- 5-daagse opleiding
- 28 november 2024 - 13 maart 2025
- BCN Utrecht (Daltonlaan)
- ,- (excl. btw)
- Contact
Kwaliteit en Veiligheid in de zorg is cruciaal
Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige zorg krijgen, iedere dag weer en voor iedere patiënt/client. Een adequaat kwaliteitssysteem, passend bij de zorgorganisatie en zijn professionals & patiënten/cliënten, is hierbij onmisbaar. Maar hoe richt je dit in? Uit welke onderdelen bestaat een goed kwaliteitssysteem? Hoe kan het systeem ondersteunen in het continu verbeteren van kwaliteit en veiligheid van zorg? En welke rol heb je hierbij als adviseur?
- Patiënten en cliënten moeten er vanuit kunnen gaan dat zij op correcte wijze behandeld worden en dus hun veiligheid geborgd is
- De werkomgeving moet zo zijn ingericht dat medewerkers zich veilig voelen om de hoge mate van kwaliteitszorg te kunnen leveren. Goede zorg kan niet geleverd worden zonder goede aandacht voor risico’s en veiligheid. En zonder veiligheid kan er geen kwaliteit geleverd worden
Waarom deze opleiding volgen?
Je krijgt concrete handvatten om de kwaliteit en veiligheid van zorg in jouw organisatie continu te verbeteren en impact te maken vanuit jouw rol als adviseur. Zowel theoretische achtergronden als praktische instrumenten om ‘morgen’ mee aan de slag te gaan, komen hierbij aan bod.
Je gaat naar huis met:
- Kennis over de achtergrond, relevantie en ontwikkelingen op het gebied van kwaliteit en veiligheid (o.a. Safety-II gedachtegoed)
- Tools om het kwaliteitssysteem binnen jouw organisatie verder te ontwikkelen en continu te verbeteren a.d.h.v. de PDCA-cyclus;
- Praktische handvatten om als adviseur het kwaliteitssysteem uit te dragen;
- Een concreet ‘actieplan’ om een kwaliteit- en veiligheidsthema uit jouw eigen organisatie naar een volgende stap te brengen
- Praktijkcases van andere zorgorganisaties om vanuit diverse zorgsettings van elkaar te leren;
- Een certificaat van deelname
Maximaal 15 deelnemers
Het aantal deelnemers per editie is beperkt zodat je alle gelegenheid hebt jouw (praktijk)vragen te stellen. Wil je weten of er nog plaatsen beschikbaar zijn of wil je vrijblijvend reserveren? Neem contact op met opleidingsadviseur Tonnie van Zanten, T: 040 - 2 972 780
Programma van de opleiding Adviseur Kwaliteit en Veiligheid in de zorg
Module 1
Kwaliteit- en veiligheidsmanagement binnen de zorg
In deze module gaan we in op kwaliteit en veiligheidsmanagement binnen de zorg. Je leert hoe je tot daadwerkelijke verbetering in de praktijk komt en hoe jouw organisatie leert van de geleverde zorg.
Wat is kwaliteit en hoe krijg je daar grip op?
- Hoe krijg je zicht op de kwaliteit en veiligheid binnen jouw organisatie?
- Wat verstaan we onder kwaliteitsmanagement?
- Wat zijn de belangrijkste verbeterpunten?
Adviesvaardigheden
- Hoe kom je tot daadwerkelijk verbetering in de praktijk?
- Hoe zorg je voor effectieve en haalbare verbeteringen?
- Hoe borg je wat goed gaat?
- Hoe krijg je mensen in beweging?
Praktijkcase:
Kwaliteit in de GGZ
- Wat helpt om kwaliteit daar te brengen waar het hoort: in de zorg zelf?
- Hoe ga je om met kwaliteitsmanagement binnen de GGZ?
Tijdens deze module krijg je handvatten om tot een daadwerkelijke verbetering te komen voor jouw organisatie
Module 2
Opstellen en uitdragen van het beleid
In deze module leer je hoe je beleid kunt opstellen en uitdragen binnen jouw organisatie. Je krijgt concrete handvatten voor jouw eigen rol bij het uitdragen van beleid en hoe je omgaat met verschillende stakeholders binnen je organisatie.
Opstellen, uitdragen en implementeren van beleid
- Wat is eigenlijk beleid en waarom draagt dat bij aan kwaliteit en veiligheid van zorg?
- Hoe stel je beleid op voor jouw organisatie/team en wat zijn hierbij belangrijke uitgangspunten?
- Op welke wijze draag je beleid uit?
- Waarmee moet je rekening houden bij het ontwikkelen van beleid?
- Op welke manier kun je het kwaliteitsbeleid, de systemen en daarbij behorende instrumenten implementeren in jouw organisatie?
- Hoe houd je beleid up-to-date?
Advisering en stakeholdermanagement
- Welke rol speel jij zelf bij het ontwikkelen, uitdragen en implementeren van beleid en adviezen?
- Op welke wijze adviseer je m.b.t. het ontwikkelen van nieuw beleid?
- Welke stakeholders zijn belangrijk bij het ontwikkelen en implementeren van beleid?
- Hoe bereik en betrek je hen en zorg je voor voldoende draagvlak?
Tijdens deze module krijg je een handreiking om beleid op te stellen en te implementeren
Tip: Download de brochure voor een compleet overzicht!
Module 3
Kwaliteitsbeheersing & -borging
In deze module leer je welke mogelijkheden er zijn om het kwaliteitssysteem te monitoren en te borgen – ofwel, de ‘Check & Act’ van de PDCA-cyclus. We bespreken hoe je diverse instrumenten kunt toepassen in jouw eigen organisatie en op jouw eigen actieplan.
Vormen van kwaliteitsbeheersing & -borging
- Welke vormen van kwaliteitsbeheersing zijn er (o.a. in- en externe audits, veiligheidsrondes, incidentonderzoek, patiënt/client tevredenheidsonderzoek)?
- Hoe dragen deze bij aan het continu verbeteren van kwaliteit en veiligheid van zorg?
- In hoeverre zijn deze toepasbaar binnen jouw organisatie en op jouw eigen actieplan?
- Welke invloed hebben ontwikkelingen als Anders Verantwoorden & Ontregel op kwaliteitsbeheersing- & borging?
Cliënten participatie en klachtenmanagement
- Wat betekent veiligheid voor cliënten/patiënten en medewerkers en hoe betrek je hen actief bij de organisatie van zorg?
- Hoe zorg je voor een goede veiligheidscultuur zodat medewerkers zelf calamiteiten melden?
Praktische toepassing van wet- en regelgeving op het gebied van kwaliteit en veiligheid in de zorg:
- Wetten op het gebied van kwaliteit en veiligheid in de zorg:
- Wet kwaliteit klachten en geschillen (Wkkgz)
- Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet Big)
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo) - Wat is ‘ goede zorg’ en wat is een ‘ goed hulpverlener’ in de praktijk?
- Hoe kijkt de rechter daar naar?
- Welke rol spelen standaarden, richtlijnen en protocollen daarbij?
- Leren van fouten: wat zijn de wettelijke regels voor het omgaan met klachten, incidenten en het melden van calamiteiten?
- Wat kan en mag de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd?
Tijdens deze module krijg inzicht in de verschillende vormen van kwaliteitsbeheersing en -borging en hoe deze concreet toe te passen in jouw organisatie
Module 4
Ontwikkelingen in het veiligheidsdenken: het Safety-II gedachtegoed
Tijdens deze lesdag gaan we in op wat het nieuwe veiligheidsdenken, het Safety-II gedachtegoed, inhoudt en hoe je dit kunt toepassen in jouw eigen organisatie. Tot nu toe lag de focus bij het continu verbeteren van Kwaliteit & Veiligheid met name op het achterhalen van oorzaken van fouten en afwijkingen van procedures. Dit wordt ook wel ‘Safety-I’ genoemd. Tijdens deze vierde module nemen we je mee in het Safety-II gedachtegoed, waarin het leren van de dagelijkse praktijk en wat hierin al góed gaat, centraal staat. Zowel theorie als praktische toepassingen komen aan bod.
Safety-II gedachtegoed: leren van de dagelijkse praktijk
- Wat houdt het Safety-II gedachtegoed in?
- In hoeverre verschilt dit van Safety-I?
Toepassing van Safety II
- Wat kan het Safety-II gedachtegoed brengen in het continu verbeteren van kwaliteit en veiligheid van zorg?
- Hoe kun je dit concreet toepassen in je eigen organisatie?
- Welke stap kun jij morgen zetten in het verbeteren van zorg binnen jouw organisatie?
Calamiteitenhospitaal UMC Utrecht
Het Calamiteitenhospitaal wordt ingezet bij ongevallen en rampen voor groepen, die de reguliere opvangcapaciteit van ziekenhuizen in kwalitatief en kwantitatief opzicht te boven gaat.
- Wat is het calamiteitenhospitaal en waarom is het calamiteitenhospitaal in het leven geroepen?
- Over welke voorzieningen beschikt het calamiteitenhospitaal?
- Hoe gaat het calamiteitenhospitaal om met kwaliteit?
- Wat kan het calamiteitenhospitaal betekenen bij de opvang van grote aantallen slachtoffers bij een crisis of een ramp?
- Hoe gaat het calamiteitenhospitaal om met kwaliteit en veiligheid in geval van een crisis of ramp?
Tijdens deze module krijg je een intervisie bij medestudenten en een unieke kijk in de keuken!
Module 5
De kwaliteitsverbetering tot op de werkvloer: wat heb je in huis als adviseur?
Deze module staat in het teken van adviesvaardigheden, intervisie en het leren van elkaar. We gaan in op vragen die je t.a.v. kwaliteit en veiligheid nog hebt en vertalen hetgeen je de voorgaande dagen geleerd hebt naar jouw eigen praktijk en actieplan. Ook diepen we verder uit wat dit betekent voor jouw rol als adviseur/kwaliteitsfunctionaris. In deze module reiken we handvatten aan om écht tot verbetering op de werkvloer te komen.
Jouw rol als adviseur
- Hoe ziet het speelveld van de adviseur/kwaliteitsfunctionaris eruit?
- Welke rollen en stijlen van adviseren kun je hanteren?
- Hoe ga je om met weerstand?
- Welke gesprekstechnieken/communicatie handvatten zijn helpend in je rol als adviseur?
- Wat zijn de kernkwaliteiten die je nodig hebt als adviseur?
- Wat zijn toekomstige ontwikkelingen binnen de zorg en de maatschappij en wat betekent dit voor de rol van de adviseur/kwaliteitsfunctionaris?
Intervisie
Daarnaast staan we tijdens de lesdag uitgebreid met elkaar stil bij de toepassing van de opgedane kennis en vaardigheden in je eigen rol. Wat heb je nodig om het opgestelde implementatieplan tot uitvoering te brengen? Waar heb je nog vragen over in relatie tot het continu verbeteren van kwaliteit en veiligheid? En/of je rol als adviseur? We zetten hierbij sterk in op intervisie aan de hand van eigen casuïstiek.
- Hoe richt je jouw rol als adviseur/kwaliteitsfunctionaris in binnen jouw organisatie?
- Hoe bereik je impact, zonder de ‘eigenaar’ van kwaliteit en veiligheid te worden?
- Hoe werkt dit binnen een kleine, of juist grote organisatie?
- Hoe kunnen beleid en tools echt tot verbetering op de werkvloer leiden?
Docenten:
Hoofddocent: Margreet Groen
Partner RONT Management Consultants
Margreet heeft veel ervaring als projectleider en consultant op het terrein van kwaliteitsmanagement, met name in de zorg. Ze ondersteunt bij de ontwikkeling van modellen en manieren om waardevol te kunnen werken aan de kwaliteit van zorgverlening.
Dr. Nikki Damen
Adviseur, docent & trainer Safety-II en FRAM, FIN Zorgadvies
Nikki is gepromoveerd binnen de medische psychologie en werkte bij de onderzoeksgroep ‘Kwaliteit en Organisatie van de zorg’ van NIVEL.
Simona Tiems
Advocaat, Legaltree
Simona is een ervaren advocaat op het gebied van het gezondheidsrecht. Zij adviseert en procedeert o.a. op het gebied van patiëntenrechten, privacy, specifieke wetgeving voor de zorgsector, samenwerken in de zorg, mogelijk disfunctioneren en zij voert verweer in tuchtzaken. Daarnaast is zij lid van de Raad van Toezicht van ’s Heeren Loo.
Jonas Rubrech
Auteur ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’, adviseur bij Zorgverbeteraars en toezichthouder in de VVT
In de dagelijkse praktijk helpt Jonas zorginstellingen en samenwerkingsverbanden in de zorg bij het optimaliseren van hun informatiehuishouding en het implementeren van EPD- en eHealth-toepassingen.
Frank Valkenburg
Manager Bedrijfsvoering Continu in de Wijk; FACT, VIP, ART
Jan Veneklaas
Hoofd Calamiteitenhospitaal, UMC Utrecht
Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:
- Adviseur kwaliteit en veiligheid
- Medewerker patiënten veiligheid
- Kwaliteitsfunctionaris
- Regisseur kwaliteit en veiligheid
- Beleidsmedewerker kwaliteit
- Manager kwaliteit en veiligheid
- Teammanagers
- (Q)HSE Managers en KAM-coördinatoren
- Afdelingshoofden
- Facility managers
- Veiligheidskundigen in de zorg
En overige professionals die zich bezighouden met kwaliteit en veiligheid en werkzaam zijn bij zorgorganisaties zoals; asielzoekerscentra, geestelijke gezondheidszorg, huisartsenposten, gevangenissen, psychiatrische instellingen, particuliere klinieken, revalidatiecentra, ouderenzorg, maatschappelijke opvang, jeugdzorg, thuiszorg, verslavingszorg, verzorgingshuizen, ziekenhuizen en andere zorggerelateerde instellingen.
Algemene Informatie
Deze
5-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
BCN Utrecht (Daltonlaan) te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan
100
3584 BJ
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 28 november 2024 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 2 | 12 december 2024 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 3 | 16 januari 2025 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 4 | 30 januari 2025 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 5 | 13 maart 2025 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Jouw investering
De investering voor
deze
5-daagse opleiding bedraagt
€ 3999,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
November editie is volgeboekt
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 28 november 2024 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 2 | 12 december 2024 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 3 | 16 januari 2025 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 4 | 30 januari 2025 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 5 | 13 maart 2025 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Neem voor een plek op de wachtlijst contact op met opleidingsadviseur Tonnie van Zanten: 040 - 2 972 780
Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online LeeromgevingGa gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk
Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:
Inhoud op maat
Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.
Borging van kennis
Kennis blijft beter behouden in de organisatie.
Kostenefficiënt
Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.
Binnen jullie schema
Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.
Bespreek de mogelijkheden
Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.
Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:
eBook over Kwaliteit en Veiligheid in de zorg
Patiënten en cliënten in zorgorganisaties moeten erop kunnen vertrouwen dat zij kwalitatief goede en veilige zorg krijgen, iedere dag weer en voor iedere patiënt/cliënt.
- Patiënten en cliënten moeten er vanuit kunnen gaan dat zij op correcte wijze behandeld worden en dus hun veiligheid geborgd is.
- De werkomgeving moet zo zijn ingericht dat medewerkers zich veilig voelen om de hoge mate van kwaliteitszorg te kunnen leveren. Goede zorg kan niet geleverd worden zonder goede aandacht voor risico’s en veiligheid. En zonder veiligheid kan er geen kwaliteit geleverd worden.
In dit eBook lees je de meest gelezen blogs over kwaliteit en veiligheid in de zorg. We gaan in op de volgende vraagstukken:
- Tijd op een integrale kijk op kwaliteit van zorg
- Extra aandacht voor agressie en aangiftebeleid in zorg en welzijn
- Drie tips voor efficiënter samenwerken binnen zorgnetwerken
- Hoe kunnen we de veiligheid in de zorg verder verbeteren?
- Goede acute zorg voor iedereen altijd toegankelijk
- De Do’s voor de CARE! Waar kwaliteit centraal staat
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!
Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.