Congressen, cursussen & opleidingen voor en door professionals.
Benieuwd naar waarom elke school een i-Coach nodig heeft? Lees het hier!
Ben je op zoek naar een volgende stap? Kijk dan eens naar de verkorte opleiding Middenmanagement PO & VO.
In de huidige samenleving is ICT niet meer weg te denken uit het onderwijs. Het afgelopen jaar heeft dat enorm versneld en de urgentie van een goede inbedding van ICT in het onderwijsprogramma is meer dan eens duidelijk. Hoe leiden we leerlingen en studenten op voor werken in een digitale toekomst, waarin ze ICT gebruiken om te leren, te werken en te leven? In 2022 wordt digitale geletterdheid naar verwachting een apart leergebied in het funderend onderwijs, hoe bereid je jouw school daarop voor? We weten uit onderzoek dat er een direct verband is tussen de didactische vaardigheden van docenten en de opbrengsten van ICT in de klas. Een i-Coach kan een belangrijke rol spelen in deze professionalisering.
De i-Coach heeft een visie op en vaardigheid in het didactisch inzetten van ICT. De i van i-Coach staat voor innovatie, inspiratie en inbedding van ICT in het onderwijsprogramma. Voor onderwijsprofessionals die zich op dit terrein willen specialiseren, biedt deze opleiding de mogelijkheid om je te ontwikkelen tot coach van leraren. Begeleid jij leraren naar effectief digitaal onderwijs?
Meld je aan voor de opleiding i-Coach en ontwikkel een visie en concreet plan voor de duurzame inzet van ICT.
Onderwijs in het digitale tijdperk
Visie op digitaal onderwijs
Effectief coachen & communiceren
Jouw positie als i-Coach
Benieuwd naar de opleiding? Voor een compleet overzicht raden wij aan om de brochure te downloaden.
Met de verworven competenties die jij als i-Coach nodig hebt, ondersteun jij de ICT ontwikkelingen binnen de eigen school. Docenten worden ICT-vaardiger en voelen zich ondersteund doordat er één duidelijk aanspreek-kennispunt is. Veranderingen in de school worden steeds meer een gezamenlijk doel waar de hele organisatie van profiteert.
Digitale geletterdheid is onmisbaar bij leren, leven en werken in een digitale samenleving. Twee derde van de huidige basisschoolleerlingen krijgt een baan die nu nog niet bestaat. Er wordt van scholen al meer dan een halve eeuw verwacht dat ze leerlingen helpen om ICT-vaardiger te worden, maar de daadwerkelijke resultaten blijven uit.
De digitale geletterdheid van leerlingen is onvoldoende. Onderwijs in digitale geletterdheid is sterk afhankelijk van de persoonlijke interesse van leraren en slechts 1 op de 10 van deze leraren maakt hierbij gebruik van een leerlijn. Onderwijs richt zich nog voornamelijk op de toepassing van digitale middelen en minder op de reflecterende, kritische en creatieve omgang met ICT.
Om dit te verbeteren kiezen steeds meer scholen er daarom voor een verantwoordelijke aan te stellen voor effectief digitaal onderwijs: de i-Coach.
Voor leraren die zich op dit terrein willen specialiseren, biedt deze opleiding de mogelijkheid om je te ontwikkelen tot coach van leraren en begeleid jij leraren naar effectief digitaal onderwijs.
Om het interactieve karakter te kunnen waarborgen worden maximaal 18 deelnemers per opleiding toegelaten. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld, dus wij verzoeken je om tijdig aan te melden.
Deze curus is geregistreerd bij het lerarenportfolio: 00501-05127.
Iedere deelnemer ontvangt gratis het boek Effectief leren met ICT van Patricia van Slobbe en Michel van Ast.
Na het volgen van deze cursus ontvang je een i-Coach certificaat van ons. Hiermee kun je je expertise op school aantonen.
Bij deze verkorte opleiding kunnen facultatief opdrachten gemaakt worden uit de post-HBO-opleiding van Ceto Training*. Per lesdag kan er een opdracht van 28 studiebelastingsuren (1 EC) uitgewerkt worden. Die opdracht geeft – na beoordeling met een voldoende – recht op vrijstelling van 1 module van 1 EC in de post-HBO i-Coach-opleiding.
*Deze opleiding start vanaf 2022.
Dag 1 (online)
Afgelopen jaar zijn we noodgedwongen ondergedoken in digitaal onderwijs. Een enormuitdagende klus. Wat hebben we hiervan geleerd? Het didactisch verantwoord inzetten vanmultimediale middelen vergroot het leerrendement, maar hoe doen we dat op een goedemanier? Het is belangrijk dat leraren weten welke leerinhouden moeilijk of gemakkelijk teleren zijn en welke ICT-toepassingen de leerlingen helpen om het leerproces succesvol tedoorlopen.
Daarnaast is sociale media een belangrijk onderdeel van de belevingswereld van kinderenen jongeren. Deze ontwikkeling heeft invloed op het onderwijs. Hoe zet jouw school socialmedia in? Hoe zorgt jouw school voor een sociaal veilig klimaat, zowel offline als online? Deleraren op jouw school spelen een belangrijke rol in deze beslissingen. Als i-Coach denkjij mee in het opstellen en bijstellen van een protocol welke bespreekt hoe sociale mediageïntegreerd wordt in het onderwijs.
Dag 2
Hoe vind jij als i-Coach jouw weg in de toenemende hoeveelheid technologie op scholen? Naast computer hebben we nu digitale schoolborden, touchscreens, smartphones, tablets, WiFi, 3d printers en robots. Op het gebied van software zijn er leerlingvolgsystemen, educatieve software, ouderportal en social media. Wat is de rol van de i-Coach? Het gaat niet zozeer om ‘ICT leren te gebruiken’, maar om ‘ICT gebruiken om te leren’. Om tot de juiste doelstellingen te komen in jouw school is het belangrijk om de volgende vragen te stellen: “Waar staan we nu? Waar willen we naartoe? Hoe komen we daar? En wat is mijn rol in dit proces?”
Benieuwd naar de opleiding? Voor een compleet overzicht raden wij aan om de brochure te downloaden.
Dag 3
Als i-Coach word je geconfronteerd met collega’s die zeggen “het lukt me niet” en “hij doet het niet” als ze spreken over techniek van hardware en applicaties. Ook ben je in gesprek met directie, leerlingen en ouders. Hiervoor is het belangrijk om kennis te hebben van communicatiestijlen en zicht te hebben op jouw eigen communicatieve vaardigheden. Hoe enthousiasmeer je jouw collega’s in het gebruik van multimediale middelen om het leren van leerlingen succesvoller te laten zijn? En hoe begeleid je veranderingen op het gebied van multimedia in het onderwijs? De rol van de leraar verandert naar een meer coachende rol, de doelen van het onderwijs veranderen en het leren verplaatst zich meer naar buiten het klaslokaal. Dit kan weerstand opwekken, gevoed vanuit angst en onzekerheid. Hoe begeleid je als i-Coach deze verandering?
Dag 4 (online)
Tijdens de laatste bijeenkomst brengen we de modules samen. Hoe ga je jouw visie op onderwijs & ICT communiceren en implementeren? Welke acties zijn nodig om de imbedding van ICT in jouw school te verduurzamen? En hoe ga je in de toekomst vormgeven aan jouw rol van i-Coach? We gaan aan de slag met een actieplan voor jouw school.
09.00 Ontvangst met koffie en thee
09:30 Aanvang ochtendprogramma met tussentijds koffie- en theepauze
12.30 Lunchpauze
13.30 Aanvang middagprogramma met tussentijds koffie- en theepauze
16.30 Afsluiting van de dag
Gedurende de hele opleiding krijg jij persoonlijke begeleiding van de docent. Het tempo ligt hoog, maar je kunt met al jouw vragen te allen tijde terecht.
Margreet werkt als docent en trainer bij C-LiON. Ze studeerde onder meer ‘orthopedagogisch muziekbeoefenaar’ en ‘docent muziek’ aan het conservatorium in Maastricht en Rotterdam. Na 8 jaar onderwijservaring in het PO en VO maakte ze de overstap naar het trainen en coachen van onderwijs- en opleidingsprofessionals.
Ze verzorgt opleidingen en trainingen over communicatie, coaching, activerende didactiek, en multimediaal onderwijs.
Michel & Patricia schreven samen Kleppen open!, twee boeken over effectief en actief leren met ICT. Patricia werkte lang als docent Engels en is schoolleider geweest. Michel was docent wiskunde en werkte lange tijd op de lerarenopleiding. Beiden geven vanuit hun bedrijf OnderwijsArena lezingen en workshops, adviseren en begeleiden onderwijsinstellingen en trainen en coachen docenten en schoolleiders die technologie willen inzetten in het onderwijs.
13 oktober & 10 november 2021 // 09.00-16.30 // BCN Daltonlaan Utrecht
22 september & 1 december 2021 // 09.00-16.30 // Online
BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan 100
3584 BJ Utrecht
En overige docenten die werkzaam zijn in het PO/VO/MBO en een sleutelrol willen hebben bij het implementeren en begeleiden van ICT in het onderwijs.
Om het interactieve karakter te kunnen waarborgen worden maximaal 18 deelnemers per opleiding toegelaten. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld, dus wij verzoeken je om tijdig aan te melden.
Deze cursus is geregistreerd bij het Lerarenportfolio: 00501-05127.
De investering voor deze dagen bedraagt € 1.999,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches, het boek "Effectief leren met ICT" en toegang tot de online leeromgeving.
Het aantal studiebelastinguren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 40 uren inclusief contacturen.
Wil je meer informatie over deze opleidingen of wil je weten welke opleiding het beste bij je past? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseur voor het onderwijs:
Nicole Vonk
Opleidingsadviseur
Tel: 040 - 297 27 40
Je kunt rekenen op een sterke combinatie van online onderdelen en leren op de leslocatie die samen één geheel vormen en ook op zichzelf een meerwaarde bieden.
De voordelen voor jou:
Lees meer over de blended opzet
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
“Nuttige opleiding om handvatten te krijgen om de rol van ICT Coordinator te implementeren in de schoolorganisatie”
“Super veel geleerd over het aansturen en veranderen van groepen mensen”
“Veel bruikbare informatie in deze verkorte opleiding”
“Leuke opleiding vooral door de inspirerende en deskundige manier van lesgeven van José Breekveldt”
“Goede, beknopte cursus, waar je veel handvatten krijgt om mee aan de slag te gaan”
“Een opleiding die tot denken aanzet en die je helpt een visie te ontwikkelen”
Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.
Of wil je een incompany voorstel? Neem dan contact op met Guusje Verhoeven.
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor deze cursus. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!
Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Verkorte opleiding Onderwijskundig i-Coach start op Start 22 september 2021 in BCN Utrecht (Daltonlaan)!
Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:
Type: | 4-daagse opleiding |
Prijs: | €1999,- excl. btw |
Datum: | Start 22 september 2021 |
Locatie: | BCN Utrecht (Daltonlaan) |
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem contact op met:
![]() |
Opleidingsadviseur |
![]() |
|
040 - 2 972 740 |