- 4-daagse opleiding
- 1 - 22 juni 2023
- La Vie Utrecht
- ,- (excl. btw)
- Contact
Benut de kansen van data
Een goede informatiepositie is essentieel in de integrale aanpak van ondermijning. Om tot een goede informatiepositie te komen is het belangrijk om te weten welke databronnen beschikbaar en relevant zijn. Ook is het van belang om te weten wat er mogelijk is op het gebied van data-uitwisseling tussen afdelingen binnen de gemeente en met samenwerkingspartners. Daarnaast is er een juridisch verantwoord proces nodig voor het opwerken en analyseren van signalen tot interventies. Tot slot wil je de resultaten van dit proces op een aantrekkelijke manier kunnen presenteren of opnemen in beleid.
Hoe verkrijg en analyseer je de juiste informatie om adequaat op signalen te handelen?

In deze opleiding leer je data inzichtelijk maken en op de juiste manier inzetten om ondermijning aan te pakken.
Deze opleiding beantwoord de hoe vraag en is systeemonafhankelijk
Er zijn diverse dashboards en platforms ontwikkeld of in ontwikkeling om de informatiepositie te verhogen en criminaliteitsgegevens inzichtelijk te maken. Denk hierbij aan www.zichtopondermijning.nl, een veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) of een zelf ontwikkeld dashboard. In deze opleiding leer je hoe je data analyseert en interpreteert zonder dat je van 1 bepaalde tool afhankelijk bent. Je kunt dus altijd aan deze opleiding deelnemen, onafhankelijk van de tool waar jouw gemeente mee werkt.
Bekijk het volledige programma
Na deze opleiding:
- Krijg je inzicht in de ondermijningproblematiek met behulp van data
- Gebruik je de juiste informatiebronnen, zowel binnen als buiten jouw gemeente
- Is jouw informatiepositie juridisch verantwoord en pleeg je gerichte interventies
- Weet je welke informatie je met veiligheidspartners mag delen en welke juist niet
Programma Datagedreven aanpak van ondermijning
Het programma start om 9.00 uur en eindigt om 16.30 uur. Tussendoor is er ruimte gereserveerd voor koffie/thee en lunchpauze.
Dag 1
Signaalverwerking
Het belang van een datagedreven aanpak
Je leert waarom datagedreven werken onmisbaar is in de integrale aanpak van ondermijning en hoe je dit inbedt in jouw organisatie.
- Wat is datagestuurd werken en wat vraagt dit van jouw organisatie?
- Waarom is data essentieel in de integrale aanpak van ondermijning?
- Hoe kun je met behulp van data maatschappelijke en veiligheidsvraagstukken aanpakken?
Signalen verzamelen en verwerken
Je leert hoe je data inzet wanneer er een melding bij de gemeente is binnengekomen (bijv. via een BOA, een externe partner of een burger).
- Hoe bepaal je of een signaal kan worden opgewerkt?
- Welke gegevens heb je nodig en waar haal je deze data vandaan?
- Hoe houd je als gemeente overzicht over deze meldingen en bepaal je welk signaal ertoe doet?
- Wat ga je onderzoeken en wat heb je hiervoor nodig? Wie zijn je stakeholders?
- Hoe zet je het Lokaal Informatie Overleg in?
Dag 2
Van signaal tot interventie
Informatiepositie opbouwen
Vanuit de signaalverwerking die je in module 1 hebt geleerd, gaan we verder in deze module op het opwerken van deze signalen tot geschikte handelingsperspectieven. Want alleen met een goede informatiepositie kun je gerichte interventies plegen.
- Wat zijn indicatoren van ondermijning en hoe werk je hiermee?
- Hoe verzamel je data?
- Hoe maak je gebruik van open bronnen in je onderzoek?
- Wanneer gebruik je fysieke en digitale observaties?
- Welke informatie haal je uit de basisregistraties?
- Wat is het verschil tussen de harde en zachte kant van informatie?
Praktijkcase: Technologische hulpmiddelen
- Je krijgt een praktische uitleg van Excel tot aan de verschillende (publiek beschikbare) tools die kunnen ondersteunen bij het opbouwen van het informatiebeeld.
- Je krijgt goodpractices, handreikingen en modellen mee zodat je dit direct in je eigen praktijk kunt toepassen.
Dag 3
Privacy en informatie-uitwisseling
Voldoe aan wet- en regelgeving, privacy en de ethische kant van data
Je leert wat er WEL mag op het gebied van privacy en hoe je dit kenbaar maakt aan jouw intergemeentelijke- en externe samenwerkingspartners. Daarnaast gaan we in op ethisch verantwoord gebruik van data. Deze module is heel praktisch opgebouwd zodat het ook goed te volgen is voor mensen met een niet-juridische achtergrond.
- Hoe pas je de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en WPG (Wet politiegegevens) toe bij het gebruik van data?
- Wat is doelbinding en hoe vind je de juiste grondslag bij de aanpak van ondermijnging?
- Hoe ga je om met het verwerken van persoonsgegevens?
- Wat mag je wel en niet uitwisselen aan informatie met ketenpartners?
- Welke convenanten kun je naast het model privacy protocol (nog meer) gebruiken?
- Hoe zorg je dat je ethisch omgaat met data en informatie?
- Hoe bouw je een waterdicht dossier zodat je hier in een eventuele rechtszaak geen gedoe over krijgt?
Dag 4
Handelingsperspectief en data storytelling
Handelingsperspectief
Nadat je de afgelopen modules hebt doorlopen, is het informatiebeeld klaar en voldoet het aan de juridische kaders. In deze module gaan we in op de volgende stap: het daadwerkelijk handelen op basis van de inzichten uit het informatiebeeld.
- Welke scenario’s zijn er na het opstellen van het informatiebeeld?
- Hoe kies je het juiste handelingsperspectief?
- Hoe bepaal je met welke partners je het handelingsperspectief oppakt?
Gebiedsgerichte (preventieve) aanpak
Je leert hoe verschillende indicatoren en databronnen je kunnen helpen om zicht te krijgen op het functioneren van (eco)systemen en de partijen die daarbij horen en daarmee een rol kunnen spelen in het formuleren van je aanpak.
- Hoe pak je criminogene factoren aan?
- Welke preventieve maatregelen kun je nemen?
Adviseren a.d.h.v. data storytelling
Vervolgens leer je de resultaten van je analyses goed overbrengen aan je interne stakeholders. Je krijgt een introductie op data storytelling zodat je nog meer impact maakt met je opgebouwde data gedreven inzichten. Aan de hand van het I.M.P.A.CT. model van Buro Flamingo leer je op praktische wijze in 5 stappen je inzicht vertalen naar een verhaal met impact.
- Inzicht
- Mindset
- Presentatie
- Aandacht
- Communicatie
- Transactie
Jouw deskundige docenten

Sabine Verbeek
Data-analist en eigenaar van Buro Flamingo. Ze helpt gemeenten om datagedreven te werken op het thema veiligheid om de leefbaarheid en veiligheid te kunnen waarborgen.

Robert Jacobs
Robert is coördinator Verhogen informatiepositie Gemeenten (VIP) Weerbare Overheid, Taskforce-RIEC Brabant Zeeland.

Jolanda van Boven
Jurist en eigenaar Van Boven Advies. Richt zich op wat er WEL mag op het gebied van privacy en informatie-uitwisseling.

John Bardoel
Adviseur, Ginder. Expert gebiedsgerichte aanpak en het functioneren van (eco)systemen
Deze opleiding is ontwikkeld voor:
- Adviseurs-, beleidsmedewerkers openbare orde en veiligheid
- Bibobcoördinatoren
- Criminaliteitsanalisten
- Informatiemakelaars, data analisten en programmamanagers die zich bezighouden met openbare orde en veiligheid, ondermijning en georganiseerde criminaliteit of leefbaarheid, zorg- en veiligheidsvraagstukken.
Algemene Informatie
Deze
4-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
La Vie Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
La Vie Utrecht
St Jacobsstraat
61
3511 BP
Utrecht
tel: 030-2340088
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Dag 1 | 1 juni 2023 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 2 | 8 juni 2023 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 3 | 15 juni 2023 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Dag 4 | 22 juni 2023 | 09:30 - 16:30 | La Vie Utrecht |
Jouw investering
De investering voor
deze
4-daagse Cursus/Training bedraagt
€ 3199,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
STAP-Budget
Je kunt het STAP-budget voor deze opleiding aanvragen. Jij krijgt dan een
aantrekkelijke subsidie van maximaal € 1.000,- van de overheid.
Neem contact op met onze adviseur voor de mogelijkheden:
Tonnie van Zanten
040 - 2 972 780
tonnie.van.zanten@sbo.nl

Ondersteund door online leeromgeving
Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.
Naar Mijn Online Leeromgeving
Opleiding op maat
Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.
Waarom Incompany
- De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
- Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
- De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
- Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
- Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
- Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
- Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
- Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren
Vragen of meer informatie?
Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
E-mail:
guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel:
+31 40 29 74 980
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!


Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.