Opleiding Leerlingen Motiveren

Vergroot het eigenaarschap en leerplezier van jouw leerlingen!

  • Doe nieuwe kennis op over wat motivatie is en hoe het werkt op school-/ leeromgeving
  • Krijg handvatten om het werken en leren met meer voldoening en plezier te stimuleren
  • Ontvang bij aanmelding het boek Motivatie Binnenstebuiten
  • Waardevolle inzichten door het delen van ervaring
  • Leer een leeromgeving creëren die nog betekenisvoller en plezieriger is

 

Hoe zorg je als docent voor gemotiveerde leerlingen?

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd raken om naar school te gaan, te trainen, te leren voor toetsen, hun huiswerk te doen? De één wil niets, de ander wil juist van alles tegelijk, maar kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. Tijdens de adolescentie, tussen hun 10e en 25e, moeten jongeren er geleidelijk achter komen wat goed bij hen past. Dat begint al in groep 8 en gaat door tot aan hun eerste baan.

 

Veel onderwijsprofessionals willen weten hoe ze intrinsieke motivatie bij jongeren kunnen verhogen, zodat je het plezier vergroot en meer eigenaarschap creëert om te leren. Intrinsieke motivatie lijkt iets ongrijpbaars, want je kunt het niet bij iemand anders afdwingen. De kunst is om jongeren op een dusdanige manier te begeleiden en te inspireren dat ze uit zichzelf in beweging komen. Hierbij gelden verschillende basisprincipes en daar ga je tijdens deze 3-daagse opleiding Leerlingen motiveren mee aan de slag.

Speciaal ontwikkeld voor docenten in VO, MBO en HO!

Download de brochure

 

  • Doe nieuwe kennis op over wat motivatie is en hoe het werkt in een school- en leeromgeving
  • Krijg praktische handvatten om het werken en leren met meer voldoening en plezier te stimuleren
  • Vertaal de inzichten naar je eigen praktijk en vergroot het eigenaarschap om te leren onder leerlingen (“Het zweet op de juiste rug”)
  • Creëer een leeromgeving die nog betekenisvoller en plezieriger is voor zowel leerlingen als docenten zelf

Bekijk het programma 

 

Waardevolle inzichten door het delen van ervaring

De motivatietheorie die we delen tijdens de opleiding Leerling motiveren is universeel en de praktijkvoorbeelden en tips halen we uit onze brede ervaring in het onderwijs. In de tussentijdse en integratie-opdrachten differentiëren we en sluiten we aan op ieder niveau. Daarnaast zorgt het overstijgen van het onderwijsniveau voor waardevolle inzichten als het gaat om leren en motiveren van jongeren.

 

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding is bestemd voor docenten werkzaam in het VO, MBO, HBO en WO

 

Certificaat

Na afronding van deze opleiding krijg je een certificaat mee naar huis. Hierop staat dat je de opleiding Leerling motiveren met succes hebt voltooid.

 

Programma van de opleiding Leerlingen Motiveren

Iedere dag start om 09.30 uur (ontvangst 09.00 uur) en eindigt om 16.30 uur.

 

Dag 1 

De basis van motivatie

Onderwerpen:

  • Zelfdeterminatietheorie
  • Motivatietest
  • Motivatie basisprincipes (3)
  • Principe 1: Verbinding (relatie) en vertrouwen
  • Growth Mindset

Op dag 1 besteden we in de eerste helft aandacht aan de basis van motivatie. Je verdiept je samen met de andere cursisten in de zelfdeterminatietheorie.
Deze biedt je een universele kapstok om te komen tot praktische handvatten voor diverse motivatievraagstukken. In de motivatietheorie komen namelijk drie basisprincipes aan bod: verbondenheid, competentie en autonomie. Hier moet je in de leeromgeving aandacht aan besteden op zowel didactisch, pedagogisch als organisatorisch vlak.

Op de tweede helft van dag 1 staat het principe “Verbinding en vertrouwen” centraal. Een van de basisbehoeften van leerlingen is om gezien en gehoord te worden. Bij dit principe gaat het om de relatie: ‘zonder relatie geen prestatie’. Het is voor jongeren belangrijk dat zij zich verbonden voelen met de mensen met wie zij de taak uitvoeren (klasgenoten), maar ook met de mensen aan wie ze verantwoording afleggen (mentor en docenten). Er moet ook verbondenheid zijn met het waarom van de taak die voor je ligt. Wat is het ‘hogere doel’ ervan? De leerling die een sterke verbondenheid voelt met het waarom van die taak, zal meer gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan.

We gaan verder in op het belang dat docenten, opleiders en begeleiders verwachtingsvol omgaan met jongeren. Je ondersteunt jongeren het beste door een omgeving te creëren waarin ze leren ‘geloven dat ze het kunnen’. Je wisselt samen met anderen uit hoe je dat nu doet en wat je nog zou kunnen verbeteren binnen jouw eigen context.


Het complete programma handig in één overzicht? Download de brochure (pdf)!

 Dag 2

Effectieve leerstrategieën 

Onderwerpen:

  • Principe 2: Competentie
  • Wilskracht en doorzettingsvermogen
  • Van leerstijlen naar leerprincipes
  • Flow (zone van naaste ontwikkeling)
  • Activerende didactiek
  • Feedback, Feed-up en Feed Forward

Op dag 2 zoomen we in op competentie, het motivatieprincipe dat erom gaat dat de leerling ervaart dat ‘ie vooruitkomt, dat ‘ie ergens beter in wordt, dat ‘ie groeit.

Om de basisbehoefte “ik wil verder komen” te ondersteunen, zijn een aantal zaken belangrijk. De docent dient een omgeving te creëren waarin vaak wordt gereflecteerd en waarin de leerling voldoende succeservaringen kan beleven. De leerling moet leren dat hij/zij fouten mag maken en dat het belangrijk is om door te zetten. En verder moet er steeds inzicht worden geboden in jouw groeipad.

Het ontdekken van een effectieve leerstrategie, het leren leren en goede feedback krijgen zijn belangrijke elementen die de motivatie vanuit deze pijler competentie kunnen versterken. Hoe pas je dit principe toe op school, in de klas, of op het moment dat je leerlingen in een groepje of juist zelfstandig laat werken? Aan de hand van verschillende werkvormen (die je naderhand ook zelf kunt toepassen met leerlingen in de klas) gaan we met deze vragen aan de slag.


Dag 3

Zelfsturend vermogen

Onderwerpen: 

  • Principe 3: Autonomie
  • Scaffolding
  • Zelfregulatie in de klas
  • Informatieve en directieve instructies
  • Coachend lesgeven
  • Integratie van alle motivatieprincipe

Dag 3 draait om het motivatieprincipe autonomie, oftewel om ‘het zelf uitzoeken’. Vanuit de basisbehoefte “ik wil ruimte hebben” onderzoeken we hoe je in de klas keuzevrijheid en inspraak biedt aan leerlingen, ten opzichte van de opdrachten en taken die zij moeten uitvoeren. Iedereen gaat anders om met nieuwe vrijheden maar we moeten er allemaal mee leren omgaan, daarom staan we ook stil bij het begrip scaffolding. Leerlingen met behoefte aan veel autonomie zijn gediend bij een omgeving waar ze veel vrijheid krijgen en veel eigen verantwoordelijkheid, waar weinig controlemiddelen gebruikt worden en waar de docent veel vertrouwen uitstraalt. Cruciaal is dat je dit opbouwt zodat de leerling steeds meer autonomie ervaart. We belichten praktische oplossingsrichtingen waarmee je het vertrouwen op het eigen zelfsturende vermogen kunt vergroten, zoals coaching en andere manieren waarop je begeleiding aanbiedt (structureren, doelen stellen, veel vragen stellen). Uiteindelijk wil je de leerling ondersteunen en stimuleren om een beweging te maken van moeten naar willen en zelf kiezen.

We sluiten deze laatste dag uiteraard af met integratie van de drie motivatieprincipes, zodat je voor jouw eigen context (school, mentorklas, etc.) een integrale aanpak in handen hebt om komend schooljaar te werken aan het vergroten van de motivatie van je leerlingen.

Jouw topdocent

James Smith 

James is adviseur/trainer bij jongerencommunicatiebureau Youngworks. Na de opleiding Social Work en Communicatiemanagement volgde hij diverse coach- en trainersopleidingen. Met veel bevlogenheid deelt hij zijn praktijkervaring en kennis over het puberbrein, jongerentrends, motivatie en talentontwikkeling al een aantal jaren met onderwijsprofessionals. In zijn inspiratiesessies en workshops staat een praktische aanpak altijd voorop. Zijn motto is: ‘Bedenken wat beter kan is goed, maar DOEN brengt ons echt verder!’ James coacht in zijn vrije tijd jongeren in hun persoonlijke ontwikkeling en helpt ze met motivatie- en loopbaanvraagstukken.

Algemene informatie van de opleiding Leerlingen Motiveren

 

Datum en locatie

3 & 24 maart en 7 april 2020

Meeting Plaza Utrecht
Godebaldkwartier 357
Kantoren Janssoenborch
3511 DT Utrecht
Routebeschrijving

 

Tijdschema 

09.00 uur - Ontvangst
09.30 uur - Aanvang ochtendprogramma
12.30 uur - Lunch
13.30 uur - Aanvang middagprogramma
16.30 uur - Afsluiting

 

Voor wie is deze opleiding bestemd?

Deze opleiding is bestemd voor docenten werkzaam in het VO, MBO, HBO en WO.

 

Jouw investering

De kosten van deze opleiding bedragen €1.999,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches, boek en toegang tot de online leeromgeving.

 

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van een online leeromgeving. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video’s, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. De leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

 

Persoonlijk opleidingsadvies

Heb je inhoudelijke vragen over deze opleiding of wil je persoonlijk advies? Neem dan gerust, geheel vrijblijvend, contact op met:

Astrid Volkers
Opleidingsadviseur
Tel: 040 - 297 27 61

 


Incompany training

Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Wil je meer informatie?

Of wil je een incompany voorstel? Neem dan contact op met Guusje Verhoeven of Nancy Kager:


Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Opleiding Leerlingen Motiveren inschrijven

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Opleiding Leerlingen Motiveren start op 3, 24 maart en 7 april 2020 in Meeting Plaza Utrecht!

Leerlingen motiveren

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: 3-daagse training
Prijs: €1999,- excl. btw
Datum: 3, 24 maart en 7 april 2020
Locatie: Meeting Plaza Utrecht

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Aanmelden

Opleidingsadvies

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Astrid Volkers  

Opleidingsadviseur
Astrid Volkers

  

040 - 297 27 61

In samenwerking met: 

Relevant aanbod

30 Jan

Verkorte Opleiding voor de Zorgcoördinator

In deze opleiding leert u als zorgcoördinator effectief invulling te geven aan uw taken en verantwoordelijkheden, waarbij de focus ligt op uw rollen binnen de schoolorganisatie. Lees meer
Type: 4-daagse opleiding | | Lokatie:La Vie Utrecht
26 Mrt

Cursus Anti-pestcoördinator

Voldoe in 2 of 3 dagen aan de pestwet en voorkom, herken en reken af met pestgedrag. Bekijk het uitgebreide programma. Lees meer
Type: 3-daagse cursus | | Lokatie:BCN Utrecht (Daltonlaan)
14 Mei

Verkorte opleiding Gedragsexpert

Leer tijdens de opleiding Gedragsexpert om gedragsproblemen te signaleren, te herkennen en aan te pakken binnen jouw school! Lees meer
Type: 4-daagse cursus | | Lokatie:BCN Utrecht CS
28 Mei

Verkorte opleiding voor de intern begeleider

Dé opleiding voor de succesvolle intern begeleider. Jouw rol is cruciaal in de nieuwe wet Passend Onderwijs. Lees meer
Type: Opleiding | | Lokatie:BCN Daltonlaan Utrecht
21 Sep

Verkorte opleiding Specialist het jonge kind

In deze verkorte opleiding leer je kijken naar het jonge kind in al zijn ontwikkelingsfacetten. Via praktische werkvormen in de eigen werkomgeving gaan we ons eigen beeld op jonge kinderen completer maken en vervolgens de opgedane kennis vertalen naar een rijke leeromgeving in de groep. Lees meer
Type: 5-daagse opleiding | | Lokatie:Meeting Plaza Utrecht

Alle events