Rekencoördinator VO/MBO

Til het rekenonderwijs binnen jouw onderwijsinstelling naar een hoger niveau!

Helaas, deze productie heeft al plaatsgevonden.

Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.

Rekenonderwijs onder niveau in het VO en MBO: kwaliteitsslag is nodig!

Het rekenniveau van leerlingen in het VO en MBO ligt onder het vereiste niveau wijst onderzoek van de Onderwijsinspectie uit. Er zijn hierbij diverse knelpunten te zien. Sommige leerlingen en studenten hebben de
basisvaardigheden van het rekenen niet geautomatiseerd of hebben moeite met het toepassen van kennis in contextsommen. Daarnaast is de aansluiting tussen het rekenonderwijs van het po en het vo en mbo niet altijd goed op elkaar afgestemd waardoor kennis ontbreekt. Verder hebben leerlingen en studenten last van motivatieproblemen, rekenangst of dyscalculie. Welke rekenmethode is geschikt en hoe kun je zorgen dat de rekenkennis beter blijft hangen?

In deze opleiding gaan we op deze vragen in. Het huidige rekenaanbod op de school of instelling wordt onder de loep genomen en de meest recente wetenschappelijke inzichten over goede didactiek wordt besproken.

Benieuwd naar het programma? Vraag de brochure aan.

Van theorie naar praktijk

De opleiding kenmerkt zich door een praktijkgerichte insteek. Met behulp van literatuur, diverse huiswerkopdrachten en de uitwisseling met medecursisten ga je direct aan de slag met de vertaalslag van theorie naar praktijk. Hierdoor verbeter je het rekenonderwijs binnen je eigen onderwijsinstelling waar de leerlingen, studenten en collega’s van zullen profiteren.

Resultaat van de opleiding

  • Je hebt een analyse gemaakt van het rekenonderwijs op jouw school waarbij je weet wat de sterke kanten zijn en waar de uitdagingen liggen en hoe je hiermee aan de slag kunt gaan. Op basis daarvan heb je een opzet gemaakt voor het rekenbeleid binnen jouw school.
  • Je hebt kennis van didactiek, leerlijnen, modellen en materialen die gebruikt kunnen worden bij het rekenonderwijs
  • Je hebt meer kennis over hoe je aan de slag kunt gaan met contextsommen en automatiseren.
  • Je weet hoe je om kunt gaan met leerlingen en studenten met rekenproblemen en rekenangst
  • Je hebt kennis over dyscalculie en kunt leerlingen of studenten die dat mogelijk hebben signaleren

Module 1

Leerlijnen en rekenonderzoek

  • Kennismaken met elkaar en het programma
  • Wat willen de deelnemers leren?
  • Hoe ziet de gemiddelde rekenontwikkeling eruit?
  • Welke elementen beïnvloeden de rekenontwikkeling positief en negatief?
  • Hoe kan de doorgaande rekenlijn op school of het college eruitzien?
  • Hoe neem je een rekenonderzoek af?
  • Opdracht: rekenonderzoek afnemen

Wat leer je:

  • Je weet hoe de gemiddelde rekenontwikkeling eruit ziet
  • Kennis over de doorgaande leerlijnen
  • Het afnemen van rekenonderzoek

Module 2

Rekenlessen: observeren en verstevigen

  • Wat is effectieve rekendidactiek?
  • Een rekenles observeren: hoe doe je dat en hoe geef je je collega opbouwende feedback?
  • Wat is een effectieve aanpak van problemen met automatiseren bij het rekenen?
  • Hoe verstevig je het getalbegrip van je leerlingen of studenten?
  • Hoe kun je de rekentaal vergroten?
  • Hoe help je leerlingen of studenten die problemen hebben met redactiesommen?
  • Welk aanvullend rekenmateriaal kun je inzetten?
  • Hoe kun je kort maar krachtige groeps- en individuele plannen maken?
  • Opdracht: Rekenles observeren, handelingsplan maken

Wat leer je:

  • Hoe effectieve rekendidactiek in te zetten
  • Het observeren van rekenlessen en feedback geven
  • Het verstevigen van de rekenlessen
  • Aanvullend materiaal in te zetten

Module 3

Rekenbeleidsplan en de kwaliteitskaart

  • Hoe maak je een niet al te lang maar wel volledig rekenbeleidsplan?
  • Hoe neem je je collega’s mee bij het verbeteren van het rekenonderwijs?
  • Welke elementen staan op een kwaliteitskaart rekenen?
  • Opdracht: rekenbeleidsplan en kwaliteitskaart lezen en aanvullen, een rekenspel voorbereiden

Wat leer je:

  • Het maken van een nuttig rekenbeleidsplan
  • Collega’s mee te nemen in het verbeteren van de kwaliteit van hun lessen
  • Alles over de kwaliteitskaart rekenen

Module 4

Rekenangst en motivatie

  • Hoe ontstaat rekenangst en hoe kun je leerlingen of studenten die dat hebben opsporen?
  • Hoe kun je leerlingen en studenten met rekenangst helpen?
  • Wat doe je als iemand niet meer gemotiveerd is om te rekenen?
  • Wat zijn effectieve coöperatieve werkvormen bij de rekenles?
  • Welke spellen kun je inzetten in de rekenles?
  • Opdracht: een gesprek met een leerling met rekenangst, iemand met mogelijk dyscalculie opsporen.

Wat leer je:

  • Waar rekenangst vandaan komt, hoe dit op te sporen en te helpen hiermee
  • Manieren om leerlingen weer te motiveren voor de rekenles
  • Het inzetten van coöperatieve werkvormen en spel in de rekenles

Module 5

Dyscalculie 

  • Wat is dyscalculie precies?
  • Hoe kun je leerlingen of studenten die dat mogelijk hebben signaleren?
  • Welke screeners kan ik inzetten bij een vermoeden van dyscalculie?
  • Hoe ziet een zorgplan dyscalculie en rekenproblemen voor mijn school of college eruit?
  • Is een dyscalculieverklaring wel nodig?
  • Wat is een goede aanpak als een leerling of student dyscalculie heeft?
  • Hoe ga je om met rekentoetsen bij deze doelgroep?
  • Opdracht: dyscalculie screener afnemen en interpreteren

Wat leer je:

  • Wat dyscalculie exact inhoudt, hoe je het kunt signaleren en welke screeners je in kunt zetten
  • Hoe een zorgplan dyscalculie en rekenproblemen eruit ziet
  • Manieren om dyscalculie aan te pakken

Module 6

Jouw rol als Rekencoördinator

  • Hoe ga je na de cursus aan de slag als RS/RC?
  • Hoe zorg je voor voldoende uitdaging voor de sterke rekenaars?
  • Welke tips kun jij leerlingen, studenten en ouders en collega’s geven over effectief leren rekenen?
  • Ruimte voor overige vragen
  • Eindpresentaties

Wat leer je:

  • Hoe je als rekencoördinator je positie versterkt binnen de school op het gebied van rekenbeleid
  • Het adviseren van leerlingen, studenten en ouders over effectief leren rekenen

Voor wie?

  • Docenten VO & MBO
  • Rekencoördinatoren
  • Remedial teachers

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Ga gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk

Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:

Inhoud op maat

Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.

Borging van kennis

Kennis blijft beter behouden in de organisatie.

Kostenefficiënt

Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.

Binnen jullie schema

Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.

Bespreek de mogelijkheden

Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.

Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:

Houd mij op de hoogte

Onze privacy-policy

Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte.

 

Onze privacy-policy

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 2 972 751 mariska.korewijk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy