?

Het Mobility Congres 2025 is speciaal ontwikkeld voor iedereen die betrokken is bij de transformatie van mobiliteit. Veelal werkzaam als/bij:

  • Rijksoverheid
  • Provincies
  • Gemeenten
  • Projectontwikkelaars
  • Bouwbedrijven
  • Aannemers
  • Banken
  • Financiële instellingen
  • Vastgoedbeleggers
  • Retailers
  • Kennisinstellingen
  • Onderzoeksinstellingen
  • Woningcorporaties
  • Makerlaar- en vastgoed bemiddeling
  • Planologen
  • Stedenbouwkundigen
  • Openbaar Vervoerbedrijven
  • Ingenieurs- architecten en adviesbureaus

Deelnemers van o.a. deze organisties gingen je voor: 

Programma 2025

10:15

OPENING DOOR DE DAGVOORZITTER

Meindert Schut

Dagvoorzitter


10:25

Keynote

DE ROL VAN DEELBAKFIETSEN ALS ALTERNATIEF VOOR DE AUTO IN DE STAD - GEMISTE KANS

  • Hoe zijn we gekomen waar we nu staan en is er nog een toekomst voor deelmobiliteit en specifiek voor de deelbakfiets?
  • Wat moet de rol van de (lokale) overheid zijn en wat zijn de hordes waar aanbieders tegenaan lopen?
  • Wat zijn de succesfactoren voor een kansrijk deelmobiliteits aanbod?

Jaron Borensztajn,

Co-founder, Cargoroo


10:55

Keynote

SLIMME DUURZAME VERSTEDELIJKING VERGT EEN BREDE BLIK OP MOBILITEIT

  • Met een brede blik op mobiliteit, van strategie/visie naar beleid en uitvoering, tussen organisaties, overheden, sectoren en met betrokkenheid van burgers.
  • Een gebiedsgerichte aanpak maakt maatwerk mogelijk en biedt de mogelijkheid om op inhoud én proces integraal te werken.
  • Schaarste op allerlei terreinen (ruimte, geld, mensen, stroom…) dwingt om krachten te bundelen, maar ook om échte keuzes. Daarvoor is bereidheid om te veranderen én lef nodig.

Pieter Litjens,

Algemeen Directeur, CROW


11:25

AMSTERDAM MAAKT RUIMTE

Melanie van der Horst,

Wethouder, Gemeente Amsterdam


11:45

Kennissessies

Maak een keuze uit onderstaande sessies ↓

  • Biedt de 15 minutenstad uitkomst ook in niet stedelijke gebieden?
  • Indien wel, hoe kan het bewerkstelligd worden?
  • Indien niet, wat zijn alternatieve concepten om dezelfde doelen daar te bereiken?

Luca Bertolini, Hoogleraar Planologie, Universiteit van Amsterdam

  • Steden en stedelijke logistiek staan voor een groot aantal opgaven. Steden worden drukker en de ruimte schaarser. Hoe borgen we leefbaarheid en veiligheid? Steden willen geen uitstoot meer. Willen minder voertuigen, liefst ook kleiner en lichter. Maar hoe bevoorraden we dan straks de stad, hoe halen we het afval op? Wat betekent een circulaire economie voor logistieke ketens? Is er nog een rendement te maken? Het aanbod van logistiek personeel daalt, de aantallen goederen nemen toe, het gewicht van de voertuigen neemt toe.
  • Hoe kan een toekomstbestendig logistiek systeem voor de stad én regio eruitzien? Welke beelden kunnen we daarover maken?
  • Wat kunnen we daarvoor van elkaar verwachten? Hoe kunnen we elkaar daarbij helpen? Wat vragen we van anderen?

Willem van Heijningen, Strateeg Directie Verkeer en Openbare Ruimte, Gemeente Amsterdam

  • Van 50 naar 30 km/u met impact op verkeersveiligheid en leefomgeving
  • De uitdaging van drukke verblijfsstraten en de balans tussen verkeer en omgeving
  • Praktijkvoorbeelden en visuele impact van transformaties in Heeswijk-Dinther en Tilburg

Léon Lurvink, Adviseur verkeer en openbare ruimte en zelfstandig ondernemer, LURVINK - openbare ruimte op maat
Reinier Gerritsen, 
Landschapsontwerper en zelfstandig ondernemer, Buro Topia Stads en landschapsontwerp

  • Inzicht krijgen in de beleidsmatige kaders van stedelijke verdichting in Zwitserland
  • Begrijpen hoe Zwitserse strategieën bijdragen aan sociale duurzaamheid en betaalbaarheid van verdichting
  • Toepasbare ideeën ontwikkelen voor verdichting in de Nederlandse context

Josje Bouwmeester, Dr./ Universitair docent en onderzoeker, Universiteit Utrecht

Hoe bieden we houvast waar dat nu ontbreekt?

  • Stedelijk gebied is vaak lastig te navigeren voor mensen met een visuele of andere beperking
  • Drie oplossingen voor verschillende verkeerssituaties die breed toepasbaar zijn en de toegankelijkheid aanzienlijk kunnen verbeteren
  • Inzichten uit onderzoek en tests naar toegankelijke inrichting van druk stedelijk gebied en het gesprek over implementatie en samenwerking

Erik van de Lagemaat, Projectleider & Consultant, HLDR consulting
Steven Dekker, Adviseur toegankelijkheid, Stichting Accessibility

12:30

LUNCH

13:30

Ronde tafel sessies

Maak een keuze uit onderstaande tafels ↓

  • De uitdagingen op het gebied van mobiliteit, klimaat, economie en landbouw beïnvloeden hoe we wonen, werken, energie opwekken en de natuur ruimte geven
  • Nederland heeft te maken met ruimtedruk waarbij niet alle claims en eisen meer passen, wat vraagt om moedige keuzes
  • Hoe kunnen mobiliteitsfuncties worden geïntegreerd in een duurzame en inclusieve openbare ruimte?

Francesco Veenstra, Rijksbouwmeester, College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs

Integraal samenwerken en lessons learned bij (grote) gebiedsontwikkelingen zoals Strijp-S

  • Mobiliteitsplannen volgens STOMP zorgen voor minder parkeerplekken en meer ruimte voor fiets, OV en deelmobiliteit
  • Een integrale aanpak is nodig om plannen echt te laten werken in de praktijk
  • Hoe zorg je dat hubs aantrekkelijk blijven voor bewoners, bedrijven én exploitanten

Marc Moonen, Senior adviseur diverse gebiedsontwikkelingen, Gemeente Eindhoven, Gemeente Zwolle en Gemeente Rotterdam

  • Wat is de rol van de voetganger in de mobiliteitstransitie?
  • Hoe bedreigt onze fietscultuur de voetganger?
  • Wat is de rol van de voetganger in een sociaal rechtvaardige maatschappij?

Ivo Frantzen, Senior beleidsadviseur Directie Verkeer en Openbare Ruimte, Gemeente Amsterdam

  • Waarom is het zo belangrijk om woon-werk verkeer te spreiden en mijden? 
  • Wat kan je concreet doen om collega's buiten de spits te laten reizen?
  • Ervaringen van de spitsmijd aanpak van de Vervoerregio Amsterdam

 

Maryse de Oliveira Martins, Regisseur spreiden en mijden, Vervoerregio Amsterdam & Programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid
Feline Janssen, Assistent Projectleiders, Vervoerregio Amsterdam

  • Into The Great Wide Open stapte in 2024, samen met deelplatform Emission-0, over op emissievrij bouwmaterieel, waardoor bijna geen dieselkilometers meer werden gemaakt op het eiland
  • Dankzij elektrische alternatieven voor transportmiddelen zoals bakwagens, heftrucks en vrachtwagens, werd de op- en afbouw schoner en stiller
  • Lab Vlieland onderzoekt samen hoe de ervaringen van het festival kunnen bijdragen aan het opschalen van emissievrij bouwmaterieel naar reguliere bouwprojecten.

Daan Stigter, Duurzaamheidsadviseur, Lab Vlieland

De nexus tussen mobiliteit, energie en huisvesting

  • De impact van de mobiliteit-energie-huisvestingsnexus op sociale rechtvaardigheid.
  • Strategieën om ongelijkheid in duurzaamheidstransities te voorkomen.
  • De rol van participatie en inclusie in nexus-beleid 

Fronika de Wit, Onderzoeker, Universiteit Utrecht
Eline Boersma, Promovendus, Universiteit Utrecht

Onderling privéauto’s delen

  • Op welke manier kunnen eigenaren van privéauto’s deze verantwoord delen met andere berijders?
  • Deelgroepen die zelf onderling goede afspraken maken
  • Toegesneden verzekering voor autodelers

Frits Lakemeier, Verenigingsmanager, Vereniging Deelauto

Een longitudinale analyse naar perceptieverandering

  • In kaart brengen welke factoren leiden tot veranderingen in bereikbaarheidspercepties over de tijd
  • Identificeren van groepen met een verhoogd risico op een lagere bereikbaarheidsperceptie in de toekomst
  • Inzichtelijk maken of adaptieve preferenties -het positief bijstellen van de perceptie door benadeelde personen- een rol spelen

Milan Moleman, Student, TU Delft

14:00

Ronde tafel sessies

Maak een keuze uit onderstaande tafels ↓

  • De uitdagingen op het gebied van mobiliteit, klimaat, economie en landbouw beïnvloeden hoe we wonen, werken, energie opwekken en de natuur ruimte geven
  • Nederland heeft te maken met ruimtedruk waarbij niet alle claims en eisen meer passen, wat vraagt om moedige keuzes
  • Hoe kunnen mobiliteitsfuncties worden geïntegreerd in een duurzame en inclusieve openbare ruimte?

Francesco Veenstra, Rijksbouwmeester, College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs

Integraal samenwerken en lessons learned bij (grote) gebiedsontwikkelingen zoals Strijp-S

  • Mobiliteitsplannen volgens STOMP zorgen voor minder parkeerplekken en meer ruimte voor fiets, OV en deelmobiliteit
  • Een integrale aanpak is nodig om plannen echt te laten werken in de praktijk
  • Hoe zorg je dat hubs aantrekkelijk blijven voor bewoners, bedrijven én exploitanten

Marc Moonen, Senior adviseur diverse gebiedsontwikkelingen, Gemeente Eindhoven, Gemeente Zwolle en Gemeente Rotterdam

  • Wat is de rol van de voetganger in de mobiliteitstransitie?
  • Hoe bedreigt onze fietscultuur de voetganger?
  • Wat is de rol van de voetganger in een sociaal rechtvaardige maatschappij?

Ivo Frantzen, Senior beleidsadviseur Directie Verkeer en Openbare Ruimte, Gemeente Amsterdam

  • Waarom is het zo belangrijk om woon-werk verkeer te spreiden en mijden? 
  • Wat kan je concreet doen om collega's buiten de spits te laten reizen?
  • Ervaringen van de spitsmijd aanpak van de Vervoerregio Amsterdam

 

Maryse de Oliveira Martins, Regisseur spreiden en mijden, Vervoerregio Amsterdam & Programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid
Feline Janssen, Assistent Projectleiders, Vervoerregio Amsterdam

  • Into The Great Wide Open stapte in 2024, samen met deelplatform Emission-0, over op emissievrij bouwmaterieel, waardoor bijna geen dieselkilometers meer werden gemaakt op het eiland
  • Dankzij elektrische alternatieven voor transportmiddelen zoals bakwagens, heftrucks en vrachtwagens, werd de op- en afbouw schoner en stiller
  • Lab Vlieland onderzoekt samen hoe de ervaringen van het festival kunnen bijdragen aan het opschalen van emissievrij bouwmaterieel naar reguliere bouwprojecten.

Daan Stigter, Duurzaamheidsadviseur, Lab Vlieland

De nexus tussen mobiliteit, energie en huisvesting

  • De impact van de mobiliteit-energie-huisvestingsnexus op sociale rechtvaardigheid.
  • Strategieën om ongelijkheid in duurzaamheidstransities te voorkomen.
  • De rol van participatie en inclusie in nexus-beleid 

Fronika de Wit, Onderzoeker, Universiteit Utrecht
Eline Boersma, Promovendus, Universiteit Utrecht

Onderling privéauto’s delen

  • Op welke manier kunnen eigenaren van privéauto’s deze verantwoord delen met andere berijders?
  • Deelgroepen die zelf onderling goede afspraken maken
  • Toegesneden verzekering voor autodelers

Frits Lakemeier, Verenigingsmanager, Vereniging Deelauto

Een longitudinale analyse naar perceptieverandering

  • In kaart brengen welke factoren leiden tot veranderingen in bereikbaarheidspercepties over de tijd
  • Identificeren van groepen met een verhoogd risico op een lagere bereikbaarheidsperceptie in de toekomst
  • Inzichtelijk maken of adaptieve preferenties -het positief bijstellen van de perceptie door benadeelde personen- een rol spelen

Milan Moleman, Student, TU Delft

Hoe ziet een duurzame én rechtvaardige toekomst eruit als we mobiliteit, energie en huisvesting in samenhang bekijken? In deze interactieve en creatieve sessie brengen we mensen uit verschillende domeinen samen om over sectorgrenzen heen nieuwe toekomsten te verbeelden.

Met kunstenaars Rinke Vreeke en Tom Loois gebruiken we creativiteit en verbeeldingskracht om nieuwe perspectieven te openen en rechtvaardige transities voelbaar te maken. Je gaat naar huis met frisse ideeën, concrete samenwerkingskansen én hernieuwde energie om aan de slag te gaan in jouw organisatie of gemeente.
 

16:00 – 16:30 | JUSTNEXUS-netwerkborrel

Let op: Dit betreft een besloten sessie voor partners van het JUSTNEXUS-project.
Bij interesse — met name van deelnemers vanuit gemeenten — zijn er nog beperkte plekken beschikbaar.
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via justnexus@uu.nl

14:30

Keynote

MOBILITEIT ALS HEFBOOM OM PUBLIEKE RUIMTE OPNIEUW IN TE RICHTEN

  • Een gezonde stad met goede luchtkwaliteit waar je je met actieve vervoersmodi kan verplaatsen 
  • Een veilige stad, waar verkeersveiligheid een prioriteit is, ook met de zone 30
  • Een inclusieve stad waar gewerkt wordt aan de vervrouwelijking van de publieke ruimte

Elke van den Brandt

Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


14:50

Plenaire afsluiting

Meindert Schut

Dagvoorzitter


14:55

Keynote

DE NETWERKSHOW

Tijdens De Netwerkshow vergroot je al binnen 20 minuten jouw zakelijke netwerk en doe je mee aan verschillende speednetwerkrondes. Geniet van een dynamische show vol entertainment en praktische netwerktools. 

Bianca van Elp,

Presentatrice, De Netwerkshow


15:15 – 16:00

NETWERKBORREL

Heb je vragen of wil je deelnemen?

Neem dan contact op met congresadviseur:

Mariska Korewijk

Persoonlijk advies nodig?

040 - 2 972 751
mariska.korewijk@sbo.nl

Voer hier het wachtwoord in.

Enkele hoogtepunten van afgelopen edities:

img-Jeroen Dijsselbloem
Jeroen Dijsselbloem

Burgemeester Eindhoven

img-Geert Kloppenburg
Geert Kloppenburg

Expert op het gebied van innovatie en mobiliteit

img-Elke van den Brandt
Elke van den Brandt

Brussels Minister van Mobiliteit

img-Marco Te Brömmelstroet
Marco Te Brömmelstroet

Professor in Urban Mobility Futures bij University of Amsterdam

img-Gerdien Rots
Gerdien Rots

Wethouder Gemeente Zwolle

img-Marianne Loof
Marianne Loof

Spoorbouwmeester

img-Vincent Weijers
Vincent Weijers

COO, Bol.com

img-Paul van Nunen
Paul van Nunen

Directeur Brainport Development

img-Claudia Zuiderwijk
Claudia Zuiderwijk

CEO en Algemeen Directeur GVB

Houd me op de hoogte

Onze privacy-policy