- 4-daagse opleiding
- 2 november - 14 december 2023
- BCN Utrecht (Daltonlaan)
- ,- (excl. btw)
- Contact
Hoe informeer, adviseer en ondersteun je zorgverleners en het management om de kwaliteit binnen je organisatie continue te verbeteren?
Zorggerelateerde schade
Uit onderzoek van NIVEL (Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) in 2016 bleek dat circa 1.035 patiënten zijn overleden door zorggerelateerde schade die wellicht voorkomen had kunnen worden. Technische, organisatorische of menselijke factoren kunnen de oorzaak zijn. De vraag is hierbij altijd hoe het kan dat de vangnetten van de organisatie het incident niet hebben kunnen voorkomen en wat de organisatie binnen het kwaliteitssysteem kan doen om dit te verbeteren.
Veiligheid binnen de zorgsector is cruciaal
- Patiënten en cliënten moeten er vanuit kunnen gaan dat zij op correcte wijze behandeld worden en dus hun veiligheid geborgd is.
- De werkomgeving moet zo zijn ingericht dat medewerkers zich veilig voelen om de hoge mate van kwaliteitszorg te kunnen leveren.
Veiligheid in de zorg is een intrinsiek onderdeel van het kwaliteitsbeleid van jouw organisatie. Goede zorg kan immers niet geleverd worden zonder goede aandacht voor risico’s en veiligheid. En zonder veiligheid kan er geen kwaliteit geleverd worden.
Waarom is de rol van Adviseur Kwaliteit & Veiligheid in de zorg nu zo belangrijk?
Ieder individu zal altijd de best mogelijke zorg leveren. De kwaliteit en veiligheid van zorg hangt daarbij altijd af van het functioneren van het totale proces. Iedere zorginstelling heeft daarom een sterke Adviseur Kwaliteit en Veiligheid nodig die het kwaliteitssysteem kan borgen en verbeteren zodat de zorgverleners hun werk nog beter kunnen doen.
Hoofddocent Margreet Groen vertelt kort wat kwaliteit en veiligheid voor cliënten en medewerkers betekent:
Waarom deze opleiding volgen?
Je leert de risico’s van jouw organisatie in kaart te brengen en op eenvoudige wijze de kwaliteit van de geleverde zorg te borgen. We geven je concrete handvatten, die onderbouwt zijn vanuit wetenschappelijke modellen zodat je direct in je eigen praktijk aan de slag kunt. Iedere module is daarom als volgt opgebouwd:
Kennisdeling
Kennisdeling staat centraal, zowel van de docent naar jou, als tussen de deelnemers onderling. Breng vooral jouw eigen praktijk in en spar met collega’s om het rendement van je opleiding te verhogen
Inspiratie
Elke opleidingsdag komt er een praktijkspreker die vertelt en inspireert met een ervaringsverhaal uit eigen organisatie.
Je gaat naar huis met:
- Tools om het kwaliteitssysteem verder uit te dragen binnen jouw organisatie;
- Methodieken om de veiligheidscultuur te vergroten binnen jouw organisatie;
- Praktische handvatten om de kwaliteit continue te verbeteren in uw organisatie;
- Praktijkcases van andere zorgorganisaties om vanuit verschillende perspectieven en vanuit de dagelijkse praktijk van elkaar te leren;
- Een certificaat van deelname.
Maximaal 20 deelnemers
Het aantal deelnemers per editie is beperkt zodat je alle gelegenheid hebt jouw (praktijk)vragen te stellen. Wil je weten of er nog plaatsen beschikbaar zijn of wil je vrijblijvend reserveren? Neem contact op met opleidingsadviseur Tonnie van Zanten, T: 040 - 2 972 780
Programma van de opleiding Adviseur Kwaliteit en Veiligheid in de zorg
Iedere dag start om 09.30 uur (ontvangst om 09.00 uur) en eindigt om 17.00 uur.
Module 1 (BCN Dalltonlaan Utrecht)
Kwaliteit- en veiligheidsmanagement binnen de zorg
Inzicht in de kwaliteit en veiligheid van zorg
- Hoe krijg je zicht op de kwaliteit en veiligheid binnen jouw organisatie?
- Welke bestaande kwaliteitsinstrumenten heb je en hoe worden ze ingezet?
- In welke mate gebruikt jouw organisatie prestatie indicatoren?
Hoe leert jouw organisatie van de geleverde zorg?
- Hoe worden de uitkomsten van de zorg geëvalueerd?
- Betrek je de zorgverleners hier voldoende bij?
- In welke mate draagt het management uit wat belangrijk is?
Hoe kom je tot daadwerkelijk verbetering in de praktijk?
- Hoe leiden geleerde lessen tot effectieve en haalbare verbeteringen?
- Hoe creëer je draagvlak voor deze verbeteringen?
- Is duidelijk wie wanneer en waarvoor verantwoordelijk is?
Hoe borg je wat goed gaat?
- Hoe behoud je wat goed gaat?
- Hoe beleg je wat verbeterd is?
- Is borging iets statisch, of is het een ander woord voor continu blijven
verbeteren?
Praktijkcase: Het vergroten van de acceptatie van kwaliteitsbeleid binnen de organisatie
- Effect = Kwaliteit X Acceptatie
- Contact en contract
- Verschillende adviesrollen
- Motiverende gespreksvoering
- Handige tools en activerende werkvormen om een team mee te krijgen
Module 2 (Interactieve online lesdag)
Opstellen van beleid
- Wat is eigenlijk beleid en waarom draagt dat bij aan kwaliteit?
- Wat is de rol van de kwaliteitsafdeling bij het opstellen van beleid? En wat is je rol?
- Welke beleidsprocessen zijn er binnen zorgorganisaties?
- Wat zijn de strategische en operationele aspecten van kwaliteit?
- Hoe stel je een kwaliteitsbeleid op voor jouw organisatie en aan welke normen moet dit voldoen?
- Waarmee moet je rekening houden bij het ontwikkelen van beleid?
- Op welke manier kun je het kwaliteitsbeleid, de systemen en daarbij behorende instrumenten implementeren in jouw organisatie?
- En hoe zorg je er dan voor dat het beleid wordt nageleefd?
- Hoe zet je een kwaliteitshandboek op en hoe zorg je ervoor dat deze continue verbeterd wordt?
Advisering en begeleiding
- Hoe kun je beleid en adviezen uitdragen?
- Hoe creëer je draagvlak op bestuurlijk en uitvoerend niveau?
- Hoe veranker je het beleid binnen jouw organisatie en hoe zorg je voor draagvlak binnen de verschillende afdelingen om conform het beleid te werken?
- Op welke wijze adviseer je m.b.t. het ontwikkelen van nieuw beleid?
- Hoe lever je managementinformatie aan?
- Welke rollen en stijlen van adviseren kun je hanteren?
- Hoe zorg je ervoor dat systeem- en leefwereld bij elkaar aansluiten?
Cultuur en gedrag van stakeholders
- Welke stakeholders zijn er rondom beleid? Wie betrek je bij beleid?
- Wat zijn de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en belangen van stakeholders?
- Op welke manier beïnvloed je houding en gedrag?
- Hoe bevorder je het kwaliteitsbewust handelen en het risicobewustzijn van medewerkers?
Praktijkcase: Waar draait het nu echt om bij kwaliteit?
- Waarom kwaliteit en veiligheid alles te maken heeft met Visie, Lef en Leiderschap
- Introductie van het nieuwe kwaliteitsmanagement systeem: Beelden van Kwaliteit
- Kwaliteit van zorg is dat hetzelfde als kwaliteit van leven?
- Terug naar de AWBZ: Aandacht, Warmte, Betrokkenheid en Zorg
Tip: Download de brochure voor een compleet overzicht!
Module 3 (BCN Daltonlaan Utrecht)
Kwaliteitsbeheersing
- Welke vormen van kwaliteitsbeheersing zijn er mogelijk voor jouw organisatie?
- Hoe houd je toezicht op het naleven van wettelijke kaders en kwaliteitsnormen?
- Hoe organiseer, coördineer en analyseer je interne en externe audits?
- Welke mogelijke vormen van audits zijn er?
- Wat leveren deze audits op voor jouw organisatie?
Risicomanagement
- Wat is het doel van een RI&E en waar moet deze aan voldoen?
- Hoe verkrijg je inzicht in al deze soorten (veiligheid)risico’s?
- Hoe kom je tot een risicostrategie voor jouw zorginstelling?
- Hoe maak je een risicoanalyse?
- Hoe beoordeel je de geïnventariseerde veiligheidsrisico’s op basis van een risicoanalyse?
- Hoe vertaal je de risicoanalyse naar een concreet plan van aanpak?
Klachtenmanagement
- Hoe regel je een goed klachtensysteem in binnen jouw organisatie?
- Hoe ga je om met klachtenregistratie?
- Hoe zet je een patiënttevredenheidsonderzoek op?
Calamiteitenanalyse en -management
- Hoe zet je calamiteitenonderzoek op en analyseer je dit?
- Hoe zorg je voor een goede veiligheidscultuur zodat medewerkers zelf calamiteiten melden?
- Hoe kom je tot verbetermaatregelen die zin hebben?
Praktische toepassing van wet- en regelgeving
- Wetten op het gebied van kwaliteit en veiligheid in de zorg:
- Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);
- Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet Big);
- Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ)
- Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo); - Wat is “goede zorg” en wat is een “goed hulpverlener” in de praktijk?
- Hoe kijkt de rechter daar naar?
- Welke rol spelen standaarden, richtlijnen en protocollen daarbij?
- Leren van fouten: wat zijn de wettelijke regels voor het omgaan met klachten, incidenten en het melden van calamiteiten?
- Wat kan en mag de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd?
Module 4 (BCN Daltonlaan Utrecht + UMC Utrecht)
Kwaliteitverbetering
Kwaliteit van zorg
- Wat is kwaliteit binnen de zorg- en welzijnssector?
- Waarom is het van het grootste belang dat jouw organisatie haarkwaliteitssysteem op orde heeft?
- Wat zijn de laatste ontwikkelingen van kwaliteitszorg binnen de sector?
- Wat is de rol van de patiënt in jouw kwaliteitssysteem?
Veiligheid van zorg
- Wat is de relatie tussen kwaliteit en veiligheid in de zorg?
- Welke rol speelt veiligheid in jouw zorginstelling?
- Waarom is het van het grootste belang dat de veiligheid in
jouw zorginstelling gewaarborgd is?
Patiënten participatie
- Wat betekent veiligheid voor cliënten/patiënten en medewerkers?
- Hoe betrek je patiënten actief bij de organisatie van zorg?
- In hoeverre wordt de patiënt betrokken bij het ontwikkelen,
implementeren en evalueren van kwaliteit en veiligheid van zorg?
Calamiteitenhospitaal UMC Utrecht
Het Calamiteitenhospitaal wordt ingezet bij ongevallen en rampen voor groepen, die de reguliere opvangcapaciteit van ziekenhuizen in kwalitatief en kwantitatief opzicht te boven gaat.
- Wat is het calamiteitenhospitaal en waarom is het calamiteitenhospitaal in het leven geroepen?
- Over welke voorzieningen beschikt het calamiteitenhospitaal?
- Hoe gaat het calamiteitenhospitaal om met kwaliteit?
- Wat kan het calamiteitenhospitaal betekenen bij de opvang van grote aantallen slachtoffers bij een crisis of een ramp?
- Hoe gaat het calamiteitenhospitaal om met kwaliteit en veiligheid in geval van een crisis of ramp?
Docenten:

Hoofddocent: Margreet Groen
Partner RONT Management Consultants
Margreet heeft veel ervaring als projectleider en consultant op het terrein van kwaliteitsmanagement, met name in de zorg. Ze ondersteunt bij de ontwikkeling van modellen en manieren om waardevol te kunnen werken aan de kwaliteit van zorgverlening.

Dr. Nikki Damen
Senior adviseur Kwaliteit & Veiligheid, ElisabethTweesteden Ziekenhuis
Nikki is gepromoveerd binnen de medische psychologie en werkte bij de onderzoeksgroep ‘Kwaliteit en Organisatie van de zorg’ van NIVEL.

Simona Tiems
Advocaat, Legaltree
Simona is een ervaren advocaat op het gebied van het gezondheidsrecht. Zij adviseert en procedeert o.a. op het gebied van patiëntenrechten, privacy, specifieke wetgeving voor de zorgsector, samenwerken in de zorg, mogelijk disfunctioneren en zij voert verweer in tuchtzaken. Daarnaast is zij lid van de Raad van Toezicht van ’s Heeren Loo.

Jonas Rubrech
Consultant, Zorgverbeteraars
In de dagelijkse praktijk helpt Jonas zorginstellingen en samenwerkingsverbanden in de zorg bij het optimaliseren van hun informatiehuishouding en het implementeren van EPD- en eHealth-toepassingen.

Wim van den Hoeven
Hoofd Calamiteitenhospitaal, UMC Utrecht
Een unieke voorziening voor de onmiddellijke opvang van grote aantallen
slachtoffers bij uitzonderlijke situaties.

Laurent de Vries
Voorzitter college van bestuur, Summa college en daarvoor bestuurder bij ouderenzorgorganisatie Viattence

Frank Valkenburg
Manager Bedrijfsvoering CS, GGZ Breburg
Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:
- Adviseur kwaliteit en veiligheid
- Medewerker patiënten veiligheid
- Kwaliteitsfunctionaris
- Regisseur kwaliteit en veiligheid
- Beleidsmedewerker kwaliteit
- Manager kwaliteit en veiligheid
- Teammanagers
- (Q)HSE Managers en KAM-coördinatoren
- Afdelingshoofden
- Facility managers
- Veiligheidskundigen in de zorg
En overige professionals die zich bezighouden met kwaliteit en veiligheid en werkzaam zijn bij zorgorganisaties zoals; asielzoekerscentra, geestelijke gezondheidszorg, huisartsenposten, gevangenissen, psychiatrische instellingen, particuliere klinieken, revalidatiecentra, ouderenzorg, maatschappelijke opvang, jeugdzorg, thuiszorg, verslavingszorg, verzorgingshuizen, ziekenhuizen en andere zorggerelateerde instellingen.
Algemene Informatie
Deze
4-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
BCN Utrecht (Daltonlaan) te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan
100
3584 BJ
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 2 november 2023 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 2 | 16 november 2023 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 3 | 30 november 2023 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Dag 4 | 14 december 2023 | 09:30 - 17:00 | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Jouw investering
De investering voor
deze
4-daagse Cursus/Training bedraagt
€ 3299,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
STAP-Budget
Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een
aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.
Neem contact op met onze adviseur voor de mogelijkheden:
Tonnie van Zanten
040 - 2 972 780
tonnie.van.zanten@sbo.nl

Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Opleiding op maat
Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.
Waarom Incompany
- De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
- Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
- De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
- Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
- Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
- Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
- Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
- Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren
Vragen of meer informatie?
Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
E-mail:
guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel:
+31 40 29 74 980
eBook over Kwaliteit en Veiligheid in de zorg
Jaarlijks overlijden er patiënten door zorggerelateerde schade die wellicht voorkomen had kunnen worden. Technische, organisatorische of menselijke factoren kunnen de oorzaak zijn. De vraag is hierbij altijd hoe het kan dat de vangnetten van de organisatie het incident niet hebben kunnen voorkomen en wat de organisatie binnen het kwaliteitssysteem kan doen om dit te verbeteren.
Herken jij de volgende vraagstukken:
- Hoe kunnen we de zorg in de toekomst op het hoogste niveau houden en verder verbeteren?
- Hoe investeer je in crisis- en toekomstbestendige zorg?
- In hoeverre leidt sturen op kwaliteit tot lagere kosten?
- Hoe bewaak je de kwaliteit van zorg?

In dit eBook lees je de meest gelezen blogs over kwaliteit en veiligheid in de zorg. Laat je gegevens achter en download het eBook. Veel leesplezier!
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!


Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.