Congres Toetsen en Beoordelen in het VO

4 juni 2019

Op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen?

Wenst u meer informatie over een eventuele nieuwe editie?
Laat uw gegevens achter en wij u graag.

Onze privacy-policy

 

Dit congres is helaas geannuleerd voor 2019. Heb je vragen over deze of een volgende editie? Neem dan contact op met: 

Congresadviseur Wendy Bekkers
w.bekkers@sbo.nl
040 - 297 27 60

Wil je op de hoogte gehouden worden? Vul dan aan de linkerkant het formulier in en wij informeren je graag.

 

 

Toetsen en Beoordelen in het VO

 

Bereid jouw leerlingen voor op hun vervolgopleiding en de toekomst. De manier van toetsen en beoordelen speelt in deze voorbereiding een essentiële rol. Een toets in de breedste zin van het woord is een middel om de leerling optimaal te laten groeien. Hoewel onderwijsveranderingen als formatief toetsen steeds bekender klinken, zijn er in ons onderwijs elke dag uitdagingen waar we tegen aan lopen. Hoe gaan we om met de uitdagingen die we voor ons hebben?

 


Laat je inspireren:


Eric
van ’t Zelfde


Lees meer over onze sprekers

Ria
van Dinteren

Leonore
Kromhout

Katrien
Struyven



De thema's


Formatief toetsen


  • Nieuwe vormen van formatief toetsen
  • Maak efficiënt gebruik van leerdoelen en rubrics
  • Bewaken de kwaliteit
(Balans) formatief & summatief toetsen

  • Wat is de optimale relatie tussen summatief en formatief toetsen?
  • Bewaken van de kwaliteit
Anders toetsen


  • Welke toetsvormen zijn er?
  • Gepersonaliseerd toetsen
  • Digitaal toetsen
  • Hoe kies ik de juiste toetsvorm

Kies voor de Bootcamp

 

Zit jij al diep in de materie en ben je benieuwd hoe je jouw collega’s kan mee nemen in een nieuwe aanpak van toetsen?

Een verdiepende sessie van 2,5 uur waarin je actief aan de slag gaat met jouw vraagstukken omtrent de implementatie van het formatief toetsen in de school.

Op dit congres kunnen docenten, teamleiders en managers geïnspireerd worden door praktijkvoorbeelden, creatieve workshops en wetenschappelijke onderbouwing. 

08.45
Ontvangst

09.15
Welkom door dagvoorzitter Lieselore van Dijkhuizen

09.30
‘Afkijken mag’: hoe het brein leert van toetsen!

We weten steeds meer over ons eigen brein en wat het nodig heeft om optimaal te functioneren. In deze sessie leer je meer over hoe het brein in elkaar zit en wat je nodig hebt om optimaal te leren, Feedback en toetsen kunnen daarbij helpen mits je het brein niet in de overleefstand schiet. Hoe dan wel? Daar gaat deze bijdrage over.

Ria van Dinteren, Organisatie- en onderwijskundige


10.10
‘Ieders leer-kracht’ realiseren - binnenklasdifferentiatie in lessen en beoordeling

‘Ieders leer-kracht’ is een woordspeling die verwijst naar het doel van binnenklasdifferentiatie, met name: iedere leerling engageren tot krachtig leren én die de kracht van de leraar en het team centraal stelt. Hoe doe je dat? Hoe houd je rekening met zoveel verschillen tussen leerlingen? Welke pedagogische en didactische keuzes maak je? Op een haalbare manier? Hoe doe je dat bij de evaluatie? Doorheen de sessie wordt het BKD-leer-kracht model zichtbaar, dat een kijkwijzer vormt voor de filosofie en praktijk van binnenklasdifferentiatie in de klas en het lerarenteam.

Katrien Struyven, Associate professor Vrije Universiteit Brussel


10.50
Koffie, thee en iets lekkers

11.15
Interactieve sessies - luister, ontmoet & wissel uit

Formatief evalueren: een best practice vanuit de ervaring van het CLA Apeldoorn

Valentina Devid, Teamleider Havo & coördinator Havo 1 en hv1

Didactisch coachen: een grondhouding voor formatief toetsen

Formatief evalueren staat voor het diagnosticeren en ondersteunen van leerlingen in het leren tijdens het leerproces. We concretiseren die begrippen vanuit de interventies van Didactisch Coachen in het dagelijks handelen van docenten. Een manier van omgaan met leerlingen waarin de leraar eerst diagnosestrategieën toepast (wat weet de leerling al en wat is het probleem); vervolgens die interpretatie checkt, interventiestrategieën toepast (feedback geeft, vragen stelt, aanwijzingen geeft of instructie geeft) en het begrip van de leerling vervolgens weer checkt. Deze grondhouding van Didactisch Coachen stelt leraren in staat concreet bij te dragen aan meer verantwoordelijkheid van de leerling voor het eigen leren. En formatieve evaluatie in te zetten om zelfregulatie te bevorderen.

Anne-Marie Gielen, opleider en senior trainer Didactisch Coachen

De omgang met autisme in relatie tot toetsen en beoordelen in het VO

Roy Houtkamp, Medewerker Student+ en studentassistent - Fontys University of Applied Sciences

Next level – implementatie van formatief evalueren in jouw schoolorganisatie

Veel (individuele) docenten zijn actief aan de slag met formatieve evaluatie. Om dit succesvol op schoolniveau te implementeren moet er nadrukkelijk aandacht zijn voor ‘randvoorwaarden’ van formatief evalueren. Hoe veranker je formatief evalueren in je toetsbeleid? Hoe garandeer je dat je betrouwbare beslissingen over leerlingen kunt (blijven) nemen? Hoe zorg je dat docenten vaardig zijn in het ontwerpen van formatieve activiteiten en het geven van betekenisvolle feedback? Tijdens de bootcamp worden er handvatten aangeboden die scholen en docenten kunnen helpen bij (het voeren van de juiste dialoog bij) het implementeren van formatief evalueren, en gaan de deelnemers aan de bootcamp hier actief mee aan de slag.

Deze bootcamp is een verdiepende sessie van 2,5 uur waarin je actief aan de slag gaat met jouw vraagstukken omtrent de implementatie van het formatief toetsen in de school. Wil je de bootcamp volgen? Vink dit aan bij je inschrijving voor het congres. Let op: het maximale aantal deelnemers voor een bootcamp is 20. Meld je snel aan. VOL = VOL.

Tamara van der Schilt, Associate lector, Hogeschool van Arnhem & Nijmegen


12.30

Lunch

13.30
Atelier sessies - aan de slag!

Het efficient maken van leerdoelen en rubrics

Leerling2020

De balans tussen formatief en summatief toetsen

Saskia Wools, Cito

Digitaal toetsen in de praktijk

Jolanda Soeting, Toetsdeskundige bij Teelen Kennismanagement

Next level – implementatie van formatief evalueren in jouw schoolorganisatie

Veel (individuele) docenten zijn actief aan de slag met formatieve evaluatie. Om dit succesvol op schoolniveau te implementeren moet er nadrukkelijk aandacht zijn voor ‘randvoorwaarden’ van formatief evalueren. Hoe veranker je formatief evalueren in je toetsbeleid? Hoe garandeer je dat je betrouwbare beslissingen over leerlingen kunt (blijven) nemen? Hoe zorg je dat docenten vaardig zijn in het ontwerpen van formatieve activiteiten en het geven van betekenisvolle feedback? Tijdens de bootcamp worden er handvatten aangeboden die scholen en docenten kunnen helpen bij (het voeren van de juiste dialoog bij) het implementeren van formatief evalueren, en gaan de deelnemers aan de bootcamp hier actief mee aan de slag.

Deze bootcamp is een verdiepende sessie van 2,5 uur waarin je actief aan de slag gaat met jouw vraagstukken omtrent de implementatie van het formatief toetsen in de school. Wil je de bootcamp volgen? Vink dit aan bij je inschrijving voor het congres. Let op: het maximale aantal deelnemers voor een bootcamp is 20. Meld je snel aan. VOL = VOL.

Tamara van der Schilt, Associate lector, Hogeschool van Arnhem & Nijmegen


14.45

Koffie, thee en iets lekkers

15.15
International Baccalaureate: hoe kan een beoordelingssysteem de motivatie van de leerlingen stimuleren?

“Miss, it was actually fun!” was de reactie van één van mijn leerlingen toen zij uit de mediatheek stapte waar zij net haar eerste on-screen MYP eAssessment had voltooid. Op dat moment had ik nog geen idee dat ik leiding zou gaan geven aan deze innovatieve vorm van beoordeling. MYP eAssessment heeft drie onderdelen: het personal project, ePortfolios en on-screen exams. In deze sessie demonstreer ik hoe deze combinatie van de drie vormen leerlingen motiveert, waardoor zij zelf regiseur kunnen zijn van dit beoordelingsproces.

Leonore Kromhout, Senior Manager Assessment Development and Delivery MYP


15.55
Een pad ontstaat door er op te lopen: “Impossible is Nothing”

Hoe voer jij samen met je collega’s een verandering door? Eric van ’t Zelfde met zijn verhaal over leiderschap is een inspirerend verhaal als deze vraag je bezig houdt. Als luisteraar kun je niet ontsnappen aan de boodschap. Een verhaal over leiderschap en successen bereiken door buiten de bewandelde paden te durven gaan. Het is het verhaal over hoe je onder erbarmelijke omstandigheden toch een voorbeeld voor anderen kunt zijn.

Eric van ’t Zelfde, Spreker, schrijver, rector in het Tv-programma Dreamschool


16.30

Borrel
Lieselore van Dijkhuizen, Dagvoorzitter en zakelijk succes coach

Ik hou van inspireren en motiveren. Door mijn enthousiasme weet ik mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te zetten. Ik ga voor écht contact en motiveer om op een ontspannen manier met elkaar in verbinding te komen. Mijn hart gaat harder kloppen voor het onderwijs. Ik heb zelfs een jaar PABO gedaan en als een echte juf voor de klas gestaan. Nu draag ik graag mijn steentje bij aan mooi onderwijs door mijn rol als dagvoorzitter bij het congres Toetsen en Beoordelen in het VO! Door onze twee dochters op de Havo en het VWO ervaringsdeskundige vanuit de ouderrol.


Eric van ’t Zelfde, Spreker, schrijver, rector in het Tv-programma Dreamschool

Eric van ’t Zelfde (1972) groeide op in de ruige arbeiderswijkstraten van Schiedam-Oost en volgde later onderwijs op een chique Schotse kostschool. Dit leverde een straatvechtersmentaliteit op die vergezeld wordt door een universitaire akte van de Rijksuniversiteit Leiden, waar hij Taal- en Letterkunde studeerde. Van ’t Zelfde heeft zijn sporen in het onderwijsveld verdiend en zijn invloed rijkt tot aan de Tweede Kamer. Hij schreef twee succesvolle boeken, ontving een Europese onderscheiding voor zijn literatuurmethode en werd uitgeroepen tot Ambassadeur van de Vrede. Hij is rector in het Tv-programma Dreamschool en was hiermee lange tijd in race voor de Televizierring 2017.


Ria van Dinteren, Organisatie- en onderwijskundige

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige. Oorspronkelijk opgeleid voor het basisonderwijs kent ze het onderwijs van PO tot HBO goed. Zij heeft jaren gewerkt als begeleider en leidinggevende. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren en innovatief leren. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk en is hoofdredacteur bij TVOO Ze werkt als docent bij diverse universiteiten en bij de master Leren en Innoveren bij NSO-CNA leiderschapsacademie. Ze verzorgt keynotes in binnen- en buitenland als ATD speaker.


Katrien Struyven, Associate professor Vrije Universiteit Brussel

Katrien Struyven is onderwijskundig pedagoog en als hoofddocent verbonden aan de Universiteit Hasselt – School voor Educatieve Studies en aan de Vrije Universiteit Brussel. Haar onderzoek focust zich op didactische thema’s zoals binnenklasdifferentiatie, activerende didactiek, peer assisted learning en brede vormen van evaluatie. Ze geeft les aan toekomstige leraren en aan studenten Agogische Wetenschappen en Educational Sciences/Onderwijskunde. Ze is betrokken in verschillende wetenschappelijke en praktijkgerichte projecten en geeft nascholingen over didactische thema’s met het doel om leren te maximaliseren in het basis-, secundair en hoger onderwijs.


Leonore Kromhout, Senior Manager Assessment Development and Delivery, International Baccalaureate

Leonore Kromhout werkt voor het International Baccalaureate (IB), een non-profit organisatie die educatieve programma’s biedt aan zo’n 5000 scholen over de hele wereld. In het Assessment Centre geeft zij leiding aan het team dat digitale en gepersonaliseerde beoordelings vormen maakt: de MYP eAssessments. Daarvoor werkte zij als Head of Middle School aan de International School of London. In Nederland was Leonore verbonden aan Het Rijnlands Lyceum International School, in Oegstgeest, als MYP Team Leader en docente Engels.



Anne-Marie Gielen, opleider en senior trainer Didactisch Coachen

Als opleider en senior trainer Didactisch Coachen werk ik nauw samen met V&F Onderwijs Consult, met Lia Voerman en Frans Faber en een landelijk netwerk gekwalificeerde en erkende opleiders en trainers Didactisch Coachen. Met hen draag ik bij aan het verwezenlijken van onze missie, ‘ervoor zorgen dat alle onderwijsgevenden vanuit de attitude en bekwaamheden van Didactisch Coachen hun leerlingen leren begeleiden’. Mijn passie voor het leren en motivatie krijgt al jaren vorm binnen het onderwijs. Zestien jaar heb ik gewerkt als leraar basisonderwijs. Daar heb ik aan den lijve ervaren hoe ‘onmiddellijk’ de werksituatie van leraren is. Onderwijs is een complex vak en dat maakt het juist zo interessant. Sinds 2008 werk ik als onderwijsbegeleider, coach, opleider en trainer in PO en VO. Per 1 september 2019 zal ik de eindverantwoordelijkheid voor V&F Onderwijs Consult overnemen.


Dr. Tamara van Schilt-Mol, Associate lector Toetsen en Beoordelen

Dr. Tamara van Schilt-Mol promoveerde op onbedoelde moeilijkheden in de Eindtoets Basisonderwijs (Universiteit van Tilburg). Als senioronderzoeker (IVA) voerde zij onderzoeken uit naar onder meer opbrengstgericht werken, taal/lees-verbetertrajecten, muziekeducatie en passend onderwijs. Momenteel werkt Tamara als associate lector Toetsen en Beoordelen bij het kenniscentrum Kwaliteit van Leren van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Binnen haar lectoraat wordt door de inzet van praktijk- en ontwerpgericht onderzoek een bijdrage geleverd aan de vraag op welke wijze toetsing en beoordeling kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en aan de ontwikkeling van leerlingen én leraren.


Valentina Devid, Teamleider Havo & coordinator Havo 1 en hv1


Roy Houtkamp, Medewerker Student+ en studentassistent op het gebied van Autisme- Fontys University of Applied Sciences



Jolanda Soeting, Toetsdeskundige bij Teelen Kennismanagement



Saskia Wools, Cito



Datum

4 juni 2019

Locatie

Meet Up (Beatrixgebouw, Jaarbeurs) Utrecht

 


Investering

  Tot en met 30 april 2019 Na 30 april 2019
Toetsen en Beoordelen in het VO € 424,- € 499,-

Bestemd voor:

  • Schoolleiders/directeur
  • Afdelingsmanager
  • Teamleiders
  • Coördinatoren
  • Onderwijskundigen
  • Beleidsmedewerker kwaliteit
  • Decaan
  • Docenten

En anderen die werkzaam zijn in het VO en (mede) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van het toetsbeleid op school.



Student meets Professional

Op het congres gaat de student in gesprek met de onderwijsprofessional. In het onderwijs werken we hard aan innovatie, maar wat merkt de student hier eigenlijk van? Of misschien nog wel belangrijker, wat vindt de student van de innovatieve ideeën? Luister hier naar verschillende gesprekken omtrent het thema gepersonaliseerd onderwijs!

Agora onderwijs: praktijkvoorbeeld van een nieuwe toetscultuur

Sjef Drummen 
Directielid en co-founder Niekée en Agora

Beluister de podcast

Motivatie en eigenaarschap bij toetsen en beoordelen

Renske de Kleijn
Onderwijskundig
adviseur

Beluister de podcast

Van leerdoel naar stimulerende feedback

Arjan Moree
Docent geschiedenis Scala Rietvelden 

Beluister de podcast

Formatief Toetsen: drie kernstrategieën met voorbeelden

Rene Kneyber
Columnist Trouw, Auteur boek Toetsrevolutie

Beluister de podcast

Evalueren en motiveren in de les: onderzoek en praktijk gekoppeld

Christa Krijgsman 
Promovenda Universiteit Utrecht & Universiteit Gent, docent LO Sint-Janslyceum

Beluister de podcast

Voorbeeld uit Vlaanderen: toetsenbeleid in pedagogisch perspectief

Roger Standaert 
Professor Emeritus Katholieke Universiteit Leuven

Beluister de podcast

Formatief evalueren in vijf fasen: onderzoek gekoppeld aan activiteiten

Judith Gulikers 
Universitair Docent Wageningen University

Beluister de podcast

International Baccalaureate: can assessment really stimulate teaching and learning?

Mike Weston 
Head of International School Groningen

Beluister de podcast

De rol van peerfeedback in het onderwijs

Prof. dr. Jan-Willem Strijbos & Jochem Aben 
Rijksuniversiteit Groningen, GION onderwijs/onderzoek

Beluister de podcast

Differentiëren of niet differentiëren, wat is het verschil?

In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over gedifferentieerd onderwijs voor leerlingen/studenten in het onderwijs.

Lees het volledige blog

In 3 stappen op weg naar gedifferentieerd onderwijs

In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over gedifferentieerd onderwijs voor leerlingen/studenten in het onderwijs.

Lees het volledige blog

Podcast: Agora onderwijs, gepersonaliseerd leren in vrijheid

In gesprek met Sjef Drummen, onderwijskunstenaar, directielid en co-founder Niekée en Agora

Leren moet altijd betekenisvol zijn voor de lerende. Agora kent geen schoolvakken, leesmethodes, lesroosters, toetsen, leraren voor de klas, klassen & klaslokalen. Agoria is een heterogene leefgemeenschap van 11- tot 18-jarigen , van vmbo tot en met gymnasium. Leerlingen leren vanuit hun gepersonaliseerde leerplek.

Een onderwijsbenadering (geen concept!), die wetenschappelijke en evidence based inzichten combineert vanuit het uitgangspunt dat we alleen nog doen wat goed is voor de ontwikkeling van kinderen.

Beluister de podcast

Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?

Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is het verschil tussen summatief en formatief toetsen en wanneer worden ze ingezet? Lees verder...

Kunskapsskolan. Gepersonaliseerd Leren overgevlogen uit Zweden.

Ieder kind is anders en leert anders. Ieder kind heeft eigen ambities en talenten. En ieder kind heeft het recht om hier persoonlijk op te worden uitgedaagd. Kunskapsskolan betekent Kennisschool in het Nederlands en is van oorsprong een Zweeds onderwijsconcept waarbij het draait om persoonlijke uitdaging en zelfstandigheid. Bij Kunskapsskolan werken leerlingen allemaal op een andere manier en een ander tempo met behulp van een eigen coach aan persoonlijke leerdoelen. Lees verder...

Agora onderwijs. Onderwijs, maar dan anders.

Een school zonder vakken, huiswerk en waar je leraar je coach is. Agora is een nieuw onderwijssysteem waarin het gepersonaliseerd leren is doorgevoerd. Bij Agora onderwijs heeft iedere leerling zijn eigen unieke leerlijn gericht op het kind. Iedere leerling maakt, samen met de coach en ouders, vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute. Lees verder...

 


 

 

Wil je meer informatie over het deelnemen aan de infomarkt op het congres? Download dan hier onze PDF.

Inlogcode:

Heb je vragen?

Wil je meer weten over het congres, het programma en het aanmeldproces? Of wil je juist meewerken aan het programma? Neem dan contact op met onze congresadviseur of programmamanager.


Wendy Bekkers

Congresadviseur

w.bekkers@sbo.nl

📞040 - 297 27 60

Jose Kolk

Programmamanager

j.kolk@sbo.nl