Van signaleren naar sturen: pak je sleutelrol als IB’er of KC’er
De Onderwijsinspectie stelt in De Staat van het Onderwijs 2025 dat het basisniveau van rekenen, taal, lezen, burgerschap en digitale geletterdheid in veel scholen onvoldoende is. Steeds meer leerlingen behalen de minimale referentieniveaus niet.
Als intern begeleider of kwaliteitscoördinator ben jij de verbindende schakel tussen visie en praktijk, tussen leerlingbehoeften en teamontwikkeling. Dat vraagt niet alleen om zicht op data, visie en beleid, maar ook om inhoudelijke/didactische expertise. Tijdens de online opleiding grip op basisvaardigheden voor de IB'er en KC'er in het po leer jij hoe effectieve rekeninstructie eruit ziet, wat het vraagt om schrijfvaardigheid en spellingdoelen te borgen, hoe je leesbegrip en digitale geletterheid stimuleert en hoe je werkt aan gedeeld eigenaarschap over burgerschapsvorming in je team.
Na deze opleiding:
- Rekenen: Stuur je doelgericht op rekenvaardigheid met het drieslagmodel en toetsdata
- Taalverzorging: Borg je spelling en schrijfvaardigheid vanaf groep 3 met heldere doelen en effectieve instructie
- Lezen: Versterk je leesbegrip via woordenschat, kennis en techniek (in krachtige lessen)
- Burgerschap: Ontwikkel je een gedragen visie op burgerschap en vertaal je die naar concrete leerlijnen
- Digitale geletterdheid: Bouw je een stevig fundament voor digitale geletterdheid in jouw school
- Gedrag & didactiek: Stem je onderwijs af op diverse leerlingbehoeften en coach je leerkrachten in procesgerichte feedback
Opleiding volgen tot Intern begeleider of Kwaliteitscoördinator?
- Verkorte opleiding voor de intern begeleider - Meer informatie
- Verkorte opleiding kwaliteitscoördinator PO - Meer informatie
Programma
Alle lesdagen zijn van 09:00 - 13:00 uur.
Je zet het drieslagmodel doelgericht in om rekenproblemen te voorkomen en versterkt de basisvaardigheden door effectieve automatisering. Je gebruikt observaties en toetsdata om gerichte keuzes te maken.
Aan bod komt:
- De kenmerken van goed rekenonderwijs
- Het drieslagmodel effectief inzetten voor passend onderwijs
- Het belang van een goede beheersing van basisvaardigheden voor rekenen-wiskunde
- Passende ondersteuning bieden bij rekenproblemen
Je leert effectieve spelling vanaf groep 3 vormgeven, stuurt op 1F- en 2F-doelen en herkent krachtige instructie. Je koppelt het dyslexieprotocol aan de zorgstructuur en zet schrijven neer als einddoel van taalverzorging.
Aan bod komt:
- Effectieve spellingdidactiek vanaf groep 3
- De doelen die de kinderen moeten halen op 1F en 2F niveau en waar je als IB’er/KC’er naar moet streven
- Het behalen van het referentieniveau en de ambitie van de school: aan welke knoppen kun je draaien?
- Hoe je lessen observeert, welke vragen je aan de leerkracht stelt en waar je op kunt letten voor een goede spellingles
- De visie van de school op taalverzorgingsonderwijs
- Inbedden van het dyslexieprotocol in de zorgstructuur
- Schrijven als uiteindelijk doel van taalverzorging
Je werkt aan effectieve instructie vanaf groep 3 en versterkt de drie pijlers van leesbegrip: woordenschat, kennis en leestechniek. Je leert hoe schrijven het begrip verdiept, hoe je stuurt op 1F- en 2F-doelen en waar je als IB’er of KC’er op let bij het observeren van een goede leesles.
Aan bod komt:
- Effectieve instructie voor leestechniek vanaf groep 3
- De 3 pijlers van leesbegrip:
- Woordenschat
- Kennis
- Leestechniek
- Wat je kunt doen om leesbegrip te stimuleren
- Schrijven om leesbegrip te stimuleren
- De doelen die de leerlingen moeten halen op 1F en 2F niveau lezen
- Het behalen van het referentieniveau en de ambitie van de school: aan welke knoppen kun je draaien?
- Hoe je lessen observeert, welke vragen je aan de leerkracht stelt en waar je op kunt letten voor een goede leesles
Je onderzoekt wat burgerschapsonderwijs voor jouw school betekent, wat je leerlingen nodig hebben en hoe je daar heldere visie en leerdoelen aan koppelt. Je leert meten of het lukt wat jullie beogen én zet concrete stappen richting volwaardig burgerschapsonderwijs. Daarnaast ontdek je hoe je draagvlak creëert, weerstand herkent én je team op een positieve manier meeneemt in dit proces.
Aan bod komt:
- De basis van burgerschap en de wettelijke kaders die daarbij horen
- Vorm een heldere visie op burgerschapsonderwijs, passend bij jouw school en leerlingen
- Van visie naar concrete doelgerichte en samenhangende leerlijnen
- Van leerlijnen naar evaluatie: meten of je leerlingen leren wat je hebt bedacht
- Aan de slag met kwaliteitszorg en het versterken van de borging binnen de school
- Draagvlak creëren binnen je team en omgaan met weerstand
Je ontdekt direct welke bouwstenen onmisbaar zijn, welke keuzes jouw school moet maken en welke valkuilen je moet vermijden. Aan het eind van de dag stel je zelf een concreet stappenplan op om digitale geletterdheid in jouw school vorm te geven.
Aan bod komt:
- Aanleiding van digitale geletterdheid in het curriculum en basisvaardigheden
- De inhoud van het leergebied
- Ontwikkellijnen door de school heen
- Belangrijke keuzes in de school, zoals:
- Methode of niet?
- Apart vak of geïntegreerd?
- Manier van toetsing
- Kansrijk starten met digitale geletterdheid
- Kennis en vaardigheden van leerkrachten
Stem het onderwijs af op de groep én individuele behoeften, met een brede aanpak voor leerlingen met ASS of ADHD. Versterk executieve functies, stimuleer procesgerichte feedback en zet materialen doelgericht in om schoolsucces te vergroten. Maak een directe koppeling van didactiek naar gedrag.
Aan bod komt:
- Afstemmen op onderwijsbehoeften en de leerlingenpopulatie
- Overkoepelende onderwijsbehoefte bij leerlingen met ASS of ADHD en een groepsgerichte aanpak voor de hele klas
- Het belang van executieve functies in het bereiken van schoolsucces
- De leerkracht coachen in het geven van procesgerichte feedback
- Doelgericht materialen inzetten
Voor wie?
- Intern begeleiders
- Kwaliteitscoördinatoren
- Schooldirecteuren
- Schoolleiders
- Bouwcoördinatoren
- Beleidsmedewerkers onderwijs
Algemene informatie
| Dag | Datum | Tijd | Locatie |
|---|---|---|---|
| Module 1 | 7 november 2025 | 09:00 - 13:00 | Online |
| Module 2 | 12 november 2025 | 09:00 - 13:00 | Online |
| Module 3 | 19 november 2025 | 09:00 - 13:00 | Online |
| Module 4 | 28 november 2025 | 09:00 - 13:00 | Online |
| Module 5 | 3 december 2025 | 09:00 - 13:00 | Online |
| Module 6 | 12 december 2025 | 09:00 - 13:00 | Online |
Jouw investering
De investering voor deze opleiding bedraagt € 2099,00 (excl. btw) per persoon. Toegang tot de digitale leeromgeving.
Ik schrijf me graag in voor de opleidingVooropleiding:
Ben jij nog geen intern begeleider of kwaliteitscoördinator, maar heb je wel interesse in deze opleiding? Neem contact op met Nicole Vonk (040 - 297 27 40) voor een interessante combinatie tussen de opleiding Intern Begeleider of Kwaliteitscoördinator en de opleiding Grip op Basisvaardigheden voor de intern begeleider & kwaliteitscoördinator.
Studietijd:
Contacturen: 24 uur
Studie-uren: 6 uur
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Ga aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Grip op basisvaardigheden voor de intern begeleider & kwaliteitscoördinator PO is ook op maat te volgen. De maatwerkopleidingen worden gemiddeld met een 8,6 beoordeeld, omdat de inhoud, zowel theorie als praktijkvoorbeelden, volledig wordt afgestemd op de unieke leerdoelen en de praktijksituatie van jouw organisatie.
Jouw team ervaart hierdoor diverse voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Kennisborging
Kennis wordt gedeeld en blijft behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënt investeren in het kennisniveau van de organisatie.
Ideale planning
Gepland om in jullie agenda te passen, ook qua locatie.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Houd mij op de hoogte
Wil je deze opleiding graag volgen? Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte. Of neem contact met mij op voor persoonlijk opleidingsadvies.
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.