Next Higher Education

13 & 14 december 2017 | Media Plaza, Utrecht

Op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen?

Wenst u meer informatie over een eventuele nieuwe editie?
Laat uw gegevens achter en wij u graag.

Next Higher Education 2017 is geannuleerd

Graag attenderen wij u op een aantal interessante alternatieven:

Wil u meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze congresadviseur:

Wendy Bekkers
Tel: 040 - 2 972 760 
E: w.bekkers@sbo.nl

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Uitnodiging


Thema's

 

Gepersonaliseerd
Internationaal
Rendement & Kwaliteit
Diversiteit
Flexibilisering
Innovatieve vormen

 

Download brochure



In 2 dagen volledig op de hoogte!

De 21e editie van Next Higher Education bestaat uit twee inspirerende dagen


140x140
Hoofdcongres

Tijdens het hoofdcongres Next Higher Education krijgt u een compleet overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs. Dagvoorzitter Frans Nauta gaat met u de diepte in

140x140
Masterclass

De Happy Onderwijsorganisatie: student én docent. Deze inspirerende mastercalss wordt gegeven door Leo Bormans, Geluksprofessor die inspireert over inspireren!

140x140
Masterclass

Tijdens deze masterclass leert u hoe u uw onderwijsorganisatie in beweging brengt. Ga aan de slag met een praktische toolbox voor innovatie samen met onderzoeker en adviseur Suzanne Verdonschot


Terugblik Next Higher Education 2016

Sfeerimpressie

Deelnemers over Next Higher Education:

 

  • Waardevolle samenkomst van professionals, die het HBO en universitair onderwijs (internationaal) betekenis geven
  • Veel verschillende visies om over na te denken en inspirerende voorbeelden om te delen
  • Zeer inspirerend congres en voortreffelijke dagvoorzitter

Blik nog verder terug op Next Higher Education 2016


Het laatste onderwijs nieuws

Blijf op de hoogte van alle onderwijs actualiteiten die ook aan bod komen op Next Higher Education. Breng een bezoekje aan ons blog en lees o.a. inspirerende interviews met sprekers, een column van dagvoorzitter Frans Nauta en download een handig eBook Toetsen!

Bezoek het blog

 


Wij zoeken gastbloggers!

Wij zijn op zoek naar gastbloggers! Wilt u graag uw kennis, resultaten uit uw (promotie)onderzoek, best practice, probleem of ervaring over dit onderwerp delen met vakgenoten? Meer informatie

 


Partners

Next Higher Education zou nooit zo een succes kunnen zijn zonder onze partners. Wij werken samen met:

 

Nationaal Onderwijsgids                    

Next Higher Education 2017 bestaat uit twee dagen (13 en 14 december). Hieronder vindt u het programma van het hoofdcongres op 13 december. Of download hiernaast de congresbrochure voor een compleet overzicht van het programma!

Interesse in het programma van de masterclasses? Bekijk hier het programma van de masterclasses


 

Download

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan de brochure te downloaden

Download (PDF)

Programma hoofdcongres Next Higher Education 2017

13 december 2017

 

7 Minuten - Scherp de geest!

Moderator Frans Nauta prikkelt u een paar keer in het programma met interessante gezichtspunten en gaat in gesprek met ú. Meer informatie over Frans Nauta

KEYNOTE
Personalised learning eco systems: the future!
140x140
  • Do we all mean the same thing when we say ‘Personalised Learning’?
  • What is the optimal learning eco system for the individual student?
  • What is the infl uence of machine learning (AI) and learning analytics on the personalisation of education?
  • What are the ethical responsibilities of an educator using Personalised Learning technology?

Door: Ben Betts, CEO HT2, entrepreneur, technologist, and social learning expert

KEYNOTE
The University College approach as inspiration for personalized learning
140x140

University Colleges have a strong emphasize on the talent of students. How does this influence the way they cope with students in their curricula? How can students express their talents? In the university colleges there is space for students to create their own learning path but what does this mean for the educational institution?

Jennifer Herek, founding Dean of the Academy of Technology and Liberal Arts & Sciences (ATLAS) at the University of Twente

Waarheid en mythes rondom internationalisering in het Hoger Onderwijs
140x140
  • Wat verstaan we eigenlijk onder de term ‘internationalisering’?
  • Wat zijn de trends in Internationalisering in Hoger Onderwijs, nationaal en wereldwijd?
  • Is strategisch beleid voor internationalisering noodzakelijk?
  • Wat is de rol van strategisch leiderschap bij internationalisering?

Door: Hans-Georg van Liempd, Managing Director School of Social and Behavioral Sciences Tilburg University en vm president van de European Association for International Education (EAIE)

KEYNOTE
Nieuw onderwijsmodel met meer impact, persoonsgerichtheid en zelfsturing
140x140

Hoe ziet het leren er in 2040 uit? Creëren van “high impact” in het onderwijs. High Impact Learning that Lasts (HILL) is een vernieuwend onderwijsmodel dat uitgaat van 7 Bouwstenen. In de praktijk werkt het en het blijkt voor een grote impact te zorgen. Niet meer werken met een vastomlijnd curriculum met voorgeschreven vakken, met roosters, leerlijnen en literatuurlijsten, maar uitgaan van praktijkopdrachten die door bedrijven uit het netwerk worden aangeleverd. Kan dat? Hoe doe je dat?

Filip Dochy, Professor of Research on Learning & Development and Corporate Training, KUL, UM.


Interesse in de congresbrochure?

Heeft u interesse in het programma van Next Higher Education? Download dan de brochure
en u heeft alles in één handige pdf bij elkaar staan!


Download brochure

Thema's

Faciliteren van diversiteit
  • Flexibel en divers onderwijs ontwerpen en realiseren: praktijkervaringen
  • Universal Design for Learning (UDL) – een framework om studiesucces te vergroten bij diversiteit
  • Onderzoek HR: bepalende succesfactoren in diversiteit
Bekijk alles sessies

1.Workshop, Flexibel en divers onderwijs ontwerpen en realiseren: praktijkervaringen

Door: Marja Bakker en Johan de Bruin, onderwijskundig adviseurs van 2Blearning

2. Universal Design for Learning (UDL) – een framework om studiesucces te vergroten bij diversiteit.

Uit onderzoek blijkt dat diversiteit de kans op studiesucces beïnvloedt. In deze workshop gaan we hier dieper op in en leggen we de link naar Universal Design for Learning (UDL), een pedagogisch-didactisch framework dat uitgaat van diversiteit als norm. Hierbij hanteren we een brede definitie van diversiteit: èlke student is uniek, dit geldt voor zaken als vooropleiding, vaardigheden, talenten, achtergrond, maar ook voor de hersenen zelf. Door heldere doelen te stellen en flexibel te zijn in hoe de student die doelen haalt haal je onnodige barrières voor studiesucces weg. UDL geeft praktische handvatten om lessen en het curriculum zo te ontwerpen dat de kans op studiesucces voor alle studenten zo groot mogelijk is zonder de kwaliteit van het onderwijs te verlagen.

Door: Irma van Slooten (MSc) (irma@udlnederland.nl) trainer en coach Universal Design for Learning (UDL) bij UDL Nederland. Irma begeleidt UDL implementatietrajecten en UDL Professional Learning Communities.

3. Onderzoek HR, bepalende succesfactoren in diversiteit
  • Beschrijving van een ‘voorbeeldfiguur’ van succesvolle (mannelijke) studenten met migratie achtergrond: waarden, normen, voorbeeld figuren en concrete ervaringen met studenten, docenten en de opleiding.
  • Link met onderwijskundige theorieën
  • De rol van de onderwijsinstelling om gelijke kansen te bieden voor jongeren met een migratie achtergrond

Werkvorm:

In deze workshop gaat u actief aan de slag met het concept ‘voorbeeldfiguren’. Samen kijken we naar de rol die voorbeeldfiguren kunnen hebben voor studenten met een migratie achtergrond. U verlaat de zaal met praktische handvatten om hier ruimte voor te creëren in het onderwijs.

Door: Winnie Roseval volgt de masteropleiding Humanistiek aan de Universiteit voor Humanistiek. Als onderzoeker werkte zij in 2016 mee aan een onderzoek naar uitgestroomde mbo-studenten van Hogeschool Rotterdam. Voor haar masterscriptie richt zij zich op mannelijke studenten met een migratie achtergrond die hun studie binnen vijf jaar hebben afgerond. Ze gaat op zoek naar de verhalen van deze studenten en koppelt dit aan het concept voorbeeldfiguren

Flexibilisering van onderwijs en onderwijsinstelling
  • De opleiding van de toekomst: professionele masters in het HBO die aansluiten bij de huidige en toekomstige kenniseconomie
  • Pilot Nr 1 Flexibilisering Hoger Onderwijs – De aanpak van de HAN
  • Opbrengsten Pilot Nr 3 Flexibilisering Fotovakschool
Bekijk alles sessies

1. ‘De opleiding van de toekomst: professionele masters in het HBO die aansluiten bij de huidige en toekomstige kenniseconomie.’
  • De bijdrage van professionele masters aan de huidige kenniseconomie en aan de pilot flexibilisering
  • Het belang van de professionele master voor de student; meer mogelijkheden een passende master te kiezen en betere aansluiting bij de vraag van de arbeidsmarkt.
  • Benodigde competenties van Hbo-instellingen om professionele masters te ontwikkelen en masterstudenten op te leiden
  • Wat vraagt het van een HBO master om te flexibiliseren en maatwerk te leveren; aansluiten bij de behoeftes van de student en de arbeidsmarkt

Na deze workshop heeft u :

  • Inzicht in de benodigde kennis en vaardigheden om professionele masters te ontwikkelen en masterstudenten in het HBO op te leiden
  • Inzicht in het belang van de professionele masteropleidingen
  • Door de interactieve werkvorm 'medestanders' leren kennen waarmee u kennis kunt op doen en delen

Door: Ans Gielen, Programmamanager Masters HAN, Voorzitter Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen, Actieplan professionele masters (Vereniging Hogescholen)

Margreet Riemersma, onderwijsadviseur Hanzehogeschool Groningen & stafmedewerker professionele masters

2. Pilot Nr 1 Flexibilisering Hoger Onderwijs – De aanpak van de HAN
  • Wat is er voor nodig om de instroom van deeltijdstudenten van 1500 naar 2500 deeltijdstudenten per jaar te verhogen?
  • Verandermanagement in de organisatie: hoe kunnen we docenten professionaliseren om in flexibel les te geven in deeltijdopleidingen?
  • Modularisering van het curriculum en het vaststellen van leeruitkomsten
  • Het gebruik van online leer mogelijkheden om flexibilisering te ondersteunen

Door: Fokke Aukema, programmamanager Deeltijdonderwijs HAN

3. Opbrengsten Pilot Nr 3 Flexibilisering Fotovakschool

Door: Paul Akkerman, Directeur en voorzitter College van Bestuur Stichting de Nederlandse Fotovakschool

Verbeteren van leerrendement & kwaliteit
  • NVAO: Flexibilisering, modularisering en wijzing accreditatiestelsel)
  • Combinatie van structuur en flexibiliteit vergroot studierendement in deeltijd)
  • De rol en betekenis van toetsen in nieuwe onderwijsmodellen met meer blended leervormen en meer flexibel onderwijsaanbod
Bekijk alles sessies

1. NVAO: Flexibilisering, modularisering en wijzing accreditatiestelsel

Interactieve vraagsessie: Na een korte inleidende presentatie kunt u als deelnemer uw vraag voorleggen aan de NVAO of aan elkaar. Thema’s die in ieder geval aan bod komen:

1. Update Pilots Flexibilisering hoger onderwijs (met het accent op het experiment leeruitkomsten)

  • Welke overwegingen speelden een rol bij de toekenning van subsidies tbv aan instellingen voor hoger onderwijs op grond van de Subsidieregeling flexibel hoger onderwijs voor volwassenen?
  • Wat is het vervolgtraject en hoe zijn de diverse instellingen aan de slag?
  • Hoe zal het resultaat (te bereiken in 2022) gemeten worden?

2. Update Implementatie nieuwe accreditatiekader 2016

  • Wat zijn de concrete wijzigingen?
  • Wat zijn de eerste ervaringen met het nieuwe accreditatiekader?

3 Update Van Associate-degreeprogramma naar Associate-degree opleiding

  • Wat is de stand van zaken rondom de nieuwe wetgeving?
  • Wat zijn de nieuwe mogelijkheden voor de Associate degree opleiding?
  • Hoe reageren hogescholen?

Door: Henri Ponds, beleidsmedewerker en coördinator interne kwaliteitszorg, de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)

2. Combinatie van structuur en flexibiliteit vergroot studierendement in deeltijd

Net zoals vrijwel iedereen tijdens dit congres, komt u van een klassikale aanpak vandaan en wilt u naar een blended aanpak. De Open Universiteit komt juist van een uitermate flexibile aanpak in afstandsonderwijs en heeft onlangs haar onderwijs gewijzigd naar combinatie van structuur en flexibiliteit in online onderwijs. Het studierendement is significant hoger. De kennis die de OU in huis heeft over online onderwijs én de nieuwe aanpak is waardevol. Anja Oskamp deelt met u haar nieuwe strategische aanpak:

  • Hoe kun je onderwijs personaliseren?
  • Wat zijn de dragers voor (studie-)succes?
  • Welke mix is waardevol voor de studenten?
  • Hoe realiseer je deze nieuwe onderwijsaanpak?

Door: Anja Oskamp, Rector Magnificus Open Universiteit

3. De rol en betekenis van toetsen in nieuwe onderwijsmodellen met meer blended leervormen en meer flexibel onderwijsaanbod

De laatste jaren wordt blended learning in het hoger onderwijs meer en meer gemeengoed. Van inpassing van applicaties in het bestaande onderwijs tot volledig ‘blended’ vormgegeven leeromgevingen. Ondertussen staat de wereld niet stil. Sinds het rapport ‘Rinnooy Kan’ uit 2014 is er toenemend aandacht voor flexibilisering van het hoger onderwijs. Door veranderingen in de demografie en de arbeidsmarkt ontstaat een studentenpopulatie, voor wie het standaard curriculum wellicht niet meer matcht. Bij de pilots flexibilisering speelt ict vaak een belangrijke rol.

Wat betekent dit alles voor de toetsing? Kan het met de technieken die we tot nog toe gebruikten? Gaan we werken met losse modules met bijbehorende toetsen? Zijn er andere toetsvormen meer geschikt? Is het verstandig om met leeruitkomsten en assessments te werken? Met porfolio’s en badges? Hoe maak je onderwijskundig de juiste keuzes?

Michael Nieweg legt u, vanuit een onderwijskundige blik, diverse keuzes en mogelijkheden voor. Hij scherpt zijn geest door discussies in zijn eigen hogeschool én door externe opdrachten, waar flexibilisering van het onderwijs op de agenda staat. Er zal uitgebreid ruimte zijn voor uitwisseling. Hét antwoord hebben we nog niet, maar we kunnen snel(ler) leren door uit te wisselen met elkaar. Neemt u de uitdaging aan?

Door: Michael Nieweg, Onderwijskundig Adviseur hbo-ict-deeltijd, Hogeschool Van Amsterdam

Internationalisering in beleid en onderwijs
  • Internationale vergelijking van diploma’s en onderwijs
  • Beleid internationalisering: strategische visie en implementatie
  • De ‘International Classroom’ (IC), de uitdagingen op organisatorisch gebied & de cruciale rol van de docent
Bekijk alles sessies

1. Internationale vergelijking van diploma’s en onderwijs
  • Wat is de waarde van Nederlandse diploma’s in het buitenland?
  • Hoe beoordeel je de diploma’s van internationale studenten?
  • Hoe doe Nederland het qua internationalisering t.o.v. het buitenland?

Door: Lucie de Bruin, Hoofd Afdeling Onderwijsvergelijking

2. Beleid internationalisering: strategische visie en implementatie
  • Hoe creëer je de fundering in de organisatie om te internationaliseren
  • Welke factoren zijn bepalend voor een succesvol internationaliseringsbeleid
  • Rol van docent en student

Door: Frans Snijders, Director International Office VU

3. De ‘International Classroom’ (IC), de uitdagingen op organisatorisch gebied & de cruciale rol van de docent
  • Beleid vormgeven van een reguliere bachelor naar een internationale bachelor.
  • Het aantrekken van nieuwe studenten; een opleiding gericht op de Europese sameleving op een onderwijskundige innovatieve manier.
  • Eerste ervaringen met de nieuwe Minor gebaseerd op distant learning/ e-learning, Met een startweek en de afsluitende week in Nederland. (Pilot start september ’17)

Door: Joke van Saane, Portefeuillehouder Onderwijs, Faculty of Theology, Vrije Universiteit Amsterdam

  • De componenten van een IC: Je bent er nog niet als je Engels gaat praten met elkaar, maar wat is er dan wel nodig? (Cultuurverschillen, werkvormen in een internationale context, taalvaardigheid van een docent)
  • Wat zijn de veel voorkomende uitdagingen van een IC?
  • De cruciale rol van de leerkracht in een IC, docent professionalisering

Door: Siema Ramdas, Teacher Trainer Vrije Universiteit Amsterdam


Gepersonaliseerd leren en ‘op maat’
  • Personalised learning eco systems: What is the optimal learning eco system for the individual student?
  • Learning Analytics als bron van leerfeedback voor persoonlijk leren
  • Gepersonaliseerd leren realiseren voor een grote groep studenten
Bekijk alle sessies

1. Personalised learning eco systems: What is the optimal learning eco system for the individual student?
  • Do we all mean the same thing when we say 'Personalised Learning'?
  • What is the optimal learning eco system for the individual student?
  • What is the influence of machine learning (AI) and learning analytics on the personalisation of education?
  • What are the ethical responsibilities of an educator using Personalised Learning technology?

Door: Ben Betts, CEO HT2, entrepreneur, technologist, and social learning expert


2. Learning Analytics als bron van leerfeedback voor persoonlijk leren

Zelf aan de slag gaan met learning analytics is vooral een kwestie van doen.

  • Wat kan learning analytics betekenen voor onderwijs op maat?
  • Hoe kan learning analytics inzicht geven in studentenactiviteiten?
  • Hoe kun je learning analytics inzetten voor studentbegeleiding?
  • Draagt learning analytics bij aan een beter leerrendement?

Door: Dennis van Oeveren, Onderwijs Innovatie Expert, MBO Landstede & KPZ. Inspirator en ontwikkelaar van een blended en persoonlijk onderwijs

3. Gepersonaliseerd leren realiseren voor een grote groep studenten

In deze sessie krijgt u een praktijkvoorbeeld van gepersonaliseerd leren zoals dat in bij MBO Landstede al 10 jaar wordt toegepast.

  • Verandermanagement, benodigde competenties van de instelling om de verandering naar gepersonaliseerd leren (talentvol ontwikkelen) te maken.
  • Korte toelichting op het curriculumontwerp (Wat zijn trajectlijnen, hoe werk je in een ETO, de leeromgeving, wat is een LWP/TWIXX, hoe ontwerp je die, waar op zijn deze gebaseerd?)
  • Succesfactoren, wat zijn de opbrengsten?
  • Wat zijn de randvoorwaarden voor de school om dit succesvol door te zetten?
  • Toekomstvisie

Door: Dennis van Oeveren, Onderwijs expert en onderwijs innovator. Inspirator en ontwikkelaar van een blended en persoonlijk onderwijs maar ook regelmatig betrokken bij de uitvoering; ''met de voeten in klei''. Verzorg onderwijs bij het MBO (Landstede) en het HBO (KPZ Zwolle en Windesheim Zwolle)

Ruimte voor innovatieve onderwijsvormen
  • Universiteitsbreed veranderen voor de student/werknemer van de 21ste eeuw (UU)
  • Revival van Bildung: de werknemer van de toekomst opleiden
  • Optimalisatie van de verbinding tussen online en contactonderwijs: op weg naar differentiatie
Bekijk alles sessies

1. Universiteitsbreed veranderen voor de student/werknemer van de 21ste eeuw (UU)

De nieuwe student verzamelt, verwerkt, analyseert en synthetiseert kennis op een andere, nieuwe wijze.

De verandering betekent altijd en overal de beschikking hebben over kennis, in contact zijn met peers en zeer diverse communities. Hoe kun je als universiteit hierop anticiperen en er je teaching skills en onderwijsconcepten op aanpassen?

Met het onderwijsinnovatieprogramma Educate-it geeft de Universiteit Utrecht universiteitsbreed handen en voeten docentprofessionalisering, herontwerpen van onderwijs, ondersteuning docenten, infrastructuur en structureel onderzoek naar het effect van onderwijs met IT tools om verandering te laten plaatsvinden op basis van evidentie.

En niet te vergeten: de organisatie- en cultuurverandering.

Door: Jan Haarhuis, programmamanager Educate-it. In november 2016 ontving Jan Haarhuis van SURF de Changemaker Award
dr. Harold van Rijen, Hoogleraar Lifesciences Sciences | leeropdracht: Innovatieve leervormen in het Biomedisch Onderwijs

2. Revival van Bildung: de werknemer van de toekomst opleiden
  • Belang van de invoering van Bildung in het HO
  • Student eigenaar over eigen leerproces en ontwikkeling van 21’st Century Skills
  • De student als motor voor verandering
  • Integratie van Bildung in het onderiwjs + best practices
  • Professionalisering van de docent; terug geven van autonomie

Werkvorm:
Een actieve workshop waar je letterlijk (energizer) en figuurlijk wakker wordt geschud. Na de workshop verlaat je de zaal vol nieuwe (besproken) ideeën waar je de volgende dag mee aan de slag kan.

Door: Michiel Tolman, Initiatiefnemer en directeur De Bildung Academie


3. Optimalisatie van de verbinding tussen online en contactonderwijs: op weg naar differentiatie.

Hoe zorg je ervoor dat online en contactonderwijs goed op elkaar zijn afgestemd?

Online onderwijs wordt vaak ingezet voor theoretische voorbereiding (e-module, oefentoetsen, kennisclips), contactonderwijs voor verdieping (toepassingsopdrachten, vaardigheidstraining, discussies). De verbinding tussen voorbereiding en verdieping is soms lastig te maken (kans op herhaling van theorie, of juist teveel losgelaten in de praktijk).

Hoe kun je deze verbinding optimaliseren? Bij Universiteit Utrecht willen we meer toe naar customized learning, waarbij online data uit de voorbereiding ingezet kunnen worden voor gedifferentieerde leerpaden. Anne-Petra deelt haar aanpak en ervaring en wisselt graag met ieder nieuwe inzichten uit.

Door: Anne-Petra Rozendal, Projectleider, Adviseur, Onderzoeker: online/blended learning, lifelong learning, learning analytics UMC Utrecht



 

Webinar met Dirk van Damme

In de week van 30 oktober publiceren wij een on demand webinar met Dirk van Damme over de toekomst van het onderwijs. Dirk Van Damme is Head of CERI (Centre for Educational Research and Innovation) bij OECD Directorate for Education and Skills en sprak op Next Higher Education 2016 waar zijn bijdrage zeer positief werd beoordeeld.

In 2008 werd er door een aantal experts gebrainstormd over mogelijke scenario’s voor de toekomst van het hoger onderwijs. In de vorige editie van het congres vertelde Dirk boeiend over de toekomst van ons onderwijs. Veel van wat er 10-20 jaar geleden voorspeld werd, gebeurde uiteindelijk niet. Scenario’s kwamen niet uit. Tijdens het webinar geeft Dirk u een update over dit onderwerp.

Zet de datum van het on demand webinar alvast in uw agenda en herbekijk nu alvast Dirk's presentatie op Next Higher Education 2016!

Wilt u het congres Next Higher Education niet missen?
Schrijf u dan direct in!
Inschrijven

Experts van de masterclass

Suzanne Verdonschot

Masterclass Breng beweging in jouw onderwijsorganisatie - aan de slag met een praktische toolbox voor innovatie

Suzanne is onderzoeker en adviseur bij Kessels & Smit, The Learning Company


Leo Bormans

Masterclass De Happy Onderwijsorganisatie: student én docent!

Leo Bormans, Geluksprofessor die inspireert over inspireren! Leo is bekend van De Wereld Draait Door en auteur van het boek 'The World Book of Happiness' en 'The World Book of Hope' waarvan Nobelprijswinnaar Kofi Annan het eerste hoofdstuk schreef.

 


Inspirerende (plenaire) sprekers tijdens het hoofdcongres

Frans Nauta
Frans Nauta

Dagvoorzitter

Frans Nauta is een innovator in hart en nieren. Hij is de founder van ClimateLaunchpad, 's werelds grootste business ideeën competitie ter voorkoming van klimaatverandering. Ook is hij verbonden aan Climate-KIC, het EU innovatieprogramma voor klimaatverandering. Daarnaast werkt hij als visiting scholar aan de Haas School of Business UC Berkeley in Californië en hij is verbonden als fellow aan het Copernicus Instituut van de UU. Hij was eerder onder andere de oprichter van Stichting Nederland Kennisland, secretaris van het Innovatieplatform en lector Innovatie aan de HAN.

>>> Lees Frans Nauta's column: Ook zo'n in om te innoveren?


Filip Dochy

Keynote: hoe ziet het leren in 2040 er uit? Creëren van "high impact" in de praktijk

Filip Dochy is Professor of Research on Learning & Development and Corporate Training, KUL, UM.


Jennifer Herek

Keynote: The University College approach as inspiration for personalized learning

By Jennifer Herek is the founding Dean of the University College Twente, which offers the innovative BSc programme Technology and Liberal Arts & Sciences (ATLAS). She was involved with several University Colleges worldwide and is currently using her experiences and perspectives on education at the Twente University: a totally different (and successful) working method in comparison with what we have seen.


Hans-Georg van Liempd

Waarheid en mythes rondom internationalisering in het Hoger Onderwijs

Managing Director School of Social and Behavioral Sciences Tilburg University en vm president van de European Association for International Education (EAIE)


 
Gideon Shimshon

Keynote Innovative Education: the view of an operational Trendwatcher

Director Centre for Innovation, Leiden University



Inspirerende sprekers tijdens de sessies

 
Irma van Slooten MSc

Trainer en coach Universal Design for Learning (UDL) bij UDL Nederland. Irma begeleidt UDL implementatietrajecten en UDL Professional Learning Communities.


Winnie Roseval

volgt de masteropleiding Humanistiek aan de Universiteit voor Humanistiek. Als onderzoeker werkte zij in 2016 mee aan een onderzoek naar uitgestroomde mbo-studenten van Hogeschool Rotterdam. Voor haar masterscriptie richt zij zich op mannelijke studenten met een migratie achtergrond die hun studie binnen vijf jaar hebben afgerond. Ze gaat op zoek naar de verhalen van deze studenten en koppelt dit aan het concept voorbeeldfiguren.


 
Ans Gielen

Programmamanager Masters HAN, Voorzitter Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen – Actieplan professionele masters (Vereniging Hogescholen)


Fokke Aukema

Voorzitter van het DAC, het adviescollege voor deeltijdonderwijs voor het bestuur van de Vereniging Hogescholen


 
Paul Akkerman

Directeur en voorzitter College van Bestuur Stichting de Nederlandse Fotovakschool


 
Henri Ponds

beleidsmedewerker en coördinator interne kwaliteitszorg, de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)


 
Margreet Riemersma

Onderwijsadviseur Hanzehogeschool Groningen & stafmedewerker professionele masters


Anja Oskamp

Rector Magnificus Open Universiteit


Michiel Tolman

Initiatiefnemer en directeur De Bildung Academie

Bekijk zijn video


Lucie de Bruin

Hoofd Afdeling Onderwijsvergelijking bij NUFFIC


 
Frans Snijders

Director International Office VU


 
Joke van Saane

Portefeuillehouder Onderwijs, Faculty of Theology, Vrije Universiteit Amsterdam


Sieman Ramdas

Teacher Trainer Vrije Universiteit Amsterdam


Ben Betts

CEO HT2, entrepreneur, technologist, and social learning expert

Bekijk zijn video


 
Dirk Tempelaar

Sr. Lecturer, Quantitative Economics Maastricht University | Focus: student learning in technology enhanced education


 
Dennis van Oeveren

Onderwijs expert en onderwijs innovator. Inspirator en ontwikkelaar van een blended en persoonlijk onderwijs maar ook regelmatig betrokken bij de uitvoering; ''met de voeten in klei''. Verzorg onderwijs bij het MBO (Landstede) en het HBO (KPZ Zwolle en Windesheim Zwolle)


Jan Haarhuis

Programmamanager Educate-it


 
dr. Harold van Rijen

Hoogleraar Lifesciences Sciences | leeropdracht: Innovatieve leervormen in het Biomedisch Onderwijs


 
Anne-Petra Rozendal

Projectleider, Adviseur, Onderzoeker: online/blended learning, lifelong learning, learning analytics UMC Utrecht


Wij zijn op zoek naar sprekers!

Heeft u een inspirerend verhaal dat aansluit bij het programma? Of heeft u suggesties?
Laat het ons weten en neem contact op met Ank Dierckx

Data & locatie

13 & 14 december 2017

  • 13 december: Congres
  • 14 december: Masterclass

Media Plaza, Jaarbeurs
Croeselaan 6
3521 CA Utrecht

Media Plaza

 


Dit congres is speciaal bestemd voor:

  • (Afdelings)directeuren
  • Beleidsmedewerker
  • Bestuurders
  • Docenten
  • Lectoren
  • Onderwijskundigen
  • Opleidingscoördinatoren
  • Opleidingsmanagers
  • Teamleiders
  • En andere professionals werkzaam bij hogescholen en universiteiten die volledig op de hoogte willen zijn van dé actualiteiten, opinies en (toekomst)visies mbt het Hoger Onderwijs in Nederland.



  • Uw investering

     

      Prijs
    Hoofdcongres (13 december 2017)
    € 799,-
    Masterclasses (14 december 2017) € 699,-
    Masterclasses en Hoofdcongres (13 & 14 december 2017)
    € 1499,-

    De investering voor deelname aan dit congres is inclusief koffie en thee, lunch en borrel.

     

    Direct inschrijven

     

     

    Komt u met meerdere collega's?

    Bel voor een aantrekkelijke korting met Wendy Bekkers : 040 2 972 760

     


     

    Voor elke deelnemer aan de Masterclasses: gratis boek!

    “Samen vernieuwen in de praktijk | Toolbox om werk te maken van innovatie”

    Een boek met handvatten voor het werken aan het vinden van slimme oplossingen voor lastige vraagstukken. Het is gebaseerd op het onderzoek naar leren en innoveren dat de afgelopen jaren door de auteurs is verricht.
    De beschreven principes en werkvormen zijn allemaal beproefde manieren van werken waar de auteurs zelf al veel ervaring mee hebben opgedaan en die hun waarde hebben laten zien voor vernieuwingstrajecten.

    Auteurs: Suzanne Verdonschot, Paul Keursten en Marloes van Rooij.

     

     

    Gratis proefexemplaar van De Link

    Deelnemers aan Next Higher Education hebben de mogelijkheid om een gratis proefexemplaar van het magazine De Link te ontvangen. De Link is het magazine voor onderwijslogistiek. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven of u geïnteresseerd bent om een gratis exemplaar te ontvangen.

    (NB: u ontvangt het proefexemplaar nadat het congres heeft plaatsgevonden)


    Op Next Higher Education 2016 waren o.a. aanwezig:

    Hogeschool Rotterdam, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, TriamFloat, De Haagse Hogeschool, Hogeschool Windesheim, Fontys Hogeschool, Hogeschool Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam, Rabobank, Universiteit Maastricht, Hogeschool van Amsterdam, NHL Hogeschool, Saxion, CEA, Hogeschool Inholland, Avans Hogeschool, Anton de Kom Universiteit, NHTV, HKU en Politieacademie.



    Belastingvoordeel

    N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

    Tijdens Next Higher Education 2017 zijn er 2  interessante masterclasses die u bij kunt wonen!

    Let op: maximaal 55 plaatsen beschikbaar!
    14 december 2017

     

    Masterclass 1 | 09.30 - 12.30 uur

    Breng beweging in uw onderwijsorganisatie - aan de slag met een praktische toolbox voor innovatie
    • Hoe kun je in de dagelijkse praktijk werken aan innovatie?
    • Hoe zorg je ervoor dat je idee van de grond komt ook al heerst er ‘dagelijks drukte’?
    • Hoe krijg je bij collega’s de handen op elkaar - zodat ze zin krijgen om mee te doen?
    • Hoe prikkel je de nieuwsgierigheid
 in plaats van dat je aan mensen gaat trekken?

    In deze masterclass komen deze vragen aan bod. Je leert hoe je naar innovatie kunt kijken als een leerproces waarin je al struikelend een nieuw pad maakt. Je gaat aan het werk met een praktische toolbox voor innovatie in de dagelijkse praktijk.

    Door: Suzanne Verdonschot, Onderzoeker en Adviseur bij Kessels & Smit, The Learning Company

     


    Masterclass 2 | 13.15 - 16.15 uur

    De Happy Onderwijsorganisatie: student én docent!

    In het Hoger Onderwijs zijn we op zoek naar de beste studenten, de beste docenten en de beste medewerkers. We willen hoog op de ranking lists staan. We willen tegelijkertijd zorgen voor een inspirerende leeromgeving, waar talent tot bloei kan komen.

      • Hoe bereik je dat?
      • Hoe zorg je voor een stimulerende, positieve en inspirerende omgeving?

    Voor je studenten, maar zeker ook voor je docenten en je hele team/afdeling. Leo inspireert je om grote dromen te koesteren, tegenslag te ormarmen en er iets mee te doen. Leo gelooft in maakbaar geluk en hoop als de motor van verandering en de bron van succes, kracht en geluk. Op weg naar een Happy Onderwijsorganisatie!

    Door: Leo Bormans, Geluksprofessor die inspireert over inspireren!

     


    Voor elke deelnemer aan de Masterclasses: gratis boek!

    “Samen vernieuwen in de praktijk | Toolbox om werk te maken van innovatie”

    Een boek met handvatten voor het werken aan het vinden van slimme oplossingen voor lastige vraagstukken. Het is gebaseerd op het onderzoek naar leren en innoveren dat de afgelopen jaren door de auteurs is verricht.
    De beschreven principes en werkvormen zijn allemaal beproefde manieren van werken waar de auteurs zelf al veel ervaring mee hebben opgedaan en die hun waarde hebben laten zien voor vernieuwingstrajecten.

    Auteurs: Suzanne Verdonschot, Paul Keursten en Marloes van Rooij.

     

    Wilt u deze masterclasses  op 14 december 2017 niet missen?
    Schrijf u dan direct in en verzeker u van een van de 55 beschikbare plaatsen!
    Inschrijven

    Partners van het congres 

    Next Higher Education zou nooit zo een succes kunnen zijn zonder onze partners. Wij werken samen met:

    Nationaal Onderwijsgids                

     

     

    Technology Partner for Next Higher Education online video

    Mediasite is al jaren de technologie partner van Next Higher Education als het gaat om video. Video is een zeer invloedrijk leermiddel in het hoger onderwijs maar ook in de zorg en het zakenleven. Bijvoorbeeld, in 2016 groeide het gebruik van Mediasite video als educatief leermiddel met meer dan 800%. Veel hogescholen, universiteiten en zorginstellingen in Nederland zetten vol in op video als educatief leermiddel.

    Heb je een presentatie gemist of wil je deze weer na afloop bekijken of delen? Via ons video portaal biedt Next Learning je de opgenomen presentaties en sessies aan in rich video format.

    Met rich video kunnen wij je in een overzichtelijke Video Player zowel de spreker en het presentatie materiaal tonen. Zo kun je die sessie die je helaas moest missen toch nog bekijken. Any time, Any place, Any where. Ga naar onze site om toegang te krijgen tot ons video portaal.


    Ook uw organisatie in de spotlights?

    Veel organisaties erkennen dat het meedoen aan een relevant congres van hoog niveau met goede sprekers en goede deelnemers een wezenlijk onderdeel kan zijn van hun marketingstrategie om verschillende redenen; naamsbekendheid generen of vergroten, netwerken, ontmoeten van nieuwe prospects, en het uitdragen van een bedrijfsvisie of filosofie. In plaats van een advertentie in een vakblad kan een directe benadering en contact met relaties en potentiële klanten meer opleveren, zeker in deze uitdagende tijden. 

    Tijdens Next Higher Education kunt uw expertise tonen en op inhoudelijke wijze in contact komen met potentiële klanten en opdrachtgevers. Zij zien u als expert en gesprekspartner. Een aantal mogelijkheden om uw naam te verbinden aan het event en uw doelgroep te ontmoeten liggen nu voor u. 

    Mocht u op een andere manier in contact willen komen met deze doelgroep? Neem dan contact op. Uiteraard kunnen we een voorstel maken dat volledig volgens uw wensen is vormgegeven. Hierbij spelen de doelstellingen van uw organisatie een belangrijke rol. We bepalen dan samen op welke wijze we kunnen samenwerken om uw doelstellingen te behalen.

     

    Meer informatie en maatwerkoplossingen?

    Neem contact op met:

    Sharon van Rooij
    Sales Manager Next Higher Education
    Tel: 040 - 2 974 846

     

    Blog Next Higher Education

     

    Waarborg met nieuw NVE Register Examenfunctionarissen

    De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) is een nieuw register gestart om de kwaliteit van toetsprofessionals aantoonbaar te maken en te waarborgen.  Lees verder...

    Door: Ank Dierckx

     

     


    Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

    Een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs.Lees verder...

    Door: Wilfred Rubens | www.te-learning.nl

     


    Luister naar de student & maak het onderwijs persoonlijk!

    Studenten leven in een snel veranderende wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn en de verschillende manieren om te ontwikkelen al net zo breed. Het onderwijs speelt hier te weinig op in, studenten willen niet meer in een collegezaal zitten wachten tot de docent gaat vertellen hoe de komende vier jaar eruit gaat zien en welke stof ze moeten leren. Leven, ondernemend, spanning en uitdaging, dat is waar studenten naar op zoek zijn.Lees verder...

    Knowmads – Discover Yourself & Create Your Own Story

     


    Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie

    Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wilfred Rubens vertelt wat hem hierin opvalt? Lees verder...

    Wilfred Rubens | www.te-learning.nl

     

     


    De toekomst van het onderwijs

    Dirk van Damme vertelt over de toekomst van het onderwijs. Veel van wat er 10 tot 20 jaar geleden voorspeld werd, gebeurde uiteindelijk niet. Maar wat staat ons nu te wachten? Dirk geeft zijn visie aan de hand van globalisering, competenties, flexibilisering, digitalisering en meer. Lees verder...

    Presentatie van Dirk van Damme, gegeven op Next Higher Education 2016

     


    3 successen én uitdagingen van Associate Degree’s in het Hoger Onderwijs

    Associate Degree’s (Ad’s), een concept wat sinds 2006 zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs en momenteel nog onderdeel is van geaccrediteerde HBO-bacherloropleiding, wordt waarschijnlijk per eind 2018 een zelfstandige opleiding. Lees verder...

    Anne-Magreet Boerma, opleidingscoördinator & docent van de Stenden Hotel Management School, Associate Degree te Emmen

     


     

    Op zoek naar de universiteit anno 2040

    Universiteiten zullen over hun eigen schotjes heen moeten gaan kijken, zo betoogt Bert van der Zwaan, rector magnificus van Universiteit Utrecht. De rol van universiteiten verandert, er komen meer studenten en minder geld. Hij sprak voor zijn boek met talloze experts over de hele wereld en vindt grote veranderingen noodzakelijk. Lees verder

    Opinieblog door Sybren Visser

     


    5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld

    Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. Dat is ronduit een absurde situatie. Lees verder

    Henriëtta Joosten, filosoof en hogeschooldocent IT&Design, de Haagse Hogeschool

     


    Vijf tips voor hulp aan studenten bij het leren van een toets

    “De meeste studenten leren kort voor een tentamen. Onderzoek wijst uit dat de meeste stof al weer na een maand is verdwenen. Bovendien werkt een student niet voor elk vak even hard. Studenten maken de keuze welk vak het belangrijkste is. Wat kun jij doen om die keuze te beïnvloeden? Hoe zorg je dat leren makkelijk wordt en je de stof beter onthoudt. Young Inspiration geeft 5 tips die je in de smiezen moet hebben als je studenten wilt helpen bij het leren voor een toets. Lees verder

    Marjolein de Jong van Young Inspiration

     


    Meer aandacht voor onderwijskwaliteit

    “Zo zijn Nederlanders een beetje, suggesties in een NVAO-rapport dat iets misschien iets beter kan worden meteen gelezen als: ‘dus nu is het niet goed’. Daar wilden wij vanaf.” Voorzitter van de NVAO, Anne Flierman licht het nieuwe accreditatiekader toe waar meer aandacht is gekomen voor verbetering. Lees verder

    Artikel van Frans van Heest, ‘Meer aandacht voor onderwijskwaliteit’, ScienceGuide 

     


    Ook zo'n zin om lekker te innoveren in het hoger onderwijs?

    blog next higher education innovatie onderwijs

    Zo, terug van vakantie, we zijn allemaal eindelijk weer aan de slag. Ook zo’n zin om lekker te innoveren? Nee, natuurlijk niet. We zijn razend druk met achterstallige emails wegwerken, de jaarlijkse POP cyclus inplannen, brandjes blussen omdat er mensen zijn uitgevallen of gelazer met IT die niet goed werkt. En laten we de managementteamheidag niet te vergeten. Wie kan redelijkerwijs geacht worden tijd en energie te besteden aan nieuwe ontwikkelingen terwijl we tot onze oren in het dagelijkse werk zitten? Niemand toch? Lees verder

    Column van dagvoorzitter Frans Nauta


    Buitenstaander in onderwijs

    Op de Deloitte University worden jaarlijks duizenden medewerkers geschoold. Deloitte is een van de voorlopers, maar steeds vaker ontwikkelen multinationals hun eigen onderwijs. Deloitte geeft een kijkje in eigen keuken en legt uit waarom zij voor deze oplossing hebben gekozen. Lees verder

    Interview met spreker Jorrit Volkers, Dean Deloitte University

     


    Verschil maken door goede onderwijsondersteuning

    Mirjam Bult vindt onderwijsondersteuning niet alleen belangrijk voor het primaire proces (onderwijs en onderzoek) op zich, maar ook voor de aantrekkelijkheid van onderwijsinstellingen. “Je kunt je als onderwijsinstelling onderscheiden door een goede onderwijsondersteuning." Lees verder

    Interview met spreker Mirjam Bult, Universiteit Twente

     


    Filip Dochy: High Impact Learning that Lasts (HILL)

    David Jan van Stolk, redactielid van het tijdschrift MD, bestudeerde het nieuwe boek van Filip Dochy, “Bouwstenen voor High Impact Learning – het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties”. Hij verwonderde zich en reisde af naar Maastricht waar hij de auteur een aantal van zijn vragen voorlegde. Lees verder

    Interview met Filip Dochy, Universiteit Maastricht en KU Leuven

     


    Schoolsysteem Finland: 7 waardevolle lessen voor Nederland

    Het Finse onderwijssysteem wordt door velen gezien als het beste systeem ter wereld. Onderzoeker Pasi Sahlberg (uit Finland) merkt een verandering in het Nederlandse onderwijssysteem. Eerst stond ons systeem zowat gelijk aan het Finse systeem, maar we zijn steeds verder van het pad af geraakt. Lees verder

     

     


    eBook Toetsen

    Voor het verbeteren van leerrendement en de kwaliteit van onderwijs is toetsen steeds belangrijker. Daarom hebben wij alle tips en inspiratie m.b.t. innovatief toetsen gebundeld in het mini-eBook Toetsen. Download het eBook!

     

     

     


    Onderwijs na de informatierevolutie

    Twee zaken staan ter discussie, namelijk: of de doelen en middelen in ons onderwijs nog wel aansluiten bij de eisen die deze tijd stelt én hoe een verandering in het onderwijs tot stand kan komen. Lees verder

    Artikel van spreker Kees Versteeg, ZuluBook

     

     


    Verslag van Next Higher Education 2015

    Luuk Terbeek, spreker Next Higher Education 2015 én 2016, deelt met jullie zijn ervaringen van Next Higher Education 2015. Wat kunt u verwachten? Lees verder

     

     


    Terugblik Next Higher Education 2016

     

     

    Video's

    De presentaties van sprekers Dirk van Damme, Jan Henk vd Werff, Jorrit Volkers, Frans Nauta, Jan Heijmans, Henri Ponds, Marco Waas en Stef Weijers zijn opgenomen en te herbekijken.

    Bekijk de video's

     

    Quotes

    • Goede locatie, mooie sprekers, goede organisatie, fijne sfeer!
    • Zeer inspirerend congres en voortreffelijke dagvoorzitter.
    • Bevlogen presentaties gezien waarin de spanningsvelden in het hoger onderwijs goed over het voetlicht kwamen. Hulde voor de passie van deze collega’s.
    • Leuke dag met voldoende stof tot nadenken
    • Goede sfeer en kleinschalig, veel nieuwe contacten opgedaan.
    • Waardevolle samenkomst van professionals, die het HBO en universitair onderwijs (internationaal) betekenis geven
    • Dit congres draagt positief bij aan de reflectie van mijn werk
    • Veel verschillende visies om over na te denken en inspirerende voorbeelden om te delen

    Op Next Higher Education 2016 waren o.a. aanwezig:

    Hogeschool Rotterdam, Universiteit Utrecht, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, TriamFloat, De Haagse Hogeschool, Hogeschool Windesheim, Fontys Hogeschool, Hogeschool Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam, Rabobank, Universiteit Maastricht, Hogeschool van Amsterdam, NHL Hogeschool, Saxion, CEA, Hogeschool Inholland, Avans Hogeschool, Anton de Kom Universiteit, NHTV, HKU en Politieacademie.


    Download de Brochure

    Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan om de brochure te downloaden. Next Higher Education start op 13 en 14 december 2017 in MediaPlaza - Utrecht!

    Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

    Inlogcode:

    Contact

    Meer informatie

    Wil u meer informatie over Next Higher Education? Neem dan gerust contact op met onze congresadviseur:

    Wendy Bekkers
    Tel: 040 - 2 972 760
    E: w.bekkers@sbo.nl