Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper

De énige opleiding die zélf een krachtige leerbeleving is!

  • Hoofddocent Marcel de Leeuwe beoordeeld met een 8,6 voor zijn aanpak
  • Gerichte praktische opdrachten, individuele feedback & dynamische werkvormen
  • Inclusief het boek: 'Evidence-based Training Methods' by Ruth Colvin Clarkis, online seminars, toegang mindmapomgeving, etc.
  • File-vrij programma!

Ook interessant voor jou: 
Cursus Integrale benadering van werkplekleren

Hoe ontwerp je een e-Learning leerbeleving die plakt?

De technologie maakt dat we op verschillende manieren kunnen leren. Maar wat bepaalt nu of er ook effectief geleerd wordt? Dat leer je tijdens deze interactieve opleiding, waarin je zelf actief aan de slag gaat.

Download de brochure

 

Herken je de volgende vragen:

  • Hoe maak ik mijn huidige online en blended aanbod beter?
  • Hoe kan ik formeel en informeel leren optimaal inzetten?
  • Welke tools helpen mijn organisatie verder?
  • Hoe richt ik mijn organisatie en processen in om de leerdoelen te bereiken?
  • Hoe relevant zijn werkvormen als gamebased learning?
  • Wanneer zet ik welke vorm van multimedia in?
  • Hoe integreer ik mobiel leren binnen mijn organisatie?
  • Koop ik e-Learning content van uitgevers of ontwikkel ik zelf?
  • Hoe ontwerp ik een krachtige en motiverende leerbeleving?

Dan is deze opleiding een absolute must voor jou!

 

Hoofddocent Marcel de Leeuwe nodigt je uit:

Wat is de SBO Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper from Marcel de Leeuwe on Vimeo.

 

Deze opleiding is zelf een inspirerende en actieve leerbeleving!

Na deze opleiding ben je een betere (e-)Learningontwerper. Daarnaast ben je een goede gesprekspartner voor directies, collega’s en externe partijen, zoals uitgevers en aanbieders van tools.

 

Ga aan de slag met o.a.:

  • een learning manifesto;
  • een multimediale instructie;
  • een onboarding ontwerp (inwerken in een organisatie);
  • een digital storytelling product;
  • een video interview.

Met uitgebreide individuele feedback!

 

Met vele extra’s voor elke deelnemer:

  • Twee online seminars: de inhoud hiervan wordt afgestemd op de vragen die spelen in de groep (bekijk alvast de ervaring van een deelneemster). 
  • Het boek: 'Evidence-based Training Methods' by Ruth Colvin Clarkis
  • Een jaar lang toegang tot de mindmap-omgeving, de videosite, online leeromgeving.
  • Persoonlijke feedback op jouw ontwerp
  • Voor slechts € 1.299,- toegang tot de 2-daagse optionele video-module: ‘Optimale inzet van video in e-Learning’.
  • Online individuele intake, waarmee de docenten de opleiding optimaal afstemmen op jouw situatie en behoeften. 

 

Voor wie bestemd?

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor professionals met verantwoordelijkheid voor het onderwijskundige ontwerp van (e-)Learning concepten en content. Je bent werkzaam in het onderwijs, de zorg, de overheid en het bedrijfsleven.

 

Wanneer is deze opleiding iets voor jou?

  • Je werkt in een organisatie waar leren en ontwikkelen ontworpen wordt.
  • Je wilt op een intensieve manier leren.
  • Je leert graag op actieve wijze.
  • Je bent bereid buiten bestaande kaders te denken.
  • Je vindt de praktische waarde voor jouw organisatie belangrijk.
  • Je wil een overzicht krijgen van de belangrijkste tools + de voor-/nadelen.

 

Wanneer is deze opleiding niet iets voor jou?

  • Je leert het fijnste door alleen te luisteren naar een docent.
  • Je hebt geen mogelijkheden om veranderingen in jouw organisatie door te voeren.
  • Je wilt niet zelf actief kennis construeren.
  • Je hebt geen tijd over voor de opdrachten.
  • Je wil een specifiek softwarepakket leren gebruiken.

Voor professionals met veel praktische ervaring met e-Learning is er ook veel te halen en bieden we vele nieuwe inzichten, ervaringen en verdiepende leerstof. Het tempo en het niveau van de opleiding ligt hoog. We verwachten van iedere deelnemer de extra investering van 1 dag (studie online en opdrachten) tussen de contactbijeenkomsten. Het is niet noodzakelijk om al veel kennis van e-Learning te hebben; kennis van didactiek en het ontwerpen van leerervaringen is wel vereist. Met speciale webbased trainingen kun je voordat de opleiding begint je e-Learning voorkennis bijspijkeren.

 

Ook interessant voor jou:

Hoe kom je tegemoet aan de individuele behoeftes van de student? Kom naar het congres Gepersonaliseerd Onderwijs.

Programma van de opleiding Onderwijskundig (e-) Learning Ontwerper

 

Contactdag 1:  13.00 - 20.00 uur

Ontwerpen van een blended leertraject!

Het is tegenwoordig eenvoudig om e-Learning te ontwikkelen. Maar welke factoren zorgen ervoor dat jouw lerenden echt iets leren en hierdoor geïnspireerd raken. Wanneer blijft jouw leerinterventie plakken?

Tijdens deze dag (her-)ontwerpen we een bestaand leertraject op basis van een bewezen methode. Je kunt het direct gebruiken op de eigen ontwerpen.

Onderwerpen:

  • Wat verstaan we onder leren, e-Learning en e-Learningcontent?
  • Anders denken over de rollen binnen leren.
  • Ingrediënten van een memorabele leerervaring.
  • Optimale mix van concepten (superblended learning). 

Gastdocent: Jeroen Krouwels, Business Development & Innovatie Noordhoff Health, met een grote passie voor (e-) Learning


Contactdag 2: 13.00 - 20.00 uur

Krachtige tools en inzet van multimedia

Er is een groot aantal verschillende tools. Waar let je op? En als je deze tools inzet om multimediaal te leren; wanneer levert het een hoog leerrendement op?

Onderwerpen:

  • Overzicht van bruikbare e-Learningtools, met veel tips
  • Beoordelen, kiezen en selecteren van geschikte tools.
  • Waarde bepalen van een tool voor jouw organisatie.
  • Onderwijskundige meerwaarde van multimedia.

Toolcarrousel

Met elkaar bekijken we verschillende tools en delen ze in volgens bepaalde categorieen: toepassing/gebruik, open/gesloten, gratis/betaald, online/offline etc. Van medecursisten (=praktijkgebruikers) krijg je advies hoe de tool bevalt. Zo krijgt ieder een uitgebreid overzicht dat bruikbaar is in de eigen praktijk.

Docent: Marcel de Leeuwe


Contactdag 3: 13.00 - 20.00 uur

Werken en leren met impact

Werken en leren grijpen steeds meer in elkaar. Hoe ontwerp je nu zodat deze integratie succesvol is? Een heldere aanpak, voorbeelden en inzicht in processen.

Onderwerpen:

  • Hoe de verbinding realiseren tussen werken en leren?
  • Het rendement optimaliseren en meetbaar maken.
  • Wat zijn de noodzakelijk stappen om te komen tot een succesvol resultaat van je innovatieve leertraject?
  • Wat is Performance Support en de 5 Moments of Need?
  • Hoe kom je tot een goed performance support ontwerp?
  • Hoe pas je het 70:20:10 model in de werkpraktijk toe?
  • Nieuwe vormen van toetsing in de praktijk.
  • Praktijkgerichte didactische werkvormen

Gastdocent: Alfred Remmits, Inspirator in werkplekleren en consultant innovatieve leertechnologie


Contactdag 4: 13.00 - 20.00 uur

Inzet waardevolle werkvormen

Iedereen kent de zelfstudie e-Learning modules. Welke didactische werkvormen zijn er nog meer en wat is de relevantie hiervan voor jouw organisatie? Hoe kies je de juiste werkvorm?

Onderwerpen:

  • Gamebased learning en gamification.
  • Gepersonaliseerd leren en learning analytics.
  • Mobiel leren
  • Social media en nut voor opleiden en leren.
  • Inzetten van mix van formeel én informeel leren.
  • Blend tussen auteursomgeving en leeromgeving.
  • Voorbeelden van werkvormen in zowel onderwijs, overheid, zorg en bedrijfsleven.

Hoofddocent: Marcel de Leeuwe

 


Online Seminars | 20:00 - 21:30 uur

Twee online seminars zorgen voor een interactief online contactmoment tussen de bijeenkomsten door. Je volgt ze thuis (of onderweg) Marcel de Leeuwe verzorgt de sessies. De inhoud van het seminar wordt afgestemd op de vragen die spelen in de groep.

Thema wordt in onderling overleg bepaald. Eerder werd gekozen voor: agile ontwikkelen, open badges, mobiel leren en performance support.

Deelneemster Ank Dierckx deelt alvast graag wat ervaringen met jou over één van deze seminars die eerder plaats vond.
Lees haar ervaringen met het seminar Mobiel Leren


Volg ook de video-modules!

Tijdens de video-modules ga je nog verder de diepte in als e-Learning ontwerper en leer je alles over het optimaal inzetten van video in (e)-Learning.

Meer informatie over de video-modules

Hoofddocent: Marcel de Leeuwe

Als onafhankelijk adviseur begeleidt Marcel de Leeuwe organisaties bij het selecteren en implementeren van e-Learning concepten, content, diensten en tools. De Leeuwe heeft zowel bij bedrijven, overheid als in het onderwijs zijn e-Learning sporen verdiend. De Leeuwe deelt zijn kennis graag en op vele verschillende manieren:als redacteur van www.e-learning.nl, als hoofddocent van de Fontys post-hbo opleiding e-Learning, programma-adviseur en spreker bij Next Learning, als edublogger op www.leerbeleving.nl, als veelgevraagd spreker én natuurlijk als hoofddocent bij deze opleiding!

“Ik laat mensen zien dat leerinterventies niet duur hoeven te zijn. ‘Mooi’ bepaalt niet het leereffect. Maar wat dan wel? We gaan samen op zoek naar een leerbeleving die plakt.”

Marcel de Leeuwe vertelt waarom je de niet mag missen!

 

 

Gastdocenten:

Jeroen Krouwels

Jeroen Krouwels is al meer dan 25 jaar EdTech ondernemer met een passie voor leren en technologie en werkzaam bij Business Development & Innovatie Noordhoff Health.

“Mijn doel als trainer/opleider heb ik bereikt als jij als deelnemer doorziet hoe mensen leren met behulp van technologie. En dat je begrijpt hoe je ze kunt faciliteren en motiveren om zich te blijven ontwikkelen.”

 

Alfred Remmits

Alfred Remmits is Andragoloog en specialist op het gebied van werkplekleren, Performance Support en de 5 Moments of Need methodologie. Remmits begeleidt bedrijven en organisaties in Europa en de US, bij de implementatie van effectieve vormen van werkplekleren.

“Ik wil je het inzicht geven dat werkplekleren en performance support een onmisbare, centrale plek inneemt in het leren en dat je kan werken met een sterke methodologische aanpak.”

Algemene informatie over de opleiding Onderwijskundig (e-) Learning Ontwerper

 

Data en locatie

  • Lesdagen: 6 februari, 5 & 26 maart & 2 april 2020
  • Twee online seminars op 13 februari en 19 maart 2020
  • Extra videomodule op 14 en 28 mei 2020

 

Locatie

BCN Utrecht
Daltonlaan 100 | Utrecht
030 - 256 73 91
Routebeschrijving
 

 

Investering

De investering bedraagt € 5.299,- voor de hele opleiding,
€ 3.999,- voor de opleiding zonder de video-module
€ 1.499,- voor alleen de video-module (excl. btw) per persoon

Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches, 4 intensieve lesdagen, 2 online seminars, het boek: 'Evidence-based Training Methods' by Ruth Colvin Clarkis en toegang tot een digitale leeromgeving.

 

Persoonlijke intake: jouw leerwensen en leervragen

Bij jouw inschrijving voor deze opleiding ontvang je een online intake. Hierdoor krijgen we een goed beeld van jouw ervaring, jouw kennis, jouw vragen, jouw doelen en jouw verwachting. Met deze informatie kunnen onze docenten de opleiding optimaal afstemmen op jouw situatie en behoeften.

 

Studiebelastinguren

Het aantal studiebelastinguren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 55 uren inclusief contacturen.

 

Ook interessant voor jou:

Hoe kom je tegemoet aan de individuele behoeftes van de student? Kom naar het congres Gepersonaliseerd Onderwijs.

 

Persoonlijk Opleidingsadvies

Heb je inhoudelijke vragen over deze opleiding? Neem dan gerust, geheel vrijblijvend, contact op met:

Wendy Bekkers
Opleidingsadviseur
Tel: 040 - 297 27 60

Verantwoordelijk voor het programma

Ank Dierckx
Opleidingsmanager SBO

Mariska Hania
Senior Project Coördinator


Video-modules | 13:00-20:00 uur

Zelf een video ontwerpen, filmen en monteren (optionele module)

Op welke manier kunnen we snel veel extra leerrendement leveren door de inzet van video binnen e-Learning? Op deze dag kijken we welke didactische vormen we kunnen kiezen, hoe we met de camera goed moeten filmen en gaan we onze gemaakte video ook monteren.

Onderwerpen

  • Ontwikkeling van filmen door de jaren heen; leren kijken.
  • Didactische variaties om video in te zetten.
  • Stappen van idee t/m delen van je video.
  • Gebruik van de camera op de juiste manier (cameravoering).
  • Opdracht: Met een groep een video maken (gewoon doen!)
  • Basisprincipes van monteren van video.
  • Zelf monteren van de gemaakte video.

Hoofdocent: Marcel de Leeuwe


Meer rendement halen uit video

We kijken wat je allemaal nog kunt doen om het leereffect verder te vergroten. Hierbij gaan we nog meer vormen gebruiken en zorgen we dat we weten hoe we onze projecten moeten voorbereiden, welke rechtenvrije muziek etc. we kunnen gebruiken, hoe je passende apparatuur kunt kiezen en vooral gaan we ook weer zelf filmen en monteren.

Onderwerpen:

  • Bepalen van een optimale voorbereiding, afgestemd op je leerdoelen.
  • Ontdekken van meer vormen zoals live video, VR, gemaakt door lerenden, etc.
  • Zelf maken van een interactieve video (op basis van bestaande video).
  • Zelf maken van een video (gewoon doen).
  • Geavanceerde montagetechnieken.
  • Kiezen van de juiste apparatuur voor je projecten.
  • Publiceren van je video.

Voor iedere deelnemer aan deze training een gratis het handboek ‘Films maken’ van Roemer Lievaart.

Hoofdocent: Marcel de Leeuwe

 

Enkele quotes over de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper:


Ik heb weer enorm veel geleerd en ben vooral geïnspireerd. Ik zou deze opleiding aanbevelen, omdat deze enorm inspirerend is met name door het enthousiasme, visie, kennis en ervaring van de hoofddocent. Ook het werken met gastdocenten zorgt ervoor dat het steeds boeiend blijft. Deze opleiding zet wat mij betreft de deuren naar de wereld van e-Learning nog verder open en inspireert je om verder op ontdekkingsreis te gaan. Daarnaast leer je ook veel wat je direct toe kunt passen in je eigen praktijk.

De opleiding is zo divers als e-Learning zelf: met leerbeleving als kern en afstemming en creativiteit als schil.

Goede en beeldvormende opleiding die, naast individuele deskundigheidsbevordering op het gebied van “tools”, mij geholpen heeft in visievorming en daarmee een aanzet heeft gegeven in strategie- en beleidsbepaling t.b.v. de onderwijsorganisatie.

"Super verfrissende en motiverende kijk op e-learning - deze cursus geeft mij de handvatten en inspiratie om onze opleidingen slimmer, sneller en beter te maken... én leuker!"

"Deze opleiding maakt je niet op slag beter, maar wel nieuwsgieriger. Dan kan het echte leren beginnen!"

"Deze cursusdagen zijn een aanrader voor iedereen die ( nog meer ) geinspireerd wilt raken om met Elearning in zijn of haar werkorganisatie aan de slag te gaan. Deskundige en enthousiaste trainer(s) en veel ruimte voor leren van en uitwisseling met collega opleiders."

"De beste cursus die ik ooit gehad heb. Waarom? Inspirerend, het zet je wereld op zijn kop en het geeft je veel energie om het geleerde toe te passen. Het is een goede stap om je organisatie verder te professionaliseren. Een stap naar de toekomst."

Marcel laat je zien dat effectieve e-learning eigenlijk verbazingwekkend simpel kan


Meer enthousiaste cursisten over deze opleiding:

 

Cursisten beantwoorden de vraag wat de Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper van SBO hen gebracht heeft/wat ze ervan meenemen.


Wil jij ook een kijkje in de klas?

Bekijk deze impressie: Ontwerp een e-Learning traject over coaching!

 

Oefening onder leiding van Jeroen Krouwels (PAT Learning Solutions) bij de SBO Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper op maandag 21 januari 2013.


Ervaringen met het online seminar 'Mobiel Leren'

Bij deze opleiding worden twee online seminars seminars. Docent Marcel de Leeuwe bepaalt elke keer welk thema het meest actueel en interessant is. Ank Dierckx woonde zijn online seminar bij over mobiel leren. Ze deelt graag een paar ervaringen met jou.

 

Online bootcamp voor Contentontwikkeling

Tijdens het e-Learning Event 2012 hebben de oud-deelnemers meteen hun kennis in de praktijk gebracht. In één dag hebben ze live (onder het oog van alle bezoekers) een Online Bootcamp voor Contentontwikkeling gemaakt. Lees en gebruik het resultaat via www.e-learninglab.nl!

Gratis webinar: Krachten en zwaktes van gamification

Marcel de Leeuwe gaat samen met vakgenoten dieper in op de kracht én de zwaktes van gamification binnen e-Learning. 

  • Wat is de waarde voor het leerrendement en de betrokkenheid van de lerende professionals?
  • Kan het ook tegen je gaan werken?
  • Wat zijn de belangrijkste ontwerpprincipes?

Na een inhoudelijk deel bespreken we de opzet van de Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. Het wordt duidelijk hoe de aanpak is, wat de opleiding je kan gaan opleveren en wat de ervaringen zijn van voormalige deelnemers aan deze intensieve opleiding. 

Bekijk hieronder het webinar

Impressie en resultaten Learning Hackathon 

Op 8 en 9 maart 2018 vond de KLM-Learning Hackathon plaats. Lees hier het blog Learning Hackathon #2 van Guido Siebers en bekijk hier alle foto's.

Hieronder een impressie van de Hackathon:

Impressie KLM Learning Hackaton 8 & 9 maart 2018 from Marcel de Leeuwe on Vimeo.

Op 9 & 10 februari 2017 vond de eerste Learning Hackathon plaats in het Spaarne Gasthuis. Deze 2 dagen waren te volgen via deze website. Tevens kun je een goede impressie krijgen van deze dagen door de verschillende blogs en vlogs. Als laatste kun je ook het eindresultaat van de Learning Hackathon bekijken of de blog van Veerle Struben lezen over het resultaat.

Krachtig leren via een uniek leertraject

Deze KLM-Learning Hackathon is een vervolg op de SBO-Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper en
de Hogeschool-opleiding e-Learning van Marcel de Leeuwe.
Het is een krachtig leertraject dat niet in een klaslokaal nagebootst kan worden, het werkt alléén in de praktijk.
Het werken met een serieuze opdracht van een échte opdrachtgever is dan ook het uitgangspunt en basis van dit leertraject.

Via een opleiding of je werkpraktijk beschik jij al over expertise op e-Learning gebied.
Deze Learning Hackathon biedt je de kans om verder te professionaliseren. De praktijk van KLM is steeds complexer en
dynamischer en vraagt om een nieuwe aanpak om leerinterventies te ontwerpen en ontwikkelen.

Er zijn eigenlijk nog geen adviseurs die deze aanpak bieden. Dit leertraject is daarom een unieke belevenis en
samenwerking waarin álle deelnemende partijen een leerervaring opdoen. Je werkt intensief samen met vakgenoten,
maakexperts (creatieve digitale specialisten) en medewerkers van de opdrachtgever.

 


Meer weten? Bekijk hier het dagprogramma of de digitale flyer van de KLM learning Hackaton 2018.


  

Ervaringen van deelnemers aan de eerste Learning Hackathon:

Je bereikt een enorm hoge kwaliteit doordat de klant direct beschikbaar is. Daardoor sluit het eindresultaat veel beter aan bij de verwachtingen. Een heel waardevol aspect!
Het is een spannende manier, een soort speeltuin. Je bepaalt zelf op welk moment je bij welke groep aansluit en de eigen regie nemen. Je voelt daardoor veel vrijheid en creativiteit. Iedereen voelt zich eigenaar.
Er is weinig ruis door procedures. Je kan volledig gefocussed zijn op wat je moet ontwikkelen. Ik heb twee dagen keihard gewerkt, maar ik kreeg er heel veel energie van.

Open Badge

Iedere deelnemer ontvangt een Learning Hackathon Open Badge. Hét nieuwe alternatief voor het papieren certificaat!

 

Tijdens het Next Learning Event hebben 24 studenten ‘Opleidingskunde’ van Hogeschool Arnhem-Nijmegen 20 ‘gratis’ webtools gepresenteerd. Zij hebben de tools zelf uitgeprobeerd en onderzocht op gebruik, kosten en privacygevoeligheid. 12 van deze onderzochte tools hebben we gebundeld in een eBook.

  • 12 webtools snel en luchtig op één A4:
  • Concrete toepassingsmogelijkheden
  • Wat nodig om in te richten (b.v. goede vragen/stellingen bij Kahoot, content bij Trello)
  • Voor- en nadelen
  • Kosten
  • Wat gebeurt er met de data

Bekijk het eBook!

Incompany training

Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren
Guusje verhoeven Incompany Advies
Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
Email: g.verhoeven@Euroforum.nl
Telefoon: 040 297 49 77 / 06 516 18 303

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper inschrijven

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper start op 6 en 13 februari, 5, 19 en 26 maart, 2 april, 14 en 28 mei 2020 in BCN Utrecht (Daltonlaan)!

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: Verkorte opleiding
Prijs: €5299,- excl. btw
Datum: 6 en 13 februari, 5, 19 en 26 maart, 2 april, 14 en 28 mei 2020
Locatie: BCN Utrecht (Daltonlaan)

Opleidingsadvies

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Wendy Bekkers  

Opleidingsadviseur
Wendy Bekkers
040 - 297 27 60