Coördinator Burgerschapsonderwijs in het PO & VO

  • Ontwikkel beleid op het gebied van burgerschapsonderwijs
  • Ontwerp leerlijnen en krijg handvatten voor lessen burgerschapsvorming
  • Weet hoe jouw school voldoet aan de wettelijke taak tot burgerschapsvorming
  • Coach en inspireer collega’s om aan de slag te gaan met burgerschap
  • Vraag het gratis e-book over innovatie aan

Geef vorm aan een doelgericht en samenhangend burgerschapscurriculum en krijg grip op de resultaten van jouw school

  • 4-daagse opleiding
  • 2 oktober - 11 december 2024
  • La Vie Utrecht
  • ,- (excl. btw)
  • Contact
Docent Arie van de Vrie vertelt jou, in onderstaande video, meer over deze opleiding:

Burgerschapsonderwijs verplicht: heeft jouw school dit op orde?

Sinds het schooljaar 2021-2022 zijn scholen in het PO en VO verplicht om hun burgerschapsonderwijs doelgericht en samenhangend aan te bieden in lijn met de visie die de school op burgerschap heeft. Tijdens de opleiding Coördinator Burgerschapsonderwijs in het PO & VO krijg je duidelijkheid hoe je concreet aan de slag kunt gaan met de burgerschapsopdracht van jouw school.

Wat leer jij in 4 dagen?

  • Hoe je een burgerschapsvisie ontwikkeld
  • Hoe je op basis van de visie van jouw school doelen formuleert
  • Breng je in kaart wat de verschillende vakken en leergebieden kunnen bijdragen aan burgerschap
  • Een leerlijn ontwikkelen waarin het burgerschapsonderwijs een logische opbouw heeft gekregen en voldoet aan de wettelijke eisen

Praktijkgericht - opdrachten & Intervisie

Na elke module ga je aan de slag met een verwerkingsopdracht waarin je een vertaling maakt naar jouw onderwijspraktijk. Er zijn twee intervisiemomenten waarbij je feedback krijgt van de docent en elkaar. Ook gedurende de fysieke modules staat je eigen praktijk centraal. De opleiding is praktijkgericht en beoogd het burgerschapsonderwijs op jouw school te versterken.

Bouwstenen Masterclasses

Gedurende de opleiding leer je meer over de bouwstenen Burgerschapsvorming. We vliegen experts in op thema’s als digitaal samenleven, duurzaamheid, diversiteit, democratische cultuur en solidariteit. Vervolgens vertaal je dit met de docent naar de context van jouw eigen school.

Ook interessant voor jou?

Persoonlijke intake | 20 minuten | Online

Waar staat jouw school op het gebied van burgerschap? Ligt er al een visie op burgerschapsonderwijs? Wat doen jullie al op het gebied van burgerschap? En ziet iedereen de meerwaarde? Tijdens een persoonlijk gesprek met de hoofddocent krijg je een beter zicht op jouw leerdoelen voor deze opleiding. Op basis daarvan bepaal je met welke doorlopende opdracht je aan de slag gaat.


Dag 1

Wettelijke opdracht & kerndoelen

De nieuwe wettelijke kaders bieden voor veel scholen aanleiding om het burgerschapsonderwijs op hun school te herzien. De landelijke ontwikkelde kerndoelen, examenprogramma’s en bouwstenen bieden hiervoor een goede basis. Hoe vertaal je deze naar de context van jouw school? En hoe geef jij vorm aan je coördinerende rol in deze opdracht?

Je leert:

  • Wat is burgerschap (niet)?
  • Wat vraagt de wet op burgerschap van scholen?
  • Hoe neem je jouw rol als burgerschapscoördinator?
  • Hoe kom je tot een visie op burgerschap?

Docent: Arie van de Vrie

Burgerschap in de toekomst 

Gastles: Luuk Kampman

Online intervisie doorlopende opdracht


Dag 2

Doelgericht burgerschap: visieontwikkeling

Goed burgerschapsonderwijs is doelgericht. Het is daarom belangrijk om aan te sluiten bij de visie van de school. De doelen moeten voor iedereen helder zijn en deze moeten passen binnen de schoolvisie. Hoe zorg je dat de gevormde visie gedragen wordt door het team? Wat hebben je collega’s nodig om deze visie door te voeren?

Je leert:

  • Hoe houdt je burgerschapsonderwijs doelgericht?
  • Hoe krijg je iedereen mee in het uitdragen van de visie?
  • Hoe voorzie je in de ondersteuningsbehoefte?

Docent: Arie van de Vrie


Dag 3

Een samenhangend burgerschapscurriculum

Hoe zorg je dat er samenhang ontstaat in het burgerschapsonderwijs? Vaak is de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs afhankelijk van een individuele docent. Wat gebeurd er eigenlijk al op jouw school? En is dat voldoende op de burgerschapsdoelen van jouw school te behalen? We bespreken de curriculaire, pedagogische en didactische samenhang en bekijken hoe je leerlijnen het beste tot stand kunt brengen.

Je leert:

  • Wat moet er op jouw school nog ontwikkeld worden en hoe pak je dat aan?
  • Hoe maak je een goede leerlijn?
  • Hoe plaats je burgerschap in het curriculum en hoe breng je samenhang aan?
  • Hoe houdt je burgerschap op peil?
  • Hoe houdt je leervorderingen bij?

Docent: Arie van de Vrie

 

Samenhang in burgerschapsonderwijs

Gastles: Stef van der Linden

Online intervisie doorlopende opdracht


Dag 4

Verantwoorden van burgerschapsonderwijs en eindpresentaties

Nu je voor jouw school een visie, doelen en een leerlijn voor burgerschapsonderwijs hebt ontwikkeld gaan we ook met elkaar in gesprek over hoe je dit op een goede manier verantwoord. Hoe houdt je zicht op de leeruitkomsten? En hoe doe je dit duurzaam? We bekijken wat er voor nodig is om het burgerschapsonderwijs toekomstbestendig te maken.

Je leert:

  • Hoe verantwoord je burgerschapsonderwijs?
  • Hoe zorg je dat het burgerschapsonderwijs toekomstbestendig is en blijft?
  • Welke vervolgstappen zijn er te maken op jouw school?

Docent: Arie van de Vrie

Hoofddocent:

img-Arie van de Vrie

Arie van de Vrie
Docent maatschappijleer en burgerschapscoördinator op een VMBO

Arie is docent maatschappijleer en burgerschapscoördinator op een VMBO. Hij begeleidt daarnaast verschillende scholen in hun burgerschapsopdracht. Arie ontwikkelde succesvol een nieuwe lesmethode voor zijn eigen lessen Maatschappijleer en een doorlopende leerlijn voor burgerschap. Na zijn post-hbo opleiding Burgerschapseducatie zag hij dat burgerschap voor veel scholen meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Hij begon daarom het platforum burgerschapseducatie.com om scholen te ondersteunen.

Gastdocenten:

img-Luuk Kampman

Luuk Kampman
Curriculumontwikkelaar VO en specialist burgerschap bij SLO

img-Stef van der Linden

Stef van der Linden
Ontwikkelaar Methode M: de lesmethode voor maatschappijleer, maatschappijkunde en burgerschap en voormalig docent op het vmbo

Deze opleiding is ontwikkeld voor:

Docenten, schoolleiders of coördinatoren uit het PO & VO die verantwoordelijk zijn of worden voor het burgerschapsonderwijs op hun school.

Algemene Informatie

Deze 4-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij La Vie Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

La Vie Utrecht
St Jacobsstraat 61
3511 BP
Utrecht
tel: 030-2340088

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 2 oktober 2024 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht
Intervisie 1 (online) 16 oktober 2024 19:30 - 21:30 online (of n.t.b.)
Dag 2 6 november 2024 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht
Dag 3 20 november 2024 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht
Intervisie 2 (online) 27 november 2024 19:30 - 21:30 online (of n.t.b.)
Dag 4 11 december 2024 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht

Jouw investering

De investering voor deze 4-daagse opleiding bedraagt € 2699,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

Oktober editie (volgeboekt)

La Vie Utrecht
St Jacobsstraat 61
3511 BP
Utrecht
tel: 030-2340088

 

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 4 oktober 2023 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht
Intervisie 1 (online) 11 oktober 2023 19:30 - 21:30 online (of n.t.b.)
Dag 2 1 november 2023 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht
Dag 3 22 november 2023 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht
Intervisie 2 (online) 6 december 2023 19:30 - 21:30 online (of n.t.b.)
Dag 4 20 december 2023 09:30 - 16:30 La Vie Utrecht

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Ga gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk

Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:

Inhoud op maat

Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.

Borging van kennis

Kennis blijft beter behouden in de organisatie.

Kostenefficiënt

Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.

Binnen jullie schema

Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.

Bespreek de mogelijkheden

Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.

Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:

Download brochure

Onze privacy-policy

Bouwstenen Masterclasses

Op basis van de wet op burgerschap heeft curriculum.nu bouwstenen omschreven die kunnen helpen bij het vormgeven van burgerschap op school. Gedurende de opleiding leer je meer over de bouwstenen Burgerschapsvorming. We vliegen experts in op thema’s als digitaal samenleven, duurzaamheid, diversiteit, democratische cultuur en solidariteit. Vervolgens vertaal je dit met de docent naar de context van jouw eigen school.

De bouwstenen zijn:

  1. Vrijheid en gelijkheid
  2. Macht en inspraak
  3. Democratische cultuur
  4. Identiteit
  5. Diversiteit
  6. Solidariteit
  7. Digitaal samenleven
  8. Duurzaamheid
  9. Globalisering
  10. Technologisch burgerschap

Peter Paul Kleinlooh

Peter Paul (1972) studeerde geschiedenis aan de lerarenopleiding en daarna aan de universiteit. Na verschillende beleidsfuncties bij overheid en bedrijfsleven, was hij in 2013 mede oprichter van Stichting F6 waar hij nu directeur en projectcoördinator is. De stichting wil jongeren meer leren over politiek, democratie en burgerschap, door middel van cultuur, debat en mediawijsheid projecten. www.fzes.nl

Voor Stichting F6 bedacht Kleinlooh in 2018 het mediawijsheid project Channel 6 (Fake) News. Een project waar jongeren nieuws én nepnieuws maakten rondom de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen. De UvA onderzocht de methode. En het bleek dat jongeren op die manier meer betrokkenheid toonde bij de politiek én ze veel beter nepnieuws konden herkennen! Channel 6 News is inmiddels een project dat op het VO en MBO door heel Nederland wordt georganiseerd. Ook gaf Kleinlooh trainingen aan docenten hoe je mediawijsheid integraal in het curriculum kunt implementeren.

 

Vraag het gratis e-book aan

Maak aub een keuze

Onze privacy-policy

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Veilig betalen

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 297 27 40 nicole.vonk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy