Beoordelen van praktijkopdrachten: een training voor beoordelaars en assessoren

Werken aan betrouwbare beoordelingen van producten, processen en reflecties!

Helaas heeft deze productie al plaatsgevonden. Een volgende datum is nog niet bekend. Wanneer je interesse hebt neem dan contact via de chat of via email met de adviseur.

Ergens iets van vinden is ons niet vreemd. We beoordelen in het dagelijks leven vaker dan we denken. Maar weloverwogen, objectief en feitelijk beoordelen en dit oordeel kunnen onderbouwen, is een ander verhaal. Zeker bij een beoordeling in de praktijk, die door veel kandidaten als heel spannend wordt ervaren. Bovendien zijn er allerlei omstandigheden die de beoordeling kunnen beïnvloeden, zoals tijdgebrek of onverwachte gebeurtenissen.

Het is dan een kunst om te komen tot een valide en betrouwbare beoordeling. In deze training gaan we daarom in op allerlei factoren die een rol spelen bij de kwaliteit van beoordelingen. Daarnaast gaan we heel praktisch aan de slag met het toepassen van verschillende beoordelingsmethoden en het geven van feedback. In een kalibreersessie bespreken we enkele beoordelingen met elkaar.

Jouw rol is cruciaal!

De rol van een beoordelaar is cruciaal om elke kandidaat een eerlijke beoordeling te geven. Daarnaast is de rol van de ontwikkelaar van praktijkopdrachten essentieel om deze zo te ontwikkelen dat kandidaten een optimale kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen.

Tijdens deze training leer je:

  • welke factoren de kwaliteit van beoordelingen bepalen;
  • hoe je de beoordelaarsbetrouwbaarheid kunt vergroten (of beoordelaarseffecten kunt verkleinen);
  • verschillende beoordelingsmethoden toepassen;
  • omgaan met waarnemingen en interpretaties;
  • een beoordelingsmodel correct gebruiken;
  • hoe je groepswerk kunt beoordelen;
  • hoe je feedback geeft, die de prestaties van kandidaten verbetert.

I.s.m.

Module 1

Kwaliteit van beoordelingen

Beoordelaars hebben een belangrijke rol in de kwaliteit van de beoordeling. Het is belangrijk dat zij naast vakinhoudelijk bekwaam ook bekwaam zijn in het beoordelen. Daarnaast spelen ook andere factoren een rol bij de kwaliteit van beoordelingen, zoals de kwaliteit van de opdracht en het bijbehorende beoordelingsmodel. Ook duidelijke kaders (bijvoorbeeld: Is het voor iedereen duidelijk wat er getoetst wordt?) en duidelijke randvoorwaarden (bijvoorbeeld: Zijn de afnamecondities voor alle kandidaten vergelijkbaar?) zijn van belang.

Binnen de manier van beoordelen kun je verschillende keuzes maken. Kies je uitsluitend voor docent-/expertbeoordelingen of daarnaast ook voor peer-feedback of zelfbeoordeling. Kies je voor individuele of groepsbeoordelingen en kies je voor holistisch of analytisch beoordelen. We zullen voor- en nadelen van deze
verschillende keuzes behandelen.

Tot slot gaan we op deze dag in op het vergroten van de beoordelaarsbetrouwbaarheid, onder andere door het expliciteren van beoordelingscriteria en het voorkomen en verkleinen van beoordelaarseffecten. Dit pas je ook toe op jezelf door middel van de vraag; ‘ben ik een betrouwbare beoordelaar?’. Vervolgens houden we met elkaar een kalibreersessie waarin er onderling afstemming plaatsvindt over enkele concrete beoordelingen. Het doel hiervan is een duidelijker beeld van de beoordelingscriteria en de cesuur te krijgen.

In het kort:

  • Factoren die de kwaliteit van een beoordeling beïnvloeden
  • Keuzes binnen de manier van beoordelen
  • Vergroten van de beoordelaarsbetrouwbaarheid
  • Kalibreersessie

Module 2 

Beoordelen in de praktijk

Tijdens deze dag gaan we actief aan de slag met het toepassen van beoordelingsmethoden. We ervaren de meest gebruikte methoden voor goed observeren en beoordelen.

Daarnaast gaan we in op verschillende manieren van beoordelen van groepswerk. Vragen die daarbij aan bod komen, zijn bijvoorbeeld: ‘Hoe geef je een individueel oordeel binnen groepsbeoordelingen?’ en ‘Hoe ga je om met/voorkom je meeliftgedrag?’. Daarnaast gaan we in op de functies van feedback en voorwaarden voor goede feedback en oefenen we met het geven van feedback op verschillende niveaus.

In het kort:

  • Toepassen van beoordelingsmethoden WACKER, VRAAK, STAR(RT)
  • Beoordelen van groepswerk
  • Feedback geven

Voor wie bestemd?

  • Ontwikkelaars en beoordelaars van praktijkopdrachten uit het onderwijs, zorg, veiligheid en bedrijfsleven

Deze praktijkopdrachten kunnen diverse vormen aannemen en op allerlei manieren worden beoordeeld; van beoordelingen van (geschreven) producten tot observaties van processen in de (gesimuleerde) praktijk of (reflectie)gesprekken, zoals een criteriumgericht interview.

  • “Nuttige training waarin je door de aangeboden lesstof in gesprek komt met andere cursisten wat een nieuwe kijk geeft op de manier van toetsen, soms anders dan hoe je het zelf doet”
  • “Erg leuke manier om aan de hand van het beoordelen van een opdracht de pijnpunten/noodzaak van een goed beoordelingsmodel (en afstemming) te ontdekken”

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Opleiding op maat

Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Waarom Incompany

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel: +31 40 29 74 980

Bence Berki

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: bence.berki@sbo.nl
Tel: +31 40 29 74 980

Houd mij op de hoogte

Onze privacy-policy

Inschrijven is (nog) niet mogelijk. Via onderstaand formulier houden we je graag op de hoogte.

 

Onze privacy-policy

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy