De veranderende rol van de beleidsadviseur sociaal domein
Gemeenten hebben een belangrijke, maar complexe rol bij de daadwerkelijke transformatie van het sociaal domein. De transformatie vraagt om het integraal samenwerken, het doorontwikkelen en het professionaliseren van de zorg en ondersteuning aan kwetsbare burgers. Het werkveld in het sociaal domein is volop in beweging.
Ook jouw rol als beleidsadviseur verandert mee met de transformatie. Denk bijvoorbeeld aan een andere manier van denken en samenwerken, de diversiteit in gesprekstechnieken voor zowel advisering als communiceren met burgers en consulenten, sturing en monitoring van maatschappelijke indicatoren, het organiseren van een bekostigingsstructuur waarbij burger en kwaliteit van zorg centraal staat en omgang met privacygevoelige informatie. De opleiding beleidsadviseur sociaal domein 3.0 helpt je bij deze uitdagingen.
Tijdens de opleiding beleidsadviseur sociaal domein 3.0 leer je:
Ontwikkelen van doelmatige plannen, beleid en instrumenten in het sociaal domein en de vertaling naar de praktijk
Regie voeren op beleidsontwikkelingen binnen jouw organisatie
Signaleren van relevante sociale, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en vertalen naar een integraal en strategisch advies richting jouw management
Samenwerken met aangrenzende beleidsterreinen en ketenpartners in het sociaal domein
De doorontwikkeling naar nieuwe werkwijzen, beleid en uitvoering zullen hand in hand moeten gaan om de beoogde resultaten te bereiken.
Na deze opleiding ben je volledig op de hoogte van:
Anders werken en denken; de gevarieerde rol van beleidsadviseur sociaal domein 3.0
Mogelijkheden van de privacywetgeving en informatie-uitwisseling in het sociaal domein
Verbinden van burgers, professionele instellingen en maatschappelijke organisaties
Adviseren in een politiek bestuurlijke omgeving en communiceren met burgers en uitvoerders
Wetgeving vertaald naar de praktijk om transformatie handen en voeten te geven
Je bent in 5 dagen volledig op de hoogte van de nieuwe werk- en denkwijze van beleidsadviseur
Je krijgt concrete praktijkvoorbeelden van de gevolgen van de veranderende wet- en regelgeving in het sociaal domein
Je oefent gesprekstechnieken voor zowel adviseren op bestuurlijk niveau als communiceren met uitvoerders en jouw burgers
Je kunt op de verschillende thema’s jouw eigen case in brengen om de opleiding te laten aansluiten bij jouw praktijk
Je beschikt over actuele casuïstiek, jurisprudentie en praktische tips, zodat je direct in jouw eigen praktijk aan de slag kunt
Breng jouw eigen case in en verhoog jouw rendement!
Programma van de opleiding Beleidsadviseur in het sociaal domein
(vooraf) Extra online Module
Wet- en regelgeving binnen het Sociaal Domein
Tijdens deze interactieve online module zal de basis gelegd worden waarmee tijdens de opleiding de koppeling met de praktijk zal worden gelegd. Waar zit de overlap, het grijze gebied en de mazen in de wet. Voorafgaande en tijdens de sessie ben je in de gelegenheid om vragen te stellen waar hoofddocent Peter Paul Doodkorte op in zal gaan.
Peter-Paul Doodkorte, senior-adviseur bij Vondel & Nassau. Kantelaar, frisdenker, dwarskijker en verbinder; sectorexpert sociaal domein
Introductie, evaluatie en afsluiting
Hoofddocent Peter-Paul Doodkorte, partner bij Vondel & Nassau. Kantelaar, frisdenker en dwarskijker binnen het sociaal domein
Module 1:
Actualiteiten wet- en regelgeving & vertaling naar de praktijk
Kennis
Inkoopmethodieken, hoe vertaal je beleid naar uitvoering? De tijd nemen, een planning maken en dan keuzes maken. Dat is inkopen!
Financiering van de zorg in Nederland
Zorg in Natura vs PGB
Hoe ga je van beleid naar het proces van inkoop?
Inkoop en de kans om te veranderen
Inkoopprocedures en keuzes op het gebied van bekostiging, zorgtoeleiding en samenwerking met de zorgaanbieder?
Samenhang bepaalt succes
Inspiratie
Wet- en regelgeving vertaald naar de praktijk
Wmo 2015
Hoe organiseer je kwalitatief laagdrempelige zorg die binnen budget past?
Hoe kun je inzetten op vroege signalering en preventief inzetten op voorliggende voorzieningen? Hoe kun je afschalen?
Participatiewet
Wie zijn jouw klanten, hoe kun je participatieplaatsen en meedoen plaatsen realiseren binnen het Rijksbudget?
Op welke wijze kun je met verschillende instrumenten vanuit het sociaal domein participatie te stimuleren?
Hoe koppel je de sociale werkvoorziening, re-integratie en beschut werk nu zinvol aan elkaar?
Jeugdwet
Hoe organiseer he arbeidstoeleiding voor kwetsbare jongeren in jouw regio?
Wat zijn de mogelijkheden van het woonplaatsbeginsel?
Hoe bereik je de doelgroep 18-/18+ en zorg je voor verbinding met het zorgveld?
Wat zijn de juridische grondslagen van financiering in de Wmo, Zvw, Jeugdwet en Wlz?
Wat zijn de afbakeningen in de wetgeving?
Welke bekostigingsstructuren zijn er mogelijk in het sociaal domein?
Welke inkoopmethoden zijn er mogelijk?
Wat heeft de keuze van bekostigingsstructuur voor impact op het contracteren?
Hoe is het pgb georganiseerd in de Wmo, Zvw, Wlz en Jeugdwet?
Inspiratie
Tonen van lef en gewoon doen loont bij inkoop van zorg
Zorgaanbieders aan tafel halen en starten vanuit de inhoud waarbij kwaliteit van zorg voorop staat. De gemeente Zaltbommel heeft de inkoop van zorg zelf op deze wijze ingestoken. Met gewoon doen en lef tonen heeft de gemeente het inkoopproces succesvol uitgevoerd.
Welke bekostigingsstructuur hanteer je vanaf 2018? Welke informatie uit o.a. jouw buurtteam neem je mee in het bepalen van de bekostigingsstructuur?
Wat zijn de voor- en nadelen van bestuurlijke aanbesteden?
Kies je voor een lokaal of regionale aanpak van een bekostigingsstructuur voor jouw organisatie?
Hoe organiseer je de nieuwe zorg en ondersteuning binnen de nieuwe budgetten waarbij de cliënt centraal staat? Hoe kun je met de huidige budgetten de nieuwe koers in de transformatie aanvliegen?
Doen
Met welke inkoopvraagstukken ga je morgen aan de slag?
Op welke manier kun je het geleerde vertalen naar jouw eigen organisatie? Je wordt getriggerd om buiten de kaders en in mogelijkheden te denken.Wat zou je doen als je carte blanche krijgt rondom de inkoop van zorg en ondersteuning?
Hoe wil je de bekostigingsstructuur vormgegeven?
Welke uitdagingen zijn er binnen jouw organisatie bij het inkopen van zorg? En hoe kun je deze uitdagingen tackelen met wat je zojuist geleerd hebt?
Module 3
Transformeren naar de praktijk
Inspiratie
Integrale aanpak sociaal domein door concept ‘één winkel’
Welke methode heeft de gemeente Waddinxveen toegepast om het sociaal domein integraal op te pakken?
Hoe ziet het ontwerp er uit?
Hoe brengt de gemeente Waddinxveen de werkzaamheden en de collega’s met elkaar in verbinding?
Wat zijn de resultaten en hoe ziet het vervolg eruit?
Carien Huizing, afdelingshoofd Maatschappij gemeente Waddinxveen
Inspiratie
Sturingsinformatie en monitoring
Hoe meet je de effectiviteit van de inzet van beleidsinstrumenten?
Hoe kun je de toegangspoort, het keukentafelgesprek en het financieel beleid monitoren?
Welke maatschappelijke indicatoren pas je toe om te sturen op resultaat?
Op welke wijze kun je sturen op beleid en uitvoering?
Hoe kun je sturen op nieuwe werkwijzen bij de ketenpartijen?
Op welke manier kunt de transformatie concreet aanpakken en succesvol maken?
Doen
Met welke inkoopvraagstukken ga je morgen aan de slag?
Op welke manier kun je het geleerde vertalen naar jouw eigen organisatie? Je wordt getriggerd om buiten de kaders en in mogelijkheden te denken.
Wat zou je doen als je carte blanche krijgt rondom de inkoop van zorg en ondersteuning?
Hoe wil je de bekostigingsstructuur vormgeven?
Welke uitdagingen zijn er binnen jouw organisatie bij het inkopen van zorg? En hoe kun je deze uitdagingen tackelen met wat je zojuist geleerd hebt?
Maarten Swagerman, Senior Adviseur bij gzicht. Helicopterview met oog voor de inhoud
Module 4
Privacy en informatie-uitwisseling
Kennis
Mogelijkheden van privacywetgeving in het sociaal domein
Wat zeggen de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en de Algemene verordering gegevensberscherming over het verwerken en uitwisselen van informatie?
Welke persoonlijke informatie is noodzakelijk om te registreren?
Is het betrekken van de burger of zijn/haar ouders voldoende?
Wat zijn de mogelijkheden van het delen van informatie met andere afdelingen, partners en sectoroverstijgende partijen?
Welke dilemma's en integriteitsvraagstukken doen zich voor met betrekking tot de uitwisseling van informatie?
Inspiratie
Informatiemanagement
Wat zijn de belangrijkste onderwerpen om met jouw informatiemanager en functionaris gegevensbescherming te bespreken? Waarom heb je elkaar nodig?
Hoe kan goede inrichting van informatievoorziening helpen in de beleidsvorming, in de sturing op de uitvoering en in de verantwoording?
Welke invloed heeft het huidige geformuleerde beleid en de inkoop op de informatievoorziening en wat betekent dat voor verdere doorontwikkeling?
Op welke wijze is de informatievoorziening en -uitwisseling voor de processen in het sociaal domein georganiseerd?
Doen
Informatie uitwisselen in het sociaal domein
Welke informatie is noodzakelijk om uit te wisselen om goede adequate hulpverlening te kunnen bieden?
Hoe zorg je voor een goede balans tussen optimale informatie-uitwisseling en de zekerheid dat er zorgvuldig wordt omgegaan met gevoelige informatie?
Deze afweging dient de professional voor elke hulpvraag te maken. Iedere hulpvraag is anders waardoor het belangrijk is dat de professional de situatie en privacy goed afweegt. Middels een casus over gezinnen met multiproblematiek leer je de mogelijkheden over informatie uitwisseling.
Peter Ruijters, senior business developer Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen, specialist in digitalisering en informatiemanagement
Module 5
Anders denken en (samen)werken
Kennis
Systeemwereld en leefwereld
Uitdaging benaderen vanuit de systeemwereld of leefwereld?
Hoe kun je de mogelijkheden benutten van zowel de systeem- als leefwereld?
Hoe kun je het proces beter gaan stroomlijnen en faciliteren?
Disruptie vs. verandermanagement (innovatie)
Hoe ziet de wereld er over 5 jaar uit?
Hoe kun je anders denken en samenwerken met aangrenzende beleidsterreinen vormgeven in het sociaal domein?
Hoe kun je het nieuwe werken vormgeven en hoe ziet het veranderende competentieprofiel eruit?
Inspiratie
Dashboard sociaal domein
Op welke wijze draagt het dashboard bij aan sturing, bekostiging en verantwoording?
Op welke manier kun je maatschappelijke indicatoren bepalen voor sturingsinformatie?
Hoe kun je de slag maken van data naar informatie en vervolgens naar duiding en sturing?
Peter Ruijters, senior business developer Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen, specialist in digitalisering en informatiemanagement
Doen
Signaleren en adviseren in het sociaal domein
Bestuur
Op welke wijze adviseer je in een politiek-bestuurlijke omgeving waar risico’s zijn toegenomen (waar samenwerking met ketenpartijen centraal staat, er grote bedragen omgaan en het bestuur er bovenop zit)?
Hoe krijgt in jouw organisatie het samenspel tussen politiek en bestuur vorm en op welke wijze werkt dat dóór naar het sociaal domein?
Welke invloed kun je hier als ‘professioneel opdrachtnemer’ op uitoefenen?
Ketensamenwerking
Hoe stel je zich op als gemeente op in de samenwerking met zorgaanbieders en vrijwilligersorganisaties
Hoe krijg je zicht op knellende beleidsregels en wat doet je om deze ter discussie te stellen?
Hoe faciliteer je de realisatie van verdere verbinding en samenwerking binnen het sociaal domein
Igno Pröpper, Algemeen directeur Partners+Pröpper en grondlegger Opgaven gestuurd werken
Jouw docenten
Hoofddocent
Peter-Paul Doodkorte, partner bij Vondel & Nassau Kantelaar, frisdenker en dwarskijker binnen het sociaal domein.
Peter Ruijters, senior business developer Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen Peter is specialist in digitalisering en informatiemanagement
Carien Huizing, afdelingshoofd Maatschappij gemeente Waddinxveen
Beleidsadviseurs / -medewerkers, beleidsmakers, accountmanagers in het sociaal domein werkzaam bij:
Gemeenten
Zorg- en welzijnsinstellingen
Ketenpartijen
Regionaal en provinciaal bestuur
Op het gebied van Welzijn, Wmo, Maatschappelijke ontwikkeling/ondersteuning, Participatie, Werk en Inkomen, Sociale Zaken, Zorg, Jeugd en Onderwijs.
Tijdschema modules opleiding
09:00 uur - Ontvangst met koffie en thee 09:30 uur - Start deel 1, met tussentijdse koffie en theepauze 12:30 uur - Lunchpauze 13:30 uur - Start deel 2, met tussentijdse koffie en theepauze 16:30 uur - Afsluiting van de dag
Jouw investering
De kosten van deze opleiding bedragen €3.499,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de online leeromgeving.
Je kunt rekenen op een sterke combinatie van online onderdelen en leren op de leslocatie die samen één geheel vormen en ook op zichzelf een meerwaarde bieden.
De voordelen voor jou:
Groter leerrendement door een intensiever leertraject
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant!
Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.
Voordelen
De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren
Wil je meer informatie?
Of wil je een incompany voorstel? Neem dan contact op met Guusje Verhoeven.
Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden.
Ter informatie: Opleiding Beleidsadviseur sociaal domein 3.0 start op 4, 11, 18, 25 november & 2, 9 december 2021 in
La Vie Utrecht!
Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met: