Next Higher Education

13 december 2018 | Media Plaza, Utrecht

De Onderwijsvragen van Morgen


 

Wat betekent flexibilisering voor het HO?

 

Hoe komt gepersonaliseerd onderwijs tegemoet aan de behoefte van de student?

 

Op welke manier wordt innovatief en leerwegonafhankelijk toetsen geïmplementeerd in het HO?

 

Welke technologische vernieuwingen spelen een rol in de bovenstaande vragen?

Waarom je dit congres niet mag missen!

 

Wat is er nodig in het Hoger Onderwijs om de student voor te bereiden op de snel veranderende en complexe wereld waarin je terecht komen?

  • Ontdek op dit congres op welke manieren verschillende Hogescholen en Universiteiten in Nederland en op de wereld omgaan met De Onderwijsvragen anno 2018
  • Laat je inspireren door de changemakers in vernieuwend, flexibel en persoonlijk onderwijs
  • Op deze dag kun je kiezen uit verschillende vormen van workshops zoals greenrooms, ronde tafels of een verdiepende workshop over creativiteit en leiderschap

Het laatste onderwijs nieuws

Blijf op de hoogte van alle onderwijs actualiteiten die ook aan bod komen op Next Higher Education. Houd onze LinkedIn pagina in de gaten en lees meer over dit congres!

Volg ons

 


08.45 | Ontvangst


09.15 | Openingswoord dagvoorzitter


09.30 | Keynotes


9.30-10.00
Flexibilisering van het onderwijs
   

Gideon Shimshon 
Director Digital Learning & Innovation at Imperial College London

10.00-10.30
Innovatief en leerwegonafhankelijk toetsen
 

Cees van der Vleuten
professor at Maastricht University

11.00-11.30
Gepersonaliseerd onderwijs

11.30-12.00
Personalized. Modular. Stackable. The future of education

Peter Merry 
Chief Innovation Officer Ubiquity University


12.15 | Greenroomsessies

Innovatief en leerwegonafhankelijk toetsen

Harold Bok
Universiteit van Utrecht

Gepersonaliseerd onderwijs

Personalized. Modular. Stackable. The future of education

Jeroen Boss 
Bildung Academie: het Bildung jaarprogramma!


13.00 | Lunch


14.00 | Ronde tafel sessies

Kies tijdens RONDE 1 (14.00 – 14.40) en RONDE 2 (14.45 – 15.30) uit de volgende 8 ronde tafels of ga voor een workshop (max 20 deelnemers per workshop).

Ronde tafel sessies

  • Pilot open badges en blockchain in het hoger onderwijs, hoe ondersteunt deze technologie gepersonaliseerd en flexibel onderwijs? - Janina van Hees
  • Nieuwe kwaliteitsafspraken, de NVAO ziet toe hoe het vrijgekomen geld daadwerkelijk word geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. - Paul Zeevenbergen, NVAO
  • Betalen per studiepunt, flexstuderen aan de Hogeschool Windesheim Zwolle. - Henk Hagoort, Voorzitter College van Bestuur, Hogeschool Windesheim
  • Wat vind de inspectie van flexibilisering en gepersonaliseerd onderwijs? - Erik Martijnse, directeur Inspectie van Hoger Onderwijs
  • Pilot nr. 1 flexibilisering in onderwijs, wat is de aanpak van de HAN? - Carola Doumen, projectleider flexibilisering

Workshops (max 20 deelnemers per workshop)

  • Innovatie en creativiteit - Frits Fillips (School of Life)

  • Betrek de student bij het onderwijs - Marjolein de Jong, YoungInspiration

  • University College - Jennifer Herek

15.40 | Afsluitende Keynote: Nicolien Sauerberij


16.30 | Borrel

Onze dagvoorzitter:

Anna Heijker

Dagvoorzitter

Biografie

Anna Heijker heeft meer dan tien jaar ervaring als dagvoorzitter en gespreksleider. Anna leidt wekelijks bijeenkomsten, strategische sessies en brainstorms voor het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs. Ze is scherp en zakelijk, op een toegankelijke manier. Opdrachtgevers waarderen Anna’s gestructureerde manier van werken, energie en enthousiasme. Anna denkt vooraf graag mee over een zo effectief en interessant mogelijk programma en heeft een groot scala aan werkvormen in haar pakket. Anna bereidt zich altijd goed voor en dit zorgt ervoor dat zij tijdens de bijeenkomst zelf snel kan schakelen. Met Anna bent u verzekerd van nuttige interactie en een goede sfeer. Al vroeg in haar carrière is Anna naar het buitenland gegaan en dit heeft ervoor gezorgd dat ze zich snel kon ontwikkelen. Zo presenteerde ze in de vier jaar dat zij in Boekarest woonde diners met 150 C-level executives uit het Nederlandse bedrijfsleven, pitchevenementen en zakelijke seminars over uiteenlopende onderwerpen zoals macro-economische perspectieven tot employee engagement. Anna is veelzijdig en kan ingezet worden voor zowel Engels- als Nederlandstalige opdrachten. Anna heeft een master Nederlands (cum laude). Tijdens haar studie heeft ze wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het geven en krijgen van feedback na presentaties. Deze kennis, en haar podiumervaring, komt goed van pas wanneer Anna professionals en ondernemers traint en coacht in het creëren van een sterke boodschap en hoe je deze met impact presenteert.

Data & locatie

  • Donderdag 13 december 2018

Jaarbeurs Utrecht
Jaarbeursplein 6
3521 AL Utrecht

 


Dit congres is speciaal bestemd voor:

  • (Afdelings)directeuren
  • Beleidsmedewerker
  • Bestuurders
  • Docenten
  • Lectoren
  • Onderwijskundigen
  • Opleidingscoördinatoren
  • Opleidingsmanagers
  • Teamleiders
  • En andere professionals werkzaam bij hogescholen en universiteiten die volledig op de hoogte willen zijn van dé actualiteiten, opinies en (toekomst)visies mbt het Hoger Onderwijs in Nederland.



  • Uw investering

     

     
    Tot 5 november 2018  Na 5 november 2018 
    Congres (13 december 2018)
    € 599,- € 699,-

     

    De investering voor deelname aan dit congres is inclusief koffie en thee, lunch en borrel.

     

    Direct inschrijven

     

     

    Komt u met meerdere collega's?

    Bel voor een aantrekkelijke korting met Wendy Bekkers : 040 2 972 760

     


    Belastingvoordeel

    N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

    Blog Next Higher Education

     

    Waarborg met nieuw NVE Register Examenfunctionarissen

    De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) is een nieuw register gestart om de kwaliteit van toetsprofessionals aantoonbaar te maken en te waarborgen.  Lees verder...

    Door: Ank Dierckx

     

     


    Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

    Een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs.Lees verder...

    Door: Wilfred Rubens | www.te-learning.nl

     


    Luister naar de student & maak het onderwijs persoonlijk!

    Studenten leven in een snel veranderende wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn en de verschillende manieren om te ontwikkelen al net zo breed. Het onderwijs speelt hier te weinig op in, studenten willen niet meer in een collegezaal zitten wachten tot de docent gaat vertellen hoe de komende vier jaar eruit gaat zien en welke stof ze moeten leren. Leven, ondernemend, spanning en uitdaging, dat is waar studenten naar op zoek zijn.Lees verder...

    Knowmads – Discover Yourself & Create Your Own Story

     


    Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie

    Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wilfred Rubens vertelt wat hem hierin opvalt? Lees verder...

    Wilfred Rubens | www.te-learning.nl

     

     


    De toekomst van het onderwijs

    Dirk van Damme vertelt over de toekomst van het onderwijs. Veel van wat er 10 tot 20 jaar geleden voorspeld werd, gebeurde uiteindelijk niet. Maar wat staat ons nu te wachten? Dirk geeft zijn visie aan de hand van globalisering, competenties, flexibilisering, digitalisering en meer. Lees verder...

    Presentatie van Dirk van Damme, gegeven op Next Higher Education 2016

     


    3 successen én uitdagingen van Associate Degree’s in het Hoger Onderwijs

    Associate Degree’s (Ad’s), een concept wat sinds 2006 zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs en momenteel nog onderdeel is van geaccrediteerde HBO-bacherloropleiding, wordt waarschijnlijk per eind 2018 een zelfstandige opleiding. Lees verder...

    Anne-Magreet Boerma, opleidingscoördinator & docent van de Stenden Hotel Management School, Associate Degree te Emmen

     


     

    Op zoek naar de universiteit anno 2040

    Universiteiten zullen over hun eigen schotjes heen moeten gaan kijken, zo betoogt Bert van der Zwaan, rector magnificus van Universiteit Utrecht. De rol van universiteiten verandert, er komen meer studenten en minder geld. Hij sprak voor zijn boek met talloze experts over de hele wereld en vindt grote veranderingen noodzakelijk. Lees verder

    Opinieblog door Sybren Visser

     


    5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld

    Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. Dat is ronduit een absurde situatie. Lees verder

    Henriëtta Joosten, filosoof en hogeschooldocent IT&Design, de Haagse Hogeschool

     


    Vijf tips voor hulp aan studenten bij het leren van een toets

    “De meeste studenten leren kort voor een tentamen. Onderzoek wijst uit dat de meeste stof al weer na een maand is verdwenen. Bovendien werkt een student niet voor elk vak even hard. Studenten maken de keuze welk vak het belangrijkste is. Wat kun jij doen om die keuze te beïnvloeden? Hoe zorg je dat leren makkelijk wordt en je de stof beter onthoudt. Young Inspiration geeft 5 tips die je in de smiezen moet hebben als je studenten wilt helpen bij het leren voor een toets. Lees verder

    Marjolein de Jong van Young Inspiration

     


    Meer aandacht voor onderwijskwaliteit

    “Zo zijn Nederlanders een beetje, suggesties in een NVAO-rapport dat iets misschien iets beter kan worden meteen gelezen als: ‘dus nu is het niet goed’. Daar wilden wij vanaf.” Voorzitter van de NVAO, Anne Flierman licht het nieuwe accreditatiekader toe waar meer aandacht is gekomen voor verbetering. Lees verder

    Artikel van Frans van Heest, ‘Meer aandacht voor onderwijskwaliteit’, ScienceGuide 

     


    Ook zo'n zin om lekker te innoveren in het hoger onderwijs?

    blog next higher education innovatie onderwijs

    Zo, terug van vakantie, we zijn allemaal eindelijk weer aan de slag. Ook zo’n zin om lekker te innoveren? Nee, natuurlijk niet. We zijn razend druk met achterstallige emails wegwerken, de jaarlijkse POP cyclus inplannen, brandjes blussen omdat er mensen zijn uitgevallen of gelazer met IT die niet goed werkt. En laten we de managementteamheidag niet te vergeten. Wie kan redelijkerwijs geacht worden tijd en energie te besteden aan nieuwe ontwikkelingen terwijl we tot onze oren in het dagelijkse werk zitten? Niemand toch? Lees verder

    Column van dagvoorzitter Frans Nauta


    Buitenstaander in onderwijs

    Op de Deloitte University worden jaarlijks duizenden medewerkers geschoold. Deloitte is een van de voorlopers, maar steeds vaker ontwikkelen multinationals hun eigen onderwijs. Deloitte geeft een kijkje in eigen keuken en legt uit waarom zij voor deze oplossing hebben gekozen. Lees verder

    Interview met spreker Jorrit Volkers, Dean Deloitte University

     


    Verschil maken door goede onderwijsondersteuning

    Mirjam Bult vindt onderwijsondersteuning niet alleen belangrijk voor het primaire proces (onderwijs en onderzoek) op zich, maar ook voor de aantrekkelijkheid van onderwijsinstellingen. “Je kunt je als onderwijsinstelling onderscheiden door een goede onderwijsondersteuning." Lees verder

    Interview met spreker Mirjam Bult, Universiteit Twente

     


    Filip Dochy: High Impact Learning that Lasts (HILL)

    David Jan van Stolk, redactielid van het tijdschrift MD, bestudeerde het nieuwe boek van Filip Dochy, “Bouwstenen voor High Impact Learning – het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties”. Hij verwonderde zich en reisde af naar Maastricht waar hij de auteur een aantal van zijn vragen voorlegde. Lees verder

    Interview met Filip Dochy, Universiteit Maastricht en KU Leuven

     


    Schoolsysteem Finland: 7 waardevolle lessen voor Nederland

    Het Finse onderwijssysteem wordt door velen gezien als het beste systeem ter wereld. Onderzoeker Pasi Sahlberg (uit Finland) merkt een verandering in het Nederlandse onderwijssysteem. Eerst stond ons systeem zowat gelijk aan het Finse systeem, maar we zijn steeds verder van het pad af geraakt. Lees verder

     

     


    eBook Toetsen

    Voor het verbeteren van leerrendement en de kwaliteit van onderwijs is toetsen steeds belangrijker. Daarom hebben wij alle tips en inspiratie m.b.t. innovatief toetsen gebundeld in het mini-eBook Toetsen. Download het eBook!

     

     

     


    Onderwijs na de informatierevolutie

    Twee zaken staan ter discussie, namelijk: of de doelen en middelen in ons onderwijs nog wel aansluiten bij de eisen die deze tijd stelt én hoe een verandering in het onderwijs tot stand kan komen. Lees verder

    Artikel van spreker Kees Versteeg, ZuluBook

     

     


    Verslag van Next Higher Education 2015

    Luuk Terbeek, spreker Next Higher Education 2015 én 2016, deelt met jullie zijn ervaringen van Next Higher Education 2015. Wat kunt u verwachten? Lees verder

     

     


    Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

     

    Leg uw deelname vast!
    Next Higher Education
    Inlogcode:

    Contact

    Meer informatie

    Wil u meer informatie over Next Higher Education? Neem dan gerust contact op met onze congresadviseur:

    Wendy Bekkers
    Tel: 040 - 2 972 760
    E: w.bekkers@sbo.nl