Next Higher Education

6 & 7 december 2016 | Media Plaza, Utrecht



Next Higher Education zet dé actuele ontwikkelingen
in het Hoger Onderwijs op de agenda:

innovatiever - flexibeler - persoonlijker onderwijs, verbeteren van leerrendement, internationalisering en aansluiting onderwijs-bedrijfsleven

Het is tijd voor The Next Step in Higher Education!

Reserveer alvast uw plaats!

In 2 dagen volledig op de hoogte!

De 20e editie van Next Higher Education bestaat uit twee inspirerende dagen


140x140
Masterclasses

Verdiep uw kennis. Maak uw keuze uit de masterclass High Impact Learning en leer impact bij opleidingen creëren of de masterclass Schoolsysteem Finland met alles over het Fins onderwijs.

Bekijk het programma

140x140
Hoofdcongres

Tijdens het hoofdcongres Next Higher Education krijgt u een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs. Onder leiding van de experts gaat u de diepte in.

Bekijk het programma


Thema's


Tijdens Next Higher Education leert u meer over o.a.:

  • Internationalisering
  • Onderwijs en bedrijfsleven
  • Professionalisering
  • Leerrendement en kwaliteit
  • Excellentie, diversiteit en 'op maat'
  • Innovatieve onderwijsvormen

Bekijk het volledige programma

logo next higher education


Sprekers

Deze experts staan voor u op het podium

Zij gaan in op de laatste ontwikkelingen en geven hun advies en gaan in op de toekomst van het hoger onderwijs.


Jari Lavonen Next Higher Education
Jari Lavonen

University of Finland

Filip Dochy Next Higer Education
Filip Dochy

Universiteit Maastricht & KU Leuven

Joris Volkers Next Higher Education
Jorrit Volkers

Dean Deloitte University

Thom de Graaf Next Higher Education
Tom de Graaf

Vereniging Hogescholen

Bekijk alle sprekers




Vroegboekkorting

Bent u van plan om naar het congres Next Higher Education te komen? Profiteer dan snel van de 25% vroegboekkorting*! De vroegboekkorting is geldig tot 25 juli 2016. 

Meer informatie  

Wij zoeken gastbloggers!

Wij zijn op zoek naar gastbloggers! Wilt u graag uw kennis, resultaten uit uw (promotie)onderzoek, best practice, probleem of ervaring over dit onderwerp delen met vakgenoten? Meer informatie


Sfeerimpressie Next Higher Education 2015

Bekijk de terugblik


Partners van het congres 

Next Higher Education zou nooit zo een succes kunnen zijn zonder onze partners. Wij werken samen met:

Nationaal Onderwijsgids                         

Het programma van Next Higher Education in momenteel nog volop in ontwikkeling. Heeft u suggesties voor het programma? Zijn er onderwerpen die zeker niet mogen ontbreken op het congres? Laat het ons weten! En neem contact op met eventmanager Ank Dierckx, tel: 06 - 2278 0439


De 20e editie van Next Higher Education bestaat uit twee dagen: Op dag 1 (6 december) de masterclasses en dag 2 (7 december) het hoofdcongres.

Dag 1 | Masterclasses
Tijdens de masterclasses op 6 december verdiept u uw kennis op het gebied van High Impact Learning anno 2022 of het Fins onderwijs!
Bekijk het programma van de masterclasses

Dag 2 | Hoofdcongres
Het hoofdcongres op 7 december geeft u een blik op alle belangrijke thema's in het hoger onderwijs. Hieronder vindt u het programma van het hoofdcongres.


Programma hoofdcongres Next Higher Education

9.30 uur | Start congres

9.30 - 9.50 uur | Opening van Next Higher Education door dagvoorzitter/ moderator Frans Nauta 

Scherp de geest in 7 minuten!

Frans Nauta kaart graag een paar belangrijke onderwerpen met u aan. Dit doet hij in ‘brein-snacks’ van 7 minuten. Tijdens deze brein-snack: Moeten we ons schrap zetten voor de Uberfication van het onderwijs? Frans gaat het gesprek met u aan.


9.50 - 10.20 uur

KEYNOTE - De toekomst van het onderwijs

  • Is het HO toekomstproof?
  • Hoe ziet het HBO en de Universiteit van de toekomst eruit?

Door: Dirk van Damme, OECD - Head of the Innovation and Measuring Progress (IMEP) Division Directorate for Education and Skills


10.20 - 10.50 uur 

Debat

Dirk van Damme gaat in debat met o.a.:

  • Jarmo Berkhout, voorzitter LSVB
  • Hans Schutte, DG Ministerie OCW
  • Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen

De thema's van het debat zijn:

  • Zouden we het onderwijs niet beter de-institutionaliseren?
  • Flexibilisering in het onderwijs... Nut? Noodzaak?

 10.50 - 11.20 uur | Koffiebreak


11.20 - 11.35 uur 

Scherp de geest in 7 minuten

Waarom iedereen wil veranderen en dat toch zo langzaam gaat in het onderwijs. Frans Nauta gaat in gesprek met u.


11.35 - 11.50 uur

Nieuwe toetreders in het Hoger Onderwijs - de Deloitte University

Het hoger onderwijs heeft te maken met nieuwe toetreders, ook vanuit het bedrijfsleven. Zo bouwt Deloitte bijvoorbeeld in ramp tempo aan haar eigen 'university'. In 2013 is de Deloitte University officieel van start gegaan. Het biedt de Deloitte medewerkers uit Europa, Midden Oosten en Afrika trainingsprogramma’s aan gericht op Leiderschap en zogenaamde Business skills. De trainingen worden verzorgd door eigen ervaren high level medewerkers die de studenten de nodige kennis, bagage en handreikingen meegeven om te kunnen inspelen op de steeds veranderende beroepsvereisten en markt. Tevens biedt het een unieke mogelijkheid om een netwerk op te bouwen met Deloitte collega’s uit andere landen.

Door: Jorrit Volkers, Dean Deloitte University, geeft graag een nadere toelichting over de totstandkoming en de toekomstplannen van de Deloitte University EMEA. 


11.50 - 12.00 uur 

Zijn de bedrijfsuniversities een kans of een bedreiging voor Leven Lang Leren?

  • Vervult Deloitte een behoefte die het hoger onderwijs niet kan bieden?
  • Zouden bedrijfsleven en HO meer samen kunnen (moeten?) werken in onderwijs en onderzoek? 
  • Is het een kans of een bedreiging voor het onderwijs? Speelt economische waarde een (te grote) rol?
  • Hebben we een nieuw level playing field in HO nodig?

Door: Jan Henk van der Werff, Manager Business Development TU Delft Open & Online Education | Extension School 


12.00 - 12.15 uur 

Hoe kunnen onderwijs en bedrijfsleven elkaar versterken?

In gesprek met de zaal en:

  • Marco Waas, Director RD&I and Technology AkzoNobel, VM decaan Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen TU Delft en aanjager van Young Entrepreneurs Society Delft (YES!Delft). Ook was Marco namens de TU een van de trekkers van Science Port Holland, een initiatief van de universiteit en de gemeentes Delft en Rotterdam voor de ontwikkeling van een biotechpark tussen Delft en Rotterdam.
  • Stef Weijers, lector Logistiek en Allianties aan de HAN - Kenniscentrum Business Development & Co-creation en Directeur KennisDC Logistiek Gelderland 

12.15 - 12.30 uur

Scherp de geest in 7 minuten

Brein-snack over innovatieve onderwijsvormen. De aard van het leren verandert en vraagt om innovatieve onderwijsvormen. In welke richting moeten we denken bij innovatief onderwijs dat past bij de toekomst?  Wat zijn de bepalende factoren die dit innovatieve onderwijs tot een succes maken? Wat betekent dat voor studenten, docenten en het onderwijsbedrijf? Frans Nauta in gesprek met u!


12.30 - 13.30 uur | Lunch


13.30 - 16.30 uur (met tussendoor korte pauzes waarbij u drinken en een snack kan pakken)

Gesprektafels, Workshops en Interactieve lezingen

Er zijn 5 stromingen (Werken in een internationale onderwijs- en arbeidsmarktcontext, Verbeteren van leerrendement en kwaliteit, Excellentie, diversiteit en flexibiliteit, Professionalisering en visie op onderwijs en Innovatieve onderwijsvormen). Tijdens deze 5 stromingen komen de volgende werkvormen voorbij:

  • Interactieve lezing: Tijdens dit onderdeel prikkelt een ‘vooroploper’ u met een nieuwe visie of aanpak. Deze early adaptor gaat uiteraard ook graag met u in gesprek!
  • Workshop: In de workshop gaat u aan de slag met de concrete uitwerking, een aanpak.
  • Gesprekstafel: Aan de gesprekstafel leert u over een bijzondere visie, sterk beleid, een succesvolle aanpak – werkbaar in de praktijk.

Kort voor het congres krijgt u de gelegenheid om uw sessiekeuze bekend te maken. 

 

Klik op de tabbladen en bekijk het bijbehorende programma van een van de 5 stromingen

 


13.30

Stroming | Werken in een internationale onderwijs- en arbeidsmarktcontext

  • Hoe is Nederland te vergelijken met de wereld (kwaliteit, branding & positionering)
  • Wat is het effect van digitaal onderwijs op internationalisering van het HO (MOOCs, blended onderwijs, plaatsonafhankelijk leren)
  • Hoe ontwikkelt u een visie op taalbeleid en versterkt u de beheersing van vreemde talen?
  • Hoe versterkt u de samenwerking met internationale bedrijven?
  • Hoe leidt u op voor de internationale arbeidsmarkt?

Interactieve lezing | Internationalisering en de rol van de docent en het onderwijs zelf

Docenten maken een hogeschool of universiteit internationaal: zij internationaliseren leeruitkomsten en curricula; zij doceren in internationale en multiculturele groepen; zij helpen studenten bij een buitenlandse studie of stage; zij maken opdrachten voor werkgroepen; zij gebruiken internationale literatuur en voorbeelden. Docenten werken internationaal samen in onderzoek, in studentenuitwisseling en gezamenlijke lesstofontwikkeling. Elke poging tot internationaliseren valt of staat met gemotiveerde docenten, die de benodigde training krijgen en passend beloond worden voor hun extra inspanningen. Leer over de visie en aanpak van de Haagse Hogeschool.

Door: Jos Walenkamp, Lector International Cooperation Haagse Hogeschool


Workshop

Nadere informatie volgt


Gesprekstafels

Nadere informatie volgt

13.30

Sessiestroom | Verbeteren van leerrendement en kwaliteit

  • Het maken van gedegen toetsbeleid, toetsprogramma en toetsplan
  • Kwalificatie privaat en publiek
  • Rol van registers en beroepsgroepen
  • Alternatieven voor klassiek toetsen
  • Welke vormen van toetsen bevorderen het leren?
  • Hoe stimuleer je studenten te leren zonder dat dit voor een toets is?
  • Learning analytics - hoe krijg je inzicht in leerproces en leerresultaat?

Interactieve lezing | Next Generation Assessment

In deze interactieve sessie zal dr. ir. Silvester Draaijer met u bespreken wat de ontwikkelingen zijn geweest rondom digitalisering van toetsing in het hoger onderwijs in de afgelopen decennia en een beeld schetsen van mogelijke toekomsten. Welke innovatieve toetsvormen komen beschikbaar om studenten adequater te bevragen op hun capaciteit om problemen op te lossen of diagnoses te stellen. Welke alternatieven worden onderzocht voor klassieke toetsing? Hoe kan toetsing aantrekkelijker worden voor studenten? In hoeverre gaan BYOD, MOOCs, badges en gaming aan belang toenemen? Wat voor rol speelt toetsing in toepassingen voor learning analytics? Welke ontwikkelingen zijn te verwachten rondom systemen om het toetsproces verder te digitaliseren? Wat is hier allemaal voor nodig? Dat zijn de vragen die aan bod komen om deelnemers, die niet perse toetsdeskundig zijn, een blik te geven in de toekomst van toetsing in het hoger onderwijs.

Door: Silvester Draaijer, Educational Technologist aan de Vrije Universiteit Amsterdam


Workshop | Studenten motiveren om te leren én betrekken bij het toetsen

De meeste studenten leren kort voor een tentamen. Onderzoek wijst uit dat de meeste stof al weer na een maand is verdwenen. Bovendien werkt een student niet voor elk vak even hard. Hij/zij maakt de keuze welk vak het belangrijkste is. Hoe maken studenten deze keuzes en wat u kunt veranderen om die keuzes te beïnvloeden?
Jongerenspecialist Marjolein de Jong van Young Inspiration daagt u als deelnemer uit om door de ogen van studenten naar studentparticipatie te kijken. U gaat in deze workshop met studenten in gesprek en hebt de kans aan hen uw vragen te stellen. U krijgt concrete handvatten voor verbetering van uw toetsaanpak en weet na afloop welke vormen van participatie voor u werken en welke niet. We laten u zien wat studentenparticipatie oplevert voor uw toetsaanpak en hoe u studenten kunt motiveren om te leren (zonder en mét toetsing).

Door: Marjolein de Jong, eigenaar Young Inspiration - dé Jongerenspecialist & 3 studenten


Gesprekstafel

Nadere informatie volgt.

13.30

Sessiestroom | Excellentie, diversiteit en flexibiliteit

  • Sterk excellentiebeleid
  • Succesvolle Associate Degrees
  • Ontwikkelen en stimuleren van nieuwe competenties van de docent
  • Op maat inspelen op internationale instroom – een andere aanpak
  • Welk beleid is te verwachten mbt flexibilisering hoger onderwijs?
  • Wat is de status van de pilots flexibilisering hoger onderwijs?

Interactieve lezing | Excellentie als kloppend hart van het hoger (beroeps)onderwijs

Docenten en bestuurders halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. Dat is ronduit een absurde situatie. Zolang excellentie zich aan de randen van de curricula afspeelt, blijft het een (onmogelijke) uitdaging om alle studenten te leren streven naar beter in een wereld waar ‘wat beter is’ continu verandert. Henriëtta Joosten biedt u een andere kijk op excellentie - een student excelleert wanneer hij oude routines in denken en doen achter zich laat en nieuwe omarmt. De vergelijking met anderen speelt geen rol. Aan de hand van concrete onderwijspraktijken uit het reguliere hoger onderwijs laat ze zien wat dit door Nietzsche geïnspireerde perspectief kan betekenen voor de onderwijspraktijk en het beleid. Selectie en maatwerk lijken hierbij contraproductieve maatregelen te zijn: excellentie vergt juist diversiteit en openheid.

Door: Henriëtta Joosten, filosoof en hogeschooldocent IT & Design aan de Haagse Hogeschool. Auteur van Streven naar beter. Nietzsche als gids voor het hbo


Workshop | Innovatie - hulpmiddel en katalysator voor flexibilisering onderwijs

We staan aan de vooravond van een grote ontwikkeling in het digitaal onderwijs. Het digitaal leren gaat de wereld veroveren en het onderwijs kan daarin een voorhoedepositie en een voorbeeldfunctie in nemen. Bovendien biedt digitalisering het onderwijs heel veel kansen: het organiseren van maatwerk, gepersonaliseerd leren en flexibilisering van het onderwijs.

Kees Versteeg is met zijn Zulubook de nieuwe ‘Uber’ van het onderwijs. ZuluBook is een open en onafhankelijk platform voor digitaal onderwijs. Het is een tool om eenvoudig content te maken en om bestaande content te verrijken en interactief te maken. Tevens kun je met deze tool content arrangeren uit verschillende bronnen. Met ZuluBook kunt u het onderwijs flexibeler organiseren, efficiënter inrichten en financieel goedkoper uitvoeren. Bovendien liggen de verdiensten bij de individuele contentmaker en kunt u onafhankelijk van methodes werken (die u nu in het keurslijf dwingen). Van basisonderwijs tot en met Universiteit. Kees Versteeg is initiatiefnemer van dit concept en directeur van ZuluBook. Tot voor kort was hij directeur-bestuurder van het Hondsrug College waar hij de aanjager was van maatwerk in onderwijs en zorg, continue streven naar kwaliteitsverbetering en focus op techniek, ondernemerschap en meerbegaafdheid. Zijn school was de afgelopen jaren een landelijk voorbeeld op het gebied van onderwijsvernieuwing en digitale lesmethodes.

Door: Kees Versteeg, initiatiefnemer ZuluBook - de Uber van het onderwijs

Lees Kees artikel over Onderwijs na de informatierevolutie!

Gesprekstafels

Nadere informatie volgt.

13.30

Stroming | Professionalisering en visie op onderwijs

  • Een nieuw model voor onderwijsontwikkeling voor onderwijs van de toekomst
  • Ontwikkelen en ondersteunen van professionalisering docenten
  • De waarde van open onderwijs en professionele leergemeenschappen
  • Welke competenties voor de toekomst en de vertaling naar curricula
  • De kracht van netwerkleren
  • De innovatieve onderwijsorganisatie
  • Ontwikkelen van innovatieve onderwijsvormen

Interactieve lezing | Anders kijken naar onderwijsontwikkeling

Vertrekkend vanuit de drie doeldomeinen van onderwijs kwalificatie, socialisatie en subjectwording (Biesta) verken ik met u een model voor onderwijsontwikkeling dat mensen in staat stelt om levensregie te voeren en in elke fase van hun leven van betekenis te kunnen zijn. Daar horen andere vaardigheden, inhouden en opdrachten voor het onderwijs bij. Kortom Next Education. Jan Heijmans is een veranderaar. Hij begint vaak waar anderen het even niet meer weten. De rode draad in zijn werk en leven: mensen in beweging krijgen. Door alle lagen van een organisatie te motiveren tot actie en een duidelijke focus te kiezen, weet hij verbinding en samenwerking tussen mensen en relevante partijen binnen en buiten de organisatie tot stand te brengen. Zo ontstaan meet-, merk- en werkbare resultaten. Hij kan bogen op ruime lesgevende, leidinggevende en bestuurlijke ervaring in het onderwijs en de educatieve infrastructuur. Momenteel is hij bestuurder van de Katholieke Pabo Zwolle. Zijn specialismen liggen op het terrein van regievoering, toekomstdenken en onderwijsinnovatie.

Door: Jan Heijmans, bestuurder Katholieke Pabo Zwolle. Jan's specialismen liggen op het terrein van regievoering, toekomstdenken en onderwijsinnovatie.


Workshop

Nadere informatie volgt


Gesprekstafel | Studenten meer verantwoordelijkheid geven - wat levert dat op voor het hoger onderwijs?

Hoeveel verantwoordelijkheid kunnen studenten aan als het gaat om hun eigen studie? Die vraag wordt in het onderwijs nog wel eens gesteld bij het ontwikkelen van onderwijsprogramma’s en curricula. Dat je als instelling heel ver kan gaan toont coördinator Studium Generale Joost de Bruin (Hogeschool Utrecht) aan deze gesprekstafel. Binnen de minor Leiderschap voor Bestuurlijk Actieve Studenten coachen docenten volgende generaties bij het halen van maximaal rendement uit hun bestuursjaar. Het gevolg: zowel de individuele student, de studie- of studentenvereniging, maar ook de opleiding, onderwijsinstelling en steden profiteren optimaal van de inzet die studenten tijdens zo’n jaar leveren. Dat de werkwijze effectief is, blijkt uit het feit dat inmiddels studenten uit het hele land de minor weten te vinden en dat verschillende hogescholen en universiteiten overwegen het concept lokaal over te nemen.

Door: Joost de Bruin, Coördinator Studium Generale Hogeschool Utrecht

13.30

Stroming | Innovatieve onderwijsvormen

  • Een onderwijskundige kijk op blended learning
  • Alles over MOOCs
  • Gaming in het onderwijs als motivator
  • Nieuwe onderwijsopzet, nieuwe rollen van docenten
  • Gepersonaliseerd onderwijs

Interactieve lezing | Herontwerp onderwijs: voor meer motivatie van student en docent én meer rendement

Het huidige onderwijssysteem voldoet niet meer. En hoewel we onderwijs al veel (inter-)actiever maken, is er nog een wereld te winnen. Want hoe stimuleer je bijvoorbeeld 21st century skills, zoals creatief en analytisch vermogen? Hoe ziet onderwijs er uit waarbij studenten zelf aan de slag gaan, ieder op hun eigen manier en niveau?

Evert Hoogendoorn heeft voor deze doelen een nieuwe onderwijsaanpak ontworpen door spelprincipes te gebruiken. Stimulerend onderwijs voldoet volgens Evert aan vijf kenmerken:

  • De lerende wordt nieuwsgierig
  • De lerende bepaalt mede wat hij leert
  • De docent kan gaan koffiedrinken
  • Er mogen dingen mis gaan
  • Er is altijd directe feedback

Nieuwe rol docent
Bij dit ontwerp krijgt ook de docent een andere rol. Of beter gezegd, er ontstaan 3 soorten docentrollen. Zoals we beginnen in te zien dat niet elke leerling in hetzelfde vakje past, geldt dat ook voor de docent. Kijkend naar de motivatie van docenten kun je die grofweg indelen in drie groepen: Degenen die docent zijn geworden omdat ze dan de hele dag met hun vakonderwerp bezig kunnen zijn (curator), zij die hun motivatie halen uit de ontwikkeling van de leerling (coach) en de mensen met een fascinatie voor didactiek (ontwerper). In de praktijk geldt uiteraard dat vrijwel iedereen iets van deze drie rollen in zich combineert, maar de meesten hebben ook een voorkeur. In een goed docententeam heb je diversiteit aan deze rollen nodig. Deze drie docentenrollen geven anders invulling aan hun onderwijs, leveren verschillende bijdragen aan de waarde van de school en zouden ook andere doorgroei mogelijkheden moeten krijgen.
Ga in gesprek met Evert Hoogendoorn en stel al uw vragen: hoe past deze aanpak in een curriculum? Hoe meet je kwaliteit? Gaat de inspectie akkoord met dit soort onderwijs?

Door: Evert Hoogendoorn, gamedesigner bij IJsfontein en verbonden aan het expertisecentrum educatie van de HKU


Workshop

Nadere informatie volgt


Gesprekstafel | So you think you can Blend?

Theorie
De kracht van Blended Learning, wat weten wij daar nu werkelijk van? Luuk Terbeek presenteert zijn belangrijkste onderzoeksresultaten naar aanleiding van zijn metastudie (100 publicaties, gepubliceerd in internationale peer-reviewed journals) gericht op de kracht van Blended Learning in het Hoger Onderwijs.

Praktijk
Luuk verbindt theorie en praktijk door deze resultaten te relateren aan zijn dagelijks werk waarin hij ook docenten teams begeleid bij het concretiseren en realiseren van effectieve Blended Learning.

Interactie
Daarnaast is er volop ruimte voor discussie, zodat wij kunnen leren van ook jouw ervaringen en ideeën. Prikkelende stellingen en een snufje technologie voeden stevige discussies.

Takeaways

  • Inzicht in onderzoek naar blended learning
  • Vertaling theorie naar onderwijspraktijk
  • Een duidelijk beeld over hoe andere deelnemers denken over de (on)mogelijkheden van blended learning
  • Er mogen dingen mis gaan
  • Er is altijd directe feedback

Door: Luuk Terbeek, Onderwijsadviseur, Vrije Universiteit Amsterdam en initiator en kernlid van de SURF Special Interest Group Blended Learning


16.30 - 17.00 uur | Borrel


Wilt u het congres Next Higher Education niet missen?
Reserveer dan alvast, geheel vrijblijvend, uw plaats!
Reserveren

Sprekers gezocht voor Next Higher Education 2016!

Heeft u suggesties voor interessante sprekers voor Next Higher Education of wilt u misschien zelf spreken? Neem dan contact op met eventmanager Ank Dierckx, tel: 06 - 2278 0439.


Experts van de masterclasses

Filip Dochy
Filip Dochy

Masterclass High Impact Learning

Filip is hoogleraar Corporate Learning & Development (Universiteit Maastricht & KU Leuven) en founder van EAPRIL European Association for Practitioner Research on Improving Learning. Daarnaast is Filip auteur van het boek “Bouwstenen van HILL – High Impact Learning that lasts”.

Lees het interview van David Jan van Stolk, redactielid tijdschrift MD, met Filip Dochy!

 

Jari Lavonen
Jari Lavonen

Masterclass Schoolsysteem Finland

Jari is Head of Department, Department of Teacher Education bij University of Helsinki in Finland.

 


Inspirerende sprekers en debaters tijdens het hoofdcongres

Frans Nauta
Frans Nauta

Dagvoorzitter

Frans Nauta is een innovator in hart en nieren. Hij is de founder van ClimateLaunchpad, 's werelds grootste business ideeën competitie ter voorkoming van klimaatverandering. Ook is hij verbonden aan Climate-KIC, het EU innovatieprogramma voor klimaatverandering. Daarnaast werkt hij als visiting scholar aan de Haas School of Business UC Berkeley in Californië en hij is verbonden als fellow aan het Copernicus Instituut van de UU. Hij was eerder onder andere de oprichter van Stichting Nederland Kennisland, secretaris van het Innovatieplatform en lector Innovatie aan de HAN.


Hans Schutte
Hans Schutte

DG Ministerie OCW


Jarmo Berkhout
Jarmo Berkhout

Voorzitter, LSVB


Dirk van Damme
Dirk van Damme

OECD


Thom de Graaf
Thom de Graaf

Vereniging Hogescholen

Jos Walenkamp

Lector International Cooperation, Haagse Hogeschool

Jan Heijmans

Bestuurder, Katholieke Pabo Zwolle.

Jorrit Volkers

Dean Deloitte University.

Jan Henk van der Werff

Manager Business Development TU Delft Open & Online Education | Extension School.

Marco Waas

Director RD&I and Technology AkzoNobel, VM decaan Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen TU Delft en aanjager van Young Entrepreneurs Society Delft (YES!Delft). Ook was Marco namens de TU een van de trekkers van Science Port Holland, een initiatief van de universiteit en de gemeentes Delft en Rotterdam voor de ontwikkeling van een biotechpark tussen Delft en Rotterdam.

Stef Weijers

lector Logistiek en Allianties aan de HAN - Kenniscentrum Business Development & Co-creation en Directeur KennisDC Logistiek Gelderland.

Silvester Draaijer

Educational Technologist aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Marjolein de Jong

Eigenaar Young Inspiration, dé Jongerenspecialist.

Henriëtta Joosten

Filosoof en hogeschooldocent IT & Design aan de Haagse Hogeschool. Auteur van Streven naar beter. Nietzsche als gids voor het hbo.

Kees Versteeg

Initiatiefnemer ZuluBook, de Uber van het onderwijs.

Lees Kees artikel over Onderwijs na de informatierevolutie!
Joost de Bruin

Coördinator Studium Generale Hogeschool Utrecht.

Evert Hoogendoorn

Gamedesigner bij IJsfontein en verbonden aan het expertisecentrum educatie van de HKU.

Luuk Terbeek

Onderwijsadviseur, Vrije Universiteit Amsterdam en initiator en kernlid van de SURF Special Interest Group Blended Learning.

Data & locatie

6 & 7 december 2016

  • 6 december: Masterclasses
  • 7 december: Congres

Media Plaza, Jaarbeurs
Croeselaan 6
3521 CA Utrecht

Media Plaza

 


Dit congres is speciaal bestemd voor:

  • (Afdelings)directeuren
  • Beleidsmedewerker
  • Bestuurders
  • Docenten
  • Lectoren
  • Onderwijskundigen
  • Opleidingscoördinatoren
  • Opleidingsmanagers
  • Teamleiders
  • En andere professionals werkzaam bij hogescholen en universiteiten die volledig op de hoogte willen zijn van dé actualiteiten, opinies en (toekomst)visies mbt het Hoger Onderwijs in Nederland.



  • Op Next Higher Education 2015 waren aanwezig:

    Avans Hogeschool, De Haagse Hogeschool, Hogeschool Gent, Hogeschool Utrecht, Inspectie van het onderwijs, Kessels & Smit, Kwaliteitsnet Hoger Onderwijs, Ministerie van OCW, Rabobank, TU Delft..... 


    Benieuwd welke organisaties nog meer aanwezig waren op het congres? Download de volledige lijst


    Uw investering

     

     Profiteer snel van de 25% vroegboekkorting!*

        Tot 25 juli 2016 Normale prijs
    Masterclass (6 december 2016)
      € 699,- € 699,-
    Hoofdcongres (7 december 2016)
      € 599,- € 799,-
    Masterclass en Hoofdcongres (6 & 7 december 2016)
      € 1299,- € 1499,-

    De investering voor deelname aan dit congres is inclusief koffie en thee, lunch en borrel.
    * Vroegboekkorting alleen geldig op het hoofdcongres

     

    Direct inschrijven  Reserveer uw plaats

     


    Gratis proefnummer De Link

    Bij deelname aan Next Higher Education heeft u de mogelijkheid om gratis en geheel vrijblijvend een proefnummer van het magazine De Link te ontvangen. De Link is het magazine voor onderwijslogistiek en wordt uitgegeven door Academie Onderwijslogisitiek. 

    Om gebruik te maken van dit aanbod kunt u dit aangeven bij de inschrijving van Next Higher Education.

    Inschrijven


      

     

     


    Belastingvoordeel

    N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

    Tijdens Next Higher Education zijn er op 6 december 2  interessante masterclasses die u bij kunt wonen!

     

    Masterclass 1 | High Impact Learning

    Bij de masterclass van Filip Dochy krijgt u de kans om uw kennis te verdiepen op het gebied van High Impact Learning. Filip Dochy vertelt u tijdens de masterclass o.a. meer over de 7 bouwstenen van High Impact Learning that Lasts (HILL).

    Meer info over de masterclass High Impact Learning

    Masterclass 2 | Schoolsyteem Finland

    Tijdens de masterclass van Jari Lavonen krijgt u een kijkje in de wereld van het Finse onderwijs. Jari vertelt u meer over het schoolsysteem in Finland en geeft u 7 waardevolle lessen.

    Meer info over de masterclass Schoolsysteem Finland

     

     

    Masterclass High Impact Learning anno 2022
    7 bouwstenen

    6 december | 12.30 - 16.30 uur

    De masterclass High Impact Learning anno 2022 wordt gegeven door Filip Dochy. Filip is hoogleraar Corporate Learning & Development (Universiteit Maastricht & KU Leuven) en founder van EAPRIL European Association for Practitioner Research on Improving Learning. Daarnaast is Filip auteur van het boek “Bouwstenen van HILL – High Impact Learning that lasts”. Download een preview van dit boek!

    Vragen die worden beantwoord tijdens de masterclass High Impact Learning zijn:

    • Als u een opleiding zou reduceren tot de kernzaken die impact hebben op de lerende, hoe zou die er dan uit zien?
    • Welke kenmerken zijn aanwezig om die impact te realiseren?
    • Welke rol spelen docenten/trainers?

    Filip geeft toelichting op twee concrete opleidingen die zijn ontworpen volgens het HILL-principe. Hij behandelt ontwikkelingen, pijnpunten en de 7 HILL bouwstenen. 

    De 7 HILL bouwstenen 

    High Impact Learning that Lasts gaat uit van een model gebaseerd op 25 jaar wetenschappelijk onderzoek waarin 7 bouwstenen worden beschreven en geïllustreerd die echt zorgen voor impact bij opleidingen. De 7 HILL bouwstenen zijn:

    • Urgentie, hiaat, probleem als uitgangspunt
    • Learner agency en zelfmanagement
    • Coöperatie en coaching
    • Hybride leren
    • Actie en kennisdeling
    • Flexibiliteit: formeel  en informeel leren
    • Assessment as Learning

    Tijdens de masterclass High Impact Learning anno 2022 geeft Filip Dochy u inzicht in wat u moet doen om de 7 HILL bouwstenen voor elkaar te krijgen. Na deze toelichting gaat u tijdens de masterclass in teams aan de slag om de bouwstenen te operationaliseren naar de praktijk. 

    Inschrijven voor de masterclass

     


    Interview met Filip Dochy

    David Jan van Stolk, redactielid van het tijdschrift MD, bestudeerde het nieuwe boek van Filip Dochy, “Bouwstenen voor High Impact Learning – het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties”. Hij verwonderde zich en reisde af naar Maastricht waar hij de auteur een aantal van zijn vragen voorlegde.

    Lees het interview 


    Inkijk exemplaar boek Bouwstenen van HILL – High Impact Learning that lasts

    Wij mogen u een gratis preview aanbieden van Filip Dochy's boek

     

    Download de preview

     

     

    Masterclass Schoolsyteem Finland
    7 waardevolle lessen voor Nederland

    6 december | 12.30 tot 16.30 uur


    De masterclass Schoolsysteem Finland wordt gegeven door Jari Lavonen. Jari is Head of Department, Department of Teacher Education bij University of Helsinki in Finland.

    Het Finse onderwijssysteem wordt door velen gezien als het beste systeem ter wereld. Nederland kan hier dus veel van leren. Jari Lavonen werkt intensief samen met Pasi Sahlberg en heeft vele instellingen geholpen om de successen van het Finse concept ter vertalen. Ook in Nederland! 

    Fins Onderwijs

    >>>> LEUK! Alle deelnemers aan deze masterclass ontvangen het boek: Finnish Lessons van Pasi Sahlberg. 

    Pasi analyseert in het boek Finnish Lessons vlijmscherp wat de geheimen van en de uitdagingen voor het Finse onderwijs zijn en geeft vijf redenen waarom Finland een voorbeeld voor de rest van de wereld kan zijn.

    Hij gaat in op de rol van de leerkracht en de relatie tussen onderwijshervorming en verschillende sectoren van de samenleving. Kijken we naar onze samenleving in Nederland, dan zien we aan de ene kant een open samenleving, waarin we internationaal georiënteerd zijn en graag leren van andere landen, waaronder Finland.

    Als we in Nederland de juiste interventies plegen, is het ook hier mogelijk om het onderwijs naar een hoger plan te tillen! Sahlberg geeft ons daarvoor vijf waardevolle aanknopingspunten. Als we ons er daarnaast bewust van worden dat een uitdaging niet een dilemma of keuzevraagstuk is, maar een paradox waar we wat mee kunnen, kunnen we komen tot EN-EN-oplossingen.

    Inschrijven voor de masterclass

    Partners van het congres 

    Next Higher Education zou nooit zo een succes kunnen zijn zonder onze partners. Wij werken samen met:

    Nationaal Onderwijsgids                         


    Ook uw organisatie in de spotlights?

    Veel organisaties erkennen dat het meedoen aan een relevant congres van hoog niveau met goede sprekers en goede deelnemers een wezenlijk onderdeel kan zijn van hun marketingstrategie om verschillende redenen; naamsbekendheid generen of vergroten, netwerken, ontmoeten van nieuwe prospects, en het uitdragen van een bedrijfsvisie of filosofie. In plaats van een advertentie in een vakblad kan een directe benadering en contact met relaties en potentiële klanten meer opleveren, zeker in deze uitdagende tijden. 

    Tijdens Next Higher Education kunt uw expertise tonen en op inhoudelijke wijze in contact komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Zij zien u als expert en gesprekspartner. Een aantal mogelijkheden om uw naam te verbinden aan het event en uw doelgroep te ontmoeten liggen nu voor u. 

    Mocht u op een andere manier in contact willen komen met deze doelgroep? Neem dan contact op. Uiteraard kunnen we een voorstel maken dat volledig volgens uw wensen is vormgegeven. Hierbij spelen de doelstellingen van uw organisatie een belangrijke rol. We bepalen dan samen op welke wijze we kunnen samenwerken om uw doelstellingen te behalen.

    Meer informatie en maatwerkoplossingen?

    Neem contact op met:

    Sharon van Rooij
    Sales Manager Next Higher Education
    Tel: 040 - 2 974 846

     

     Profiteer snel van de 25% vroegboekkorting!*

        Tot 25 juli 2016 Normale prijs
    Masterclass (6 december 2016)
      € 699,- € 699,-
    Hoofdcongres (7 december 2016)
      € 599,- € 799,-
    Masterclass en Hoofdcongres (6 & 7 december 2016)
      € 1299,- € 1499,-

    De investering voor deelname aan dit congres is inclusief koffie en thee, lunch en borrel.
    * Vroegboekkorting alleen geldig op het hoofdcongres

     

    Direct inschrijven  

     


    Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

     

    Leg uw deelname vast!
    Next Higher Education
    Inlogcode:

    Contact

    Meer informatie

    Wil u meer informatie over Next Higher Education? Neem dan gerust contact op met onze adviseur

    Betty van den Berk
    Tel: 040 - 2 974 837
    E: b.van.den.berk@sbo.nl