- 3-daagse cursus
- 12 november - 10 december 2024
- BCN Utrecht (Daltonlaan)
- ,- (excl. btw)
- Contact
Word jouw dag gevuld door onnodige bijzaken?
Stel je voor: je begint je dag vol goede moed, maar al snel word je overspoeld door spoedjes en ad-hoc taken die je uit koers dreigen te brengen. Je voelt de druk om processen efficiënter te maken, maar het initiatief lijkt steeds buiten je bereik te liggen.
Binnen (semi)overheid wordt er steeds meer gewerkt in de vorm van projecten, programma’s en portfolio’s. Als bewaker van de interne processen, is het voor jou essentieel dat je de processen snel eigen kunt maken en daarnaast duidelijkheid hebt over jouw eigen rol en verantwoordelijkheden. Hoe creëer jij deze balans?
In deze cursus leer je deze balans te creëren met belangrijke communicatievaardigheden en processen van projectbeheersing. Je gaat aan de slag met praktische casussen om jouw communicatievaardigheden te versterken. Daarnaast leer je interne processen beter te beheersen en doorgronden door middel van time management, prioriteringstechnieken en AI. Zo behoud jij jouw helikopterview en voorkom je dat je wordt overspoeld door overbodige randzaken.
“Een goed georganiseerd PMO is de ruggengraat van succesvol projectmanagement.”
Na deze cursus:
- Pak jij de regie op interne processen
- Werk je effectief samen met verschillende stakeholders
- Stel je de juiste prioriteiten en bewaak je time management
- Verzamel je proactief informatie en doorgrond je complexe vraagstukken
- Communiceer je effectief vanuit een heldere PMO positie
Programma Project management office voor (semi)overheid
Dag 1
Succesvol projectmatig werken
Als PMO’er heb je een veelzijdige rol. Je kunt verschillende richtingen inslaan binnen het vakgebied, zoals risicomanagement of financiën. Echter, bestaat het risico dat je te veel (bij)zaken oppakt, waardoor je focus verliest. Het is belangrijk om jouw algeheel beeld van het project te vormen en scherp te stellen. Zo pak jij gerichter de regie over jouw werkzaamheden en communiceer je dit effectief naar verschillende stakeholders.
Je leert:
- De hoofdlijnen van projectmatig werken: het verschil tussen projecten en programma’s; welke verwachtingen en rollen komen hierbij kijken?
- Jouw helikopterview ontwikkelen: hoe vind je de perfecte balans tussen operationele uitvoering en strategische doelen?
- Effectief stakeholdermanagement: hoe identificeer je belanghebbenden en de risico’s die daarbij horen? En hoe bouw je effectief relaties op?
Tip - Download de brochure voor een compleet overzicht
Dag 2
Optimaliseer jouw PMO-positie en interne processen Hoe voorkom je dat je dag wordt geleefd door (onnodige) ad hoc zaken? Je leert welke functionele rollen een PMO’er kan bekleden. Dit biedt duidelijkheid van je verantwoordelijkheden binnen de projectorganisatie als PMO’er. Zo voorkom je dat zaken niet worden opgepakt of buiten jouw verantwoordelijkheid worden aangereikt. Daarnaast gaan we aan de slag met het optimaliseren van interne processen zodat je focus en flexibiliteit behoudt.
Je leert:
- Inzicht krijgen in jouw PMO-rol: welke functionele rollen zijn er?
- Hoe neem jij hierin jouw positie in?
- Time management en prioriteren: hoe zorg je ervoor dat jij je focus behoudt en voorkomt dat je wordt overspoeld met bijzaken?
- Processen begrijpen en optimaliseren: leer hoe je (complexe) bedrijfsprocessen snel eigen kunt maken en hoe je hedendaagse tools hiervoor inzet (o.a. AI en robotisering).
- Flexibel omgaan met projectmethodieken: leer de mindset achter de diverse projectmethodieken, zodat je flexibel werkt in en met elke organisatie, ongeacht de gebruikte methodiek.
Dag 3
Effectief communiceren vanuit jouw PMO positie
Nu je jouw algehele beeldvorming van projecten en jouw positionering volledig in kaart hebt gebracht, gaan we aan de slag met communicatiestijlen. Je leert hoe je communicatiestijlen bewust in kan zetten ter verbetering van jouw (nieuwe) positionering en samenwerking(en). Daarnaast leer je hoe je beïnvloedt zonder macht en hoe je deze vaardigheid effectief gebruikt.
Je leert:
- Het stellen van de juiste vragen: hoe verkrijg je op een effectieve en proactieve manier de relevante informatie voor jouw project? En waar zitten daarin de knelpunten?
- Synergie te bevorderen: hoe versterk je jouw samenwerking(en)?
- Tactisch communiceren: hoe kan je effectief beïnvloeden zonder macht?
- Praktische handvatten inzetten: leer meer over doelgroepgerichte interventies en doelgericht schrijven.
Jouw docenten:
Amos Gomes de Mesquita
Project- en verandermanager
Als manager houdt hij zich bezig met thema’s als samenwerking, ethisch leidinggeven en participatie. Hij begeleidt organisaties bij het realiseren van veranderingen. Zijn specifieke aandacht gaat daarbij uit naar het creëren van synergie tussen project-, verander- en communicatiemanagement. Amos was al eerder werkzaam bij de Nationale Politie, het Openbaar Ministerie, universiteiten, banken, gemeentes, waterschappen en de zorg.
John Ouderling
PMO manager
Met een rijke achtergrond in portfolio’s, programma’s en projecten heeft John een flinke stempel gedrukt op het PMO-vakgebied van vandaag. In zijn huidige rol als manager PMO traint en coacht hij PMO’ers. Als geen ander begrijpt hij wat bij PMO komt kijken. In deze cursus helpt hij je die uitdagingen om te buigen in kansen voor groei en ontwikkeling.
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:
- Projectmanagement officers en ondersteuners (PMO’ers)
- Programmamanagement officers en ondersteuners
- Projectsecretarissen
Algemene Informatie
Deze
3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
BCN Utrecht (Daltonlaan) te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan
100
3584 BJ
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 12 november 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 2 | 26 november 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 3 | 10 december 2024 | 09:30 - 16:30 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Jouw investering
De investering voor
deze
3-daagse cursus bedraagt
€ 2499,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.