- 19 september - 10 oktober 2022
- Aristo Meeting Plaza Utrecht
- ,- (excl. btw)
- Contact
Klachten op de werkvloer nemen toe: ben jij in jouw rol als vertrouwenspersoon voldoende hierin toegerust?
De werkvloer is een samenleving in het klein waar veel misgaat. Door de (media) aandacht rondom #metoo is de rol van de vertrouwenspersoon actueler dan ooit. Meldingen van discriminatie, verbaal geweld, pesterijen of seksuele intimidatie komen steeds vaker voor op de werkvloer en verminderen het werkplezier. Daarnaast komen er meer meldingen van hoge werkdruk wat leidt tot stress of zelfs burn-outs met soms verstrekkende gevolgen zoals ziekteverzuim of juridische problemen. Dit leidt tot verstrekkende gevolgen zoals ziekteverzuim of juridische problemen. Als vertrouwenspersoon aan jou te taak om hier zorgvuldig mee om te gaan, advies te geven en ondersteuning bieden. Is de sociale veiligheid binnen jouw organisatie voldoende gewaarborgd?
Als vertrouwenspersoon ben je eerste aanspreekpunt bij meldingen en verzorg je de eerste opvang. Om op een goede manier met klachten om te kunnen gaan zijn verschillende uiteenlopende vaardigheden nodig. Deze cursus biedt jou alle handvatten voor het eigen maken van deze vaardigheden en geeft verdieping in jouw rol als vertrouwenspersoon.
Jouw praktijk staat centraal: leer van en met elkaar
Tijdens deze praktijkgerichte cursus is er voldoende ruimte om eigen casussen in te brengen. Het uitwisselen van kennis en ervaringen staat centraal. Op deze manier kun je er alles uithalen om direct aan de slag te kunnen gaan binnen je eigen organisatie.
Programma
De werkwijze is praktisch van karakter. Er wordt veel geoefend met casuïstiek, eventueel aangedragen door de deelnemers. Tevens wordt achtergrondinformatie behandeld. Deze wordt weergegeven in een uitgebreide cursusmap.
Na deze cursus:
- heb je een concreet beeld van jouw functie als vertrouwenspersoon en jouw positie binnen de organisatie (taken, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en grenzen)
- weet je welke voorwaarden nodig zijn om op een juiste wijze jouw taak uit te kunnen voeren
- heb je kennis van ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties
- ken je de wettelijke kaders waarbinnen je opereert en de AVG gericht op vertrouwenswerk
- vind je de balans en het zelfvertrouwen in het omgaan met vertrouwelijke informatie enerzijds en het hanteren van de meldplicht anderzijds
- ben je je bewust welke rol communicatie heeft binnen de functie en wat de eigen wijze van communiceren is
- ben je beter in staat een (opvang)gesprek te voeren met een klager en deze te begeleiden
Ook interessant voor jou?
Programma Vertrouwenspersoon voor overheid en bedrijfsleven
Dag 1:
Ochtend
- Welke verschillende soorten ongewenste omgangsvormen zijn er?
- Zicht op jezelf: wat zijn jouw vaardigheden en kwaliteiten?
- Taken van de vertrouwenspersoon
Middag
- Normen en waarden binnen de organisatie
- Steun en voorwaarden voor vertrouwenswerk
- Welke route moet je doorlopen voor klachten en de klachtencommissie?
- Stappenplan melding tot nazorg
- Werken met het stroomschema aangifteplicht en ambtsmisdrijven
- Stroomschema doorbreken van vertrouwelijkheid
Tip: Download de brochure voor een compleet overzicht!
Dag 2:
Ochtend
- Welke wetgeving is belangrijk voor vertrouwenspersonen?
Onder andere de arbowetgeving, wet huis van klokkenluiders, doormeld- of aangifteplicht wordt besproken - Met welke juridische aspecten dien je rekening te houden?
Er wordt stilgestaan bij beroepsgeheim/verschoningsrecht, anonimiteit, dossiervorming, jaarrapportage en de grenzen aan vertrouwelijkheid - Samenwerking binnen de organisatie / sociale kaart
- Arbo en integriteitsbeleid, gedragscode, meldregeling (checklist melding), onderzoeksprotocol
- Welke preventieve activiteiten kun je ondernemen?
- Wat zijn actiepunten binnen jouw organisatie?
Middag
- Intieme en gevoelige onderwerpen
- Wat zijn de voorwaarden bij gespreksvoering?
- Welke gesprekstechnieken kun je toepassen?
- Oefenen van een gespreksvaardigheden samen met een acteur
Jouw topdocent:

Drs. Patricia Ohlsen
Pedagoge
Patricia, is pedagoge, coach, mediator, adviseur en trainer preventie van kindermishandeling, huiselijk geweld en ongewenste omgangsvormen. Zij is gespecialiseerd in het geven van communicatietrainingen en werkt veel met mensen uit het bedrijfsleven, overheids- en onderwijsdomein.
De cursus is ontwikkeld voor:
De interne en/of externe vertrouwenspersonen bij wie incidenten van (seksuele) intimidatie, pesten, agressie, geweld en discriminatie worden gemeld en/of zich bezig houden met integriteitskwesties binnen de organisatie.
Algemene Informatie
Deze
2-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij
Aristo Meeting Plaza Utrecht te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande
gegevens.
Aristo Meeting Plaza Utrecht
Godebaldkwartier
357
3511 DT
Utrecht
tel: 088 - 2301036
Dag | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Module 1 | 19 september 2022 | 09:30 - 16:30 | Aristo Meeting Plaza Utrecht |
Module 2 | 10 oktober 2022 | 09:30 - 16:30 | Aristo Meeting Plaza Utrecht |
Jouw investering
De investering voor
deze
2-daagse Cursus/Training bedraagt
€ 1799,00
(excl. btw)
per persoon.
Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale
leeromgeving.
Studiewijze
Gericht op jouw praktijk
Je kent je vak, maar in de praktijk is het toch vaak anders. Hoe ga jij en je medecursisten daarmee om? Je leert van anderen. Ook werk je met praktijkcases en -opdrachten.
Leer van elkaar
Hoe gaan je medecursisten om met bepaalde situaties en dilemma’s? Laat anderen je inspireren
Persoonlijke aandacht
De docent wil zich goed focussen op jou, daarom bevat de groep maximaal 14 deelnemers.
Online ondersteuning
Je krijgt (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lessen, zoals video’s, artikelen en opdrachten.
Certificaat van deelname
Na deelname ontvang je een certificaat van deelname. Hiermee maak je jouw ervaring zichtbaar: erg interessant voor jouw organisatie en CV.
Opleiding op maat
Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.
Waarom Incompany
- De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
- Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
- De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
- Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
- Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
- Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
- Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
- Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren
Vragen of meer informatie?
Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven
Adviseur Incompany trainingen
E-mail:
guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel:
+31 40 29 74 980

Bence Berki
Adviseur Incompany trainingen
E-mail:
bence.berki@sbo.nl
Tel:
+31 40 29 74 980
Inschrijven
Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.
Leg je deelname vast!


Persoonlijk opleidingsadvies nodig?
Wil je meer inhoudelijke informatie?
Neem vrijblijvend contact op met mij.