Verkennend Leertraject Teacher Leader

> Geef samen met collega's effectief leren en lesgeven vorm
> Hanteer een onderzoekende aanpak voor evidence-informed werken
> Beheer je professionele ontwikkeling als leraar en zet je tijd doelgericht in
> Wil jij meer weten over dit leertraject? Beluister de podcast van docent Margreet Pols

Versterk je didactische, coachings-, onderzoeks- en veranderkundige competenties en word leider in leren

  • Leergang
  • 24 juni - 2 december 2024
  • BCN Utrecht (Daltonlaan)
  • ,- (excl. btw)
  • Contact

Verbeter onderwijs vanuit de krachtige positie van leraar

Dit leertraject richt zich op jouw ontwikkeling binnen het vak van leraar, waar andere professionaliseringstrajecten voor docenten zich juist vaak richten op hiërarchisch leiderschap. Vanuit deze unieke positie in de onderwijspraktijk kun je een belangrijke rol nemen in onderwijskundige verbetering. Als leider in leren haal je het beste uit jezelf, collega’s en leerlingen vanuit verschillende rollen.

Na dit verkennend leertraject:

  • Benut het potentieel van jezelf, jouw collega’s en leerlingen beter
  • Geef samen met collega’s effectief leren en lesgeven vorm
  • Hanteer je een onderzoekende aanpak voor evidence-informed werken
  • Coach en ondersteun je collega’s en bevorder je hun professionalisering
  • Beheer je jouw professionele ontwikkeling als leraar en zet je jouw tijd
    doelgericht in
Download de brochure voor een handig programmaoverzicht

De rollen van een teacher leader als aanjager van onderwijsverbetering:

  • Custos: past onderwijskundig onderzoek, leermateriaal en praktijkvoorbeelden toe
  • Datacoach: benut databronnen, -protocollen en –instrumenten of methodologieën
  • Expertdocent: geeft samen met collega’s effectief leren en lesgeven vorm
  • Curriculumkenner: kent curricula van de verschillende leergebieden
  • Collega in de klas: lessen observeren, modelleren, co-teacher en feedback geven
  • Trainer: organiseert professionaliseringsactiviteiten ten behoeve van effectief leren en lesgeven
  • Collegiale coach: coachen en begeleiden van (nieuwe) collega’s
  • Onderwijskundig veranderkundige: draagt bij aan onderwijsontwikkeling en verandermanagement

Ook interessant voor jou?

Persoonlijke intake

Jouw rol als Teacher Leader

Wat is jouw positie in je team en op school? Komen collega’s vaak bij je met vragen? Waar haal je informatie over effectief onderwijs vandaan? Hoe ga je om met tijdsdruk, weerstand of feedback? Tijdens een persoonlijk intakegesprek krijgen we meer zicht op:

  • Jouw ontwikkelvraag voor dit leertraject
  • Je drijfveren en motivatie voor de rol Teacher Leader
  • Uitdagingen & kansen in jouw persoonlijke ontwikkeling

Ontvang de “It’s about time planner” en neem meer regie over jouw tijd door doelgericht te werken.


Module 1

Didactisch meesterschap

We duiken eerst in de essentie van leraarschap: didactisch meesterschap. Hoe benut en versterk je jouw vakmanschap om onderwijs te verzorgen waarin alle leerlingen worden uitgedaagd om hun volledige potentieel te bereiken? En doe je dat vooral op onderbuikgevoel of werken jullie vanuit beproefde theorieën en werkwijzen? Vandaag kijken we vanuit een evidence informed perspectief naar een aantal didactische concepten.

  • Activerende didactiek
  • Samenwerkend leren
  • Het belang van evidence informed werken

Module 2

Jouw rol als Teacher Leader

Als teacher leader neem je een coachende rol in naar jouw collega-docenten. Je wil de inzichten uit dit leertraject vertalen naar jullie onderwijspraktijk en daarin jouw team meenemen. Als collega in de klas en collegiale coach begeleid je (nieuwe) collega’s in het verder versterken van jullie onderwijs. Wat doe je als er weerstand is voor nieuwe didactische inzichten die jullie in de lessen willen integreren? En hoe geef je effectief feedback om een lerende cultuur in het team te versterken? De coachingscompetenties en basisvaardigheden coachen waarmee je in deze lesdag aan de slag gaat geven je hiervoor de juiste handvatten.

Basisvaardigheden coaching:

  • Omgaan met weerstand
  • Luisteren & feedback

Module 3

Onderzoek & evidence informed onderwijs

Benutten jullie kennis die er voorhanden is om het onderwijs te verbeteren? Onderwijskundig onderzoek en gegevens uit jullie onderwijspraktijk kunnen belangrijke inzichten geven over waar verbeterkansen liggen. Waar vind je (wetenschappelijk) onderzoek? Hoe evalueer, gebruik en deel je dit? Op de derde dag duiken we in de betekenis van evidence informed onderwijs en leer je de basisprincipes van onderzoek in de onderwijspraktijk.

  • Onderwijskundig onderzoek & onderzoeksopzetten
  • Validiteit & betrouwbaarheid
  • Evidence informed onderwijs in de praktijk

Module 4

Veranderkunde

Hoe gaan veranderprocessen bij jou op school? Veranderen lukt vaak niet, maar hoe komt dat? Tijdens de laatste lesdag leer je om met een veranderkundige blik te kijken naar jouw onderwijspraktijk. De veranderkundige theorieën en modellen die je krijgt aangereikt bieden een basis om te kijken naar visiestukken van jullie school. Je krijgt hierdoor meer zicht op hoe jij als teacher leader kunt ondersteunen in structurele onderwijskundige verandering vanuit jouw unieke positie in het midden.

  • Verandermodellen
  • Casuïstiek: visiestukken uit eigen school onder de loep
  • Kwaliteitscycli

Jouw docenten:

img-Margreet Pols

Margreet Pols
Docent en trainer, Ceto Trainingen

Margreet is voormalig docent Muziek, CKV en Projectonderwijs, geschoold in coaching en training en studeert deeltijd psychologie. Ze heeft uitgebreide ervaring in het coachen van onderwijsteams en onderwijsprofessionals bij team- en beleidsvraagstukken en geeft les in diverse onderwijsopleidingen.

img-Michel van Ast

Michel van Ast

Michel, co-auteur van bestsellers zoals “Effectief leren, de docent als regisseur” en “Kleppen Dicht! Effectief leren met ICT”, is een expert in didactiek. Met een achtergrond als docent Wiskunde en docent-opleider, is hij nu actief als trainer en adviseur in didactiek en ICT, curriculumontwikkelaar, en trainer van i-coaches en teacher leaders binnen diverse schoolorganisaties.

img-Patricia van Slobbe

Patricia van Slobbe

Patricia, co-auteur van “Kleppen Dicht! Effectief leren met ICT” en “Kleppen Open! Actief leren met ICT”, is gespecialiseerd in het begeleiden van veranderprocessen en leiderschapsontwikkeling. Met een achtergrond als docent Engels, teamleider en clustermanager in het voortgezet onderwijs en HBO, werkt ze nu als trainer en coach.

Speciaal ontwikkeld voor:

Enthousiaste, gemotiveerde en ambitieuze docenten die zich verder willen ontwikkelen binnen hun vak en daarmee een belangrijke rol willen nemen als motivator, inspirator en voorbeeld in schoolontwikkeling en onderwijskwaliteit.

Niveau:
De ontwikkeling van teacher naar teacher leader begint bij een intrinsieke motivatie om je te versterken in didactiek, onderzoek, coaching en verandermanagement. Dit verkennend leertraject vereist daarom geen minimaal aantal jaren werkervaring. Het leent zich juist ook voor onderwijstalenten die vroeg in hun carrière meer grip willen krijgen op de eigen professionele ontwikkeling en het doelgericht inzetten van hun bevlogenheid en ambitie. De aansluitende post-hbo opleiding biedt (op termijn) verdere verdieping.

Algemene informatie

BCN Utrecht (Daltonlaan)
Daltonlaan 100
3584 BJ Utrecht
tel: 030 - 256 73 91

Dag Datum Tijd Locatie
Online Intake 24 juni 2024   Online
Dag 1 23 september 2024 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
(Optioneel) Congres Leerstrategie 3 oktober 2024 09:00 - 17:30 Jaarbeurs Meetup
Dag 2 14 oktober 2024 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)
Dag 3 4 november 2024 09:30 - 16:30  BCN Utrecht (Daltonlaan)
Dag 4 2 december 2024 09:30 - 16:30 BCN Utrecht (Daltonlaan)

Jouw investering

De investering voor dit leertraject bedraagt:

  • € 2.599,- pp. (excl. BTW) voor het vierdaagse traject
  • € 3.099,- pp. (excl. BTW) voor het vierdaagse traject met congresdag

De bedragen zijn inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de digitale leeromgeving.

Schrijf je in voor het leertraject

Opdrachten & tijdsinvestering

  • Lestijd: 32 uur & persoonlijke intake
  • Verwerkingsopdrachten: +/- 30 uur (afhankelijk van eigen ontwikkelbehoefte)

Ondersteund door online leeromgeving

Tijdens de opleiding maak je, naast de bijeenkomsten, gebruik van 'Mijn Online Leeromgeving'. Hier vind je (extra) leermaterialen die aansluiten bij de lesbijeenkomsten, zoals video's, artikelen, eventueel huiswerk en verwijzingen naar boeken. Mijn Online Leeromgeving gebruik je ook als netwerkinstrument en voor interactie: alle deelnemers en docenten zijn via de leeromgeving snel te bereiken. Voor aanvang van de opleiding ontvang je een inlogcode voor de online leeromgeving en een uitnodiging om jouw profiel aan te maken.

Naar Mijn Online Leeromgeving
 online leeromgeving

Ga gericht aan de slag binnen jullie eigen praktijk

Dit traject is ook volledig op maat te volgen. De theorie en praktijkvoorbeelden worden in dat geval volledig afgestemd op de leerdoelen en praktijk van jouw organisatie. Jullie ervaren hierdoor verschillende voordelen:

Inhoud op maat

Het programma sluit exact aan op jullie leerdoelen en praktijk.

Borging van kennis

Kennis blijft beter behouden in de organisatie.

Kostenefficiënt

Efficiënte investering in het kennisniveau van de organisatie.

Binnen jullie schema

Opleiding binnen jullie planning en op jullie locatie.

Bespreek de mogelijkheden

Plan een vrijblijvend adviesgesprek om het programma op maat te bespreken.

Onder andere deze opdrachtgevers gingen je voor:

Download brochure

Onze privacy-policy

Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Veilig betalen

Persoonlijk opleidingsadvies nodig?

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem vrijblijvend contact op met mij.

040 - 297 27 40 nicole.vonk@sbo.nl

Productaanbod

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van vakgebied Onderwijs

Onze privacy-policy