Toetsen en Beoordelen in het VO

 

Bereid jouw leerlingen voor op hun vervolgopleiding en de toekomst. De manier van toetsen en beoordelen speelt in deze voorbereiding een essentiële rol. Een toets in de breedste zin van het woord is een middel om de leerling optimaal te laten groeien. Hoewel onderwijsveranderingen als formatief toetsen steeds bekender klinken, zijn er in ons onderwijs elke dag uitdagingen waar we tegen aan lopen. Hoe gaan we om met de uitdagingen die we voor ons hebben?

Download de brochure  Meld je direct aan!


Laat je inspireren:


Eric
van ’t Zelfde


Lees meer over onze sprekers

Ria
van Dinteren

Lieselore van Dijkhuizen

Katrien
Struyven



De thema's


Formatief toetsen


  • Nieuwe vormen van formatief toetsen
  • Maak efficiënt gebruik van leerdoelen en rubrics
  • Bewaken de kwaliteit
Balans formatief & summatief toetsen

  • Wat is de optimale relatie tussen summatief en formatief toetsen?
  • Bewaken van de kwaliteit
Toetsvormen


  • Welke toetsvormen zijn er?
  • Gepersonaliseerd toetsen
  • Digitaal toetsen
  • Hoe kies ik de juiste toetsvorm

Kies voor de Bootcamp

 

Een verdiepende sessie van 2,5 uur waarin je actief aan de slag gaat met jouw vraagstukken omtrent de implementatie van het formatief toetsen in de school.

Op dit congres kunnen docenten, teamleiders en managers geïnspireerd worden door praktijkvoorbeelden, creatieve workshops en wetenschappelijke onderbouwing. 

Download

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij u aan de brochure te downloaden

Download (PDF)
08.45
Ontvangst

09.15
Welkom door dagvoorzitter Lieselore van Dijkhuizen

09.30
‘Afkijken mag’: hoe het brein leert van toetsen!

We weten steeds meer over ons eigen brein en wat het nodig heeft om optimaal te functioneren. In deze sessie leer je meer over hoe het brein in elkaar zit en wat je nodig hebt om optimaal te leren, Feedback en toetsen kunnen daarbij helpen mits je het brein niet in de overleefstand schiet. Hoe dan wel? Daar gaat deze bijdrage over.

Ria van Dinteren, Organisatie- en onderwijskundige


10.10
Creëer optimale leerkansen voor elke leerling: gebruik passende didactische werkvormen

Katrien Struyven, Associate professor Vrije Universiteit Brussel


10.50
Koffie, thee en iets lekkers

11.15
Open your mind sessies

Didactisch coachen: een grondhouding voor formatief toetsen

Formatief evalueren staat voor het diagnosticeren en ondersteunen van leerlingen in het leren tijdens het leerproces. We concretiseren die begrippen vanuit de interventies van Didactisch Coachen in het dagelijks handelen van docenten. Een manier van omgaan met leerlingen waarin de leraar eerst diagnosestrategieën toepast (wat weet de leerling al en wat is het probleem); vervolgens die interpretatie checkt, interventiestrategieën toepast (feedback geeft, vragen stelt, aanwijzingen geeft of instructie geeft) en het begrip van de leerling vervolgens weer checkt. Deze grondhouding van Didactisch Coachen stelt leraren in staat concreet bij te dragen aan meer verantwoordelijkheid van de leerling voor het eigen leren. En formatieve evaluatie in te zetten om zelfregulatie te bevorderen.

Anne-Marie Gielen, opleider en senior trainer Didactisch Coachen

Deze sessie wordt binnenkort bekendgemaakt

Deze sessie wordt binnenkort bekendgemaakt

Implementatie formatief toetsen

Een verdiepende sessie van 2,5 uur waarin je actief aan de slag gaat met jouw vraagstukken omtrent de implementatie van het formatief toetsen in de school. Verdere informatie volgt zo spoedig mogelijk.

Wil je de bootcamp volgen? Vink dit aan bij je inschrijving voor het congres. Let op: het maximale aantal deelnemers voor een bootcamp is 35. Meld je snel aan. VOL = VOL.


12.30

Lunch

13.30
Hand’s on sessies

Deze sessies worden binnenkort bekendgemaakt.


14.45

Koffie, thee en iets lekkers

15.15
International Baccalaureate: hoe kan een toetssysteem de motivatie van de leerlingen stimuleren

Eleonore Kromhout


15.55
Een pad ontstaat door er op te lopen: “Impossible is Nothing”

Hoe voer jij samen met je collega’s een verandering door? Eric van ’t Zelfde met zijn verhaal over leiderschap is een inspirerend verhaal als deze vraag je bezig houdt. Als luisteraar kun je niet ontsnappen aan de boodschap. Een verhaal over leiderschap en successen bereiken door buiten de bewandelde paden te durven gaan. Het is het verhaal over hoe je onder erbarmelijke omstandigheden toch een voorbeeld voor anderen kunt zijn.

Eric van ’t Zelfde, Spreker, schrijver, rector in het Tv-programma Dreamschool


16.30

Borrel
Lieselore van Dijkhuizen, Dagvoorzitter en zakelijk succes coach

Ik hou van inspireren en motiveren. Door mijn enthousiasme weet ik mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te zetten. Ik ga voor écht contact en motiveer om op een ontspannen manier met elkaar in verbinding te komen. Mijn hart gaat harder kloppen voor het onderwijs. Ik heb zelfs een jaar PABO gedaan en als een echte juf voor de klas gestaan. Nu draag ik graag mijn steentje bij aan mooi onderwijs door mijn rol als dagvoorzitter bij het congres Toetsen en Beoordelen in het VO! Door onze twee dochters op de Havo en het VWO ervaringsdeskundige vanuit de ouderrol.


Eric van ’t Zelfde, Spreker, schrijver, rector in het Tv-programma Dreamschool

Eric van ’t Zelfde (1972) groeide op in de ruige arbeiderswijkstraten van Schiedam-Oost en volgde later onderwijs op een chique Schotse kostschool. Dit leverde een straatvechtersmentaliteit op die vergezeld wordt door een universitaire akte van de Rijksuniversiteit Leiden, waar hij Taal- en Letterkunde studeerde. Van ’t Zelfde heeft zijn sporen in het onderwijsveld verdiend en zijn invloed rijkt tot aan de Tweede Kamer. Hij schreef twee succesvolle boeken, ontving een Europese onderscheiding voor zijn literatuurmethode en werd uitgeroepen tot Ambassadeur van de Vrede. Hij is rector in het Tv-programma Dreamschool en was hiermee lange tijd in race voor de Televizierring 2017.


Ria van Dinteren, Organisatie- en onderwijskundige

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige. Oorspronkelijk opgeleid voor het basisonderwijs kent ze het onderwijs van PO tot HBO goed. Zij heeft jaren gewerkt als begeleider en leidinggevende. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren en innovatief leren. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk en is hoofdredacteur bij TVOO Ze werkt als docent bij diverse universiteiten en bij de master Leren en Innoveren bij NSO-CNA leiderschapsacademie. Ze verzorgt keynotes in binnen- en buitenland als ATD speaker.


Anne-Marie Gielen, opleider en senior trainer Didactisch Coachen

Als opleider en senior trainer Didactisch Coachen werk ik nauw samen met V&F Onderwijs Consult, met Lia Voerman en Frans Faber en een landelijk netwerk gekwalificeerde en erkende opleiders en trainers Didactisch Coachen. Met hen draag ik bij aan het verwezenlijken van onze missie, ‘ervoor zorgen dat alle onderwijsgevenden vanuit de attitude en bekwaamheden van Didactisch Coachen hun leerlingen leren begeleiden’. Mijn passie voor het leren en motivatie krijgt al jaren vorm binnen het onderwijs. Zestien jaar heb ik gewerkt als leraar basisonderwijs. Daar heb ik aan den lijve ervaren hoe ‘onmiddellijk’ de werksituatie van leraren is. Onderwijs is een complex vak en dat maakt het juist zo interessant. Sinds 2008 werk ik als onderwijsbegeleider, coach, opleider en trainer in PO en VO. Per 1 september 2019 zal ik de eindverantwoordelijkheid voor V&F Onderwijs Consult overnemen.


Katrien Struyven, Associate professor Vrije Universiteit Brussel

Datum

4 juni 2019

Locatie

Meet Up (Beatrixgebouw, Jaarbeurs) Utrecht

 

Meld je direct aan!


Investering

  Tot en met 29 maart 2019 Na 29 maart 2019
Toetsen en Beoordelen in het VO € 424,- € 499,-

Bestemd voor:

  • Schoolleiders/directeur
  • Afdelingsmanager
  • Teamleiders
  • Coördinatoren
  • Onderwijskundigen
  • Beleidsmedewerker kwaliteit
  • Decaan
  • Docenten

En anderen die werkzaam zijn in het VO en (mede) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en kwaliteit van het toetsbeleid op school.



Student meets Professional

Op het congres gaat de student in gesprek met de onderwijsprofessional. In het onderwijs werken we hard aan innovatie, maar wat merkt de student hier eigenlijk van? Of misschien nog wel belangrijker, wat vindt de student van de innovatieve ideeën? Luister hier naar verschillende gesprekken omtrent het thema gepersonaliseerd onderwijs!

Agora onderwijs: praktijkvoorbeeld van een nieuwe toetscultuur

Sjef Drummen 
Directielid en co-founder Niekée en Agora

Beluister de podcast

Motivatie en eigenaarschap bij toetsen en beoordelen

Renske de Kleijn
Onderwijskundig
adviseur

Beluister de podcast

Van leerdoel naar stimulerende feedback

Arjan Moree
Docent geschiedenis Scala Rietvelden 

Beluister de podcast

Formatief Toetsen: drie kernstrategieën met voorbeelden

Rene Kneyber
Columnist Trouw, Auteur boek Toetsrevolutie

Beluister de podcast

Evalueren en motiveren in de les: onderzoek en praktijk gekoppeld

Christa Krijgsman 
Promovenda Universiteit Utrecht & Universiteit Gent, docent LO Sint-Janslyceum

Beluister de podcast

Voorbeeld uit Vlaanderen: toetsenbeleid in pedagogisch perspectief

Roger Standaert 
Professor Emeritus Katholieke Universiteit Leuven

Beluister de podcast

Formatief evalueren in vijf fasen: onderzoek gekoppeld aan activiteiten

Judith Gulikers 
Universitair Docent Wageningen University

Beluister de podcast

International Baccalaureate: can assessment really stimulate teaching and learning?

Mike Weston 
Head of International School Groningen

Beluister de podcast

De rol van peerfeedback in het onderwijs

Prof. dr. Jan-Willem Strijbos & Jochem Aben 
Rijksuniversiteit Groningen, GION onderwijs/onderzoek

Beluister de podcast

Differentiëren of niet differentiëren, wat is het verschil?

In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over gedifferentieerd onderwijs voor leerlingen/studenten in het onderwijs.

Lees het volledige blog

In 3 stappen op weg naar gedifferentieerd onderwijs

In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over gedifferentieerd onderwijs voor leerlingen/studenten in het onderwijs.

Lees het volledige blog

Podcast: Agora onderwijs, gepersonaliseerd leren in vrijheid

In gesprek met Sjef Drummen, onderwijskunstenaar, directielid en co-founder Niekée en Agora

Leren moet altijd betekenisvol zijn voor de lerende. Agora kent geen schoolvakken, leesmethodes, lesroosters, toetsen, leraren voor de klas, klassen & klaslokalen. Agoria is een heterogene leefgemeenschap van 11- tot 18-jarigen , van vmbo tot en met gymnasium. Leerlingen leren vanuit hun gepersonaliseerde leerplek.

Een onderwijsbenadering (geen concept!), die wetenschappelijke en evidence based inzichten combineert vanuit het uitgangspunt dat we alleen nog doen wat goed is voor de ontwikkeling van kinderen.

Beluister de podcast

Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?

Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is het verschil tussen summatief en formatief toetsen en wanneer worden ze ingezet? Lees verder...

Kunskapsskolan. Gepersonaliseerd Leren overgevlogen uit Zweden.

Ieder kind is anders en leert anders. Ieder kind heeft eigen ambities en talenten. En ieder kind heeft het recht om hier persoonlijk op te worden uitgedaagd. Kunskapsskolan betekent Kennisschool in het Nederlands en is van oorsprong een Zweeds onderwijsconcept waarbij het draait om persoonlijke uitdaging en zelfstandigheid. Bij Kunskapsskolan werken leerlingen allemaal op een andere manier en een ander tempo met behulp van een eigen coach aan persoonlijke leerdoelen. Lees verder...

Agora onderwijs. Onderwijs, maar dan anders.

Een school zonder vakken, huiswerk en waar je leraar je coach is. Agora is een nieuw onderwijssysteem waarin het gepersonaliseerd leren is doorgevoerd. Bij Agora onderwijs heeft iedere leerling zijn eigen unieke leerlijn gericht op het kind. Iedere leerling maakt, samen met de coach en ouders, vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute. Lees verder...

 


 

 

Via onderstaande knop kunt u zich veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor dit congres. Verzeker u van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg uw deelname vast!
Congres Toetsen en Beoordelen in het VO

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Congres Toetsen en Beoordelen in het VO start op 4 juni 2019 in Jaarbeurs Beatrixgebouw Utrecht!

Congres Toetsen en Beoordelen in het VO

Heeft u vragen? Neem voor meer informatie contact op met:

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Heb je vragen?

Wil je meer weten over het congres, het programma en het aanmeldproces? Of wil je juist meewerken aan het programma? Neem dan contact op met onze congresadviseur of programmamanager.


Wendy Bekkers

Congresadviseur

w.bekkers@sbo.nl

📞040 - 297 27 60

Marit Spek

Programmamanager

m.spek@sbo.nl