- 5-daagse cursus
- 14 oktober - 11 december 2024
- La Vie Utrecht
- ,- (excl. btw)
- Contact
Hoe bewaak je de kwaliteit van jouw borgende taak in een snel veranderend onderwijslandschap?
Als lid van de examencommissie borg jij de kwaliteit van het gehele examenproces. Uiteindelijk bepaal jij of een student voldoet aan de voorwaarden om een diploma of certificaat te krijgen. Jij staat voor “de waarde van het waardepapier”. Een kwalitatieve basis met actuele kennis op het gebied van de vereisten vanuit de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), het examen- en kwalificatiebesluit WEB (EKB), het Inspectiekader (2021) en de kwalificatiedossiers is daarvoor onmisbaar.
Tegelijkertijd zoeken mbo-teams naar wat toegestaan is binnen deze kaders. Hoe doe je met onderwijs- en toetsconcepten recht aan de ontwikkeling van studenten en hoe breng je onderwijs en examinering met elkaar in verbinding? Het concept Lerend Kwalificeren (voorheen: Anders verantwoorden van het diplomabesluit), biedt daarin mogelijkheden. Gedurende het leerproces van de student wordt een set van bewijzen verzameld om daarmee een kwalificerende beslissing te nemen. Maar als leren en examineren meer verweven raken, wie is dan verantwoordelijk voor wat? En hoe voer je daarin jouw borgende taken uit?
Ook arbeidsmarkt- en technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI), vragen jouw aandacht als mbo-instelling. Je krijgt te maken met studenten die om flexibeler onderwijs vragen en nieuwe vaardigheden nodig hebben, bijvoorbeeld door de opmars van AI, maar ook met volwassen zij-instromers met veel werk- en leerervaring. Wat kan je daarmee als examencommissielid? Hoe kunnen we bewijzen van een leven lang ontwikkelen (LLO) valideren? En bieden microcredentials een oplossing in een snel veranderende wereld?
In deze cursus ga je praktijkgericht met je eigen casuïstiek aan de slag om te ontdekken wat moet, wat mag en wat kan binnen de context van jouw examencommissie. Je krijgt grip op actuele innovaties in het mbo en geeft daarmee vorm aan een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief examenlandschap.
Download de brochure voor een handig programmaoverzicht
Na deze cursus:
- Weet je wat moet: doorgrond de wettelijke eisen, het inspectiekader en jouw taken en verantwoordelijkheden als examencommissielid
- Weet je wat mag: begrijp de flexibiliteit binnen de regels voor innovatieve examenvormen en kwalificering
- Weet je wat kan: verken de kansen en risico’s van AI, digitalisering en de stand van zaken rond microcredentials
- Heb je actuele casuïstiek behandeld en goede voorbeelden van elkaar gezien
- Borg je een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief examenlandschap als kwaliteitsbewust examencommissielid
In drie cursusdagen:
- Weer je hoe een kwalitatieve basis van het gehele examenproces je helpt in het implementeren van innovaties
- Hoor je welke innovaties actueel zijn in het mbo en hoe je de waarde ervan beoordeelt voor jouw eigen context
- Kan je innovatieve inzichten vertalen naar jouw praktijk en daarmee concreet verbeteringen doorvoeren
In twee congresdagen:
- Leer je van goede voorbeelden, experts en andere contexten, zodat je breed geïnformeerd aan de slag kunt met innovatie in jouw praktijk
- Sluit je jouw leerproces feestelijk af met een exclusieve certificaatuitreiking door jouw docenten
In samenwerking met: Hofman Onderwijsadvies & innovatie & Zeg het Helder
Programma van de cursus Onderwijs- en exameninnovaties voor de examencommissie in het MBO
inclusief twee congesdagen
Dag 1:
Wat moet: WEB, Inspectiekader & beroepsgang
Bij elke innovatie geldt dat de basis goed moet zijn om succesvol te vernieuwen, maar misschien geldt dit voor examencommissieleden nog nét een beetje meer. De belangrijke borgende taak die zij hebben vraagt om actuele, diepgaande kennis van wettelijke kaders, taken en verantwoordelijkheden. Deze eerste dag bestaat uit een verdieping op wat moet, als kader voor wat mag en kan.
Docent: Annemieke Bosshardt
Dag 2:
Wat mag: Lerend Kwalificeren & LLO
Om mee te gaan met ontwikkelingen en innovaties in het mbo is flexibiliteit nodig van onderwijsontwerpers, teams én examencommissies. Bestaande kaders bieden vaak meer ruimte dan gedacht. We zoomen in op innovaties als Lerend Kwalificeren en het valideren van bewijzen van eerder opgedane leer- en werkervaring. Welke ontwikkelingen zien we en wat betekenen deze voor de rol en taken van de examencommissie?
Docent: Ilse Hofman
Tip - Download de brochure voor een compleet overzicht
Dag 3:
Wat kan: digitalisering, AI & microcredentials
Digitale innovaties bieden enorme kansen om processen efficiënter in te richten of beter recht te doen aan de behoefte van studenten. Denk aan het examenproces digitaal inrichten of digitaal kwalificeren met behulp van microcredentials. De opkomst van generatieve AI biedt kansen in de gehele toets- en examenketen, maar brengt misschien nog wel grotere uitdagingen met zich mee. Hoe borg je deze processen en hoe kun je hierin gezamenlijk optrekken?
Docenten: Annemieke Bosshardt & Ilse Hofman
Dag 4 & 5:
Congres Toetsen & Examineren in het MBO
Verbreed jouw blik en duik met ruim 200 mbo-professionals en meer dan 30 sprekers twee dagen in alle actuele ontwikkelingen rondom Toetsen & Examineren in het MBO. Tijdens de tweede dag sluit je jouw leerproces feestelijk af met een exclusieve certificaatuitreiking door jouw docenten.
Meer informatie over het congres
Jouw docenten:
Ilse Hofman
Expert Examinering & Innovatie, trainer, proces- en ontwerpbegeleider van examencommissies en onderwijsteams in het mbo, beleidsadviseur Kennispunt MBO Onderwijs & Examinering
Ilse heeft jarenlange ervaring en diepgaande expertise op het gebied van toetsdeskundigheid in het algemeen, en examinering en toetsinnovatie in het mbo specifiek. Vanuit haar rol bij het kennispunt is ze betrokken bij het vormgeven aan Leren Kwalificeren. Vanuit Hofman Onderwijsadvies en -Innovatie helpt ze scholen met actuele onderwijsuitdagingen en examineringsinnovatie. Ze zoekt daarbij graag naar ruimte in regels.
Annemieke Bosshardt
Opgeleid als docent Nederlands, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion, trainer examencommissies & auditoren in VO, MBO en HO, en dagvoorzitter van SBO-Congressen Toetsen & Examineren
Annemieke houdt zich in verschillende functies al jaren bezig met kwaliteit van onderwijs, toetsen en examinering bij Hogeschool Saxion. In haar huidige functie als Programmamanager Toetsing en Programmamanager AI is ze een echte voorloper. Ze won met haar Saxioncollega’s de Hackathon AI 2023 van de Universiteit Twente met een ontwerp voor een AI-studiecoach en ze schrijft visie en beleid voor AI in het onderwijs. Met haar bedrijf Zeg het helder traint ze examencommissies en auditoren en is ze dagvoorzitter van de SBO-congressen Toetsen & Examineren. “Wie de vorm beheerst, is de inhoud meester”.
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:
- Examencommissieleden
- Examencoördinatoren (onderwijsteamleden met een specifieke taak op het gebied van examinering)
- Beleidsadviseurs met portefeuille examinering
- Auditoren
Uit het MBO-onderwijs, die zich willen verdiepen in actuele onderwijs- en exameninnovaties.
Algemene Informatie
Deze 5-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij La Vie Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.
La Vie Utrecht
St Jacobsstraat 61
3511 BP Utrecht
tel: 030-2340088
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 14 oktober 2024 | 10:00 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 2 | 7 november 2024 | 10:00 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 3 | 3 december 2024 | 10:00 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 1 Congres Toetsen & Examineren in het MBO |
10 december 2024 |
09:30 - 17:00 |
Jaarbeurs Utrecht - Mediaplaza |
Dag 2 Congres Toetsen & Examineren in het MBO |
11 december 2024 | 09:30 - 17:00 | Jaarbeurs Utrecht - Mediaplaza |
Jouw investering
De investering voor deze 5-daagse cursus bedraagt € 3099,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.