Cursus (digitale) Gegevensuitwisseling in de zorg

  • Een gegevensuitwisselingsplan opzetten; dat leer je tijdens dit leertraject!
  • Leer de mogelijkheden binnen het actuele juridische kader voor jouw organisatie
  • Wacht niet langer, neem het voortouw!
  • Na het leertraject kan jij direct én verantwoord beslissingen nemen
  • Dit leertraject helpt je versnelt digitaal gegevens uit te wisselen

Versnel het digitaal uitwisselen van gegevens

  • 1 - 22 november 2021
  • BCN Utrecht CS
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Maak een concreet gegevensuitwisselingsplan voor jouw organisatie!

De wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg is in de maak. Wil je als zorginstelling wachten tot het moet? Of ga je doen wat al kan?

Wat betekent dat dan voor jouw zorgorganisatie of afdeling? En hoe wissel je persoonsgegevens op de juiste manier uit? Waar moet je op letten bij apps en technologiën nu zorg op afstand blijvend onderdeel van de zorg zal zijn? Met het praktijkgericht cursus (digitale) Gegevensuitwisseling in de zorg is jouw organisatie/afdeling goed voorbereid en ligt er een gegevensuitwisselingsplan klaar! 

Download de brochure

Leer alles over:

  • Het versnellen van gegevensuitwisseling in de Zorg
  • Actuele en toekomstige (wettelijke) kaders
  • Het omgaan met technologische ontwikkelingen

Jouw eigen praktijkcase is de basis!

Bekijk het programma

Na deelname aan de cursus:

  • Ga je pro-actief aan de slag met het digitaal uitwisselen van persoonsgegevens
  • Heb je een Gegevensuitwisselingsplan voor jouw organisatie/ afdeling of heb je het bestaande plan toekomstbestendig ingericht
  • Kun je doeltreffend beleid vormen en in de uitvoering verantwoord beslissingen maken.
  • Weet je hoe te versnellen bij het digitaal uitwisselen van gegevens in tijden van crisis
  • Kun je bepalen hoe om te gaan met nieuwe technologie zoals apps om de digitalisering te kunnen versnellen

Resultaat

Een raamwerk met een praktische vertaling van het van toepassing zijnde juridisch kader en daarmee met de te nemen stappen bij het veilig en verantwoord inrichten van huidige en toekomstige gegevensuitwisseling.

Deelnemer over de cursus

"De opleiding geeft een goed en praktisch bruikbaar overzicht van de belangrijkste wetgeving bij gegevensuitwisseling in de zorg".

Programma van het leertraject (digitale) Gegevensuitwisseling in de zorg

 

Dag 1

Het Kader (1)

Leerdoel: Na deze Module heb je kennis van het relevante juridische kader bij het uitwisselen van (digitale)

persoonsgegevens in de zorg

  • Welk juridisch kader is van toepassing op het uitwisselen van gegevens in de zorg?
  • Wat kan en mag met gegevens binnen dit kader?
  • Hoe maak je een praktische vertaling van dit juridisch kader?
  • Hoe veranker je een veilige en verantwoorde gegevensuitwisseling in je organisatie?
  • Wat kan en mag met het toepassen van nieuwe technologie?
  • Welke afspraken maak je met leveranciers?
  • Hoe wissel je elektronisch medische gegevens veilig uit?
  • Wie moet je voor welke gegevens inzage geven?

De toezichthouder

Leerdoel: Na deze module heb je kennis van de mogelijkheden en verplichtingen bij het uitwisselen van (bijzondere) persoonsgegevens met verschillende partijen

  • Welke gegevens kan en mag je binnen het ziekenhuis/ de zorginstelling uitwisselen?
  • Welke gegevens kan en mag je met andere ziekenhuizen/zorginstellingen uitwisselen?
  • Welke gegevens kan en mag je met externe (commerciële) partijen uitwisselen?
  • Welke gegevens kan en mag je uitwisselen in het kader van (wetenschappelijk) onderzoek?

 


Tip: Download de brochure voor een compleet overzicht!


Dag 2

Het Kader (2)

Leerdoel: Na deze Module weet je wat de rechten van betrokkenen zijn en hoe je hier praktisch gehoor aan geeft

  • Welke afspraken dien je met samenwerkingspartners te maken betreffende inzage in medische gegevens?
  • Wie mag inzage in het PGO?
  • Welke rechten heeft een patiënt met betrekking tot zijn/haar gegevens?
  • Hoe geef je praktisch gehoor aan de rechten van de patiënt?
  • Wanneer heb je toestemming nodig van de patiënt?
  • Hoe richt je de toestemmingsvoorziening in binnenmijn organisatie?
  • Wat moet je doen in geval van een datalek?

De praktijk

Leerdoel: Na deze module beschik je over de handvaten om voor je eigen organisatie/afdeling een gegevensuitwisselingsplan te maken.

Aan de hand van je eigen praktijkcase ga je nu aan de slag. Interactiviteit staat hierbij voorop. Het plan wordt vorm gegeven door antwoord op o.a. de volgende vragen:

  • Welke datastromen zijn er aanwezig in mijn organisatie?
  • Met welke derde partijen wissel je gegevens uit?
  • Welke technologieën/systemen gebruik je om gegevens te verwerken?
  • Welk juridisch kader is van toepassing op de gegevensverwerking? 

Dag 3:

Online en interactief

Het gegevensuitwisselings plan

Leerdoel: Na deze sessie heb je jouw gegevensuitwisselingsplan in de steigers staan en hebben al jouw vragen een platform gekregen.

  • Presenteer je het (concept)gegevensuitwisselingsplan:
  • Ontvang je feedback van de docenten en je mede-cursisten:
  • Wissel je ervaringen uit:
  • Stel je vragen uit de praktijk en verdiep de opgedane kennis

Docenten:

img-Marlieke Bakker

Marlieke Bakker
Senior Legal Consultant Digital Health Compliance, Deloitte Legal

Marlieke is specialist op het gebied van privacy, gegevensbescherming en compliance vraagstukken binnen de gezondheidszorgsector. Marlieke heeft de afgelopen jaren bij verschillende organisaties de rol van Privacy Officer vervuld en
heeft diverse Privacy by Design advieswerkzaamheden gedaan.

img-Chris van Balen

Chris van Balen
Senior inspecteur Afdeling systeemtoezicht, Autoriteit Persoonsgegevens.

De afdeling systeemtoezicht probeert de naleving van privacywetgeving door organisaties te bevorderen. Chris richt zich daarbij vooral op de zorgsector.

img-Sari Koelewijn

Sari Koelewijn
Senior Business Analyst, Deloitte Accountancy & Advies

Sari is specialist op het gebied van juridische vraagstukken omtrent digitalisering, waaronder privacy en informatiebeveiliging. Sari heeft verscheidene MKB-bedrijven, stichtingen en medische organiaties bijgestaan in haar adviserende werkzaamheden. 

Dit leertraject is speciaal bestemd voor:

  • Kwaliteit en beleidsfunctionaris
  • Functionaris Gegevensbescherming
  • Hoofd afdeling
  • Informatiebeveiliger
  • Kwaliteitsmanager
  • Lijnmanager
  • IT manager
  • Medewerker communicatie
  • Privacy Officer
  • Informatiebeveiliger

Werkzaam binnen de Zorgsector zoals:

  • Universitair medische centra
  • Ziekenhuizen
  • GGZ
  • Gehandicaptenzorg
  • Verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT)
  • Laboratoria en ambulancdiensten
  • Overige Zorg en Welzijn

Algemene Informatie

Deze 3-daagse Cursus/Training zal plaatsvinden bij BCN Utrecht CS te Utrecht.
Voor facilitaire vragen en de routebeschrijving zie onderstaande gegevens.

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC
Utrecht
tel: 030 - 256 73 91

Dag Datum Tijd Locatie
Dag 1 1 november 2021 09:00 - 16:30 BCN Utrecht CS
Dag 2 8 november 2021 09:00 - 16:30 BCN Utrecht CS
Dag 3 22 november 2021 09:00 - 12:00 online (of n.t.b.)

Jouw investering

De investering voor deze 3-daagse Cursus/Training bedraagt € 1799,00 (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

hybride Learning

Hybride opzet voor een sterker leerresultaat

Je kunt rekenen op een sterke combinatie van online onderdelen en leren op de leslocatie die samen één geheel vormen en ook op zichzelf een meerwaarde bieden. De voordelen voor jou:

  • Groter leerrendement door een intensiever leertraject
  • Nog meer afgestemd op jouw praktijk
  • Besparing tijd en meer flexibiliteit

Lees meer over de hybride opzet

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Opleiding op maat

Zou jij samen met jouw collega's één van onze opleidingen willen volgen, maar dan gericht op de eigen organisatie, situatie en wensen? Dan is Incompany zeker interessant! Samen stellen we een programma op en bepalen we datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Waarom Incompany

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie en leerbehoeften
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Vragen of meer informatie?

Lees meer over onze Incompany trainingen of neem vrijblijvend contact op met:

Guusje Verhoeven

Adviseur Incompany trainingen
E-mail: guusje.verhoeven@sbo.nl
Tel: 040 – 2 974 980

Download brochure

Onze privacy-policy

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Veilig betalen

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Hoi, Ik ben Sandra en ben een specialist op dit vakgebied. Je kunt mij bereiken via onderstaande gegevens of via de chat.

040 2972 770 sandra.donkers@sbo.nl

Productaanbod