Opleiding Rekencoördinator PO II

Het vervolg op de opleiding Rekencoördinator PO

  • Til het rekenonderwijs op uw school naar een hoger niveau
  • Topdocente: Ceciel Borghouts. Ruim 25 jaar ervaring. Door de cursisten beoordeeld met een 8,7!
  • Zeer praktijkgericht insteek en gevalideerd door Registerleraar.nl!

Deze opleiding is bestemd voor:
  • Rekencoördinatoren die in het verleden de 5-daagse opleiding Rekencoordinator PO hebben gevolgd
  • Rekencoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping

De editie voor september is vol! Wilt u op de wachtlijst geplaatst worden of wilt u meer informatie over een volgende editie? Neem dan contact op met uw opleidingsadviseur: Dina Abbou - 040 - 2 972 740

Wilt u een volgende stap maken en Rekendiagnosticus worden? Kijk dan naar de opleiding Rekendiagnostiek.

 

Breid uw kennis verder uit en verhoog het rekenniveau binnen uw school!

De Post-Bachelor opleiding Rekencoordinator II is bestemd voor Rekencoordinatoren die hun kennis verder willen uitbreiden om het rekenonderwijs binnen de school naar een hoger niveau willen tillen. De opleiding kenmerkt zich door een zeer praktijkgerichte insteek. Met behulp van literatuur, diverse huiswerkopdrachten en uw praktijkopdracht gaat u direct aan de slag met de vertaalslag van theorie naar praktijk. U krijgt persoonlijke feedback van de docente op uw eindopdracht, zodat u voldoende handvatten toegereikt hebt gekregen om het beleid binnen uw school verder te verbeteren. Tegelijkertijd werkt u aan de verbetering van het rekenonderwijs binnen uw eigen onderwijsinstelling.

Tip: Download de brochure (pdf) voor een compleet overzicht!

 

Tijdens de Opleiding Rekencoördinator PO II krijgt u o.a. kennis over:

  • Reken-wiskundige ontwikkeling in de kleutergroepen
  • De vertaalcirkel
  • De sterke rekenaar, de bovenpresteerder en hoogbegaafde
  • Strategiegebruik bij de basisvaardigheden
  • Enkele belangrijke leerlijnen uit de bovenbouw

Bekijk het programma

 

U gaat naar huis met:

  • Inzicht in hoe de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen wordt bevorderd
  • Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
  • Hoe de sterke rekenaar, bovenpresteerder en hoogbegaafde kan worden uitgedaagd
  • Meer inzicht over strategiegebruik bij de basisvaardigheden
  • Kennis over belangrijke leerlijnen uit de bovenbouw
  • ...en kennis om uw beleidsplan van uw school verder vorm te geven

 

Reacties over docente Ceciel Borghouts

  • "Enthousiaste docent, met veel vakkennis. Prettige en open werksfeer"
  • "Ceciel is een fantastische docente! De informatie was heel verhelderend en ik kan er uitstekend mee uit de voeten."
  • "Geweldig met een vleugje humor en haar afwisseling. Met name door haar manier van lesgeven. Mijn complimenten voor deze super docente!"


Online leeromgeving

Indien u zich aanmeldt voor deze opleiding, krijgt u toegang tot de online leeromgeving. Hier vindt u een aanvulling op de leerstof in de vorm van extra informatie, artikelen en direct contact met de docent. Ook kunt u hier communiceren met uw medestudenten en eventuele opdrachten inleveren.

Niet op zoek naar verdieping maar basiskennis?

De Opleiding Rekencoördinator PO II is geschikt voor rekencoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping. Bent u juist op zoek naar een opleiding met wat meer basiskennis? Volg dan (eerst) onze Opleiding Rekencoördinator PO!

Proefles

Alvast een voorproefje nemen op de opleiding? Download de proefles!

Programma van de opleiding Rekencoördinator PO II

 

Dag 1

 

Kennis over reken-wiskundige ontwikkeling in de kleutergroepen

Het gaat bij dit onderdeel om elementen uit de vakdidactiek, waarbij het bevorderen van een onderzoekende houding bij jonge kinderen centraal staat. Aan de orde komen vragen als: Wat moet je doen om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen (groep 1-3) te bevorderen? Welke leeractiviteiten zijn essentieel in de leerlijnen voor de onderbouw? Welke didactische mogelijkheden zijn er om gecijferdheid al jong te stimuleren?

 

Vertaalcirkel; werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers constateren regelmatig dat de CITO-toetsen rekenen en/of de contextopgaven uit de methode voor leerlingen problemen opleveren. Vaak wordt als oorzaak van deze problemen het talige karakter van de Cito-toets genoemd. Bij dit onderdeel bespreken we of de problemen niet wat dieper liggen. 

Het probleem bij veel zwakke rekenaars is dat ze zich moeilijk een voorstelling kunnen maken bij bewerkingen, dat ze vaak niet begrijpen wat ze doen, dat ze bij contextopgaven niet weten wat ze moeten uitrekenen. Is het haalbaar dat kinderen, ook zwakke rekenaars, goed leren begrijpen wat ze doen? In de praktijk blijkt dat wanneer je hier specifiek aan werkt, dat alle kinderen er beter in worden. Dus ook de zwakke rekenaars. Het werken met de ‘vertaalcirkel' leidt tot een beter begrip van de bewerkingen en van strategieën! Bij dit onderdeel maakt u kennis met de vertaalcirkel. U krijgt handreikingen hoe u aan het werk kunt om de kinderen meer grip te laten krijgen op de koppeling tussen contexten en de formele rekentaal. Dat is een van de grootste problemen waar kinderen tegenaan lopen binnen ons rekenonderwijs. Ook wordt de relatie tussen het werken met de vertaalcirkel en het protocol ERWD gelegd.


Het complete programma in één handig overzicht? Download de brochure (pdf)!


Dag 2

 

Kennis over de sterke rekenaar, de bovenpresteerder en de hoogbegaafde

Bij dit onderdeel staan de leerlingen centraal die meer uitdaging aan kunnen in de rekenleerstof en die dat regelmatig laten blijken in hun leervorderingen, leerstijl en/of leerhouding. We verkennen de materie die te maken heeft met de sterke rekenaars. We verkennen de inhoudelijke kant, maar kijken ook naar zaken als ‘vooruitlopen', ‘verrijken', ‘verbreden', ‘verdiepen', en ‘compacten'.

 

Leerlijn procenten

De leerlijn wordt besproken volgens de vier hoofdfasen van het protocol. Ook wordt gekeken wat er op 1F niveau wordt gevraagd binnen deze leerlijn.


Dag 3

 

Kennis over Strategiegebruik bij de basisvaardigheden

Bij dit onderdeel bekijken we het strategiegebruik bij de basisvaardigheden.

  • Wat zijn basisstrategieën?
  • Vind ik die ook helder terug in mijn methode?
  • En zo nee, wat moet ik dan aanpassen?
  • Welke varianten zijn nuttig en wanneer?
  • Wie doet mee met die varianten?
  • Zijn daar heldere afspraken over?
  • Allemaal vragen die een rekencoördinator kan beantwoorden in een beleidsplan na dit onderdeel.

Leerlijn breuken

De leerlijn wordt besproken volgens de vier hoofdfasen van het protocol. Ook wordt gekeken wat er op 1F niveau wordt gevraagd binnen deze leerlijn.

Uw docent:

Ceciel Borghouts, gemiddeld beoordeeld met een 8,7!

Ceciel Borghouts is als rekenspecialist al bijna 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Zij is mede auteur van het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie. Zij verzorgt landelijke trainingen over het protocol en over rekendiagnostiek in de lijn van het protocol. 

Daarnaast is zij ontwikkelaar van rekenmethoden en materialen. Zij geeft vele workshops, lezingen en masterclasses voor o.a. School aan Zet over diverse rekenonderwerpen. Ook verzorgt zij als zelfstandige vele rekenverbetertrajecten. "Rekenen is een prachtig vak, maar in de praktijk weerbarstig. De leerkracht speelt een heel belangrijke rol bij de kwaliteit van het rekenonderwijs."

 

Reacties van deelnemers:

“Enthousiaste docent, met veel vakkennis. Prettige en open werksfeer”

“Ceciel is een fantastische docente! De informatie was heel verhelderend en ik kan er uitstekend mee uit de voeten”

“Geweldig met een vleugje humor en haar afwisseling. Met name door haar manier van lesgeven. Mijn complimenten voor deze super docente!”

Algemene informatie over de Post-Bachelor opleiding Rekencoördinator PO II

 

Data en locatie

11 september, 9 oktober en 13 november 2018

Seats2meet.com Utrecht CS
Moreelsepark 65
3511EP Utrecht
Tel: 030-2393838

Voor wie bestemd?

Zorg met de cursus Rekencoordinator voor kwalitatief goed rekenonderwijs binnen uw onderwijsinstelling!


Uw investering

De kosten van deze opleiding bedragen €1.599,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de online leeromgeving.

Tijdschema

09.00 uur - Aanvang
09.30 uur - Start ochtendprogramma
12.30 uur - Lunchpauze
13.30 uur - Start middagprogramma
16.30 uur - Einde opleidingsdag


Ondersteund door online leeromgeving 

Tijdens de opleiding maakt u, naast de bijeenkomsten, gebruik van een online leeromgeving. Hier vindt u (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video’s, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. 
De leeromgeving gebruikt u ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om uw profiel aan te maken.


Uw opleidingsadviseur

Dina Abbou
Tel: 040 - 2 972 740

Verantwoordelijke voor deze opleiding

Jose Kolk
Opleidingsmanager
 
 

Proefles

Alvast een voorproefje nemen op de opleiding? Download de proefles!


Belastingvoordeel

N.B. Betaalt u dit programma (gedeeltelijk) zelf? Maak gebruik van het belastingvoordeel en vraag tot bijna 50% van de studiekosten terug van de Belastingdienst! Meer informatie en tips

Incompany training

Heeft u, samen met uw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op uw organisatie, uw situatie en uw wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met u mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van u en uw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje verhoeven Incompany Advies
Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
Email: g.verhoeven@Euroforum.nl
Telefoon: 040 297 49 77 / 06 516 18 303

Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor deze opleiding. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg uw deelname vast!
Opleiding Rekencoördinator PO II inschrijven

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Opleiding Rekencoördinator PO II start op 11 september, 9 oktober en 13 november 2018 in Seats2meet.com Utrecht CS!

Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Vraag een proefles aan

Om een goede indruk te krijgen van dit programma raden wij je aan om de proefles te downloaden. Ter informatie: Opleiding Rekencoördinator PO II start op 11 september, 9 oktober en 13 november 2018 in Seats2meet.com Utrecht CS!

Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: Opleiding
Prijs: €1599,- excl. btw
Datum: 11 september, 9 oktober en 13 november 2018
Locatie: Seats2meet.com Utrecht CS

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Aanmelden

Opleidingsadvies

Wilt u meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Dina Abbou  

Opleidingsadviseur
Dina Abbou

  

040 - 2 972 740