Zelfregulerend leren in het MBO & HO

  • Studenten écht bereiken, motiveren en aanzetten tot zelfregulerend leren!
  • Feedback inzetten ter bevordering van het leerproces
  • Wat is het ABC van motiveren?
  • Begeleid studenten in planning, monitoring en reflectie door opgedane metacognitieve vaardigheden
  • Vraag het gratis e-book over Leerstrategieën aan

Vergroot motivatie en prestatie van studenten met effectieve leerstrategieën!

  • 4-daagse opleiding
  • 4 oktober - 13 december 2023
  • BCN Utrecht (Daltonlaan)
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Ga van moeten naar willen leren!

Zie, ken en bereik jij jouw studenten nog? Komen ze überhaupt nog naar de les, staat de camera aan en/of worden ze continue afgeleid? En weet jij het antwoord op een vraag van een student als: ‘waarom ben ik hier’? We experimenteren tegenwoordig massaal met nieuwe leervormen en leerstrategieën.

Zelfregulerend leren, leerstrategieën en motivatie zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Tijdens de opleiding Zelfregulerend Leren in MBO & HO maak je de vertaalslag van theorie naar praktijk. Aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde kennis ga je direct aan de slag met praktijkopdrachten en zijn er 2 online intervisiemomenten om casuïstiek in groepsverband te behandelen.

Wat leer jij in 4 dagen?

  • Jouw onderwijs naar een hoger niveau tillen door gebruik van (meta)cognitieve leerstrategieën en vaardigheden, passend bij jouw studenten.
  • Het bieden van structuur en het begeleiden van jouw studenten in plannen, reflecteren en kritischer denken/handelen
  • De Autonomie, Binding en Competentie van studenten bevorderen
Vraag de brochure aan voor een handig programmaoverzicht

Unieke opdracht, jouw les in beeld!

Deze opleiding is écht bedoeld om als docent een verandering teweeg te brengen, bij je studenten én bij jezelf. Zo ga je met opnames van jouw les aan de slag om te leren reflecteren en observeren. Want hoe draag jij bij aan de motivatie van studenten?

Ook interessant voor jou?

Module 1

Leren studeren, hoe dan?!

Wat is zelfregulerend leren, waarom is het belangrijk en wat is de relatie met gedrag, motivatie en prestatie? Antwoord op deze vragen is essentieel om je studenten te begrijpen en te begeleiden in zelfregulerend leren en studeren. Je leert in deze module hoe je cognitieve leerstrategieën effectief inzet om jouw onderwijs (online of offline) aantrekkelijker te maken en om het beter aan te sluiten op het gedrag en de belevingswereld van studenten. Hiermee behaal je gezamenlijke leerdoelen.

Aan bod komt:

  • Zelfregulerend leren: begripsverheldering en belang
  •  Wetenschappelijke modellen achter zelfregulerend leren
  • Wat zou je als docent graag willen zien?
  • Relatie tussen zelfregulerend leren en studentsucces
  • Wat zijn effectieve cognitieve leerstrategieën?
  • Zelfstudie: wat doen studenten?
  • Gedrag van je studenten herkennen en begrijpen tijdens zelfstudie
  • Effectieve leerstrategieën bevorderen in je eigen onderwijs

Jouw docent: Peter Verkoeijen


Module 2

Plannen, monitoren en reflecteren

Van taakoriëntatie, leerdoelen stellen en plannen tot aan systematisch werken, monitoren, evalueren en reflecteren. Deze metacognitieve vaardigheden zijn essentieel om zelfregulerend leren te managen. Als jouw studenten deze vaardigheden ontwikkelen, krijgen ze regie in het leerproces en voeren ze opdrachten effectiever uit. Jij hebt als docent hierin een voorbeeldrol. In deze module pas je wetenschappelijke kennis praktisch toe en leer je hoe metacognitie het zelfregulerend leren en jouw onderwijs kan bevorderen.

Aan bod komt:

  • Metacognitie: waarom is metacognitie essentieel in het management van het eigen leren?
  • Zelfregulerend leren: metacognitieve vaardigheden, kennis en motivatie
  • Plannen: hoe bevordert beter plannen het zelfregulerend vermogen?
  • Monitoren: waarom en hoe doe je dat?
  • Reflecteren: hoe gebruik je dit in jouw onderwijs en hoe draagt dit bij aan motivatie?
  • Metacognitieve vaardigheden bevorderen in de praktijk – aan de slag!

Jouw docent: Peter Verkoeijen


Online intervisie

1 uur online intervisie in groepsverband om casuïstiek te behandelen.


Module 3

Studenten verleiden tot leren

Durf jij hardop te zeggen dat jouw studenten de urgentie of meerwaarde voelen om je les bij te wonen? Verliezen zij hun aandacht vaak, waardoor ze letterlijk en figuurlijk niet bij de les zijn? Aan de hand van het boek ‘Studenten verleiden tot leren’ leer je in deze module alles over motivatie. Met de Motivatie-ABC en de Motivatie-motor gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie leer je reflecteren op je huidige manier van lesgeven en hoe A-Autonomie, B-Binding en C-Competentie in je onderwijssituatie ondersteund worden. In deze module stel je jouw rol scherp en raak je geïnspireerd je huidige handelen aan te passen. Welke vragen kun je de student stellen om leren te stimuleren en hoe zorg je ervoor dat de student de regie (autonomie) herpakt over het eigen leren?

Aan bod komt:

  • ‘Hoe verleid je studenten tot leren?’
  • Gemotiveerde studenten: fabel of realiteit?
  • Het motivatie-ABC
  • Hoe gebruik je het motivatie-ABC in relatie tot jouw docenttaken?
  • Lesgeven met reflectie-instrument de Motivatie-motor
  • Hoe bevorder je autonomie bij je studenten?
  • Hoe leg je de regie en verantwoordelijkheid
  • De 6 aspecten van autonomie
  • Welke keuzemogelijkheden kun je de studenten bieden?
  • Welke vragen stel je de student om leren te stimuleren?

Jouw docent: Alard Joosten


Online intervisie

1 uur online intervisie in groepsverband om casuïstiek te behandelen.


Module 4

Motivatie en Feedback

In deze laatste module gaan we verder met de motivatie- ABC. Hoe zorg je er als docent voor dat jouw studenten zich meer verbonden en competent voelen en de drive hebben om te willen leren en ontwikkelen? Je leert tijdens deze afsluitende les hoe je regels en afspraken maakt, hoe je structuur biedt en hoe je een veilige en vertrouwde omgeving realiseert om ontwikkelingsgericht te evalueren middels feedback.

Aan bod komt:

  • Hoe bevorder je binding bij je studenten?
  • Veiligheid op nummer 1
  • De 6 aspecten van binding
  • Welke regels en afspraken kun je maken, naleven en handhaven?
  • Jij als voorbeeld
  • Hoe bevorder je competentie bij je studenten?
  • Hoe je vertrouwen naar elkaar kan uitspreken
  • De 6 aspecten van competentie
  • Het belang van structuur en hoe je structuur kan bieden
  • Formatief evalueren: feedup, feedback en feedforward

Jouw docent: Alard Joosten

Jouw docenten:

img-Peter Verkoeijen

Peter Verkoeijen
Lector van het lectoraat Brein en Leren, Avans Hogeschool

Peter is lector van het lectoraat Brein en Leren bij Avans Hogeschool, wat onderdeel uitmaakt van het Expertisecentrum Future Proof Education. Daarnaast werkt Peter als universitair hoofddocent onderwijspsychologie en methoden en technieken bij de opleidingen Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Het leerproces van studenten staat in al zijn activiteiten centraal.

img-Alard Joosten

Alard Joosten
Gepromoveerd aan de Universiteit van Groningen, ervaren docent, docentopleider én gecertificeerd trainer

Alard heeft in 2016 De Docentenacademie voor effectief onderwijs opgericht. Motivatie en stimuleren tot leren zijn één van de belangrijkste thema’s waar Alard de docenten en docententeams op traint en in begeleidt. ‘Studenten verleiden tot leren’ is de rode draad in de trainingen en vormt tevens de titel van zijn onlangs verschenen boek.

Deze opleiding is bestemd voor:

  • Docenten
  • Onderwijsassistenten
  • Studiecoaches
  • Studie(loopbaan)begeleiders
  • Onderwijsontwikkelaars

Algemene Informatie

Deze 4-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij BCN Utrecht (Daltonlaan) te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan 100
3584 BJ
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 4 oktober 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Dag 2 1 november 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Online intervisie 8 november 2023 13:00 - 15:00 online (of n.t.b.)
Dag 3 22 november 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Online intervisie 6 december 2023 13:00 - 15:00 online (of n.t.b.)
Dag 4 13 december 2023 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)

Jouw investering

De investering voor deze 4-daagse Cursus/Training bedraagt € 2499,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Opleiding op maat

Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Waarom Incompany

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel: +31 40 29 74 980

Download brochure

Onze privacy-policy

Vraag het gratis e-book aan

Maak aub een keuze

Onze privacy-policy

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 2 972 751 mariska.korewijk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy