Specialist spel en spelen in de onderbouw

  • Richt een rijke speelleeromgeving in
  • Stimuleer en volg de spelontwikkeling van het jonge kind
  • Met topdocent Mike Nijskens, expert in kleuteronderwijs
  • Zet spel in om kinderen met speciale behoeften te begeleiden

Stimuleer de spelontwikkeling van alle kleuters binnen jouw school!

  • 4-daagse opleiding
  • 3 april - 26 juni 2023
  • BCN Utrecht (Daltonlaan)
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Leer een beredeneerd aanbod maken met spel als basis!

Spelend leren en lerend spelen zijn termen die we (gelukkig) steeds vaker horen. Maar wat houdt spelend leren nou écht in? En wat is de definitie van spel? Tijdens de opleiding Specialist Spel en Spelen in de Onderbouw leer je niet alleen alle ins en outs over spel, de spelontwikkeling en spelinterventies, maar leer je ook hoe je jouw collega’s kunt enthousiasmeren om meer uit spel te halen.

Wat leer jij in 4 dagen?

  • Een rijke speelleeromgeving inrichten
  • De spelontwikkeling van het jonge kind volgen en stimuleren
  • Spel als belangrijkste instructievorm inzetten
  • Een beredeneerd aanbod vormgeven met spel als belangrijkste element
  • Spel inzetten om kinderen met speciale behoeften te begeleiden
Download de brochure voor een handig programmaoverzicht

Veel ruimte voor jouw eigen praktijk

In de opleiding wisselen theorie en praktijk elkaar af en is er veel ruimte voor interactie. We maken gebruik van onderzoeken, praktijkervaringen en nemen verschillende onderwijsinvloeden onder de loep. We kijken kritisch naar de leeromgeving en het huidige aanbod van methoden en methodieken. Hoe spelgericht zijn deze? We leggen altijd een koppeling naar jouw directe praktijk, zodat je na iedere bijeenkomst weer geïnspireerd naar huis gaat. In je praktijk ga je actief aan de slag met je opdracht op groepsniveau en teamniveau. Want ook het inspireren van het team hoort bij een spelspecialist!

Ook interessant voor jou:

Verkorte opleiding Specialist het Jonge Kind - Word de specialist over het jonge kind binnen jouw school!

Module 1

Spel is de basis

Spel is de basis voor onderwijs aan het jonge kind. In deze eerste bijeenkomst kijken we naar de plek van spel binnen het (kleuter)onderwijs door de jaren heen. We duiken in de verschillende spelfasen en starten met het formuleren van een visie op spel. Ook definiëren we de omschrijving van de spelspecialist op school. Welke rol kun je vervullen als spelspecialist en hoe kun jij je collega’s inspireren?

Onderwerpen die aan bod komen:

  • De plek van spel binnen het kleuteronderwijs door de jaren heen
  • Het belang van spel
  • Verschillende spelvormen en spelsoorten
  • Observeren: de spelontwikkeling en het herkennen van verschillende spelfasen
  • De rol van de spelspecialist
  • Het creëren van een visie op spel en spelen

Module 2 

Spelen in een uitdagende speelleeromgeving

In deze bijeenkomst kijken we naar de uitdagende en beredeneerde speelleeromgeving. Hoe richt je de ruimte in zodat er op verschillende niveaus kan worden gespeeld, ontdekt en geëxperimenteerd? Wanneer we onze aanbodsdoelen zoveel mogelijk verwerken in de omgeving, kun je de leeromgeving daadwerkelijk de derde pedagoog noemen. Hierin nemen we natuurlijk ook de buitenruimte mee. Want hoe richt je de buitenruimte in, zodat de verschillende ontwikkelingsgebieden worden geprikkeld? Aan de hand van inspirerende voorbeelden en verschillende manieren om de groep in te richten werken we weer verder aan de visie op spel en de inrichting op jouw school.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Hoe richt je de speel-leeromgeving in vanuit een sterke visie die past bij het onderwijs op jouw school?
  • Welke basiselementen heb je nodig voor een goede inrichting?
  • Hoe maak je van je leeromgeving een uitdagende beredeneerde omgeving?
  • Hoe koppel je de verschillende ontwikkelingsgebieden aan je rijke leeromgeving?
  • Welke uitnodigende materialen zet je in om het spel te verrijken?
  • Betekenisvol buiten spelen
  • Het inzetten van sensopathisch spel en het spelen met ‘loose parts’

Module 3 

Spel als doel en spel als middel

Nadat we in de vorige bijeenkomst hebben gekeken hoe de rijke omgeving centraal komt te staan in je beredeneerde spelaanbod kijken we vandaag naar de rol van de leerkracht in deze omgeving. Verschillende spelinterventies worden behandeld en we bekijken hoe je doelgericht kunt meespelen met respect voor het spel van de kinderen. In deze bijeenkomst kijken we ook naar verschillende instructiemodellen binnen het onderwijs en of deze altijd vervangen kunnen worden door spel.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Wat is jouw rol als observator, bemiddelaar, speelmaatje en toneelmeester?
  • De rollen van de leerkracht: welke spelinterventies zet je wanneer in
  • Hoe stimuleer je de taalontwikkeling en rekenontwikkeling in spel?
  • Spelend leren, thematisch werken en thematiseren: de verschillen en overeenkomsten
  • Spelend leren in groep 3

Module 4

Spelstimulatie 

In de laatste bijeenkomst staat spel als remediëring centraal en kijken we aan de hand van casuïstiek naar de begeleiding van kinderen waarbij spelen niet vanzelf gaat. Ook zoomen we in op spel als middel om kinderen te stimuleren bij een stagnerende ontwikkeling. We presenteren onze plannen voor de rol van de spelspecialist en de visieontwikkeling op school aan elkaar.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
  • Hoe begeleid je kleuters die niet zelfstandig tot spel komen?
  • Hoe zet je spel in bij hoogbegaafde kleuters?
  • Het remediëren van kleuterspel - executieve functies
  • Spel gericht inzetten bij taalachterstand
  • Presentaties opbrengsten van de speelexpert in de onderbouw

Jouw topdocent:

img-Mike Nijskens

Mike Nijskens
Zelfstandig onderwijsadviseur en ontwikkelaar bij Topwijs.nl.

Mike is zelfstandig onderwijsadviseur en ontwikkelaar bij Topwijs.nl. Soms wordt hij ook nog meester Mike genoemd en staat hij zelf weer voor een kleutergroep. Het liefst combineert hij al deze rollen zoveel mogelijk, zodat hij de binding met de praktijk niet kwijtraakt. Vanaf het moment dat hij in 2000 afstudeerde aan de Pabo, heeft hij altijd de voorkeur gehad voor de wereld van het jonge kind. Als kleutermeester heeft Mike onder andere ervaring opgedaan in Maastricht, Rotterdam, Curaçao en Singapore. Als onderwijsadviseur jonge kind begeleid hij voornamelijk pedagogisch professionals in de kinderopvang en de onderbouw (groep 1 t/m 3) van de basisschool. Naast zijn werkzaamheden als onderwijsadviseur is hij zeer actief op social media waar hij anderen probeert te inspireren met zijn praktijkvoorbeelden en onderwijsposters.

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten en leerkrachtondersteunders van groep 1, 2 en 3
  • Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners van groep 1 en 2
  • Intern begeleiders, RT’ers en onderbouw coördinatoren

Algemene Informatie

Deze 4-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij BCN Utrecht (Daltonlaan) te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan 100
3584 BJ
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91

Dag Datum Tijd Locatie
Module 1 3 april 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Module 2 8 mei 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Module 3 5 juni 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Module 4 26 juni 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)

Jouw investering

De investering voor deze 4-daagse Cursus/Training bedraagt € 2199,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

STAP-Budget

Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.

Neem contact op met onze adviseur voor de mogelijkheden:
Nicole Vonk
040 - 297 27 40
nicole.vonk@sbo.nl

Meer weten over het Stap-budget
 online leeromgeving

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Opleiding op maat

Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Waarom Incompany

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel: +31 40 29 74 980

Download brochure

Onze privacy-policy

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 297 27 40 nicole.vonk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy