Opleiding Taalcoördinator PO II

Het vervolg op de opleiding Taalcoördinator PO

  • Er wordt dieper ingegegaan op visies op taalonderwijs
  • Taalvaardigheid, schrijven en taalbeleid komen uitgebreid aan bod
  • Gegeven door 2 topdocenten met veel ervaring

Deze opleiding is bestemd voor:

Zorg voor kwalitatief goed taalonderwijs op jouw school!

De opleiding Taalcoördinator PO II is geschikt voor taalcoördinatoren die op zoek zijn naar uitgebreidere kennis op het gebied van Taalonderwijs.  Tijdens de opleiding Taalcoördinator PO II wordt dieper ingegaan op visies op taalonderwijs, het domein mondelinge taalvaardigheid, schrijven en taalbeleid.

Bekijk het programma

 

Voor wie is de opleiding Taalcoördinator PO II bestemd?

  • Taalcoördinatoren die in het verleden de 5-daagse basisopleiding Taalcoördinator PO hebben gevolgd
  • Taalcoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping

 

Heb je de basisopleiding Taalcoördinator nog niet gevolgd?

De basisopleiding Taalcoördinator kenmerkt zich door een praktijkgerichte insteek. Met behulp van literatuur, diverse huiswerkopdrachten en je praktijkopdracht ga je direct aan de slag met de vertaalslag van theorie naar praktijk. Tegelijk verbeter je het taal-/leesonderwijs binnen jouw eigen onderwijsinstelling.

Kijk hier voor meer informatie over de basisopleiding Taalcoördinator

 

Beperkt deelnemersaantal:

Omdat wij een interactieve en leerzame omgeving willen faciliteren, is de groepsgrootte maximaal 18. In het verleden zijn de inschrijvingen erg snel gegaan, het is dan ook aan te raden tijdig in te schrijven.

 

Certificaat

Na afronding van deze opleiding krijg je een certificaat mee naar huis. Hierop staat dat je de opleiding tot Taalcoördinator PO II met succes heeft voltooid.

 

Lerarenportfolio

Deze cursus is geregistreerd bij lerarenportfolio: 00501-05323

 

Ook interessant voor jou

Ben je op zoek naar meer uitdaging? Kijk dan eens naar de volgende opleidingen:

Programma opleiding Taalcoördinator PO II

Iedere dag start om 09.30 uur (ontvangst om 09.00 uur) en eindigt om 16.30 uur

 

Dag 1

Visies op taalonderwijs

Ochtend

  • Kijken en bespreken van verschillende visites op taalonderwijs
  • Welke visies zijn er?
  • Wat zijn de overeenkomsten en verschillen en hoe ziet dat erin de praktijk uit?
  • Hoe wordt er binnen de verschillende visies aan de kerndoelen en referentieniveaus gewerkt?

 

Middag

  • Vertalen kennis ochtend naar eigen praktijk
  • Wat zou kansrijk zijn voor de eigen school? Wat zou (niet) passen en waarom?
  • Bekijken van verschillende visiedocumenten van deelnemers van jouw eigen school
  • Hoe wordt er op de eigen school gewerkt aan de kerndoelen en de referentieniveaus?
  • Hoe zou je als taalcoördinator het een en ander versterken als je kansen ziet?

 


Dag 2

Mondelinge taalvaardigheid

Ochtend

  • Wat is het belang van onderwijs in mondelinge taalvaardigheid?
  • Wat is de relatie tussen kennis, denken en de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid?
  • Hoe kunnen we mondelinge taalvaardigheid verder stimuleren?
  • Het verkennen van verschillende interactiepatronen

 

Middag

  • Vertalen kennis ochtend naar eigen praktijk
  • Inzoomen in en oefenen met interactievaardigheden en op het voeren van denkgesprekken
  • Kijken naar het onderwijsaanbod in de eigen school; wat zou vanuit het referentiekader aan bod moeten komen?
  • Het leggen van een relatie naar de 21st Century Skills
  • Er wordt ingegaan op de vaardigheid presenteren

Dag 3

Schrijven van teksten (stellen)

Ochtend: Het onderwijs in het schrijven van teksten (stellen) is het ondergeschoven kindje van het taalonderwijs. Dit stiefkindje heeft echter, juist nu, potentie om uit te groeien tot de oogappel van het taalonderwijs. We zoomen in op de ingrediënten die nodig zijn om groeipotentieel ten volle te benutten, zodat kinderen uit kunnen groeien tot schrijvertjes in de dop.

Middag

  • Vertalen kennis ochtend naar eigen praktijk
  • Het aanbod van schrijven in de (eigen) methode(s)
  • Wat is goed, waar liggen kansen voor versterking?
  • Wat zijn aanbevelingen van de inspectie en wat zou er vanuit de referentieniveaus aan bod moeten komen?
  • Hoe kunnen nieuwe media ingezet worden ter versterking van de functionaliteit van het schrijfonderwijs?
  • Het leggen van een relatie met een van de 21st Century Skills; het publiceren

 

Tijdschema

09.00: ontvangst met koffie en thee
09.30: start opleidingsdag
12.30: pauze met een luxe lunchbuffet
13.30: vervolg opleidingsdag
16.30: einde opleidingsdag
Tijdens het ochtend- en middagprogramma is er tijd voor een koffie- en theepauze

 

 

De topdocenten

Harald Weessies is zelfstandig taal- en onderwijsadviseur.

 Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als specialisatie taalvaardigheidsontwikkeling in het onderwijs.
 Daarvoor studeerde hij aan de Maharaya Sayajirao Universiteit Baroda in India. 

Van 2005 tot en met 2007 was hij als manager onderwijs verbonden aan de lerarenopleiding voor voortgezet onderwijs van de Hogeschool Utrecht.
 In 2007 was hij lid van de kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School en betrokken bij de oprichting van het Landelijke Expertisecentrum Opleidingen Nederlands en Diversiteit (LEONED)
. 

Vanaf september 2007 is hij als zelfstandig onderwijsadviseur gevestigd en werkte o.a. als taal-leesexpert voor de PO-raad (projectbureau Kwaliteit), als projectbegeleider in het landelijke project Onderwijstijdverlenging (Oberon/ OCW) en als lid van de toetswijzercommissie voor de Centrale Eindtoets (College voor Toetsen en Examens).

 

Tjalling Brouwer is oprichter van en drijvende kracht achter Impact Educatief

Tjalling Brouwer is oprichter van en drijvende kracht achter Impact Educatief. Werkte 15 jaar als leerkracht en directielid op een school. Volgde diverse vervolgopleidingen waaronder een studie Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Studeerde af op het gebied van het stelonderwijs en specialiseerde zich in het taal-leesonderwijs.

Tjalling werkte ruim 12 jaar bij een schoolbegeleidingsdienst in het zuiden van het land en werkt sinds 2007 landelijk als zelfstandig onderwijsadviseur. Hij begeleidt veel scholen bij het optimaliseren van hun taal- en leesonderwijs. Daarnaast wordt hij veel gevraagd om lezingen en workshops te geven op studiedagen in Nederland en Vlaanderen. Tjalling werkt(e)  daarnaast vaak op projectbasis voor instanties als SLO en de Nederlandse Taalunie  en deed voor die organisaties ondermeer projecten op het gebied van stellen en taal bij zaakvakken. 

Tjalling is voorzitter van de Vereniging van Taalspecialisten. Deze vereniging organiseert twee keer per jaar conferenties voor taalspecialisten. Daarnaast behartigt de vereniging de belangen van taalspecialisten in Nederland, Vlaanderen en Suriname.

 

Algemene informatie opleiding Taalcoördinator PO II

 

Data & locatie

6 maart, 17 april en 15 mei 2020

Locatie

Meeting Plaza Utrecht
Godebaldkwartier 20
3511 DX Utrecht
Routebeschrijving

 

Jouw investering

De kosten van deze opleiding bedragen €1.599,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief koffie, thee, lunches en toegang tot de online leeromgeving.

 

Studiebelastinguren

Het aantal studiebelastinguren voor deze opleiding bedraagt ongeveer 40 uren inclusief contacturen.

 

Voor wie bestemd?

  • Taalcoördinatoren die in het verleden de 5-daagse basisopleiding Taalcoördinator PO hebben gevolgd
  • Taalcoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping 

 

Lerarenportfolio

Deze cursus is geregistreerd bij lerarenportfolio: 00501-05323

 

Niet op zoek naar verdieping maar basiskennis?

De opleiding Taalcoördinator PO II is geschikt voor taalcoördinatoren die op zoek zijn naar meer verdieping. Ben je juist op zoek naar een opleiding met wat meer basiskennis? Volg dan (eerst) onze Basisopleiding Taalcoördinator PO!

 

Persoonlijk Opleidingsadvies

Heb je inhoudelijke vragen over deze opleiding? Neem dan gerust, geheel vrijblijvend, contact op met:

Mariska Korewijk
Opleidingsadviseur
Tel: 040 - 297 27 51

 

Ook interessant voor jou:

Ben je op zoek naar meer uitdaging? Kijk dan eens naar de volgende opleidingen:


Incompany training

Heb jij, samen met jouw collega's, interesse in één van onze opleidingen, maar dan gericht op jullie organisatie, jouw situatie en wensen? Dan is een incompany training zeker interessant! Wij denken graag met je mee, zodat de gezamenlijke leerdoelen van jou en jouw collega's gerealiseerd worden. In overleg bepalen we de inhoud, datum/data, dagindeling(en) en locatie.

Voordelen

  • De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op jullie organisatie
  • Ga met elkaar in gesprek (ook over lastige situaties)
  • De onderlinge betrokkenheid en motivatie stijgen aantoonbaar
  • Er is individuele benadering en ruimte voor persoonlijke vragen
  • Per opleiding wordt gezocht naar de best passende docent(en)
  • Het hele team is in één keer op hetzelfde kennisniveau
  • Planning van de cursus wanneer het jullie uitkomt
  • Mogelijk: individuele coaching on the job om doelen te complementeren

Wil je meer informatie?

Of wil je een incompany voorstel? Neem dan contact op met Guusje Verhoeven of Nancy Kager:


Via onderstaande knop kun je veilig, eenvoudig en snel inschrijven. Verzeker jezelf van deelname door op de onderstaande button te klikken.

 

Leg je deelname vast!
Opleiding Taalcoördinator PO II inschrijven

Download de Brochure

Voor een compleet overzicht van het programma raden wij je aan om de brochure te downloaden. Ter informatie: Opleiding Taalcoördinator PO II start op 6 maart, 17 april en 15 mei 2020 in Meeting Plaza Utrecht!

Heb je een vraag? Neem voor meer informatie contact op met:

Wil je op de hoogte blijven van onze events, opleidingen en ontvang informatie binnen je vakgebied?

Onze privacy-policy

Inlogcode:

Algemene Informatie

Type: Opleiding
Prijs: €1599,- excl. btw
Datum: 6 maart, 17 april en 15 mei 2020
Locatie: Meeting Plaza Utrecht

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Aanmelden

Opleidingsadvies

Wil je meer inhoudelijke informatie? 
Neem contact op met:

Mariska Korewijk  

Opleidingsadviseur
Mariska Korewijk

  

040 - 297 27 51