Opleiding Formatief Handelen in het MBO & HO

  • Krijg grip op het leerproces van jouw studenten
  • Stimuleer eigenaarschap en autonomie bij jouw studenten
  • Creëer een feedback cultuur in jouw les
  • Unieke praktijkgerichte opzet!

Geef meer richting aan jouw lessen op school!

  • 22 april - 8 juli 2022
  • Aristo Meeting Plaza Utrecht
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Creëer een feedbackcultuur!

Tijdens de verkorte opleiding Formatief Handelen in het MBO & HO leer je eigenaarschap over te dragen naar studenten en een feedbackcultuur te creëren in je les. Ga tijdens de lessen aan de slag met opdrachten en pas de theorie direct toe in jouw lespraktijk. 

Unieke opzet!

Tijdens deze praktijkgerichte opleiding krijg je een bijzondere bijdrage van onze topdocenten David L. R. Maij (gedragspsycholoog) en Hannelore Hemeltjen (docent en onderwijskundig procesbegeleider) Doordat zij samen een uniek team vormen wordt formatief handelen vanuit de wetenschap en de praktijk benaderd. Door reflectie op je eigen functioneren en het maken van opdrachten maak je een grote stap in jouw ontwikkeling.

In 5 dagen leer je: 

  • Hoe je formatief handelen een plek kan geven in jouw lespraktijk
  • Ruimte creëert in je curriculum
  • Werken vanuit leeruitkomsten en leerdoelen
  • Een feedbackproces ontwerpen
  • Praktijkvoorbeelden toepassen

Inclusief gratis boek!

Neem deel aan de opleiding en krijg het boek formatief evalueren in de praktijk van Dylan William gratis. Krijg grip op de drie belangrijkste kenmerken van formatief evalueren:

  • Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren en leerlingen weten dat ook.
  • Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
  • Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.

Inclusief opleidingscertificaat

Je ontvangt het opleidingscertificaat ondertekend door de docenten, na afloop van de opleiding. Om het certificaat in ontvangst te nemen, is verplicht:

  • Aanwezigheid bij alle bijeenkomsten
  • Inleveren slotopdracht
  • Eindpresentatie

 Ook interessant voor jou?

Werkzaam in het VO?

Mariska Korewijk
Persoonlijk congresadvies

Ben jij werkzaam in het VO? Ook hiervoor hebben wij mogelijkheden. Neem hiervoor contact met mij op: 

Mail: mariska.korewijk@sbo.nl
Telefoonnummer: 040 – 2 972 751.

Module 1 

Leren en formatief handelen

Formatief handelen wordt steeds vaker ingezet in de les. Maar wat is formatief handelen precies en waarom zou jij dit toepassen in de les? Ontdek waar jij nu staat en waar jij in de toekomst naartoe wilt! In deze module leer je hoe je kan werken met effectieve leerstrategieën en hoe je modellen kan inzetten in de les. Daarbij ga je formatief handelen naar jouw eigen hand zetten en leer je jezelf nieuwe gewoontes aan.

Dit leer je:

  • Hoe leert het brein?
  • Werken met effectieve leerstrategieën
  • Wat houdt formatief handelen precies in?
  • Misvattingen over formatief handelen
  • Waarom je formatief handelen in wil zetten in de les
  • Modellen waarmee je kan werken
  • Ontdekken waar jij staat en waar je naartoe wilt
  • Een goede gewoonte maken van formatief handelen

Module 2

Waar werkt de student naartoe?

Krijg grip op de voortgang van jouw studenten en denk hierbij vanuit leerdoelen/leeruitkomsten. Het gesprek over het proces en de uitkomsten staan centraal. Hoe kun je vervolgens studenten motiveren voor het behalen van deze leerdoelen? Ga aan de slag met backward design voor het stellen van jouw leerdoelen in je les.

Dit leer je:

  • Leerdoelen en leeruitkomsten formuleren
  • Werken aan kwaliteitsbesef door het gebruik van voorbeelden
  • Studenten motiveren voor leerdoelen
  • Constructieve afstemming
  • Backward design
  • Ga met leerdoelen/leeruitkomsten aan de slag in je les
  • Cijfers, toetsing en de onderwijsinspectie

Module 3 

Bewijs verzamelen van de leerresultaten

Meet door middel van praktische werkvormen waar jouw studenten nu staan om vervolgens aan de hand van scharniervragen te kunnen differentiëren in jouw les. Als je weet waar jouw studenten staan, kun je hen individueel meer richting geven in hun eigen leerproces en zo eigenaarschap en autonomie stimuleren.

Dit leer je:

  • Het belang van bewijs verzamelen van leerresultaten (analoog en ICT)
  • Hoe creëer je een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden en hoge verwachtingen centraal staan?
  • Praktische werkvormen om te achterhalen wat studenten al weten
  • Scharniervragen en hoe deze jou kunnen helpen om te differentiëren in jouw les.
  • Eigenaarschap en autonomie creëren bij bewijs van leren

Module 4

Feedback die de student aanzet tot actie

In deze module leer jij hoe je een feedbackproces ontwerpt en hoe je praktische werkvormen inzet om efficiënt en effectief feedback toe te passen. Geef hierbij feedback op basis van taak, proces en zelfsturing. Creëer een feedbackcultuur bij jou in de klas!

Dit leer je:

  • Feedback op basis van taak, proces en zelfsturing
  • Staat het zweet wel op de juiste rug?
  • Praktische werkvormen om efficiënt en effectief feedback toe te passen in de praktijk
  • Feedbackproces ontwerpen
  • Hoe creëer je een feedback cultuur in de klas?

Module 5 

Formatief handelen in de praktijk

Het implementeren van formatief handelen in de school vraagt om een aanpak die verder gaat dan het klaslokaal. Hoe krijg jij je collega’s mee om samen een feedbackcultuur te creëren in jouw school? Waar loop jij tegenaan in de lessen of met collega’s? Tijdens deze lesdag krijg je de ruimte om samen in dialoog te gaan over jouw ervaringen en die van andere deelnemers. Daarnaast presenteer je ook je eindopdracht, waarin je laat zien hoe jij formatief handelen in jouw lespraktijk vormgeeft.

Dit leer je:

  • Waar loop je vast?
  • Alles over cijfers, toetsing en de onderwijsinspectie
  • Samenwerken met collega’s en collega’s meekrijgen
  • Het borgen van formatief handelen in de lessen

 

Jouw docenten:

img-Dr. David L. R. Maij

Dr. David L. R. Maij
Gedragspsycholoog en eigenaar Neuro Habits

David is gedragspsycholoog en eigenaar van Neuro Habits, waar hij samen met een team van psychologen en onderwijskundigen onderwijsinstellingen begeleidt op het gebied van docentprofessionalisering. Voor zijn postdoc ontving hij een beurs van het NWO om apps te ontwikkelen die docenten en jongeren helpt bij het effectief leren en ook schreef hij een boek over effectieve didactiek in het HBO. Samen met Hannelore geeft David trainingen over formatief handelen.

img-Hannelore Hemeltjen, MEd.

Hannelore Hemeltjen, MEd.
Docent aardrijkskunde en Onderwijsadviseur

Hannelore is een bevlogen docent, ze geeft al meer dan 25 jaar aardrijkskunde in het VO aan allerlei verschillende niveaus. Daarnaast begeleidt ze als zelfstandig onderwijsadviseur docenten in het PO, VO, MBO en HO om expert te worden in formatief handelen en curriculumontwerp en is ze onderwijskundig procesbegeleider bij teams op scholen. Tijdens de master Learning & Innovation specialiseerde ze zich in formatief handelen. Samen met David Maij vormt zij een uniek duo waarin praktijk en wetenschap samen komen.

Deze opleiding is speciaal bestemd voor:

  • Docenten (MBO & HO)
  • Coördinatoren
  • Teamleiders
  • Vakgroep-leiders
  • En alle andere kartrekkers in het MBO & HO!

Algemene Informatie

Deze 5-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij Aristo Meeting Plaza Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

Aristo Meeting Plaza Utrecht
Godebaldkwartier 357
3511 DT
Utrecht
tel: 030 - 2301036

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 22 april 2022 09:30 - 16:00 Aristo Meeting Plaza Utrecht
Dag 2 13 mei 2022 09:30 - 16:00 Aristo Meeting Plaza Utrecht
Dag 3 3 juni 2022 09:30 - 16:00 Aristo Meeting Plaza Utrecht
Dag 4 24 juni 2022 09:30 - 16:00 Aristo Meeting Plaza Utrecht
Dag 5 8 juli 2022 09:30 - 16:00 Aristo Meeting Plaza Utrecht

Jouw investering

De investering voor deze 5-daagse Cursus/Training bedraagt € 2999,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Opleiding op maat

Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Waarom Incompany

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel: 040 – 2 974 980

Download brochure

Onze privacy-policy

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Veilig betalen

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 2 972 751 mariska.korewijk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy