- 2-daagse cursus
- 2 - 16 juni 2026
- La Vie Utrecht
- ,- (excl. btw)
- Contact
Data voor een effectiever beleid
Om de ROI van maatschappelijke projecten te meten en op basis daarvan te sturen, is geen technische diepgang nodig. Maar je moet wel de juiste vragen stellen aan de juiste mensen. Met goed gebruik van data weet je welke projecten écht een bijdrage leveren aan de oplossing van een probleem en zet je budgetten efficiënter in.
Maak datagedreven keuzes in het AI-tijdperk
Datagedreven werken betekent sturen op betrouwbare inzichten uit goed ingerichte datastromen. Dit vraagt niet om managers met technische diepgang, maar wel met voldoende kennis van zaken om effectief samen te werken met de mensen die de data kennen.
Tijdens deze praktijkgerichte cursus:
- Breng je het datalandschap van een eigen project in kaart;
- Leer je de juiste vragen stellen aan dataprofessionals en KPI’s formuleren om strategische keuzes te sturen én onderbouwen;
- Ken je de kaders en mogelijkheden binnen wet- en regelgeving, zoals de AVG en Cyberbeveiligingswet.
Hiermee benut je de kracht van data en AI zónder zelf technisch specialist te worden.
Waarom is deze opleiding nu relevant?
- Dataveiligheid krijgt steeds meer aandacht door strengere wetgeving en groeiende maatschappelijke verwachtingen. Logisch, als je de gevolgen ziet van een datalek bij Bevolkingsonderzoek Nederland bijvoorbeeld.
- Data en AI bieden kansen voor betere dienstverlening, inzicht, efficiëntie en innovatie, maar alleen als de datahuishouding goed is ingericht. Als dit niet het geval is, kan een algoritme grote fouten maken, zoals bij de toeslagenaffaire.
- Resultaten van (maatschappelijke) projecten worden vaak niet gemeten, wat leidt tot onnodige kosten en inefficiëntie. Een belangrijk aandachtspunt richting het ravijnjaar.
Als jij de taal van dataprofessionals spreekt, kun je er samen voor zorgen dat jouw projecten ondersteund worden door data, zelfs zonder technische diepgang.
Herken jij dit:
- In het kader van de Wmo heb je een buurthuis opgezet om eenzame mensen in jouw gemeente te ondersteunen. Het project lijkt succesvol, dus gaat er volgend jaar meer budget naartoe. Maar is de eenzaamheid daadwerkelijk afgenomen?
- Het woningtekort is ook in jouw gemeente merkbaar en de leefbaarheid neemt af. Je organiseert een bewonersavond om te ontdekken waar de bewoners behoefte aan hebben, maar de opkomst is beperkt. Welke interventies doe je om de leefbaarheid te verbeteren?
- De werkdruk in het ziekenhuis is te hoog, waardoor de kans op fouten toeneemt. Een analyse van patiëntenstromen zou helpen om de personeelsinzet en beddenplanning te optimaliseren. De benodigde data voor deze analyse is beschikbaar, maar is het op de juiste manier opgeslagen? En als het al kwalitatieve data is, bij wie moet je zijn en welke vragen moet je stellen om de juiste conclusies te kunnen trekken?
- De subsidie voor jouw school neemt af, terwijl de noodzakelijke invalleerkracht een flinke deuk in het beschikbare budget slaat. Je wilt een kritische blik werken op het financieel beheer van de school, om budget te schuiven. Maar hoe weet je welke investering het beste rendeert: kies je om het aantal groepen te verminderen, docenten te professionaliseren of een andere lesmethode?
Na de cursus ga je naar huis met:
- Kennis van vraagarticulatie en KPI’s over één van de belangrijkste assets van jouw organisatie: datastromen, databronnen en databeheer;
- Een datastrategie en AI-kansenplan voor beter onderbouwde keuzes in strategische sturing;
- Een plan van aanpak om de juiste stakeholders in jouw organisatie aan te haken.
Programma
In de cursus wisselen we concrete, aansprekende casuïstiek en theorie over datagedreven werken af. Iedere module bestaat uit twee blokken. In module 1 zijn dat datamanagement en kwaliteitszorg. In module 2 zijn dat vraagarticulatie en data-analyse.
Module 1: Datagedreven werken in jouw praktijk
In deze module introduceer je een project in jouw organisatie: welke databronnen en datastromen spelen een rol, en wie heb je binnen jouw organisatie nodig om de juiste conclusies te trekken over de beschikbare data? Je ziet hoe samenwerking met dataprofessionals strategische waarde oplevert. Je ontdekt wat kwalitatieve data is en hoe je het gebruikt om datagedreven te sturen én AI-kansen te ontsluiten.
- Casuïstiek: de datagedreven organisatie. Hoe ziet die er idealiter uit?
- De principes van datamanagement: welke bouwstenen zijn er nodig?
- Oefening: hoe bouw je aan de datagedreven organisatie?
- Rollen in datagedreven werken
- Casuïstiek: samenwerken met dataprofessionals. Hoe doe je dat?
- Theorie: datakwaliteit
- Oefening: hoe bevorder je datakwaliteit op een effectieve manier?
- Samenvatting en tijd voor vragen
Tip! Download de brochure voor een compleet overzicht
Module 2: Data als basis van strategische besluitvorming
Je identificeert verbeterpunten in jouw databeheer en bepaalt welke informatie jij nodig hebt om strategisch te sturen. Je leert jouw vragen én strategie vertalen naar de taal van dataprofessionals, zodat je daadwerkelijk de antwoorden en inzichten krijgt om strategische keuzes te maken en onderbouwen. Met praktijkcases ontdek je hoe goed ingerichte datahuishouding leidt tot betere besluitvorming, nieuwe kansen en succesvolle AI-toepassingen wanneer de basis op orde is.
- Hoe stel je de juiste vraag?
- De theorie en toepassingen van data-analyse: waarde creëren uit data
- Oefening: formuleren van de juiste vraag
- Benutten van data-analyse in je dagelijks werk
- Casuïstiek: de Datasprint aanpak
- Oefening: uitvoeren van een Datasprint
- Oefening: hoe bevorder je datakwaliteit op een effectieve manier?
- Samenvatting en tijd voor vragen, afronding
Voor wie:
Managers, teamleiders en strategisch adviseurs die willen sturen op de meest effectieve (beleids-) oplossingen en inzet van budgetten met behulp van data
Beleidsadviseurs, projectleiders en informatiemanagers die de dialoog met data-professionals willen versterken
Algemene Informatie
Deze
2-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
La Vie Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
La Vie Utrecht
St Jacobsstraat
61
3511 BP
Utrecht
tel: 030-2340088
| Dag | Datum | Tijd | Locatie |
|---|---|---|---|
| Dag 1 | 2 juni 2026 | 09:30 - 17:00 | La Vie Utrecht |
| Dag 2 | 16 juni 2026 | 09:30 - 17:00 | La Vie Utrecht |
Jouw investering
De investering voor
deze
2-daagse cursus bedraagt
€ 1699,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Ga aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Projectmatig Datagedreven Werken binnen (semi-)overheid en non-profit is ook op maat te volgen. De maatwerkopleidingen worden gemiddeld met een 8,6 beoordeeld, omdat de inhoud, zowel theorie als praktijkvoorbeelden, volledig wordt afgestemd op de unieke leerdoelen en de praktijksituatie van jouw organisatie.
Jouw team ervaart hierdoor diverse voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Kennisborging
Kennis wordt gedeeld en blijft behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënt investeren in het kennisniveau van de organisatie.
Ideale planning
Gepland om in jullie agenda te passen, ook qua locatie.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Praktijkcasussen:
Altena: Binnen Altena hebben we een organisatiebreed sturingsmodel geïmplementeerd en datagedreven werken zo laten landen binnen programmatisch werken. Hierbij hebben we Pepperflow geïmplementeerd als ondersteunende software.
Ook is er een begin gemaakt aan het combineren van externe bronnen, op basis van de systematiek van het RIVM, tot een integraal kaartensysteem waarmee gezondheid in de leefomgeving inzichtelijk gemaakt kan worden. Hiermee kan de Gemeente in de toekomst beleid formuleren, toetsen en herijken op basis van een rijkdom aan openbaar beschikbare informatie.
Roermond: datagedreven werken in het sociaal domein
De opdracht was gericht op het verkrijgen van inzicht en grip op de prestaties in het sociaal domein. En hiermee structurele besparingen kunnen realiseren in de uitgaven sociaal domein. De aanpak bestond uit drie bouwstenen:
- Korte sprints op basis van beleidsthema’s, gericht om op basis van aannames (hypothesen) inzicht te krijgen in klanten- en kostenstromen, en de effectiviteit van de beleidsinstrumenten. Hiermee zijn goede resultaten behaald; o.a. in het terugdringen van Verlengde Jeugdzorg en betere indicering voor de Wmo.
- KPI aanpak. Bij het opstellen van (regionaal) beleid voor het sociaal domein zijn direct KPI’s opgenomen, en is een meetinstrumentarium ingericht om de beleidsprestaties te kunnen volgen via data. Hiertoe is ook een data-omgeving ingericht, met interne en externe (open) databronnen. Hiermee is Roermond in staat om te kunnen sturen op kosten en baten in het sociaal domein (Participatiewet, Wmo, Jeugdwet, Schuldhulpverlening, subsidies). Voor het subsidiebeleid is een vergelijkbare aanpak gehanteerd, waarbij met gesubsidieerde partijen is onderzocht welke maatschappelijke effecten met de subsidieverstrekking gemoeid zijn, en welke (bij)sturing er mogelijk is op basis van de indicatoren die deel uit zijn gaan maken van de beschikking.
- Inrichten datamanagement organisatie. Dit betreft de technische inrichting (Dataomgeving), rollen en functies, sturing en processen.
De opdracht had een doorlooptijd van 1,5 jaar.
Overbetuwe: Voor het hele sociale domein is een beleidsmonitor ontwikkeld. Er zijn KPI’s ontwikkeld in sprints met beleid, uitvoering en bedrijfsvoering. Deze zijn vertaald naar een monitor sociaal domein. Er is een business analist aangesteld die het opstellen van de monitor begeleidt en met het datateam zorgt voor de aanlevering en verwerking van de data, uit interne en externe bronbestanden. De monitor wordt 4 maal per jaar uitgebracht, als onderdeel van de P&C cyclus, en in directie, college en raad geagendeerd. Hiermee heeft Overbetuwe een stap gemaakt naar veel meer feitengebaseerde sturing en beleidsontwikkeling in het sociaal domein.
Omgevingsdienst Utrecht: Voor de Omgevingsdienst Utrecht hebben we op basis van interne en externe bronnen een risicogerichte werkwijze gecreëerd. Zo kan de omgevingsdienst op basis van de potentiële impact op de omgeving, naleefgedrag van bedrijven en de locatie van de activiteit een prioritering maken in de handhavingsstrategie per gemeente, bedrijfsthema of specifieke activiteiten.
Daarnaast zijn we op basis van werkprocessen, samenwerkingsverbanden en rapportage verplichtingen gaan kijken naar de noodzakelijke registratiebehoeften van de omgevingsdienst. Zo hebben we een organisatiebreed informatiemodel kunnen opzetten, waarmee dataeigenaren, velddefinities, updatetermijnen en werkafspraken vastgesteld zijn. Hiermee hebben we een langdurige datakwaliteitsstrategie voor de organisatie kunnen formuleren en dit kunnen beleggen bij een nieuwe datakwaliteitscoördinator.
Wil je deelnemen?
Schrijf je dan nu eenvoudig in via onderstaande knop. Na je inschrijving ontvang je van ons een bevestiging per e-mail met alle belangrijke informatie.
Leg je deelname vast!
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.