Maak school een plek waar iedereen meedoet
De Staat van het Onderwijs 2025 slaat alarm: motivatie, leerprestaties en aanwezigheid staan onder druk. Het ontbreekt scholen aan tijd, structuur of gedeeld eigenaarschap om hierin echt verschil te maken. Juist in deze context is het essentieel dat leerlingen zich gezien en gesteund voelen – vanaf het moment dat ze binnenkomen.
Tijdens de 3-daagse opleiding Werk anders aan Schoolaanwezigheid leer jij hoe je vroegtijdig kunt signaleren wanneer aanwezigheid onder druk staat, hoe je een gedragen aanpak ontwikkelt en hoe je leerlingen – ook bij kwetsbaarheid of stress – kunt blijven verbinden aan school. Preventie en vroegsignalering staan hier centraal.
Wat is jouw resultaat na 3 dagen?
- Je versterkt schoolaanwezigheid vanuit een heldere visie en gerichte acties, passend bij jouw leerlingen
- Aanwezigheid wordt een krachtig middel voor echte participatie — academisch én sociaal-emotioneel
- Je werkt aan de hand van het 3-tiermodel aan preventie, vroegsignalering, passende interventies en partnerschap met ouders en leerlingen
- Je gebruikt de AIM-tool om sterktes, knelpunten en kansen rondom aanwezigheid in jouw school te analyseren.
- Je gebruikt (aanwezigheids)data voor het inrichten van interventies ter bevordering van schoolaanwezigheid
Je kiest opdrachten die passen bij jouw dagelijkse praktijk. Op de laatste dag breng je alles samen in een concreet actieplan voor jouw school.
Opleiding voor jou:
Maak van aanwezigheid weer een krachtig fundament voor leren, welzijn en groei:
- Wil jij de focus verschuiven van controleren of leerlingen er zijn, naar zorgen dat ze meedoen, groeien en zich gezien voelen?
- Wil jij ervoor zorgen dat schoolaanwezigheid een gedeelde verantwoordelijkheid wordt van het hele schoolteam?
Opleiding voor jouw organisatie:
Leer samen met jouw onderwijsteam op maat!
- Inhoudelijk maatwerk:
- Eigen casuistiek, met de praktijk aan de slag
- Organisatorisch maatwerk:
- Eigen gekozen locatie, tijdstip en vorm van onderwijs (online of fysiek)
I.s.m.
Programma opleiding Werk anders aan Schoolaanwezigheid
Je kiest opdrachten die passen bij jouw dagelijkse praktijk. Op de laatste dag breng je alles samen in een concreet actieplan voor jouw school.
Kernprincipes in focus
- Verkennen van vijf principes voor duurzame aanwezigheidscultuur
- Verfijnen van de visie op aanwezigheid als basis voor participatie en groei
Dieper kijken naar afwezigheid
- Afwezigheid begrijpen om doelgericht te ondersteunen
- Afwezigheid in kaart brengen aan de hand van praktische tools
Werken met het piramideraamwerk
- Doelgericht ondersteunen met het 3-tiermodel als houvast
- Bewezen toepassingen binnen het 3-tiermodel
Samen sterk voor aanwezigheid
- Draagvlak creëren en samenwerken als hele schoolgemeenschap
- Data als basis voor doordachte keuzes
Opdracht naar keuze
- Zelfscan met de AIM (Attendance Improvement Measure)
- Afwezigheid in kaart brengen met een leerling of casus in gedachten
- Beleid onder de loep — Zelfscan van jouw schoolbeleid
- Observeer of en hoe leerlingen ervaren dat hun aanwezigheid wordt opgemerkt en gewaardeerd
De eerste laag van het piramideraamwerk
- Schoolbrede strategieën verkennen voor steun aan iedereen
- Passende keuzes maken binnen jouw schoolcontext
Drempels verlagen
- Signaleren en ondersteunen bij emotionele stress, zo vroeg mogelijk
- De leeromgeving afstemmen op neurodiverse leerlingen
Verbinding versterken
- Strategieën om verbinding te versterken met leerlingen en ouders
- Open en opbouwend in gesprek over aanwezigheid en afwezigheid
Kansen bij kantelpunten
- Herkennen van momenten waarop aanwezigheid onder druk staat
- Leerlingen ondersteunen bij het inzetten van sociaal-emotionele vaardigheden
Opdracht naar keuze
- Analyseer een bestaande schoolbrede aanpak
- Signaleer een drempel in je schoolomgeving
- Observeer een gesprek of interactie op school of plan een gesprek over aanwezigheid of aanpassing op school
- Herken een moment waarop aanwezigheid wankelt
De tweede laag van het piramideraamwerk
- Tien sleutelstrategieën die elke school kan inzetten
- Signaleren en prioriteren met behulp van data en observaties
Partnerschap in actie op de tweede laag
- Samen knelpunten zien en steun op maat vormgeven
- Toewerken naar vertrouwen als contact niet vanzelfsprekend is
Vertrouwen bouwen met mentoring
- Effectieve modellen met bewezen impact
- Duurzaam integreren binnen de schoolstructuur
Van kaders naar praktijk
- Eigen aanpak evalueren met de vijf bouwstenen van implementatie
- Vooruitblikken op intensieve ondersteuning bij complexe ondersteuningsvragen
Concreet actieplan
Tijdens de slotdag breng je alle gekozen opdrachten samen en stel jij een concreet actieplan op dat je direct kunt inzetten in jouw eigen praktijk.
Voor wie is deze opleiding?
- Professionals die werkzaam zijn in het PO en VO die willen bouwen aan een duurzame aanwezigheidscultuur binnen de school zoals:
- Intern begeleiders, zorgcoördinatoren, mentoren, (school)psychologen, verzuim- of aanwezigheidscoördinatoren, orthopedagogen, teamleiders, schoolleiders, coördinatoren passend onderwijs en ondersteuningscoördinatoren.
- Externen die nauw samenwerken met onderwijsinstellingen en hun bijdrage willen afstemmen op de behoeften en kansen binnen het onderwijs zoals:
- Schoolmaatschappelijk werkers, leerplichtambtenaren, onderwijsconsulenten en onderwijsconsultants, professionals uit de jeugdhulpverlening, medewerkers van samenwerkingsverbanden en beleidsmedewerkers op lokaal, regionaal of landelijk niveau.
- Onderwijsprofessionals binnen het MBO en HO die zich herkennen in de thema’s en aanpak
Accreditatie
Voor deze opleiding wordt accreditatie aangevraagd:
- SKJ
- NIP/NVO
Studielast
Contacturen: 18 uur & Studie-uren: 6 uur
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Ga aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Werk anders aan Schoolaanwezigheid is ook op maat te volgen. De maatwerkopleidingen worden gemiddeld met een 8,6 beoordeeld, omdat de inhoud, zowel theorie als praktijkvoorbeelden, volledig wordt afgestemd op de unieke leerdoelen en de praktijksituatie van jouw organisatie.
Jouw team ervaart hierdoor diverse voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Kennisborging
Kennis wordt gedeeld en blijft behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënt investeren in het kennisniveau van de organisatie.
Ideale planning
Gepland om in jullie agenda te passen, ook qua locatie.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Houd mij op de hoogte
Wil je deze opleiding graag volgen? Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte. Of neem contact met mij op voor persoonlijk opleidingsadvies.
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.