Training Beoordelen van praktijkopdrachten

Werk aan betrouwbare beoordelingen van producten, processen en reflecties!

  • Leer welke factoren de kwaliteit van beoordelingen bepalen
  • Vergroot de beoordelaarsbetrouwbaarheid
  • Na afronding van de training ontvang je een certificaat van deelname
  • Inclusief het boek ‘Hoe maak ik goede opdrachten? Toetskwaliteit in de praktijk.’

Ben je op zoek naar meer uitdaging? Kijk ook eens naar: de Opleiding Toetsdeskundige, de cursus Taken en verantwoordelijkheden van de examencommissie HO, de opleiding Betekenisvol (Online) Toetsen in het Onderwijs en het congres Toetsen en Examineren in het HO.

Elke kandidaat een eerlijke beoordeling

Ergens iets van vinden is ons niet vreemd. We beoordelen in het dagelijks leven vaker dan we denken. Maar weloverwogen, objectief en feitelijk beoordelen en dit oordeel kunnen onderbouwen, is een ander verhaal. Zeker bij een beoordeling in de praktijk, die door veel kandidaten als heel spannend wordt ervaren. Bovendien zijn er allerlei omstandigheden die de beoordeling kunnen beïnvloeden, zoals tijdgebrek of onverwachte gebeurtenissen. Het is dan een kunst om te komen tot een valide en betrouwbare beoordeling.

In deze training gaan we daarom in op allerlei factoren die een rol spelen bij de kwaliteit van beoordelingen. Daarnaast gaan we heel praktisch aan de slag met het toepassen van verschillende beoordelingsmethoden en het geven van feedback. In een kalibreersessie bespreken we enkele beoordelingen met elkaar.

Download de brochure (pdf)

 

Jouw rol is cruciaal!

De rol van een beoordelaar is cruciaal om elke kandidaat een eerlijke beoordeling te geven. Daarnaast is de rol van de ontwikkelaar van praktijkopdrachten essentieel om deze zo te ontwikkelen dat kandidaten een optimale kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen.

 

Tijdens deze training leer je:

  • welke factoren de kwaliteit van beoordelingen bepalen;
  • hoe je de beoordelaarsbetrouwbaarheid kunt vergroten (of beoordelaarseffecten kunt verkleinen);
  • verschillende beoordelingsmethoden toepassen;
  • omgaan met waarnemingen en interpretaties;
  • een beoordelingsmodel correct gebruiken;
  • hoe je groepswerk kunt beoordelen;
  • hoe je feedback geeft, die de prestaties van kandidaten verbetert.

Bekijk het programma

 

Ook interessant voor jou:

Programma van de 2-daagse training Beoordelen van praktijkopdrachten

Iedere dag start om 09.30 uur (ontvangst om 09.00 uur) en eindigt om 16.30 uur.

 

Module 1

Kwaliteit van beoordelen

Beoordelaars hebben een belangrijke rol in de kwaliteit van de beoordeling. Het is belangrijk dat zij naast vakinhoudelijk bekwaam ook bekwaam zijn in het beoordelen. Daarnaast spelen ook andere factoren een rol bij de kwaliteit van beoordelingen, zoals de kwaliteit van de opdracht en het bijbehorende beoordelingsmodel. Ook duidelijke kaders (bijvoorbeeld: Is het voor iedereen duidelijk wat er getoetst wordt?) en duidelijke randvoorwaarden (bijvoorbeeld: Zijn de afnamecondities voor alle kandidaten vergelijkbaar?) zijn van belang.

Binnen de manier van beoordelen kun je verschillende keuzes maken. Kies je uitsluitend voor docent-/expertbeoordelingen of daarnaast ook voor peer-feedback of zelfbeoordeling. Kies je voor individuele of groepsbeoordelingen en kies je voor holistisch of analytisch beoordelen. We zullen voor- en nadelen van deze verschillende keuzes behandelen.

Tot slot gaan we op deze dag in op het vergroten van de beoordelaarsbetrouwbaarheid, onder andere door het expliciteren van beoordelingscriteria en het voorkomen en verkleinen van beoordelaarseffecten. Dit pas je ook toe op jezelf door middel van de vraag; ‘ben ik een betrouwbare beoordelaar?’. Vervolgens houden we met elkaar een kalibreersessie waarin er onderling afstemming plaatsvindt over enkele concrete beoordelingen. Het doel hiervan is een duidelijker beeld van de beoordelingscriteria en de cesuur te krijgen.

In het kort:

  • Factoren die de kwaliteit van een beoordeling beïnvloeden
  • Keuzes binnen de manier van beoordelen
  • Vergroten van de beoordelaarsbetrouwbaarheid
  • Kalibreersessie

 Het complete programma in een handig overzicht? Download de brochure (pdf)


Module 2

Beoordelen in de praktijk

Tijdens deze dag gaan we actief aan de slag met het toepassen van beoordelingsmethoden. We ervaren de meest gebruikte methoden voor goed observeren en beoordelen.

Daarnaast gaan we in op verschillende manieren van beoordelen van groepswerk. Vragen die daarbij aan bod komen, zijn bijvoorbeeld: ‘Hoe geef je een individueel oordeel binnen groepsbeoordelingen?’ en ‘Hoe ga je om met/voorkom je meeliftgedrag?’. Daarnaast gaan we in op de functies van feedback en voorwaarden voor goede feedback en oefenen we met het geven van feedback op verschillende niveaus.

In het kort:

  • Toepassen van beoordelingsmethoden WACKER, VRAAK, STAR(RT)
  • Beoordelen van groepswerk
  • Feedback geven

 

De docent

Drs. Marnie Wouters

Naast ervaringsdeskundige binnen het Hoger Onderwijs (o.a. coach, docent, vicevoorzitter examencommissie) heeft Marnie Wouters veel expertise als trainster binnen professionaliseringstrajecten op het gebied van toetsing en toetskwaliteit. Ook met het beoordelen van portfolio's en het afnemen van CGI's ten behoeve van BKE-/SKE-certificering heeft zij de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan.

Algemene informatie over de training Beoordelen van praktijkopdrachten

 

Data & Locatie

10 maart & 7 april 2021

Meeting Plaza Utrecht
Godebaldkwartier 20
3511 DX Utrecht

 

Jouw investering

De kosten van deze training bedragen €1.799,- (excl btw).
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de online leeromgeving. 

 

Tijdschema

09.00 uur - Aanvang
09.30 uur - Start ochtendprogramma
12.30 uur - Lunch
16.30 uur - Afsluiting 

 

Voor wie bestemd

Deze training is bestemd voor ontwikkelaars en beoordelaars van praktijkopdrachten uit het onderwijs en het bedrijfsleven.

De praktijkopdrachten kunnen diverse vormen aannemen en op allerlei manieren worden beoordeeld; van beoordelingen van (geschreven) producten tot observaties van processen in de (gesimuleerde) praktijk of (reflectie)gesprekken, zoals een criteriumgericht interview.

 

Ook interessant voor jou:

 

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de training maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van een online leeromgeving. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video’s, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. De leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de training ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om je profiel aan te maken.

 



Lees hier de reacties van eerdere deelnemers:

  • “Nuttige opleiding waarin je door de aangeboden lesstof in gesprek komt met andere cursisten wat een nieuwe kijk geeft op de manier van toetsen, soms anders dan hoe je het zelf doet”
  • “Erg leuke manier om aan de hand van het beoordelen van een opdracht de pijnpunten/noodzaak van een goed beoordelingsmodel (en afstemming) te ontdekken”

Incompany training

Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Wil je meer informatie?

Of wil je een incompany voorstel? Neem dan contact op met Guusje Verhoeven of Nancy Kager:


Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven voor deze cursus. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Training Beoordelen van praktijkopdrachten

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Training Beoordelen van praktijkopdrachten start op 10 maart en 7 april 2021 in Meeting Plaza Utrecht!

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Wil je, naast dit event, ook op de hoogte blijven van onze praktische werktips, events en opleidingen op je vakgebied?

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: 2-daagse training
Prijs: €1799,- excl. btw
Datum: 10 maart en 7 april 2021
Locatie: Meeting Plaza Utrecht

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Aanmelden

Opleidingsadvies

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Mariska Korewijk  

Opleidingsadviseur
Mariska Korewijk

  

040 - 297 27 51

Relevant aanbod

10 Sep

Opleiding Rekendiagnostiek

Deze opleiding is gericht op het kunnen vormgeven van goede rekendiagnostiek volgens de bedoeling van het protocol ERWD. Lees meer
Type: Opleiding | | Lokatie:Meeting Plaza Utrecht
8 Jan

Leerlijn Digitale didactiek

Vergroot het leerrendement van jouw onderwijs tijdens de 8 daagse leerlijn Digitale didactiek. Lees meer
Type: Opleiding | | Lokatie:BCN Daltonlaan Utrecht
19 Jan

Cursus Vertrouwenspersoon in het onderwijs

Leer tijdens de 3-daagse cursus Vertrouwenspersoon in het onderwijs om te gaan met klachten, het juiste advies geven en de optimale ondersteuning te bieden. Lees meer
Type: 3-daagse cursus | | Lokatie:Meeting Plaza Utrecht
27 Jan

Cursus Grensoverschrijdend gedrag in de school

Leer tijdens de 4-daagse cursus Grensoverschrijdend gedrag in de school grensoverschrijdend gedrag te signaleren, herkennen en effectief aan te pakken! Lees meer
Type: 4-daagse cursus | | Lokatie:Aristo Meeting Plaza Utrecht
11 Feb

Opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie

Tijdens deze opleiding leren we diagnosticerend onderwijzen; lesgeven op spoor 2 en daarmee rekenproblemen voorkomen in de klas. Daar waar ondanks alles toch problemen zijn ontstaan leren we ze herkennen en aanpakken. Dit doen we met behulp van de drie modellen uit het protocol ERWD. Lees meer
Type: Opleiding | | Lokatie:Meeting Plaza Utrecht

Alle events