Opleiding Rekendiagnostiek

Het vervolg op Protocol ERWD óf de opleiding Rekencoördinator!

  • Voorkennis vereist!
  • Leer diagnosticerend onderzoek voorbereiden en uitvoeren
  • Reflecteer op je eigen rekenonderzoek

Deze opleiding op maat voor jouw hele team? Download de incompany flyer.

Op zoek naar een volgende stap? Kijk dan eens naar de opleiding voor de intern begeleider

Rekenonderzoek volgens het protocol ERWD

Helaas is deze productie inmiddels volgeboekt. Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.

Goede rekendiagnostiek volgens het Protocol ERWD

In opdracht van het Ministerie van OCW is in de afgelopen jaren het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD) ontwikkeld. Leraren worden in alle leerjaren geconfronteerd met leerlingen die niet goed mee kunnen met de groep. De NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van RekenWiskunde- Onderwijs ) wil stimuleren dat op een eenduidige manier omgegaan wordt met de aanpak rond leerlingen met rekenwiskunde-problemen. Het Protocol ERWD geeft daarover veel informatie. Deze cursus is gericht op het kunnen vormgeven van goede rekendiagnostiek volgens de uitgangspunten van het protocol ERWD.

De stappen die in de opleiding aan de orde komen, zijn:

  • Voorbereiden van een eigen diagnostisch rekenonderzoek m.b.v. aangereikt diagnostisch onderzoeksmateriaal.
  • Uitvoeren van een eigen diagnostisch rekenonderzoek.
  • Reflecteren op het (eigen) rekenonderzoek (feedback en video analyse).
  • Benoemen van de opbrengsten van de rekendiagnostiek.
  • Benoemen van concrete begeleidingsadviezen.

Na afloop van de opleiding:

bent u in staat om de rekenonderzoeken in uw school of in uw samenwerkingsverband uit te gaan voeren en daarbij concrete handelingsadviezen te geven.

Instroomeisen voor de opleiding Rekendiagnostiek

  • Eerdere deelname aan de cursus Diagnosticerend onderwijzen; Protocol ERWD in de praktijk; (SBO*) óf
  • Eerdere deelname aan de verkorte opleiding Rekencoördinator PO bij het SBO.
  • Van de deelnemers wordt verwacht dat zij voorafgaand aan de tweede dag een diagnostisch rekenonderzoek uitvoeren (onderdeel rekenen t/m 100 of delen) en dit op video te nemen.

* Indien u elders in het land de cursus Diagnosticerend onderwijzen; Protocol ERWD in de praktijk heeft gevolgd bij Ceciel Borghouts dan voldoet u ook aan de voorwaarde. Cursussen gevolgd bij derden zijn niet geldig als voorwaarde voor deelname aan de cursus diagnostiek. Neem bij twijfel overleg op met de organisatie.


Optioneel: ondersteunend materiaal NVORWO

Indien je aan alle eisen van de opleiding Rekendiagnostiek hebt voldaan, dan heb je de mogelijkheid om toegang te krijgen tot een speciale website van de NVORWO met ondersteunende informatie zoals:

  • Onderzoeksmateriaal
  • Videofragmenten waarbij onderzoeksmateriaal in beeld wordt gebracht (praktijkvoorbeelden)

Kosten voor toegang tot speciale website van NVORWO en lidmaatschap:

  • NVORWO-leden betalen € 30,-
  • lid worden van NVORWO kost € 42,-
    (incl. abonnement Volgens Bartjens) + € 30,-
  • geen lid zijn en ook niet worden € 50,-

Nadere informatie en mogelijkheden tot aanmelding volgt tijdens de opleiding Rekendiagnostiek door hoofddocent Ceciel Borghouts.

Ben je op zoek naar een volgende stap?

Kijk dan eens naar de verkorte opleiding voor de intern begeleider

Programma van de opleiding Rekendiagnostiek

Iedere dag start om 09.30 uur (ontvangst vanaf 09.00) en eindigt om 16.30 uur.
Tijdens de opleiding Rekendiagnostiek komen de volgende onderwerpen aan de orde:


 Dag 1

  • De uitgangspunten van de ERWD- diagnostiek worden besproken. Het betreft handelingsgerichte diagnostiek.
  • Tijdens de basisopleiding is een aantal modellen uit het protocol ERWD uitgebreid aan de orde geweest. Deze modellen vormen het uitgangspunt voor deze dag
  • Voor de ERWD-diagnostiek is onderzoeksmateriaal ontwikkeld
  • Dit materiaal wordt besproken en uitgedeeld
  • Na deze dag ben je in staat om met het uitgedeelde materiaal een eigen rekenonderzoek te doen bij een leerling: onderdeel delen of rekenen t/m 100
  • Ten slotte bekijken we wat er in het protocol ERWD aan algemene aanvullende informatie staat over diagnostiek

Dag 2

  • We bekijken welke leerlingkenmerken een rol spelen bij kinderen met dyscalculie
  • Analyse filmfragmenten. Het gaat hierbij om een micro-analyse van filmfragmenten. Zowel van aangedragen fragmenten als de fragmenten van het eigen onderzoeken
  • Bredere Toepassing: je leert reflecteren op onderzoek van een collega (casus)

Dag 3

Opbrengst externe diagnostiek Diagnosestelling:

  1. Samenhangend beeld van de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling
  2. Indicatiestelling; Formuleren van aanbevelingen
  • Beschrijving perspectief op langere termijn (koersbepaling)
  • Aanpak en aanknopingspunten voor de begeleiding (korte termijn)

Dag 4

Het is de bedoeling dat de deelnemers na dag 3 ervaring gaan opdoen met het aangereikte onderzoeksmateriaal (de onderleggers). Dat betekent dus zoveel mogelijk diagnostische rekenonderzoeken gaan uitvoeren aan de hand van de onderleggers. Daarom zit er ook ruim een half jaar tussen dag 3 en dag 4.

Voor dag 4 staat een praktijkopdracht:

  • Uitvoeren van een diagnostisch rekenonderzoek a.h.v. de onderleggers (onderdeel Rekenen t/m 20 of vermenigvuldigen) en het daarbij invullen van de kijkwijzer
  • Ingevulde kijkwijzer meenemen.

Op de dag zelf komt aan de orde:

  • Video analyse videobeelden, microanalyse (beelden aangedragen door opleider)
  • Bespreken praktijkopdracht • Onderleggers Rekenen t/m 20 en vermenigvuldigen

Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:

  • leerlingbegeleiders
  • interne begeleiders
  • rekencoördinatoren
  • rekenbegeleiders en opleiders rekenen
  • remedial teachers
  • orthopedagogen/psychologen werkzaam voor het basisonderwijs

“Een interactieve opleiding waarbij m.b.v. praktijkvoorbeelden de theorie voor rekendiagnostiek onderbouwd wordt.”

“Een zeer leerzame en verrijkende opleiding die iedere rekencoordinator zou moeten volgen.”

“Zowel praktisch als informatief heeft de opleiding een meerwaarde voor het rekenonderwijs in zijn geheel en voor de specifieke hulp aan zwakke rekenaars in het bijzonder.”

“Heldere theorie die goed is toegespitst op de onderwijspraktijk van het rekenen en praktische tools en voorbeelden om zelf rekenproblemen op te sporen en aan te pakken.

Studiebelastingsuren

Het aantal studiebelastingsuren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 40 uren inclusief contacturen.

Werkmateriaal en certificaat

De deelnemers krijgen na afloop (indien zij aan alle eisen van de opleiding hebben voldaan) een certificaat. Hiermee maak je jouw ervaring en kennis zichtbaar: erg interessant voor je organisatie en CV.

Lerarenportfolio

Deze cursus is geregistreerd bij lerarenportfolio: nJaapX9NE5.


Voorwaarde voor deelname / instroomeisen:

  • Eerdere deelname aan de cursus Diagnosticerend onderwijzen; Protocol ERWD in de praktijk; (SBO*) óf
  • Eerdere deelname aan de verkorte opleiding Rekencoördinator PO bij het SBO.
  • Van de deelnemers wordt verwacht dat zij voorafgaand aan de tweede dag een diagnostisch rekenonderzoek uitvoeren (onderdeel rekenen t/m 100 of delen) en dit op video te nemen.

* Indien u elders in het land de cursus Diagnosticerend onderwijzen; Protocol ERWD in de praktijk heeft gevolgd bij Ceciel Borghouts dan voldoet u ook aan de voorwaarde. Cursussen gevolgd bij derden zijn niet geldig als voorwaarde voor deelname aan de cursus diagnostiek. Neem bij twijfel overleg op met de organisatie.

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Opleiding op maat

Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Waarom Incompany

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel: +31 40 29 74 980

Bence Berki

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: bence.berki@sbo.nl
Tel: +31 40 29 74 980

Houd mij op de hoogte

Onze privacy-policy

Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte.

 

Onze privacy-policy

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 2 972 751 mariska.korewijk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy